AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #1 Skrevet 11. september 2018 ...og da kan de «friske» og de som har sittet med hendene pent i fanget hele livet, takke seg selv hvis det er slik det går! Skulle søke en interessant jobb hos en butikk i elektronikk bransjen. Deltidsstilling. Stusser litt på personlighets- og evne testene flere og flere vil st man skal ta nå når man søker jobb hos dem, men det mest betenkelige er st de setter seg i posisjon til å kunne bakgrunnssjekk deg og!? For en deltidsstilling i butikk??? Så om man mangler en attest fra en jobb man hadde for 10 år siden, ikke er kredittverdig, har hull i cv’en pga sykdom. Jeg vet ikke, men sorteringssamfunnet tar mer og mer av. Og fortsetter det slik har ikke folk nubbesjangs tilslutt uten å være supermennesker med superkrefter og en bakgrunn som takket være stabile foreldre, skolegang uten utfordringer, man møter kun mennesker som kun vil deg bra, man går på en gullsti gjennom livet uten å så mye som brekke ett eneste bein i kroppen eller andre årsaker som kan føre til sykdom og fravær i jobb, man kommer aldri i en presset økonomisk situasjon for man har jo full kontroll på alt, så man kommer ikke i en eneste dump i veien. Er man så heldig så kan man få seg en DELTIDS jobb i en BUTIKK 🤦🏻♀️ Anonymkode: 41697...7ae 9
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #2 Skrevet 11. september 2018 du får puste litt med magen og gå videre, det finnes flere deltidsjobber Anonymkode: fedb3...051 5
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #3 Skrevet 11. september 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: du får puste litt med magen og gå videre, det finnes flere deltidsjobber Anonymkode: fedb3...051 Helt klart. Jeg gjør selvfølgelig det, men hvis dette blir normalen etterhvert, så vil det få store konsekvenser for mange. Var det som var poenget mitt. Anonymkode: 41697...7ae 1
Million Skrevet 11. september 2018 #4 Skrevet 11. september 2018 Hvorfor skulle flere bli uføre av det du skisserer der? Man blir da ikke erklært ufør fordi man brakk armen i 2009 og har en inkassosak på seg? 10
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #5 Skrevet 11. september 2018 Jeg er allerede ufør, så jeg tar det med stoisk ro. Anonymkode: 676a4...ae8 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #6 Skrevet 11. september 2018 2 minutter siden, Million skrev: Hvorfor skulle flere bli uføre av det du skisserer der? Man blir da ikke erklært ufør fordi man brakk armen i 2009 og har en inkassosak på seg? Jeg sa høy ledighet OG uførhet. Ikke bare uførhet. Anonymkode: 41697...7ae 2
Million Skrevet 11. september 2018 #7 Skrevet 11. september 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg sa høy ledighet OG uførhet. Ikke bare uførhet. Anonymkode: 41697...7ae Så svar på spørsmålet. Hvorfor uførhet? Søker man en jobb i 2018 og får avslag, så blir man ikke erklært uføretrygdet fordi man brakk armen i 2009 og har en inkassosak på seg. 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #8 Skrevet 11. september 2018 1 minutt siden, Million skrev: Så svar på spørsmålet. Hvorfor uførhet? Søker man en jobb i 2018 og får avslag, så blir man ikke erklært uføretrygdet fordi man brakk armen i 2009 og har en inkassosak på seg. Jeg svarte deg på spørsmålet..de eksemplene du nevner er for de som vil gå under ledighet! Anonymkode: 41697...7ae 1
Million Skrevet 11. september 2018 #9 Skrevet 11. september 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg svarte deg på spørsmålet..de eksemplene du nevner er for de som vil gå under ledighet! Anonymkode: 41697...7ae Du skriver i overskriften at flere vil bli uføretrygdet pga det du skriver i innlegget ditt? 4
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #10 Skrevet 11. september 2018 Skjønner problemet, men om man virkelig ikke får seg jobb, må man tenke alternativt før man går så lenge arbeidsledig at CV-hullet blir veldig stort. Kjenner ingen arbeidsgivere som bryr seg om man har attest fra en jobb som ikke er relevant fra 10 år tilbake, men hull i CV'en og sykdom teller nok på godt og vondt med. Og da bør man se på andre muligheter for å få noe ok/bra som kan fylle CV'en i mellomtiden, f. eks. annen utdannelse, frivillig arbeid eller det å drive for seg selv. Feilen mange jeg kjenner til har gjort, er å la det gå år etter år før de evt. får seg relevant jobb, men det blir jo vanskeligere jo lengre man går arbeidsledig og samtidig ikke er i annen aktivitet. Anonymkode: b6a84...747
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #11 Skrevet 11. september 2018 Enig med deg. Hilsen ufør som er overbevist om at jeg kunne gjort nytte for meg i et samfunn som ikke er så fokusert på "perfekte mennesker". Anonymkode: 5668b...2c3 7
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #12 Skrevet 11. september 2018 3 minutter siden, Million skrev: Du skriver i overskriften at flere vil bli uføretrygdet pga det du skriver i innlegget ditt? Ja. Men ikke pga en brukket arm og en inkassosak... Alt henger sammen. Om man skal ha absolutt alt på det rene, så vil sorteringen bli kraftigere. La meg ta ett eksempel. Hvis en person var sykemeld og deretter rehabilitering og ikke kan gå tilbake i samme jobb. La oss si denne personen slet med depresjon og angst. I en tid når dette stod på som værst, var personen for dårlig til å kunne jobbe. Depresjonen og angsten kom ikke dettende ned i fanget, det var en årsak til det. Personen får behandling, blir mye bedre og blir så klar for å komme seg ut i jobb igjen. I en annen bransje. Tar gjerne utdannelse også for å bedre sjangsene sine. Veldig mange har ingen innsikt i hvordan psykisk helse fungerer. Det å kunne få jobb kan være alfa omega ift dette. Det kan gjøre at man blir mye bedre. Derfor søker man jobb for de som er heldige nok til å bli såpass friske at de kan klare det. Så blir man bakgrunnsjekket og man lurer på hva dette hullet i cv’en kommer av. Da vil man få ett forklaringsproblem fordi mange trekker raske konklusjoner ift psykisk helse. Man har ikke anledning til å forklare dette i dybden slik at en ev. ny arbeidsgiver skal forstå at dette ikke blir en hindring. Heller motsatt. En arbeidsgiver ser gjerne kun «langtidssykemeldt➡️ Risiko for at det skjer igjen➡️ Psykisk sykdom ➡️ Svak ➡️ Ikke egnet i jobben. Derifra, ingen jobb for en som ble frisk nok til å kunne få seg jobb ➡️ Blir langtidsledig➡️ Føler seg ubrukelig➡️ Økonomiske vansker grunnet ingen arbeidsinntekt ➡️ Press fra alle kanter, men ingen jobb. Uten jobb og inntekt så gir det veldig mange ringvirkninger og det kan føre til ny depresjon og andre vansker som der igjen gjør det enda vanskeligere å passe inn i gullrammen jeg ser for meg at bedrifter er på god vei no til å skvise folk inn i som bare ønsker å få seg en jobb. Dette kan føre til økt uførhet fordi det vil gjøre folk syke at man ikke får innpass. Anonymkode: 41697...7ae 8
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #13 Skrevet 11. september 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja. Men ikke pga en brukket arm og en inkassosak... Alt henger sammen. Om man skal ha absolutt alt på det rene, så vil sorteringen bli kraftigere. La meg ta ett eksempel. Hvis en person var sykemeld og deretter rehabilitering og ikke kan gå tilbake i samme jobb. La oss si denne personen slet med depresjon og angst. I en tid når dette stod på som værst, var personen for dårlig til å kunne jobbe. Depresjonen og angsten kom ikke dettende ned i fanget, det var en årsak til det. Personen får behandling, blir mye bedre og blir så klar for å komme seg ut i jobb igjen. I en annen bransje. Tar gjerne utdannelse også for å bedre sjangsene sine. Veldig mange har ingen innsikt i hvordan psykisk helse fungerer. Det å kunne få jobb kan være alfa omega ift dette. Det kan gjøre at man blir mye bedre. Derfor søker man jobb for de som er heldige nok til å bli såpass friske at de kan klare det. Så blir man bakgrunnsjekket og man lurer på hva dette hullet i cv’en kommer av. Da vil man få ett forklaringsproblem fordi mange trekker raske konklusjoner ift psykisk helse. Man har ikke anledning til å forklare dette i dybden slik at en ev. ny arbeidsgiver skal forstå at dette ikke blir en hindring. Heller motsatt. En arbeidsgiver ser gjerne kun «langtidssykemeldt➡️ Risiko for at det skjer igjen➡️ Psykisk sykdom ➡️ Svak ➡️ Ikke egnet i jobben. Derifra, ingen jobb for en som ble frisk nok til å kunne få seg jobb ➡️ Blir langtidsledig➡️ Føler seg ubrukelig➡️ Økonomiske vansker grunnet ingen arbeidsinntekt ➡️ Press fra alle kanter, men ingen jobb. Uten jobb og inntekt så gir det veldig mange ringvirkninger og det kan føre til ny depresjon og andre vansker som der igjen gjør det enda vanskeligere å passe inn i gullrammen jeg ser for meg at bedrifter er på god vei no til å skvise folk inn i som bare ønsker å få seg en jobb. Dette kan føre til økt uførhet fordi det vil gjøre folk syke at man ikke får innpass. Anonymkode: 41697...7ae Vil også legge til at det selvfølgelig ikke bare trenger å gjelde «hull i cv’en» det kan være st man har vært på flere forskjellige tiltak gjennom nav og hvorfor det? Dette var bare ett eksempel på hva som kan bli konsekvensene i ett tilfelle. Finnes nok av konsekvenser å ta av tenker jeg, med å gå så grundige tilverks for å få tak i den «perfekte» ansatt. Anonymkode: 41697...7ae 4
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #14 Skrevet 11. september 2018 1 time siden, Million skrev: Så svar på spørsmålet. Hvorfor uførhet? Søker man en jobb i 2018 og får avslag, så blir man ikke erklært uføretrygdet fordi man brakk armen i 2009 og har en inkassosak på seg. han mener: fordi terskelen inn i arveidslivet er så sinnsykt høy! jeg har en mastergrad og er helt frisk. Har alt på stell og klarer faen ikke få meg en jobb.... jeg har dessverre hull på cven fordi jeg har vært arbeidssøker lenge. Når ingen vil ha meg, hva med alle de ufaglærte og andre med div skavanker??? Det er bare sykt!! Anonymkode: df546...e25 9
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #15 Skrevet 11. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: ...og da kan de «friske» og de som har sittet med hendene pent i fanget hele livet, takke seg selv hvis det er slik det går! Skulle søke en interessant jobb hos en butikk i elektronikk bransjen. Deltidsstilling. Stusser litt på personlighets- og evne testene flere og flere vil st man skal ta nå når man søker jobb hos dem, men det mest betenkelige er st de setter seg i posisjon til å kunne bakgrunnssjekk deg og!? For en deltidsstilling i butikk??? Så om man mangler en attest fra en jobb man hadde for 10 år siden, ikke er kredittverdig, har hull i cv’en pga sykdom. Jeg vet ikke, men sorteringssamfunnet tar mer og mer av. Og fortsetter det slik har ikke folk nubbesjangs tilslutt uten å være supermennesker med superkrefter og en bakgrunn som takket være stabile foreldre, skolegang uten utfordringer, man møter kun mennesker som kun vil deg bra, man går på en gullsti gjennom livet uten å så mye som brekke ett eneste bein i kroppen eller andre årsaker som kan føre til sykdom og fravær i jobb, man kommer aldri i en presset økonomisk situasjon for man har jo full kontroll på alt, så man kommer ikke i en eneste dump i veien. Er man så heldig så kan man få seg en DELTIDS jobb i en BUTIKK 🤦🏻♀️ Anonymkode: 41697...7ae Absolutt og det er veldig bra at du tar opp dette temaet. Er helt enig med deg forresten, og det tror jeg at de fleste er her til lands, bortsett fra de som har hatt veien gullbelagt for