gladsoe Skrevet 11. september 2018 #1 Skrevet 11. september 2018 Her er jeg helt grønn. Jeg aner ikke hva jeg har å velge i og hvordan jeg går frem, og hva som er best. Men jeg vet at jeg må organisere meg. Jeg er student, samboer med lærling, vi bor i studentbolig og venter vårt andre barn. Jobber deltid på klesbutikk (kjede). Hva vil passe oss best? Tenker jeg trenger innboforsikring og, er dette inkludert eller må det bestilles utenom? Har lest litt på LO og YS, men forstår ikke særlig mye..
Meadow Skrevet 11. september 2018 #2 Skrevet 11. september 2018 Jeg meldte meg inn i fagforeningen som passet til yrket jeg utdannet meg til, var studentmedlem. 1
Sugar&Spice Skrevet 11. september 2018 #3 Skrevet 11. september 2018 (endret) Handel & Kontor mest fordi du har deltidsjobb i butikk. Hva studerer du? Endret 11. september 2018 av Sugar&Spice
Carrot Skrevet 11. september 2018 #4 Skrevet 11. september 2018 Det kommer ann på studieretningen din da organisasjonenen har studentmedlemsskap. Hva er studieretningen din?
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #5 Skrevet 11. september 2018 LO har tradisjonelt vært sterkt politisk knyttet til Arbeiderpartiet og den tradisjonelle fagbevegelsen i Norge, mens YS er noe mer fristilt politisk Begge er for øvrig hovedorganisasjoner, og de færreste er medlem direkte i LO eller YS, men heller et av forbundene som igjen er tilknyttet dem, og som er relevant for det du jobber med. Noen fagforeninger er bredere enn andre og kan representere flere yrker, mens andre fagforeninger er mer spesifikke, noen med krav til utdanning. Du må bare kontakte dem som er mest nær deg med tanke på yrke Og ja, det er lurt å være organisert. Plutselig har man behov for assistanse en dag man potensielt får ny arbeidsgiver som opptrer urimelig, eller man opplever andre utfordringer på jobb. Man har også andre medlemsfordeler som forsikringer og muligens annet, avhengig av hvem man er medlem av. Anonymkode: c0b25...246
Glitnir Skrevet 11. september 2018 #6 Skrevet 11. september 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: LO har tradisjonelt vært sterkt politisk knyttet til Arbeiderpartiet og den tradisjonelle fagbevegelsen i Norge, mens YS er noe mer fristilt politisk Begge er for øvrig hovedorganisasjoner, og de færreste er medlem direkte i LO eller YS, men heller et av forbundene som igjen er tilknyttet dem, og som er relevant for det du jobber med. Noen fagforeninger er bredere enn andre og kan representere flere yrker, mens andre fagforeninger er mer spesifikke, noen med krav til utdanning. Du må bare kontakte dem som er mest nær deg med tanke på yrke Og ja, det er lurt å være organisert. Plutselig har man behov for assistanse en dag man potensielt får ny arbeidsgiver som opptrer urimelig, eller man opplever andre utfordringer på jobb. Man har også andre medlemsfordeler som forsikringer og muligens annet, avhengig av hvem man er medlem av. Anonymkode: c0b25...246 Nevner du LO og YS bør også Akademikerene og UNIO med i den sammenheng - det er de fire store hovedorganisasjonene. TS: Det billigste for deg er sannsynligvis studentmedlemskap i foreningen for yrket du utdannet deg til. Det er billig og til og med gratis hos noen. Har du fagforening basert på deltidsjobben må du nok betale vanlig kontingent (evt redusert for stillingsstørrelse hos noen). 3
gladsoe Skrevet 11. september 2018 Forfatter #7 Skrevet 11. september 2018 1 time siden, Carrot skrev: Det kommer ann på studieretningen din da organisasjonenen har studentmedlemsskap. Hva er studieretningen din? Jeg studerer biologisk kjemi
Carrot Skrevet 11. september 2018 #8 Skrevet 11. september 2018 3 minutter siden, gladsoe skrev: Jeg studerer biologisk kjemi blir det farmasiforbundet? eller TEKNA kanskje?
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #9 Skrevet 11. september 2018 Naturviterne eller Tekna hvis du har tenkt å ta master, Nito hvis du gir deg på bachelor. Sjekk selv og se hva du tror du kan trives med. Disse har rimeligere medlemskap for studenter, samt ulike medlemsfordeler som rimeligere forsikring og banktjenester gjennom samarbeid med forskjellige leverandører. Er samboer fagforeningsmedlem tilknyttet et Lo-forbund, har dere innboforsikring gjennom den. Anonymkode: 8bce3...001
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #10 Skrevet 11. september 2018 Det beste er å ringe direkte til aktørene som ønsker du skal organisere deg. Igjennom deres svar vil du kunne nøktern ta beslutning som passer best for deg. Verre er det ikke. Anonymkode: e36e5...811
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå