Gå til innhold

Regnes det som egenkapital?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom en bolig er verdt 4 millioner, (har en ny verditakst fra megler som viser dette), og man kan få kjøpe den for 2,8 millioner (fordi et familiemedlem selger billig til et annet familiemedlem),  vil da de 1,2 millionene i differanse regnes som egenkapital for kjøper? 

Anonymkode: 51d39...b45

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det tror jeg nok det gjør. Ring banken og spør 😉 

Skrevet

Nei, banken går ut fra salgssum. Gjelder både når man får noe veldig billig, eller hvis man betaler for dyrt, mer enn boligen faktisk i virkeligheten er verdt.

Men etter lånet først er signert osv, er det mulig å få en ny verdivurdering slik at det kan refinansieres.

Anonymkode: bfc0b...254

Skrevet

Hva med å kjøpe bolig for takst, og motta differansen som gave?

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skattemelding/finn-post/1/5/3/

Har dere 1.2’ kontant er det absolutt å regne som egenkapital. Har dere et skriftlig dokument som dokumenterer dette, så holder det nok for banken. Om ikke så kan selger låne opp beløpet, betale dere så slettes lånet når dere innbetalte 4.000’ bare dager senere.

mange måter dette kan fikses på om dere er litt kreative :-)

Skrevet

Strengt tatt er det ikke egenkapital, men dette er nok et typisk tilfelle der banken vil gjøre et unntak fra regelen om egenkapital. Det er vel fremdeles en mulighet for det. Sikkert svar får dere ved å spørre i banken(e).

Anonymkode: 1ec85...72f

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom en bolig er verdt 4 millioner, (har en ny verditakst fra megler som viser dette), og man kan få kjøpe den for 2,8 millioner (fordi et familiemedlem selger billig til et annet familiemedlem),  vil da de 1,2 millionene i differanse regnes som egenkapital for kjøper? 

Anonymkode: 51d39...b45

Ja, differansen anses som egenkapital. Jeg kjøpte boligen min på denne måten for ett års tid siden.

Anonymkode: cd8dc...7c2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...