AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #1 Skrevet 11. september 2018 Hei! Jeg går fortiden på 2. året mitt på bachelor i spesialpedagogikk. Når det var tid for å søke studier, så havnet jeg på spesped, og ikke første valget mitt som var å studere barnevern. Lenge har jeg sittet med en følelse av at jeg ikke er på riktig studie allikavel, og er usikker på om dette er noe jeg vil jobbe med i fremtiden. Jeg har har fått gode gjennomsnittlige karakterer hittil, og har det generelt det bra som student! Emnene virker interessante, men det er det faktumet at jeg bør gå for mastern som plager meg litt. Vil jeg virkelig det? Vurderer å bytte til barnevern til neste år, men ganske kjipt nå som jeg har kommet så pass langt i studie, og er snart ferdig. Jeg sitter da med et dilemma, bør jeg fullføre bacheloren min? Også bytte? Eller eventuelt bytte etter 2-året mitt? Jeg ønsket å gå barnevern, etter som jeg er mer interessert i ungdommer, og rus, psykiske vansker, osv.. Er det noen spesialpedagoger her? Noen med bachelor i spesialpedagogikk? Hvor jobber dere? Noen barnevernspedagoger her som kan fortelle meg litt om arbeidslivet? Hvis jeg fullfører 120 poeng av spesped, og tar bachelor i barnevern, hvor kan jeg jobbe? Får jeg bruk for poengene mine fra spesped? Har fortsatt det slik at spesped og barnevern, går litt inn i hverandre, selv om de er ulike også. Tusen takk på forhånd! - jente 21, snart 22 Anonymkode: 2d1a9...917
Aaliyah97 Skrevet 11. september 2018 #2 Skrevet 11. september 2018 (endret) . Endret 11. september 2018 av Aaliyah97
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #3 Skrevet 11. september 2018 Vil minne dere på at jeg i det hele tatt gikk første året i spesped for å få poeng, slik at jeg kunne forberede karakteren mine. Men kom ikke inn i år heller. Etter som snittet i byen var for høyt for meg. Fullføre jeg dette året, og i tillegg tar opp fag, så kommer jeg meg garantert inn til neste år. Anonymkode: 2d1a9...917
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #4 Skrevet 11. september 2018 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vil minne dere på at jeg i det hele tatt gikk første året i spesped for å få poeng, slik at jeg kunne forberede karakteren mine. Men kom ikke inn i år heller. Etter som snittet i byen var for høyt for meg. Fullføre jeg dette året, og i tillegg tar opp fag, så kommer jeg meg garantert inn til neste år. Anonymkode: 2d1a9...917 siden du allerede har fått 2 tilleggspoeng for de 60 studiepoengene du fikk første studieår, får du ikke mer der. hvis du vet du vil gå barnevernspedagog er det kanskje greit å kunne fokusere 100% på å ta opp fag, fremfor å dele fokuset med studiet. men nå vet jeg ikke noe om hvorvidt du får bruk for studiepoeng fra spes.ped. innenfor barnevernet da. men ang. det å begynne på nytt studie, go for it! du skal jobbe i maange år fremover, så de to årene du har brukt på et annet studie har ingenting å si in the long run. Anonymkode: 3b7c4...20f 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #5 Skrevet 11. september 2018 All spesped. er jo kjemperelevant for en barnevernspedagog! Så du bør ikke være så redd for å bytte. Om du vil få økonomisk uttellig for det vet jeg ikke helt sikkert, men det vil helt klart gjøre deg til en sterkere kandidat når du søker jobb! Anonymkode: 47e15...f10 1
mammamora90 Skrevet 11. september 2018 #6 Skrevet 11. september 2018 Jeg tenker også som anonym over her, kunnskap du får i spesialpedagogikk er kjemperelevant innenfor barnevern. Med fare for å generalisere så vil jeg tro det er en god del av de barnene som får hjelp av barnevernet som også har behov for spesialpedagogisk hjelp. Lese og skrivevansker, språkvansker og flere diagnoser kan fort resultere i mistrivsel på skolen og større vansker sosialt om problemene får pågå for lenge uten at det er satt inn adekvate tiltak. Om du har utdanning innenfor spesialpedagogikk så vil du ha en mye bedre forståelse for hvordan problemområdet for det barnet/ungdommen du hjelper ser ut og vil nok være bedre i stand til å sette inn adekvate tiltak (eventuelt sørge for at andre instanser som PPT og skole følger opp på en god måte).
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #7 Skrevet 12. september 2018 19 hours ago, mammamora90 said: Jeg tenker også som anonym over her, kunnskap du får i spesialpedagogikk er kjemperelevant innenfor barnevern. Med fare for å generalisere så vil jeg tro det er en god del av de barnene som får hjelp av barnevernet som også har behov for spesialpedagogisk hjelp. Lese og skrivevansker, språkvansker og flere diagnoser kan fort resultere i mistrivsel på skolen og større vansker sosialt om problemene får pågå for lenge uten at det er satt inn adekvate tiltak. Om du har utdanning innenfor spesialpedagogikk så vil du ha en mye bedre forståelse for hvordan problemområdet for det barnet/ungdommen du hjelper ser ut og vil nok være bedre i stand til å sette inn adekvate tiltak (eventuelt sørge for at andre instanser som PPT og skole følger opp på en god måte). Takk for svar! Anonymkode: 2d1a9...917
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #8 Skrevet 12. september 2018 Er det noen som har bachelor i spesialpedagogikk eller i barnevern som kan fortelle meg litt om jobbmuligheter og arbeidslivet? Anonymkode: 2d1a9...917
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #9 Skrevet 12. september 2018 20 timer siden, mammamora90 skrev: Jeg tenker også som anonym over her, kunnskap du får i spesialpedagogikk er kjemperelevant innenfor barnevern. Med fare for å generalisere så vil jeg tro det er en god del av de barnene som får hjelp av barnevernet som også har behov for spesialpedagogisk hjelp. Lese og skrivevansker, språkvansker og flere diagnoser kan fort resultere i mistrivsel på skolen og større vansker sosialt om problemene får pågå for lenge uten at det er satt inn adekvate tiltak. Om du har utdanning innenfor spesialpedagogikk så vil du ha en mye bedre forståelse for hvordan problemområdet for det barnet/ungdommen du hjelper ser ut og vil nok være bedre i stand til å sette inn adekvate tiltak (eventuelt sørge for at andre instanser som PPT og skole følger opp på en god måte). Emosjonelle vansker, syptomer på og følger av omsorgsvikt og overgrep er og en viktig del av en bachelor i spesped. Så ja, det er veldig relevant. Anonymkode: 47e15...f10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå