Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde en venninne på besøk for noen uker siden en langhelg. Jeg stilte såklart med frokost hver morgen, middag når vi spiste inne og kjæresten min spanderte en middag vi spiste ute, og jeg et par drinker. Vi har ikke mye penger men syns det er fint å kunne vise litt generøsitet og gjestfrihet. 

Siste kvelden gikk vi ut for et par glass vin og da regningen kom, fant venninnen min fram kalkulatoren og regnet ut eksakt hva hun skulle betale. Jeg hadde hatt en vin som kostet noen kroner mer, så veninnen min syns tydeligvis rett skulle få være rett. Jeg ble helt paff. Her hadde jeg brukt over 1000kr på å handle inn til frokost, middag, vin og drinker ute, og så kan hun ikke se forbi de 25 ekstra kronene på en regning og dele 50/50? 

Jeg har opplevd lignende tidligere, da en venninne ba om 70kr fra meg og to andre veninner for frokosten hun hadde handlet inn til da vi var på besøk....alle andre måltider ble handlet inn mens vi var der, så vi betalte litt hver. Men selv frokosten kunne altså ikke "spanderes" på besøket...

Vi er alle i slutten av 20-årene. Har jobb, noen har hus og klarer oss generelt greit. Venninnen min som ba om penger for frokosten er medeier i to hus! Av alle er jeg den som garantert tjener minst. 

Hva er greia med å være så...lite avslappet? Nøye på hvert øre? 

Anonymkode: 805f2...702

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er en grunn til at hun er medeier i to hus, hun passer alltid på å få sitt og mere til. Du skulle nok ikke blitt så paff, men heller kommet med en humoristisk kommentar om at "skal jeg måtte betale de kronene når jeg og gubben har spandert på deg både mat hjemme, middag ute og drinker attpå til?" og se hvordan hun hadde reagert. 

Du vet det til neste gang, ikke spander noe mer enn nødvendig på henne.

Skrevet

Er litt rart dette her synes jeg også. Selv tjener jeg ikke mye, men er raus med å invitere til middag med god drikke.

Jeg ble selv invitert tilbake på middag hos en venninne hvor hun rett etter desserten hadde samlet sammen kvitteringer og delt alt innkjøp på 3 som var tilstede. Hun sa da at Vipps var helt ok.

Jeg tenker at hvis jeg inviterer til middag så betaler også jeg. Hvis vi alle går på restaurant eller kafé er det vanlig at hver og en betaler for seg selv.

Anonymkode: 97294...1bf

• Liker 5
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er litt rart dette her synes jeg også. Selv tjener jeg ikke mye, men er raus med å invitere til middag med god drikke.

Jeg ble selv invitert tilbake på middag hos en venninne hvor hun rett etter desserten hadde samlet sammen kvitteringer og delt alt innkjøp på 3 som var tilstede. Hun sa da at Vipps var helt ok.

Jeg tenker at hvis jeg inviterer til middag så betaler også jeg. Hvis vi alle går på restaurant eller kafé er det vanlig at hver og en betaler for seg selv.

Anonymkode: 97294...1bf

Du betalte vel ikke?

Skrevet

Om man har så dårlig økonomi burde man heller droppe å dra ut og invitere inn. 

• Liker 3
Skrevet

Har to venninner som alltid er sånn. Jeg inviterer, handler inn til frokost, godt og middag med drikke og betaler alt. Hver gang vi er hos en av de to må alt spleises på. Ofte må jeg handle inn ting de har glemt, på veien også. De tjener i tillegg mer enn meg og samboer. 

En gang hadde hun ene venninna mi fått for seg at hun skulle kun spise sunn mat uten gluten og hun spiste ikke noe godteri, usunn mat eller noe med gluten i, så i stede for godt og den normale middagen/frokosten handlet jeg inn frukt og grønt med dipp og glutenfri mat. Hun rørte ikke maten og sa bare at dette likte hun ikke 😡 Ble sittende igjen med masse mat etterpå (hun spiser oftes for 2 personer, så handler alltid litt ekstra)

Jeg er oppdratt til at de som inviterer betaler med mindre man avtaler noe annet. 

Anonymkode: 6fe61...9b6

• Liker 4
Skrevet

Om det er slik innad vennegjengen så bør man alltid splitte 50/50. Dere vet jo hvordan de er...

Anonymkode: ed8e6...afd

Skrevet

Her går det begge veier. Sånn at vi nesten kan si vi har felles økonomi når det kommer til å betale for seg. Er hun en så nær venninne så ville jeg sakt i fra. Syns det her var småelig av henne.

Anonymkode: 54a78...7d5

Skrevet

Smålig og sært. Egoistisk. Kjenner til et par sånne men de har sjeldent langvarige  vennskap med folk

Anonymkode: e70e5...68c

• Liker 4
Skrevet

Kjente et par slike. De kom seg heldigvis med alderen... og et par sunne tilbakemeldinger. :)

Anonymkode: 3d2a9...dce

• Liker 3
Skrevet

TS her. 

Det bør kanskje nevnes at det ble tilbydd en "vipps" på et tidspunkt. Da vi hadde spist middag ene kvelden her hjemme, så begynte vi helt tilfeldig å diskutere personlig økonomi. Dette var noe min venninne tok opp. Etter å ha nevnt at jeg ikke hadde mye igjen i slutten av måneden som regel, så var det som hun fikk seg litt en "aha" og tilbydde å vippse litt for denne middagen. På en totalt halvhjertet, lite innbydende måte. VIL man betale for noe, så ber man jo bare om kontonummer. Her var det mer "..jeg kan jo vippse litt for middagen da altså.....mhm...om du vil det...". 

Jeg skjønner bare ikke hvorfor man ikke kan være litt...voksen? For meg er det litt av gleden med å ha leilighet (som vi forøvrig ikke eier selv...) og invitere gjester. Selv om det gjør at man kanskje må knipe litt ekstra igjen på lommeboken siste rest av måneden. 

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

TS her. 

Det bør kanskje nevnes at det ble tilbydd en "vipps" på et tidspunkt. Da vi hadde spist middag ene kvelden her hjemme, så begynte vi helt tilfeldig å diskutere personlig økonomi. Dette var noe min venninne tok opp. Etter å ha nevnt at jeg ikke hadde mye igjen i slutten av måneden som regel, så var det som hun fikk seg litt en "aha" og tilbydde å vippse litt for denne middagen. På en totalt halvhjertet, lite innbydende måte. VIL man betale for noe, så ber man jo bare om kontonummer. Her var det mer "..jeg kan jo vippse litt for middagen da altså.....mhm...om du vil det...". 

Jeg skjønner bare ikke hvorfor man ikke kan være litt...voksen? For meg er det litt av gleden med å ha leilighet (som vi forøvrig ikke eier selv...) og invitere gjester. Selv om det gjør at man kanskje må knipe litt ekstra igjen på lommeboken siste rest av måneden. 

Så hun tilbydde seg betale, men siden det ikke var riktig betalingsmetode for deg, så sa du nei, for å så sutre over at hun er gnien? 

Anonymkode: 5ba0e...be4

• Liker 7
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Så hun tilbydde seg betale, men siden det ikke var riktig betalingsmetode for deg, så sa du nei, for å så sutre over at hun er gnien? 

Anonymkode: 5ba0e...be4

Jeg har ingenting i mot vipps som betalingsmetode ;) 

Jeg vil si det er litt gnient å si det på den måten, ja. For det ble sagt på en måte som lyste "bare for å ha sagt det". Hun var ute av rommet før jeg fikk sukk for meg. Uansett, så var ikke det poenget med innlegget - jeg aldri sagt jeg har noe i mot å spandere, faktisk syns jeg det er fint. Jeg blir bare forundret når det ser ut til å gå hus forbi hos enkelte, men 25 kroner andre veien plutselig blir veldig viktig.

• Liker 6
Gjest Bolledeig
Skrevet

Du har som flere er inne på, identifisert årsaken til at hun har god råd. Veldig mange synes det er HELT uproblematisk å la ting fare når det gjelder penger så lenge det går i deres favør, men så fort det koster dem litt ekstra blir det veldig nøye å dele helt likt. Jeg kjenner et par sånne, og har ikke annet å si enn at det eneste som fungerer med sånne folk er å sørge for at man ikke alltid sitter i giver-enden av relasjonen, for en vil aldri få noe igjen for det (ei heller takknemlighet). 

Jeg kan varmt anbefale gjerrigknark-tråden på Forbruker og Økonomi om du ikke tror meg 😄

Når det er sagt så skjønner fortsatt en del folk ikke at mat som er hjemme i husene til folk koster penger da. Typisk sånne (damer) som har bodd på hotell hos foreldrene sine til litt uti tjueårene, og deretter blitt samboere med menn med god råd uten å måtte ta stilling til at ting koster penger da heller. Men så fort det er en regning på bordet som man må betale med sitt eget kort, er det noe helt annet, for da er plutselig pengene litt mer ekte. 

Skrevet

Opplevde det samme som du beskriver en gang. Hadde en kompis som budde en uke hos meg mens vi var studenter. Da budde  jeg leilighet. Han budde gratis hos meg i en uke, jeg sørget for mat i huset, frokost, middag og kveldsmat var så å si servert for han. Så skulle vi på buttikken for å handle inn noe. Da spør han om vi skal spleise på en pakke pølser? For han hadde bare en dag igjen hos oss, og kunne ikke spise opp alt selv... Da får du bakoversveis :)

Men la dette være sagt: Nå har du lært litt om veninnen din, og egentlig har du fåt vite om de negative egenskapene hennes. Slike folk sitter inne med enorm ego, og går gjerne ovder døde lik for sin fortjeneste. De er gjerne dobbeltmoralske. Alt virker kjempefint, så lenge dere ikke er direkte påvirket avhverandre. F.eks dette når det kommer opp en felles regning som skal betales.

Du kan ikke gjøre noe mer med dette... men anbefaler å holde avstand til slike folk.

Han kameraten min over som jeg nevner, vel vi gikk ALDRI ut på byen sammen, spiste middag sammen, tok en øl sammen eller slike ting... han overnattet ikke flere ganger heller :) 

Jeg orker rett og slett ikke å drive med slikt tomt/meningsløst vennskap.

Anonymkode: 19e3e...0c5

• Liker 1
Skrevet

I min vennegjeng har vi ulik økonomi og tankegang når det gjelder det å spandere. Noen har jobber som er ok betalt, andre studerer og lever på studielån/deltidsjobb. 

Når man er voksen og bor for seg selv så tenker jeg det er naturlig å spandere selv når gjester kommer på besøk. F.eks middag. Også betaler neste venn middag hos seg en annen gang. Men har selv opplevd at jeg spanderer, men så blir jeg invitert til middag noen uker etter og da må vi alle spleise. 

Så jeg har klart å bite meg merke i hvem som gjør hva. Om jeg inviterer venninne 1 så vet jeg hun spanderer tilbake. Da gjør vi det slik. Om jeg inviterer venninne 2 (som alltid vil spleise) så skriver jeg i invitasjonen at vi spleiser. 

Ellers har av og til min vennegjeng "spleisefester" hvor vi f.eks lager en rett hver eller tar med en ingrediens til tacoen hver. Men også her kan det være litt frustrasjon da noen alltid er de som kjøper kjøttdeig/kjøtt (dyrest) og noen alltid det billigste (mais). Det er altså veldig lett å legge merke til hvem som legger litt i det og hvem som er minst spandabel av seg. 

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her. 

Men da kan du jo ikke helt klage på denne venninnen. Ingen som ber om kontonr etter vipps kom.

Skrevet
28 minutter siden, sølvdryss skrev:

I min vennegjeng har vi ulik økonomi og tankegang når det gjelder det å spandere. Noen har jobber som er ok betalt, andre studerer og lever på studielån/deltidsjobb. 

Når man er voksen og bor for seg selv så tenker jeg det er naturlig å spandere selv når gjester kommer på besøk. F.eks middag. Også betaler neste venn middag hos seg en annen gang. Men har selv opplevd at jeg spanderer, men så blir jeg invitert til middag noen uker etter og da må vi alle spleise. 

Så jeg har klart å bite meg merke i hvem som gjør hva. Om jeg inviterer venninne 1 så vet jeg hun spanderer tilbake. Da gjør vi det slik. Om jeg inviterer venninne 2 (som alltid vil spleise) så skriver jeg i invitasjonen at vi spleiser. 

Ellers har av og til min vennegjeng "spleisefester" hvor vi f.eks lager en rett hver eller tar med en ingrediens til tacoen hver. Men også her kan det være litt frustrasjon da noen alltid er de som kjøper kjøttdeig/kjøtt (dyrest) og noen alltid det billigste (mais). Det er altså veldig lett å legge merke til hvem som legger litt i det og hvem som er minst spandabel av seg. 

Man må begynne å være slu selv også, selv om man ikke vil være det. 

Skrevet
På 10.9.2018 den 21.44, O.G. skrev:

Du betalte vel ikke?

Nei. Jeg betaler for meg.

Anonymkode: 5f1ff...b19

Skrevet

Jeg blir like satt ut hver gang jeg hører om slikt 😳 i teorien har jeg klart for meg hva jeg skulle si om det hadde hendt meg, men det kan godt være at jeg hadde blitt så satt ut i praksis at jeg ikke hadde fått frem et ord 😂

Har et vennepar som gjerne inviterer på hyttetur en helg i året, de ønsker ikke at vi skal kjøpe med noe på veien og handler gjerne før vi kommer. Jeg vet ikke om det er fordi jeg fremdeles er under 30 og husker studenttiden godt , men jeg føler meg som tidenes snylter etter en slik helg (det er ikke snakk om at vi får lov til å Vippse noe etterpå heller). Om de kommer til oss en helg så gjør vi naturligvis gjengjeld (selv om de også både tilbyr seg å kjøpe med noe og å Vippse i ettertid, så takker vi da såklart nei). Jeg krymper meg av skam ved tanken om at jeg da skulle ha funnet frem kvittering/kalkulator for å be de gjøre opp (eller bare takke ja til at de gjør opp), etter å ha vært hos oss. Og dette gjør faktisk folk totalt uten å føle skam 😳 jeg er målløs!

Anonymkode: cd3e5...513

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...