Gå til innhold

Forlanger du at tenåringen skal hjem og spise middag?

Gjest gjesta

Anbefalte innlegg

Gjest gjesta

Hvorfor er det viktig for deg/dere?

Og dersom det er greit bare h*n gi beskjed, hvor ofte og er det noen årsaker som er mer godtatt enn andre? Noen dager som er mer grei enn andre?

Spør fordi vi her i huset har en diskusjon rundt dette og jeg og samboer har ulike meninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine barn er snart i tenårsalderen, og jeg antar! at jeg kommer til å kreve at de kommer hjem til middag.

Dette er basert på bl.a. følgende årsaker:

a) Ingenting tilsier at jeg ikke skal stole på barna. Men det er heller ingenting som tilsier at mine barn skal være fritatt å være "en utsatt ungdom" som er full av selvtillit og ønske om et liv uten påvirkninger. Jeg vil rett og slett ha et minimum av kontroll.

B) Ungdom er så mye sammen med venner likevel at det må være lov å kreve samvær utover det å krangle om badet om morgenen.

c) Det er viktig at de fortsatt utsettes for en viss grad av possitiv påvirkning i en tid av livet da de får massevis av andre impulser som nødvendigvis ikke er like helsebringende.

d) Det er viktig at de opprettholder forståelsen for at rutiner er viktig i en tid da det meste gjøres på impuls. Etterhvert som de blir større vil de måtte innse at rutiner vil følge dem resten av livet. Også når de flytter for seg selv og/eller kommer i arbeid.

e) Ungdom ønsker (som vi voksne tillit). Det er noe de får fordi de viser seg fortjent til det. Ikke fordi de er blitt et år eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med far til 2. Ved middagen kan vi og snakke om ting som har skjedd i løpet av skoledagen. I tillegg er det viktig å få i seg et måltid før en tar til med leksene. Tror mine unger føler at jeg setter pris på dem, ved at jeg ønsker å spise måltid sammen med dem. Om de ikke gjør det nå, vil det muligens bety noe for dem senere. Tror faktisk en del små og større barn føler seg i veien. Noen mer en andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiste alltid middag hjemme da jeg bodde hjemme.

Flere grunner til det.

Jeg kom hjem først og da hadde mamma ordna det meste klart kvelden før så det bare var å sette i gang poteter og steke/varme ting.

Og det var en regel hjemme som sa : lekser skal gjøres etter middag før du finner på noe annet. Funka greit for sånn var det fra jeg gikk på barneskolen. På ungdomsskolen gjaldt jo dette fortsatt, men mer mitt eget ansvar.

Ser nå (er 25år) at det var veldig viktig. Vi prata sammen, gjorde noe samla.

Dessuten var det ordentlig mat og gode vaner.

Setter umåtelig pris på det nå at det var sånn og hadde aldri noe problemer med det heller. Syns det var ok.

Husker jo venninner og sånn som "slapp". Så fikk de litt penger. Kjøpte litt gatekjøkkenmat, ferdigpizza eller annen enkel fast food. Eller de hoppa over middag Ser jo nå hvor ille det er.

Så sånn i dag er middag like viktig for meg. Her er det middag hver dag hvor jeg og sambo sitter sammen å spiser, prater sammen og har det hyggelig.

Virkelig noe jeg vil ta med meg videre til jeg får barn og de blir tenåringer selv.

Ellers kjempeenig med far til 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja, dette er vel et tema i alle tenåringshjem+ Når poden er mer opptatt med å være borte enn hjemme osv?

Det er en verden der ute som er fristende. man har enda mulighet til å "kontrollere" venner osv.

Hos oss var det ikke diskutabelt engang. Alle viste når maten sto på bordet. Det er stort sett det måltidet folk samles om for tiden. Så da var det et krav.

Likeledes, så var det å komme og gjøre lekser etter skoletid. Slik hadde de fri om kvelden. Om lekser ble valgt bort etter skoletid til fordel for kveldstid, så betydde det tidligere inn.

vel strengt sier vel noen,men angrer ikke i dag. Mine barn er glad i dag for at vi var streng og konsekvent.

Om dere ser dere rundt, så se på kjøpesentrene. Der oppholder unger fra 10 årsalder og oppover. Der er de på fritiden. Unger som har de beste forutsetninger kan fort møte den brutale virkeligheten der. Inngangen til en røyk, nasking i butikker osv.

jeg ser unger der, unger jeg kjenner foreldrene til. Jeg vet når foreldrene kommer fra jobb og ca når de spiser. Ungene drar ikke hjem. hadde de stilt krav til måltidene, så kansje mye hadde vert spart.

Foreldre godtar svar om hvor de har vert ol. Flere av dem juger og sier de har vert andre plasser.

Hva om foreldrene tok seg en tur å sjekket.

nei, hold på at poden skal hjem til middag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest porselen

Foreløpig har ikke dette vært oppe til diskusjon hjemme hos meg. Det er en tenåring i huset og det er aldri spørsmål om å få slippe å komme hjem til middag, mere spørsmål om når middagen er.

Det er jo omtrent det eneste måltidet hvor hele familien er samlet i ukedagene. Og det er en tid å prate med hverandre på og høre hva som har skjedd i løpet av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi forsøker å få til felles middag - men desverre er det ikke alltid mulig. En kommer sent hjem fra skolen - og da er den andre allerede reist på trening osv. - så da blir det ofte til at vi spiser på "skift".

Men det er viktig med noe felles - og de dagene (stort sett bare en dag i uken).. vi klarer å få det til er veldig koselig - og det setter vi alle pris på. Desverre er det også veldig heltiske helger - med masse kamper - så vi tar feks. søndagsmiddag på torsdag - som er den dagen det passer best. :wink:

Det er klart at det er viktig med rutiner - som lekser rett etter skoletid etc. og mat i passende tid. Men er det aktive barn - hvor man er avhengig av tildelt treingstid feks. må man bare innrette seg etter det.

Vi har kommet til at felles kveldsmat er mye enklere - og det fungerer bra for oss. Da har vi stort sett alle roen - og kan "oppsummere" dagen og prate sammen.

(Hadde det "bare" vært at barna var ute og "hang" med venner - hadde jeg selvfølgelig forventet at de kom hjem til middag. Det er "kravet" når vi er utenom sesong - og vi ikke er avhengig av fastsatt treningstid etc.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg tenåringsbarn enda, men ser likevel for meg at jeg vil kreve samling til middag, hvertfall i ukedagene. Det er sånn jeg hadde det hjemme, hvertfall ut ungdomskolen, og det har jeg ikke hatt noe vondt av. Regelen var skole, lekser, middag og så kunne jeg være med venner etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenåringen min kommer stort sett alltid hjem til middag av egen fri vilje. Synes det er viktig å samles rundt ett måltid om dagen. Godtar det imidlertid de få gangene han vil gjøre noe annet, da det etter min mening er viktig å ikke bli for firkantet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leola

Jeg er ikke hysterisk opptatt av det. Har to tenåringer og de velger som regel å spise hjemme. Men skal de noe så sier ikke jeg at de ikke får gå før de har spist.

Vi spiser som regel middag sammen minst 3-4 ganger i uken - det holder lenge, det ... Endel dager er alle så opptatt - og da blir det heller en brødskive på kjøkkenbenken istedet for middag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Det er koselig å spise middag sammen hele familien, det prioriteres her hos oss. Tenåringen kommer som oftest hjem for å spise uansett, og de få gangene han ikke gjør det, er det greit.

Hadde det blitt til at han stadig spiste hos venner eller kjøpte seg noe mat i farten, så hadde vi nok pratet om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

JA de skal hjem til middag. Fordi jeg sier det. Og fordi det er viktig at familien gjør i det minste èn ting sammen i løpet av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leola

Man kan ikke snakke om tenåringer som en aldersgruppe. Tross alt så er begge mine unger tenåringer, selvom minstemann er 13 og eldstemann 18. Man sier ikke at en 18-åring MÅ komme hjem og spise middag idag når han skal jobbe eller ut med kameratene sine ...

Tipper at dine tenåringer er mer 13 enn 18, Tex ... Du kommer ikke langt med å snakke slik til en 18-åring ... Eller 19-åring for den saks skyld - en 19-åring er også en tenåring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjesta

Jeg forholder meg til tenåringer på 14, 15, 17 og 18 år. Det er særlig de to eldste som dropper middagen. Samboer blir forbannet, mens jeg er litt mer rundere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Felles måltider er en grei rettesnor i utgangspunktet. Kan hende hjelper det om dere forskyver klokkeslettet sånn at det passer bedre inn med aktivitetene.

Mat må jo folk ha uansett.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja min ferske tenåring (139 må hjem til middag, men dette vil sikkert endre seg etterhvert. Syns det er viktig at hun får i seg middag hver dag og det er greit å være samlet på ett tidspunkt av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Det er helt umulig i praksis hjemme hos oss. Trening, korøvelser og møtevirksomhet gjør at vi nesten aldri er samlet til middag alle sammen. Den som kommer først hjem fra jobb, lager mat, og så spiser vi når det passer seg. Det er helgekveldene som er hellig her i huset. Da lager vi god mat og koser oss sammen. Mine barn er 13 og 16 år, og nesten aldri hjemme samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...