AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #1 Skrevet 11. september 2018 Har du opplevd at innsjekket bagasje / koffert er så forsinket at du ble nødt til å kjøpe nye klær og toalettartikler på reise? Har du lurt på hvor mye flyselskapet dekker av disse kostnadene? Hva du har krav på av erstatning fra dem? Har du stått i telefonkø i 30 minutter bare for å oppleve at personen som jobber i kundeservice for flyselskapet ditt ikke vet hva flyselskapet vedkommende selv jobber for dekker før vedkommende henviser til skadeavdelingen som vet dette, men som det ikke er mulig å få kontakt med? Har du googlet uten å finne ut av det, lest flyselskapets nettsider med lupe og bare funnet oppfordringer om å sende kravet ditt til forsikringsselskapet ditt? Det har jeg! Jeg er provosert over at flyselskapet jeg brukte, Norwegian, vokter denne informasjonen som om det var statshemmeligheter. Denne informasjonen bør være lett tilgjengelig for kundene, aller helst på nettsidene deres men i det minste bør de oppgi den på forespørsel. Det er den ikke. Og det gjør de ikke. Derfor skriver jeg det her i håp om at denne posten dukker opp dersom noen andre googler det samme som meg. For å finne ut av hva man har krav på av erstatning når et flyselskap er skyld i forsinket bagasje / koffert fremmet jeg et krav mot Norwegian. Det er et skjema og de krever originalkvitteringer, så ta vare på og bilde av dem dersom du handler. Samtlige sitater er oversatt av meg fra svensk til norsk med utgangspunkt i en e-post jeg mottok 29. august 2018. Merk at disse reglene gjelder uavhengig av om din bagasje / koffert er forsinket 1 eller 10 dager. Reglene er like for alle flyselskap "I disse situasjonene dekker vi rimelige utlegg for de mest nødvendige innkjøp mens du venter på din bagasje. Flyselskapets ansvar for disse utgiftene er begrenset i henhold til internasjonale regler. Samtlige flyselskap følger disse generelle reglene for å sikre at alle passasjerer har samme rettigheter" Toalettsaker: kr 350 NOK (pr. 29.8.18) "Vi dekker opp til 350 NOK for innkjøp av toalettartikler..." Klær og annet innhold: 50 % av kjøpssummen "...og 50% av nødvendige innkjøp av klær direkte relatert til innholdet i den forsinkede bagasjen (vi vurderer at klærne har en gjenbruksverdi" Du kan sende enkelte klær, originale kvitteringer og PIR-rapport til flyselskapet og få 100 % av kostnaden dekket "Om du ønsker full erstatning for klær (unntatt undertøy og toalettsaker) må du sende klærne til oss sammen med originalkvitteringer og originalrapport (Property Irregularity Report)...Når vi har mottatt dette kommer vi til å gi deg full refusjon for utleggene samt porto for forsendelsen" PS: PIR-rapport får du når du melder bagasjen / kofferten savnet. Det må du gjøre før du forlater flyplassen. Er du like dum som meg og flyr med Norwegian må du kontakte Menzies Aviation for å gjøre dette. Det er, mildt sagt, et udugelig firma. Jeg må gå ut fra at informasjonen fra Norwegian er korrekt og at dette gjelder samtlige flyselskap, men kanskje har du opplevd noe annet eller fått annen informasjon? Del det med oss! Jeg mistenker at de spekulerer i å tilbakeholde denne informasjonen for å unngå at vi krever erstatning fra dem. Jeg synes alle bør kreve erstatning for forsinket bagasje og overbookede samt forsinkede fly, da vil kostnadene etterhvert bli så store at de ser nytten (i kroner og øre) i å ta vare på passasjerenes eiendeler og ikke minst å ikke selge flybilletter etter at flyet er fullt. Anonymkode: 7220e...2aa
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #2 Skrevet 11. september 2018 Er det ikke mye enklere å gå direkte på reiseforsikringsselskapet? Anonymkode: 27127...88e
solmåneogstjerner Skrevet 11. september 2018 #3 Skrevet 11. september 2018 Jeg fikk ingenting fra flyselskapet. Prøvde ikke heller. Men fikk 3000 fra forsikringsselskapet uten å sende inn kvitteringer. Da var bagasjen akkurat et døgn forsinket, men visste jo ikke om den kom til å komme frem. Dette er noen år siden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå