AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #1 Skrevet 11. september 2018 Hei. Vår datter går i 1.klasse. de lærer 1lyd i uka og har lekser i fbm den lyden. Jeg stusser over tiden som er bestemt. Står på ukeplanen hver uke at leksene skal leveres inn senest onsdag , det kaller jeg ikke ukelekse. De skal skrive 1side i arb.boka med stor og liten bokstav/lyd(A5 bok), og de skal tegne tre ting som starter på lyden. Kan gjerne skrive hva de tegner....vi fordeler leksene over mandag og tirsdag,men hun er veldig sliten etter skole og SFO,så interessen er ikke så stor. Prøver å gjøre litt før skolen også,men morgenene kan bli nokså hektisk noen ganger......er det vanlig med kun to dager å gjøre lekser på i 1.klasse? Anonymkode: ce389...ddd
stan Skrevet 11. september 2018 #2 Skrevet 11. september 2018 Vi spurte om det var greit at leksene ble gjort en dag senere i uka, og det var greit. De har lekser mandag og tirsdag, samme dagene ungen også har fritidsaktiviteter. Så nå gjør vi det meste på onsdager, da rekker vi også mye mer og kan bruke godt med tid.
Arkana Skrevet 11. september 2018 #3 Skrevet 11. september 2018 Her hadde de lekser hver dag (mandag til og med torsdag) allerede fra første skoledag. De har aldri hatt ukelekse. Det var ikke store mengdene, 5-10 minutter, og kunne fint gjøres alt på samme dag om man ville det, men vi ønsker å lære barna våre gode leksevaner og at det å jobbe jevnt hver dag er smartere enn skippertaksmetoden så vi har fulgt lekseplanen. Har man ukelekser er det selvfølgelig lagt opp til at man kan gjøre det akkurat når man vil. 2
Ny Bruker Skrevet 11. september 2018 #4 Skrevet 11. september 2018 Hvis "innleveringsfristen" er på onsdag, deles da leksene ut onsdagen før? Eller på mandag? Spør om å få leksene virkelig for ei uke om gangen og ikke to dager.
Minlillesky Skrevet 11. september 2018 #5 Skrevet 11. september 2018 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei. Vår datter går i 1.klasse. de lærer 1lyd i uka og har lekser i fbm den lyden. Jeg stusser over tiden som er bestemt. Står på ukeplanen hver uke at leksene skal leveres inn senest onsdag , det kaller jeg ikke ukelekse. De skal skrive 1side i arb.boka med stor og liten bokstav/lyd(A5 bok), og de skal tegne tre ting som starter på lyden. Kan gjerne skrive hva de tegner....vi fordeler leksene over mandag og tirsdag,men hun er veldig sliten etter skole og SFO,så interessen er ikke så stor. Prøver å gjøre litt før skolen også,men morgenene kan bli nokså hektisk noen ganger......er det vanlig med kun to dager å gjøre lekser på i 1.klasse? Anonymkode: ce389...ddd Min datter gikk i første klasse i fjor. Der fikk de lekselapp hver mandag, og leksene skal være ferdige innen fredag. De hadde veldig mye lekser. Men det er noe du kan ta opp med læreren, at du synes tiden er for knapp. Ukelekse, er jo fra mandag til fredag..
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #6 Skrevet 11. september 2018 I "vår" 1. klasse er det lekser fra dag til dag. De får ikke ha bøkene hjemme, så det er umulig å gjøre noe annet den dagen enn akkurat det som er i lekse. Læreren samler inn de bøkene dagen etter. Men her består leksene stort sett av å tegne en tegning, eller synge gjennom ukas sang. De har ikke begynt å skrive ennå, for eksempel. De har ukens bokstav (L denne uken), da må de telle antall L-er i en liten tekst, og skrive tallet. Så må de ringe rundt bilder av ting med L i seg. Håper det tar seg opp litt... Anonymkode: 0ad3b...9b0
QBee Skrevet 11. september 2018 #7 Skrevet 11. september 2018 Her hadde de også lekser fra dag til dag. Jeg synes ikke det du beskriver høres mye ut på to dager. Opplevde med mine at de synes leksene var et ork i starten, men det handlet mest om at de manglet vanen og det gikk seg greit til. Men så et barn forskjellige. Leksene skal ikke være en «kamp», det blir det ikke god læring av. Opplever du at det blir for mye på for kort tid så snakker du med læreren om tilpasninger 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #8 Skrevet 11. september 2018 Blir skole og sfo for mye så må fritidsaktiviteter begrenses. Skolen er viktigere. Anonymkode: 31736...927 5