dem siden de ble født i trygge økonomiske, helsemessige, sosiale og familiære rammer. Ja, også vil det alltid være noen som "breker" og sier: "jammen, jammen, jeg greide å bryte gjennom selv om jeg slet", osv. Men det er unntak bare. Det du nevner derimot, er regelen og du har rett. Det er svært ille og meget bekymringsfullt når vi har dette ekstreme sorteringssamfunnet på plass. Jeg kan legge til at vi ser dette på andre arenaer også - ikke bare med tanke på jobb. Også når det gjelder utseende, dating, det sosiale / venner. Så vi har det samme brutale sorteringssamfunnet på dette området også. Jeg ser ofte hvordan gjenger "henger sammen" og alle som en er "hotte". Så ser jeg de mindre attraktive fysisk sett, og de er som oftest alene. Jeg går på universitet, så der er det nok av eksempler på denne observasjonen. Nylig hadde man studentundersøkelse der 1 av 3 studenter sliter med alvorlige psykiske problemer. Det å være uten jobb og være så brutalt sortert ut, gir de samme psykiske, økonomiske og fysiske problemene, fordi mange ikke ser ut til å forstå at jobb er faktisk mer enn "bare jobb". Det er jobb og lønn som faktisk sørger for at man kan bygge seg opp et liv. Uten jobb = ingen nedbetalt leilighet eller hus eller bil eller ferie eller nyere klær eller noe som helst. Og heller ingen partner / dating / familie på sikt, osv. Alt dette henger sammen. Så jobb er faktisk mer enn "bare jobb". Det er altfor mye hets mot mennesker idag som sliter her i livet. Dette hatet har jeg merket at det har økt jo mer kapitalistiske og "sorteringsekstreme" vi er blitt de senere årene på absolutt alle samfunnsarenaene. Fortsetter det slik, så kommer dette til å ende opp med noe veldig ille - virkelig. Adolf Hitler og til og med det gamle Sparta hadde sine brutale sorteringssamfunn, og nå ser det ut til at mennesker omhavner sorteringsondskapen nok en gang - bare på andre måter. Nå blir man ikke kastet utenfor fjellet når man er baby hvis man har en defekt ved fødsel slik de gjorde i Sparta, men nå er man sortert vekk på andre måter. Og det kommer til å smelle nok en betydelig andel av et samfunn er blitt "sortert vekk" til fattigdom resten av livet, og videre igjen sortert vekk til ensomhet, depresjoner, ingen sosialt liv eller noe som helst. I ytterste fall er man "sortert" vekk til selvmord. Enda verre er det at mange politikere, spesielt de på høyresiden har forsterket hele tiden utgangspunktet man skal "tenke utifra" og de tar de sterke sin side - i dette tilfellet arb.givere - og ser alltid ALT utifra deres utgangspunkt, fremfor å ta tak i disse arb.givere og "filleriste" dem litt. For å si det sånn - de som er friske og attraktive og kan jobbe og er fulle av energi - de skjønner ikke hvor heldige de er. Det er noe for dem å huske på nesten gang de hetser noen som enten er ufør eller sliter i livet med jobb / helse / økonomi osv. For hvis disse friske og attraktive er så sjalu på de syke / ikke-attraktive og uføre, så kan de bytte plass, så skal vi se hvor lenge de friske og attraktive er høye på pæra da. Anonymkode: 5b037...908 6
Million Skrevet 11. september 2018 #16 Skrevet 11. september 2018 (endret) 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: han mener: fordi terskelen inn i arveidslivet er så sinnsykt høy! jeg har en mastergrad og er helt frisk. Har alt på stell og klarer faen ikke få meg en jobb.... jeg har dessverre hull på cven fordi jeg har vært arbeidssøker lenge. Når ingen vil ha meg, hva med alle de ufaglærte og andre med div skavanker??? Det er bare sykt!! Anonymkode: df546...e25 Det er vel ingen hos NAV som vil uføretrygde deg av den grunn? Du har jo ingen diagnose! Endret 11. september 2018 av Million 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #17 Skrevet 11. september 2018 7 minutter siden, Million skrev: Det er vel ingen hos NAV som vil uføretrygde deg av den grunn? Du har jo ingen diagnose! Herregud. Igjen. Vi snakker om LEDIGHET OG uførhet, ikke bare uførhet som konsekvens! Det eksempelet du svarte på er ift langtidsledighet! Anonymkode: 41697...7ae 5
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #18 Skrevet 11. september 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: ...og da kan de «friske» og de som har sittet med hendene pent i fanget hele livet, takke seg selv hvis det er slik det går! Skulle søke en interessant jobb hos en butikk i elektronikk bransjen. Deltidsstilling. Stusser litt på personlighets- og evne testene flere og flere vil st man skal ta nå når man søker jobb hos dem, men det mest betenkelige er st de setter seg i posisjon til å kunne bakgrunnssjekk deg og!? For en deltidsstilling i butikk??? Så om man mangler en attest fra en jobb man hadde for 10 år siden, ikke er kredittverdig, har hull i cv’en pga sykdom. Jeg vet ikke, men sorteringssamfunnet tar mer og mer av. Og fortsetter det slik har ikke folk nubbesjangs tilslutt uten å være supermennesker med superkrefter og en bakgrunn som takket være stabile foreldre, skolegang uten utfordringer, man møter kun mennesker som kun vil deg bra, man går på en gullsti gjennom livet uten å så mye som brekke ett eneste bein i kroppen eller andre årsaker som kan føre til sykdom og fravær i jobb, man kommer aldri i en presset økonomisk situasjon for man har jo full kontroll på alt, så man kommer ikke i en eneste dump i veien. Er man så heldig så kan man få seg en DELTIDS jobb i en BUTIKK 🤦🏻♀️ Anonymkode: 41697...7ae Sykt hva ble du spurt om ? Anonymkode: 19727...71c
SunnivaOslo Skrevet 11. september 2018 #19 Skrevet 11. september 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: ...og da kan de «friske» og de som har sittet med hendene pent i fanget hele livet, takke seg selv hvis det er slik det går! Skulle søke en interessant jobb hos en butikk i elektronikk bransjen. Deltidsstilling. Stusser litt på personlighets- og evne testene flere og flere vil st man skal ta nå når man søker jobb hos dem, men det mest betenkelige er st de setter seg i posisjon til å kunne bakgrunnssjekk deg og!? For en deltidsstilling i butikk??? Så om man mangler en attest fra en jobb man hadde for 10 år siden, ikke er kredittverdig, har hull i cv’en pga sykdom. Jeg vet ikke, men sorteringssamfunnet tar mer og mer av. Og fortsetter det slik har ikke folk nubbesjangs tilslutt uten å være supermennesker med superkrefter og en bakgrunn som takket være stabile foreldre, skolegang uten utfordringer, man møter kun mennesker som kun vil deg bra, man går på en gullsti gjennom livet uten å så mye som brekke ett eneste bein i kroppen eller andre årsaker som kan føre til sykdom og fravær i jobb, man kommer aldri i en presset økonomisk situasjon for man har jo full kontroll på alt, så man kommer ikke i en eneste dump i veien. Er man så heldig så kan man få seg en DELTIDS jobb i en BUTIKK 🤦🏻♀️ Anonymkode: 41697...7ae Nei. Men man trenger stabile mennesker i jobb, både mentalt stabile og som dukker opp på jobb når de skal. Du kan bare glemme å tro at arbeid er kun for de som har det enkelt her i livet, men arbeidsgivere ansetter såklart ikke folk de skjønner ikke vil passe.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #20 Skrevet 11. september 2018 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sykt hva ble du spurt om ? Anonymkode: 19727...71c Jeg har valgt å ikke søke. Det blir for drøyt for en deltidsjobb i en butikk. Aner ikke hva de ligger i det, men lurer på om jeg skal ringe og høre med dem bare for nysgjerrighetens skyld. Aldri vært borti dette med «bakgrunnssjekk» eneste jeg har måtte fremlegge en gang, var plettfri vandel ved ett sykehjem. Dét er noe helt annet mener jeg. Anonymkode: 41697...7ae
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå