Gå til innhold

Oppsigelse i slutten av prøvetiden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere!

Jeg har hatt en jobb nå i snart 3 måneder. I kontrakten min har jeg 3 måneders prøvetid, som er ferdig om litt over en uke. 
Plutselig fikk jeg færre vakter pga. innskrenkede åpningstider (og min vakt nærmest frafaller vaktlistene). Så naturligvis har jeg begynt å se etter en ny jobb, da dagvakten ikke kommer tilbake før til våren neste år. Noe jeg egentlig ikke visste når jeg tok jobben. 

Men det jeg lurer på - er når jeg burde levere den skriftlige oppsigelsen. Har det noe å si om jeg møter sjefen så snart som mulig, eller burde jeg vente så nære 1. oktober som mulig? Har det noe å si med prøvetiden uansett om jeg sier ifra i morgen eller venter til perioden er ferdig? For jeg må jo uansett jobbe der til 1. november. Kan de f.eks si at jeg ikke får flere vakter og at jeg er ferdig sånn på dagen?

Er det noen som har hatt dårlig erfaring med å si opp med tanke på vakter i oppsigelsetiden? Er redd for at de skal bli irriterte for at jeg vil gå og ta vekk flere av vaktene mine før jeg har offisielt slutta der. 

Btw - så er det første gang jeg gjør det her så aner ikke hva som er rett og galt 😥

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Se i kontrakten din. Det er vanlig å ha f.eks 14 dagers oppsigelsestid i prøveperiode, mens 3 mnd som fast ansatt. Da må du passe på å si opp innenfor prøvetid om du vil raskt ut.

Kontrakten din sier vel også noe om stillingsprosent? Hvis ikke, så må du jo ta en samtale med din leder hvorfor du hsr fått lite vakter, og om det kommer til å bli slik fremover. Kan ikke leder love og levere på vakter, så er det fair å si opp.

Skrevet

@ViljaH I kontrakten min står det at jeg har oppsigelse på 1 måned både i prøveperioden og ellers. 
Jeg har vært fryktelig dum da jeg ikke oppdaterte kontrakten min da jeg rykket opp i stilling. Jeg står oppført som ringehjelp og noe slikt som en 15% stilling. Men har jobbet 70% i 2 måneder med høyere lønn. I know right 🙄
Så er ikke egentlig sint pga færre vakter, da jeg antar at det var av økonomiske grunner fra bedriften sin side. Er ikke bare jeg som har fått mindre arbeidstid.
Hvis det blir sånn som det er nå har jeg en en stilling på ca. 30%.

Skrevet
32 minutter siden, Heisann_hoppsann skrev:

Hei dere!

Jeg har hatt en jobb nå i snart 3 måneder. I kontrakten min har jeg 3 måneders prøvetid, som er ferdig om litt over en uke. 
Plutselig fikk jeg færre vakter pga. innskrenkede åpningstider (og min vakt nærmest frafaller vaktlistene). Så naturligvis har jeg begynt å se etter en ny jobb, da dagvakten ikke kommer tilbake før til våren neste år. Noe jeg egentlig ikke visste når jeg tok jobben. 

Men det jeg lurer på - er når jeg burde levere den skriftlige oppsigelsen. Har det noe å si om jeg møter sjefen så snart som mulig, eller burde jeg vente så nære 1. oktober som mulig? Har det noe å si med prøvetiden uansett om jeg sier ifra i morgen eller venter til perioden er ferdig? For jeg må jo uansett jobbe der til 1. november. Kan de f.eks si at jeg ikke får flere vakter og at jeg er ferdig sånn på dagen?

Er det noen som har hatt dårlig erfaring med å si opp med tanke på vakter i oppsigelsetiden? Er redd for at de skal bli irriterte for at jeg vil gå og ta vekk flere av vaktene mine før jeg har offisielt slutta der. 

Btw - så er det første gang jeg gjør det her så aner ikke hva som er rett og galt 😥

Oppsigelsestiden i prøvetiden er i utgangspunktet på 14 dager om annet ikke er avtalt.

Er man ikke på prøvetid så gjelder som hovedregel en måneds oppsigelsesfrist hvis annet ikke er avtalt.

Hva står det i kontrakten din om timeantall og stillingsprosent? :)

En oppsigelse løper ikke før den 1 i måneden, så du kan vel egentlig velge selv hvor tidlig/sent du vil levere den. Men greit å ha noen dager ekstra i forkant.

Hvis du sier opp imorgen - så er du fortsatt under prøvetiden - å da gjelder vel 14 dagers oppsigelse i prinsippet?

MEN har du mulighet til å avvente og se hva som skjer ? Du må jo ta en prat med arbeidsgiver nå når prøvetiden nærmer seg utløp og da får du kanskje mer klarhet i hva arbeidsgiver har tenkt? At du på den måten kan få med deg en bedre attest fra han/ ikke bør tenke på om det faller i dårlig jord å si opp osv? Du skal uansett ikke ha mer enn 1 måned oppsigelsestid - hvis ikke annet er avtalt - og i forhold til eventuelt senere situasjoner - Nav osv- så kan det lønne seg at ikke du frivillig har sagt opp jobben.

Skrevet

Vurderer sterkt å vente til prøvetiden er ferdig også. Har snakket med han før og spurt om muligheten for flere vakter - men de vaktene han ønsket å gi meg er umulig å utføre - siden de er til kl. 2 på natta og siste toget mitt går kl. 1 (dette er et utested så det er sagt)
Hvis jeg er heldig går jeg rett inn i ny jobb nå snart, så nav er ikke noe jeg beskymrer meg spesielt mye for 😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...