Arkana Skrevet 11. september 2018 #9 Skrevet 11. september 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: I "vår" 1. klasse er det lekser fra dag til dag. De får ikke ha bøkene hjemme, så det er umulig å gjøre noe annet den dagen enn akkurat det som er i lekse. Læreren samler inn de bøkene dagen etter. Men her består leksene stort sett av å tegne en tegning, eller synge gjennom ukas sang. De har ikke begynt å skrive ennå, for eksempel. De har ukens bokstav (L denne uken), da må de telle antall L-er i en liten tekst, og skrive tallet. Så må de ringe rundt bilder av ting med L i seg. Håper det tar seg opp litt... Anonymkode: 0ad3b...9b0 Her får de heller ikke ha bøkene hjemme. For å unngå at de tar med seg unødvendige ting hjem og sekken blir tung tar de med seg bare de bøkene de har lekser i hver dag (læreren hjelper dem å huske på hvilke) så med unntak av de fagene de har flere lekser i i løpet av en uke får man ikke gjort leksene på noen annen dag enn det som står på lekseplanen.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #10 Skrevet 11. september 2018 4 minutter siden, AnonymBruker said: Blir skole og sfo for mye så må fritidsaktiviteter begrenses. Skolen er viktigere. Anonymkode: 31736...927 Nå finnes det faktisk en del barn som ikke går på fritidsaktiviteter allerede, fordi skole og sfo blir for mye. Anonymkode: d65ab...521 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #11 Skrevet 11. september 2018 44 minutter siden, AnonymBruker said: I "vår" 1. klasse er det lekser fra dag til dag. De får ikke ha bøkene hjemme, så det er umulig å gjøre noe annet den dagen enn akkurat det som er i lekse. Læreren samler inn de bøkene dagen etter. Men her består leksene stort sett av å tegne en tegning, eller synge gjennom ukas sang. De har ikke begynt å skrive ennå, for eksempel. De har ukens bokstav (L denne uken), da må de telle antall L-er i en liten tekst, og skrive tallet. Så må de ringe rundt bilder av ting med L i seg. Håper det tar seg opp litt... Anonymkode: 0ad3b...9b0 Får de ikke lov til å ha med leksebøkene hjem? Hva er det for noe tull? Anonymkode: d987d...ce2
Splittbinders Skrevet 11. september 2018 #12 Skrevet 11. september 2018 Jeg vil tro dette er noe dere kan ta opp med skolen? Har du snakket med andre foreldre på trinnet, om hva de tenker? Det er jo ofte en god start, å snakke med andre foreldre og høre hvordan de opplever det. Og så ta det opp med skolen samlet. Vi har forøvrig også en førsteklassing. Her får de hver fredag lekser og plan for kommende uke. Det er satt opp lekser til hver dag, men læreren har sagt at hun ser på leksene hver fredag. Vår har bare fritidsaktivitet en dag i uka. Og at det bare er en dag, er nettopp for å ikke være så opptatt og sliten at det går ut over leksene. Det betyr av vi ofte gjør litt ekstra lekser en dag, sånn at vi har lite eller ingenting den dagen hun har aktivitet etter skole/sfo. Men ellers gjør vi litt hver dag, både fordi hun syns det er gøy og fordi vi tenker at gode leksevaner er greit å få inn. Spesielt lesing øver vi på litt hver dag. Mengden lekser tilsvarer vel i snitt ca 10 minutter hver dag, så jeg syns ikke det er veldig mye. Når det er sagt syns jeg lekser er idiotisk, og bare bygger opp under at barn fra ressurssvake hjem blir hengende etter. Men det er jo en annen diskusjon da, og selvfølgelig ikke noe jeg sier til barnet
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #13 Skrevet 11. september 2018 Har også førsteklassing. De har én lekse i uka, som er så liten den kan ikke spres utover. Så vi får øve på leksevaner litt senere.. Men helt greit, har større barn som fikk i overkant mye lekser i første klasse, og ble drittlei. Har faktisk tre aktiviteter akkurat nå, alle er så gøy så vil ikke kutte. Skal omorganisere litt så max to på en uke. Hvis mer lekser, kanskje vi må ned til en. Anonymkode: d8b83...4a9
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #14 Skrevet 11. september 2018 Ingen fritidsaktiviteter, holder med skole og SFO. Men hentes 1630 på SFO, så blir lange dager. Ukeplan (med lekseinfo) kommer i beskjedmappa på mandager. Står at leksene skal leveres inn på onsdag. Arb.boka er med hjem hver dag. Får høre litt rundt og ta det opp med læreren etterhvert(blir vel en samtale før jul). Vi er ferske skoleforeldre så mulig det er sånn det skal gjøres😉 Ts Anonymkode: ce389...ddd
Fotballmamma Skrevet 11. september 2018 #15 Skrevet 11. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ingen fritidsaktiviteter, holder med skole og SFO. Men hentes 1630 på SFO, så blir lange dager. Ukeplan (med lekseinfo) kommer i beskjedmappa på mandager. Står at leksene skal leveres inn på onsdag. Arb.boka er med hjem hver dag. Får høre litt rundt og ta det opp med læreren etterhvert(blir vel en samtale før jul). Vi er ferske skoleforeldre så mulig det er sånn det skal gjøres😉 Ts Anonymkode: ce389...ddd Tror ikke det er snakk om ukelekse i ditt barns tilfelle, men lekse til en bestemt dag. (Dvs den kan gjøres innen onsdag). Jeg vil tro det går veldig fint å lage en avtale med læreren slik at dere kan ha en dag ekstra før leksa leveres inn. Ikke vent til samtalen, ta bare kontakt nå - så blir ikke leksene et stressmoment for dere. Som lærer har jeg flere sånne individuelle tilpasninger, det meste løser seg med en kjapp samtale. (Mulig du bare kan skrive melding til lærer om dette, jeg har iallfall åpnet for det med foreldregruppen min.) 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #16 Skrevet 11. september 2018 Hadde 1.klassing i fjor og sammenlignet med ditt konkrete eksempel er dette likt det vårt barn hadde hver dag. Altså hadde de mandag til og med torsdag 1-2 sider hver dag som skulle gjøres enten i norsk- eller matteboken. De startet med lekser 2.skoledag. Etter høstferien ble det endret til 1 side i arbeidsbok/på ark + 10 minutter lesing hver mandag-torsdag. noen få dager utgikk bokleksa, lesinga sto på planen hver dag. Vi hadde perioder hvor barnet slet så med lesingen at vi valgte å legge det helt bort for en ukes tid. Når vi da tok det opp igjen løsnet det. Likt som ditt barn så hadde de 1 bokstav i uka frem til høstferien, etter det var det 2 i uka. Forresten ikke så uvanlig at barna er sliten ved skolestart, dette går seg nok til. La barnet ta seg 20 minutt på sofaen mens du lager middag? Anonymkode: b4f72...490
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #17 Skrevet 11. september 2018 Dette er omtrent det samme min førsteklassing har. En A4-side med å skrive ukas bokstav, og tegne to-tre ting med lyden i. Jeg synes ikke det mye til to dager? Mitt barn bruker ca 10-15 min på dette, men sånt er jo individuelt da. Men jeg tenker mer at datteren din er fryktelig sliten etter skolen, og at det ikke er leksene som er problemet. Læreren har sikkert kontaktlærertime, altså telefontid midt på dagen, hvor du kan spørre om å få leksene før helgen i stedet? Anonymkode: 17e4e...3f8 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #18 Skrevet 11. september 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Får de ikke lov til å ha med leksebøkene hjem? Hva er det for noe tull? Anonymkode: d987d...ce2 Leksa skal gjennomgås før den sendes hjem. Tema skal være gjennomgått slik at leksa er repetisjon.. Hvis leksa ikke er gjennomgått kan utbytte bli mindre, eleven mestrer ikke leksa som er gitt, foreldre sender unødvendige smser med spørsmål til lærer.. Anonymkode: 4142a...dee
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #19 Skrevet 11. september 2018 5 hours ago, AnonymBruker said: Ingen fritidsaktiviteter, holder med skole og SFO. Men hentes 1630 på SFO, så blir lange dager. Ukeplan (med lekseinfo) kommer i beskjedmappa på mandager. Står at leksene skal leveres inn på onsdag. Arb.boka er med hjem hver dag. Får høre litt rundt og ta det opp med læreren etterhvert(blir vel en samtale før jul). Vi er ferske skoleforeldre så mulig det er sånn det skal gjøres😉 Ts Anonymkode: ce389...ddd Men da hente du barnet tidligere hvis hun er såpass sliten at hun klarer ikke å gjøre lekser 10 minutter på mandag og evt 10 minutter på tirsdag. Eller be henne å gjøre leksene etter skolen er ferdig i sfo tiden. Blir overrasket hver gang det er negativitet og klaging over leksene. Er det HUN som klager eller er det egentlig DEG, som må krangle med barnet for å ta de små mengder av lekser de har i første klasse? Anonymkode: 47ab8...476 1
Gråtass Skrevet 11. september 2018 #20 Skrevet 11. september 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Men da hente du barnet tidligere hvis hun er såpass sliten at hun klarer ikke å gjøre lekser 10 minutter på mandag og evt 10 minutter på tirsdag. Eller be henne å gjøre leksene etter skolen er ferdig i sfo tiden. Blir overrasket hver gang det er negativitet og klaging over leksene. Er det HUN som klager eller er det egentlig DEG, som må krangle med barnet for å ta de små mengder av lekser de har i første klasse? Anonymkode: 47ab8...476 Skulle gjerne ha hentet henne mye tidligere hver eneste dag,men har en arbeidsgiver som krever arbeid tid 08-16 hver dag. Lite fleksibilitet ifht gå før. Har ikke en jobb hvor jeg kan ta igjen jobb hjemme . SFO har ikke leksemulighet. Hun bruker ca15 min på hver økt(mand etter SFO,tirs før skolen,onsd etter SFO). Totalt 45 min over to dager. Hvordan klarer deres barn å gjøre alle leksene på 10min! Hun sier selv hun synes det er vanskelig,vi prøver å oppmuntre,motivere og snakke positivt om leksene. Hun har ingen kjente utfordringer som vi eller skolen ser. Hun er veldig nøyaktig ,så det tar tid å skrive bokstavene.. Ts
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå