AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #1 Skrevet 11. september 2018 Vi hentet vår valp for tre uker siden (hun var da 8 uker), og hadde egentlig meldt oss på valpekurs - som dessverre ble avlyst og det er ikke ny oppstart før i januar. Vi begge, min samboer og meg, har erfaring med hund fra før ettersom vi har vokst opp med hund. I tillegg har vi begge hatt hver sin hund i "voksen" alder før vi møtte hverandre og flyttet sammen. Vi ønsket å melde oss på valpekurs fordi vi nå har to barn sammen og vi har ikke erfaring å sosialisere valp med barn. Vi har derimot møtt på en ny utfordring som er ukjent for oss, og jeg søker nå råd. Vi er forstår jo at vår valp er 11 uker og ny i verden. Å gå fra sitt gamle hjem med eier, mamma og søsken på en kjent plass, til å plutselig komme til oss - nye mennesker på et nytt sted - det er jo fullt forståelig at valpen blir usikker. Vi ser at hun blir mer og mer skeptisk til fremmede. Selv fremmede barn. Våre barn og oss virker hun trygg på, logrer og kommer løpende til oss. Hun løper bort fra fremmede og bjeffer en del om de kommer for nært henne. Hun kan til og med løpe til ytterdøren og tydelig vise at hun vil gå inn dersom noen fremmede kommer inn i oppkjørselen vår for å prate med oss. Hun kan bjeffe selv om mennesker ignorerer henne og bare går forbi henne. Hun kan også bjeffe helt til de er ute av syne. Vi bor i en blindvei, slik at trafikken av fotgjengere fremfor huset vårt ikke er allverden. Hva kan jeg gjøre når det går mennesker forbi, for å gjøre hennes opplevelse av det mindre skummel? Hva kan vi gjøre for å gjøre henne tryggere i møte med nye mennesker? Naboene rett over gata prøver å bli kompis med henne, og vi ser at hennes redsel ovenfor dem er blitt bedre etter at de tok mere initiativ til å la henne bli trygg på dem. Men jeg kan jo på en møte ikke sørge for at hun blir trygg på hvert enkelt individ som går forbi huset heller. Nå har vi ikke ofte besøk, men de gangene vi har besøk tar det lang tid før hun går bort til dem. Et google-søk gir mange mulige løsninger, men vil gjerne høre erfaringer også. Anonymkode: dec53...f64
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #2 Skrevet 11. september 2018 Dere må sosialisere valpen deres. Det innebærer at dere må dra steder slik at valpen kan hilse på andre hunder og mennesker. Dette i en trygg setting der dere ikke tvinger valpen. Disse menneskene må ta seg god tid, sette seg ned på bakken/på huk, dere kan ta med godbiter som de kan gi til valpen. Det er helt vesentlig å sosialisere hunder svært mye gjennom spesielt det første året, og de må også venne seg til at fremmede kommer og går i huset. Ignorer at hunden er usikker, ikke støtt under det ved å behandle den som en stakkarslig sak. Dere må vise med kroppspråk at det er helt ufarlig. Det er mulig å si "nei" når hunden bjeffer, men da må dere selvsagt ha lært hunden hva nei betyr. Dette ordner seg kjempefint, bare å sosialisere mer. 8-12 uker er de ukene valpen er mest mottakelig for nye ting, så kommer gjerne en periode der de er mer usikre. Da er det fortsatt veldig viktig å sosialisere. Når det kommer til barn ville jeg unngått å la en så liten valp hilse på andre barn enn deres egne så mye, og unngå å ha den rundt barn som skriker/skråler osv. Annet tips: Husk at valpen trenger ro bort fra barna deres etc, dere bør burtrene nå og la valpen få ro for seg selv Anonymkode: 51f63...6ae 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #3 Skrevet 11. september 2018 PS: Dere har ikke en "redd" valp som er redd fremmede, dere har en helt normal valp. Dette er helt vanlig valpeoppførsel og ikke noe å lage en big deal ut av. Bare ta med valpen ut og la den bli vant til å være rundt folk. Ta den med i byen osv. Anonymkode: 51f63...6ae 2
Portvinpiken Skrevet 11. september 2018 #4 Skrevet 11. september 2018 Det du TS beskriver ville jeg tatt på alvor. Det høres ikke ut som AB over som skriver at dette er helt normal atferd. Tvert om skal valpene ikke være redde for alt som er nytt. Fakta er at og endre denne atferden til en ung valp inntil 14 - 16 uker kan ta kun et par uker. Men dersom ingenting gjøres så vil det ofte utvikle seg og samme problemet kan ta inntil 1 år og arbeide med når hunden blir 8 - 9 md og mer. Jeg ville derfor tatt tak i det umiddelbart. Finn en god hundetrener/skole med oppdaterte metoder som kan veilede dere. Valpen bør få positive opplevelser og ikke minst velge selv hvem den vil hilse på og håndtert av. Ikke omgås folk som er brå og ikke vet hva de gjør (selv om det er velmenende og de elsker hunder). Ta ansvar for valpen og bruk de neste par ukene på godt vis slik at dere unngår at problemene utvikler seg. 1
Portvinpiken Skrevet 11. september 2018 #5 Skrevet 11. september 2018 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere må sosialisere valpen deres. Det innebærer at dere må dra steder slik at valpen kan hilse på andre hunder og mennesker. Dette i en trygg setting der dere ikke tvinger valpen. Disse menneskene må ta seg god tid, sette seg ned på bakken/på huk, dere kan ta med godbiter som de kan gi til valpen. Det er helt vesentlig å sosialisere hunder svært mye gjennom spesielt det første året, og de må også venne seg til at fremmede kommer og går i huset. Ignorer at hunden er usikker, ikke støtt under det ved å behandle den som en stakkarslig sak. Dere må vise med kroppspråk at det er helt ufarlig. Det er mulig å si "nei" når hunden bjeffer, men da må dere selvsagt ha lært hunden hva nei betyr. Dette ordner seg kjempefint, bare å sosialisere mer. 8-12 uker er de ukene valpen er mest mottakelig for nye ting, så kommer gjerne en periode der de er mer usikre. Da er det fortsatt veldig viktig å sosialisere. Når det kommer til barn ville jeg unngått å la en så liten valp hilse på andre barn enn deres egne så mye, og unngå å ha den rundt barn som skriker/skråler osv. Annet tips: Husk at valpen trenger ro bort fra barna deres etc, dere bør burtrene nå og la valpen få ro for seg selv Anonymkode: 51f63...6ae Hvis hunden bjeffer fordi den er usikker på noe, så vil ikke et "nei" hjelpe. Man kan ikke legge lokk på usikkerhet og redsel, men må gjøre noe sånn at hunden slutter å være usikker og redd det den bjeffer på. Forutsatt at den bjeffer av usikkerhet. 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #6 Skrevet 11. september 2018 Få naboer og bekjente til å møte dere på tur. Jeg tenker dette kan gjøres på to måter; dere kan enten få naboen helt bort til dere uansett hvordan valpen reagerer, bare ignorer den, og så enten gi den godbit straks den hilser på personen, eller når den har roet seg. Det andre dere kan gjøre er å få personen til å gå mot dere, men h*n må stoppe opp straks valpen reagerer og ikke fortsette før valpen har roet seg. Når de hilser så skal personen ha godbit klar. Gjør dette med så mange mennesker dere kan, og IKKE absolutt IKKE la valpen være borti mennesker som IKKE har godbit/er med på treningsopplegget. Hunder er smarte dyr, de vil fort skjønne at fremmede ikke er skumle dersom de konstant får snop hver gang de hilser. Anonymkode: 1b373...eca
xinnia Skrevet 11. september 2018 #7 Skrevet 11. september 2018 Hva slags rase er dette? Ville sørget for ro og latt valpen bli trygg på dere og barna først
Portvinpiken Skrevet 11. september 2018 #8 Skrevet 11. september 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Få naboer og bekjente til å møte dere på tur. Jeg tenker dette kan gjøres på to måter; dere kan enten få naboen helt bort til dere uansett hvordan valpen reagerer, bare ignorer den, og så enten gi den godbit straks den hilser på personen, eller når den har roet seg. Det andre dere kan gjøre er å få personen til å gå mot dere, men h*n må stoppe opp straks valpen reagerer og ikke fortsette før valpen har roet seg. Når de hilser så skal personen ha godbit klar. Gjør dette med så mange mennesker dere kan, og IKKE absolutt IKKE la valpen være borti mennesker som IKKE har godbit/er med på treningsopplegget. Hunder er smarte dyr, de vil fort skjønne at fremmede ikke er skumle dersom de konstant får snop hver gang de hilser. Anonymkode: 1b373...eca Dette er litt oppskriften på "katastrofe". Jeg sier dette fordi jeg daglig er bort i problemer som bunner i usikkerhet og nettopp mye av dette er fordi eier har ignorert alle valpens signaler på at den er usikker og kan være redd. Det er viktig å la valpen selv få velge avstand og om den vil hilse på de som kommer mot den. Jeg ville anbefalt å lære valpen at den ikke behøver å være redd for at andre skal komme for nært hvis den ikke vil. Det handler om å gjøre valpen trygg på omgivelsene og miljøet. 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #9 Skrevet 12. september 2018 17 timer siden, AnonymBruker skrev: PS: Dere har ikke en "redd" valp som er redd fremmede, dere har en helt normal valp. Dette er helt vanlig valpeoppførsel og ikke noe å lage en big deal ut av. Bare ta med valpen ut og la den bli vant til å være rundt folk. Ta den med i byen osv. Anonymkode: 51f63...6ae Jeg støtter meg på det som noen andre over her nevnte - jeg opplever ikke dette som normal atferd hos en valp. Har selv aldri sett en valp som bevisst og konsekvent løper bort fra mennesker. Heller det motsatte. 16 timer siden, Portvinpiken skrev: Det du TS beskriver ville jeg tatt på alvor. Det høres ikke ut som AB over som skriver at dette er helt normal atferd. Tvert om skal valpene ikke være redde for alt som er nytt. Fakta er at og endre denne atferden til en ung valp inntil 14 - 16 uker kan ta kun et par uker. Men dersom ingenting gjøres så vil det ofte utvikle seg og samme problemet kan ta inntil 1 år og arbeide med når hunden blir 8 - 9 md og mer. Jeg ville derfor tatt tak i det umiddelbart. Finn en god hundetrener/skole med oppdaterte metoder som kan veilede dere. Valpen bør få positive opplevelser og ikke minst velge selv hvem den vil hilse på og håndtert av. Ikke omgås folk som er brå og ikke vet hva de gjør (selv om det er velmenende og de elsker hunder). Ta ansvar for valpen og bruk de neste par ukene på godt vis slik at dere unngår at problemene utvikler seg. DETTE! Jeg har lest meg opp og googlet en del, og samtlige seriøse nettsted framhever nettopp dette. Normalt sett er en valp utforskende og sosial. Takk for et utfyllende svar. Vi har laget avtale med naboene over gata angående godbiter, og det har blitt bedre og bedre. Forsøker å gi utelukkende positive erfaringer med nye mennesker, og jeg forteller nye mennesker også at valpen er skeptisk og at de skal la valpen komme til dem. Et av våre barn går på skole, og hver morgen plukkes han opp av vennegjengen her hjemme. I disse situasjonene har valpen vist tydelig at den ikke vil ha kontakt med barna som kommer for å plukke opp gutten vår (de står i ytterdøra, er ikke inne i hjemmet vårt) og har frivillig gått inn og ventet i stua mens jeg har hjulpet sønnen vår ut døra. I dag gikk dette overraskende greit, og valpen holdt på med sitt og snøste rundt i gangen mens gjengen stod i ytterdøra. Så om ikke annet, et fremskritt! TS. Vi ønsker for all del ikke at dette skal utvikle seg, og har undersøkt mulighetene for veiledning og observasjon av noen som er kyndige og avventer nå på svar. Anonymkode: dec53...f64 1
RoH Skrevet 12. september 2018 #10 Skrevet 12. september 2018 Sky linjer? Manglende sosialisering av valpekullet? Tviler på traumatisk hendelse. Her har dere en jobb og gjøre før vinduet lukkes ved 15-25 uker
Tabris Skrevet 12. september 2018 #11 Skrevet 12. september 2018 Vær forsiktig med bruk av godbiter hvis valpen er veldig redd. Hvis valpen strekker seg og blir "lang i kroppen" for å ta godbitene fra fremmede og så smetter raskt unna, så er det et tegn på at den egentlig strekker seg lenger enn den tør fordi den så gjerne vil ha godbiter. Da er det bedre at folk venter med å gi godbiter til valpen er tryggere og kan av seg selv gå bort til folk. De kan alternativt kaste godbiter på bakken rundt dem. De bør ikke snakke til valpen, strekke ut en hånd, sette seg på huk eller på noen måte lokke den til seg. Total ignorering, selv når valpen forsiktig snuser på dem. Da vil valpen bli trygg på dem i eget tempo uten å bli "presset" (selv med godbiter) til å gå lenger enn den er komfortabel med. På folk som passerer ville jeg stått på god avstand til dem, sagt "bra!" og gitt godbit hver gang valpen så på de som passerte, uavhengig av om den bjeffet eller ikke. Gjenta "bra!" og godbit helt til valpen har glemt de som passerte og bare fokuserer på deg. Så endrer du valpens assosiasjon tli hva passerende mennesker betyr - det er ikke skummelt, men betyr godbiter hos deg.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #12 Skrevet 12. september 2018 Sånn begynte det hos vår også. Vi gjorde "alt riktig", og fikk god hjelp av atferdsterapeuter, veterinærer og det ene med det andre, men dessverre var hunden redd (ja, ordentlig redd etterhvert) mennesker hele sitt liv og vi endte med å skjerme henne de siste årene hun levde. Sier ikke at det samme skjer dere, men ta det på alvor (som det virker som dere gjør). Dere må begynne med å få valpen helt trygg på dere, deretter deres omgangskrets. Begynn med en og en person. Kanskje en venn/et familiemedlem har mulighet til å stikke innom daglig en periode? Vedkommende skal ikke vise interesse for hunden, la hunden gå til vedkommende selv. Gode tips: Ikke se rett på hunden, ikke snakk til den, ikke gå mot den, ikke prøv å ta på den, og hvis den tar kontakt, la den bare snuse - ikke gjør noe. Evt. kan vedkommende ha en godbit i hånden på ryggen som hunden kan ta når den er komfortabel nok. Øv deretter på små "utfordringer", til dette går bra. Siden, kommer neste person. Og neste, og neste. Etterhvert spør dere naboer, folk på gaten etc om de vil hjelpe dere med treningen og forklarer hvordan det gjøres. Dette hjalp iallefall vår hund, tross så livredd hun var. Det er veldig tidkrevende og omstendelig, men verdt det. Masse lykke til! Anonymkode: 28446...f18 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #13 Skrevet 14. september 2018 På 12.09.2018 den 8.36, RoH skrev: Sky linjer? Manglende sosialisering av valpekullet? Tviler på traumatisk hendelse. Her har dere en jobb og gjøre før vinduet lukkes ved 15-25 uker Min siste tispe kom fra skye linjer + at hun ble dårlig sosialisert. Vokste opp i en låve. Når det var tid for vaksinering ble de behandlet litt brått og dette sitter i henne den dag i dag. Hun brukte lang tid på å bli trygg på oss og hjemme omgivelsene. Vi tar hensyn til dette og har lagt ned en del ekstra arbeid. Alt skjer på hennes premisser, går man for fort fram så må man starte på nytt igjen med å bygge opp tillitten. Hun har kommet seg veldig nå 10 mnd gammel og får skryt fra andre som ser hennes fremgang. Venner og familie hilser på hennes premisser, og en pølsebit eller lignende hjelper selvsagt på Nå vil hun faktisk ha kos av fremmede barn og voksne, dog kanskje ikke de som er bråe. Anonymkode: 46979...44b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå