Gå til innhold

Burde jeg droppe ut av studiet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurder sterkt å droppe studiet. Jeg går nå 2 året mitt ved et universitet som ligger 5 timer unna der foreldrene mine bor. Faget jeg studerer er tungt og tidskrevende, og har opplevd at helsen min har forverret seg meget. Dette førte til at mitt siste semester gikk i dass, og at jeg dermed fikk problemer med lånekassen. Har heller ikke jobberfaring, så ingen gidder å se på jobbsøknadene jeg sender.

Bor alene i en studentbolig uten jobb og støtte fra lånekassen, og helsen min er ganske dårlig. Vurderer sterkt å droppe ut og å dra hjem til foreldrene mine, men er redd for at jegskal skuffede. Har også veldig lyst å fullføre studiet, og studiet tilbys ikke der foreldrene mine bor.

Men med økonomiske problemer og med dårlig helse er det utrolig vanskelig. Får 4 timers søvn hverdag, og spiser ikke rikelig med mat. Er studien vært det? Har liksom bare 1 år igjen, men føler ikke jeg kommer til å klare det grunnet helsa. Er naturlig er en optimistisk person, men begynner å tvile. Vil liksom leve et sunt og godt liv, og er for ung for disse helseproblemene jeg sliter med. 😕 

Anonymkode: 3a6c8...bf9

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilket studie går du? Hvilke helseproblemer sliter du med? Kanskje vi her kan tipse deg om en jobb som kan fungere med helseproblemene du har :)

Anonymkode: 07f9c...5db

Skrevet

Du høres ikke veldig optimistisk, nei. 

Hva med å prøve å få skikk på søvn og kosthold, kanskje helsa blir bedre da? Da gjør man det ofte bedre med fag også. Hvis du bare har ett år igjen (altså bestått 1. og 2. året) hvorfor får du ikke støtte fra lånekassen? 

Anonymkode: afcb6...70d

• Liker 3
Skrevet

du må vel ligge 60 sp på etterskudd for å miste rettigheter i lånekassen?

selv har jeg me, revmatisme, søvnmangel mm. studerer 50%, skal prøve 75% til våren. viktig å kjenne sine begrensninger

Anonymkode: 3cd63...d5f

• Liker 1
Skrevet

Som vedkommende over meg skriver må du være over 60 studiepoeng forsinket for å få problemer med Lånekassen, og selv da er det ikke et problem hvis forsinkelsen skyldes sykdom og du sender inn dokumentasjon på dette. I tillegg kan du få ekstra stipend hvis du ikke kan jobbe ved siden av studiene grunnet sykdom. 

Du virker ekstremt pessimistisk og tafatt. Jeg er overhodet ikke spesielt optimistisk som person, men sammenlignet med deg er jeg ser jeg nå veldig lyst på livet. Jeg hadde et drittsemester i fjor der jeg reiste hjem (jeg bor en flytur unna hjemstedet mitt) så ofte jeg kunne. Jeg hadde obligatorisk hver uke, så det er jo klart at det ble mye frem og tilbake. Selv om det var ille å stå i det der og da er jeg glad jeg gjorde det. Selv om det ikke er helt bra nå går det bedre med tiden. Jeg har 4 år igjen, sammenlignet med ditt ene usle år. 

Men du kan jo for all del droppe ut. Jeg tror du egentlig har bestemt deg for å gjøre det, men søker bekreftelse på beslutningen din her på KG. Jeg synes ikke det er et fornuftig valg, spesielt ikke når du ikke har en plan videre, men det er jo ditt liv. 

Anonymkode: 9f458...1a7

• Liker 4
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som vedkommende over meg skriver må du være over 60 studiepoeng forsinket for å få problemer med Lånekassen, og selv da er det ikke et problem hvis forsinkelsen skyldes sykdom og du sender inn dokumentasjon på dette. I tillegg kan du få ekstra stipend hvis du ikke kan jobbe ved siden av studiene grunnet sykdom. 

Du virker ekstremt pessimistisk og tafatt. Jeg er overhodet ikke spesielt optimistisk som person, men sammenlignet med deg er jeg ser jeg nå veldig lyst på livet. Jeg hadde et drittsemester i fjor der jeg reiste hjem (jeg bor en flytur unna hjemstedet mitt) så ofte jeg kunne. Jeg hadde obligatorisk hver uke, så det er jo klart at det ble mye frem og tilbake. Selv om det var ille å stå i det der og da er jeg glad jeg gjorde det. Selv om det ikke er helt bra nå går det bedre med tiden. Jeg har 4 år igjen, sammenlignet med ditt ene usle år. 

Men du kan jo for all del droppe ut. Jeg tror du egentlig har bestemt deg for å gjøre det, men søker bekreftelse på beslutningen din her på KG. Jeg synes ikke det er et fornuftig valg, spesielt ikke når du ikke har en plan videre, men det er jo ditt liv. 

Anonymkode: 9f458...1a7

Sykdom er sykdom, og er man syk kan det være bedre å ta en pause fremfor å hangle gjennom, kanskje med veldig dårlige resultater som følge av at helsa ikke følger med. Det kan igjen ha innvirkning på mulighetene videre. Så forutsatt at man bare lar det blir en pause til helsa er ok igjen, så kan det faktisk være fordelaktig å gjøre. 

Når man studerer noe man ønsker å jobbe med i fremtiden, så må man ta studiet seriøst, og det innebærer også potensielt ta en pause hvis man har helseproblemer, og heller komme sterkere tilbake. 

Så til TS: Legg en plan, få sykemelding. Den sender man til lånekassen, og kan også brukes til å sende til studiestedet. De fleste studiesteder er greie på permisjon som følge av sykdom bare man følger opp og snakker med dem. Dermed tar du et semester eller år pause, og så kommer du sterkere tilbake. For de unge som studerer i dag, har et år fra eller til liten betydning i den store sammenhengen. Husk at man skal jobbe med det man studerer i mange år, kanskje hele det yrkesaktive livet. Da er det også viktig å forsøke å få en så god plattform som mulig, noe man ikke gjør hvis man bare hangler gjennom syk og dårlig. 

Anonymkode: 0183b...d52

Skrevet

Er det slik at du ligger 60 stp bak? Da ville jeg tatt opp igjen disse fagene det kommende året. Kanskje kan du bo hjemme og kun møte opp på det som er obligatorisk?

Jeg ville også sjekket med Lånekassen hvordan det er mulig å beholde støtten, enten ved å dokumentere sykdom eller om det finnes noe stipend når man har dårlig helse. 

Jeg skjønner at du står oppi ganske mye på en gang nå. Jeg møtte selv veggen under studiet og brukte ca. 6 måneder på å bygge meg opp igjen. Jeg fikk fritak fra oppmøteplikt, men leverte alle øvinger. Så begynte jeg å trene, tvang meg til å spise sunt og fikk meg faktisk en hund. Jeg anbefaler ikke det for alle altså, men nevner det mer fordi det kan hjelpe deg å få et prosjekt utenom skolen, eller en hobby. Det hjalp veldig for meg at presset forsvant litt og jeg kunne gjøre andre ting enn å tenke på skolen 24/7.

Anonymkode: bf058...98f

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sykdom er sykdom, og er man syk kan det være bedre å ta en pause fremfor å hangle gjennom, kanskje med veldig dårlige resultater som følge av at helsa ikke følger med. Det kan igjen ha innvirkning på mulighetene videre. Så forutsatt at man bare lar det blir en pause til helsa er ok igjen, så kan det faktisk være fordelaktig å gjøre. 

Når man studerer noe man ønsker å jobbe med i fremtiden, så må man ta studiet seriøst, og det innebærer også potensielt ta en pause hvis man har helseproblemer, og heller komme sterkere tilbake. 

Så til TS: Legg en plan, få sykemelding. Den sender man til lånekassen, og kan også brukes til å sende til studiestedet. De fleste studiesteder er greie på permisjon som følge av sykdom bare man følger opp og snakker med dem. Dermed tar du et semester eller år pause, og så kommer du sterkere tilbake. For de unge som studerer i dag, har et år fra eller til liten betydning i den store sammenhengen. Husk at man skal jobbe med det man studerer i mange år, kanskje hele det yrkesaktive livet. Da er det også viktig å forsøke å få en så god plattform som mulig, noe man ikke gjør hvis man bare hangler gjennom syk og dårlig. 

Anonymkode: 0183b...d52

Det er forskjell på å ta pause og å droppe ut. Her snakker TS om å droppe ut. 

Ditt forslag er selvsagt et mye bedre alternativ.

Anonymkode: afcb6...70d

• Liker 1
Skrevet

Du kan jo ta ett års permisjon istedenfor å droppe ut?

Anonymkode: d4abd...921

• Liker 1
Skrevet

Du kan jo ta permisjon istedenfor å droppe ut. Så kan du prøve å ta igjen de poengene du mangler, skaffe deg en deltidsjobb også begynner du igjen når hodet ditt er litt mer klarere. 

Hvordan søker du jobb? Går du rundt og hilser på sjefene? Ringer du tilbake for å høre om de er interessert?

Ikke gi opp! Litt motgang er sunt og man lærer utrolig mye av det. Du er veldig sterk som fortsatt holder på, men nå hørtes det ut som du trenger en pause, og det er ikke noe skam i det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...