AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #1 Skrevet 10. september 2018 Kjøpt min første leilighet og den trenger en liten oppgradering for å bli en smule freshere. Har aldri pussa opp i hele mitt liv, såvidt malt en vegg 🤣 Håper på å få noen tips ang hvor det er lurt å kjøpe, hva man kan gjøre selv osv. Har ikke allverdens med penger heller, så gjerne så enkelt og billig som mulig. Bor på 34 kvm med 1 soverom og separat kjøkken. Gang og stue i ett. Det jeg kunne tenke meg er: - legge klikklaminat. Sett på Rusta siden det er billig, men ikke kvalitet kanskje? Andre tips til klikklaminat som er relativt billig(og hvilke farger?) Blir ca 30 kvm med gulv. Liker mest kalde/lyse farger. -male alle vegger. Har hvite betongvegger som er veldig lite sjarmerende. Tips til farger? Har null peiling! Burde gang og stue være i samme farge? Og kjøkken også kanskje? Liker lyse og pastellfarger. -Kjøkken: ny benkeplate, nye fronter, oppvaskmaskin, koketopp og stekeovn(evt ny smal komfyr). Kunne også tenkr meg fliser mellom skap og benk. Dette er vel kanskje det vanskeligste å bestemme seg for synes jeg. Vil helst ha laminat benkeplate og smal oppvaskmaskin. Kjøkkenet er det som pr idag trenger mest oppgradering. Anonymkode: 44984...fbc
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #2 Skrevet 10. september 2018 Kan jeg klare alt dette for under 60.000? Anonymkode: 44984...fbc
Diamant20 Skrevet 10. september 2018 #3 Skrevet 10. september 2018 Når det kommer til maling bør du dra å hente enten prøvekort eller maling og se hvordan de ser ut i forskjellig lys 4
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #4 Skrevet 10. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg klare alt dette for under 60.000? Anonymkode: 44984...fbc Mest sannsynlig ikke. Anonymkode: d3b24...7d8 3
visp Skrevet 10. september 2018 #5 Skrevet 10. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kjøpt min første leilighet og den trenger en liten oppgradering for å bli en smule freshere. Har aldri pussa opp i hele mitt liv, såvidt malt en vegg 🤣 Håper på å få noen tips ang hvor det er lurt å kjøpe, hva man kan gjøre selv osv. Har ikke allverdens med penger heller, så gjerne så enkelt og billig som mulig. Bor på 34 kvm med 1 soverom og separat kjøkken. Gang og stue i ett. Det jeg kunne tenke meg er: - legge klikklaminat. Sett på Rusta siden det er billig, men ikke kvalitet kanskje? Andre tips til klikklaminat som er relativt billig(og hvilke farger?) Blir ca 30 kvm med gulv. Liker mest kalde/lyse farger. -male alle vegger. Har hvite betongvegger som er veldig lite sjarmerende. Tips til farger? Har null peiling! Burde gang og stue være i samme farge? Og kjøkken også kanskje? Liker lyse og pastellfarger. -Kjøkken: ny benkeplate, nye fronter, oppvaskmaskin, koketopp og stekeovn(evt ny smal komfyr). Kunne også tenkr meg fliser mellom skap og benk. Dette er vel kanskje det vanskeligste å bestemme seg for synes jeg. Vil helst ha laminat benkeplate og smal oppvaskmaskin. Kjøkkenet er det som pr idag trenger mest oppgradering. Anonymkode: 44984...fbc Om du har tenkt å gjøre det selv burde du vel klart å holde deg under det ja. Du trenger kanskje ikke ny benkeplate og fronter enda, men heller teste ut sånn som du tar over (husker ikke hva det heter akkurat nå). Maling; til den størrelsen blir det ikke så dyrt (jeg tar for gitt at du maler selv da). De hjelper deg med alt du trenger i malebutikken. Flislegging klarer du selv, les deg opp og planlegg skikkelig. Blir ikke dyrt da. Gulvet er det jeg ville brukt mest på, men er ikke så erfaren med det. Greit å kjøpe noe skikkelig med en gang og være sikker på at det blir lagt pent. Du må bruke litt tid på å sjekke ut ting og bestemme deg for hvordan du vil ha det. Ikke gå ut og kjøp alt på en gang, men ta en og en ting. Du finner tips til farger og sånt når du begynner å søke litt. 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #6 Skrevet 10. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg klare alt dette for under 60.000? Anonymkode: 44984...fbc Ja, mer enn nok. Billigklikk er helt greit og kan vare i mange år hvis du bare behandler det slik det skal. Benkplate koster en drøy tunselapp på obs bygg. Mal i den fargen du liker, maling er billig og lett å forandre hvis du ikke liker den alikevel. Husk og masker lister. Du får kjøpt slike plater som ser ut som fliser til å ha på vegg under og over kjøkkenskap. Hvitvarer i smalere typer er ofte litt dyrere, så er nok her tusenlappene vil renne litt ut, fronter på kjøkkenet kan lett fikses for en grei penge hvis du kjøper folie og folierer dørene ( noe alá https://foliebutikken.no/?gclid=CjwKCAjwrNjcBRA3EiwAIIOvq80lBZG6z98Ng0tFRztu6XtZ-uKzNK_w4A8GFGg6mW2cA1lQRhdUkRoCr88QAvD_BwE ) Anonymkode: 1a4aa...1b7 1
visp Skrevet 10. september 2018 #7 Skrevet 10. september 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, mer enn nok. Billigklikk er helt greit og kan vare i mange år hvis du bare behandler det slik det skal. Benkplate koster en drøy tunselapp på obs bygg. Mal i den fargen du liker, maling er billig og lett å forandre hvis du ikke liker den alikevel. Husk og masker lister. Du får kjøpt slike plater som ser ut som fliser til å ha på vegg under og over kjøkkenskap. Hvitvarer i smalere typer er ofte litt dyrere, så er nok her tusenlappene vil renne litt ut, fronter på kjøkkenet kan lett fikses for en grei penge hvis du kjøper folie og folierer dørene ( noe alá https://foliebutikken.no/?gclid=CjwKCAjwrNjcBRA3EiwAIIOvq80lBZG6z98Ng0tFRztu6XtZ-uKzNK_w4A8GFGg6mW2cA1lQRhdUkRoCr88QAvD_BwE ) Anonymkode: 1a4aa...1b7 Ja, det var ordet jeg ikke kom på!
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #8 Skrevet 10. september 2018 Ikke velg det billigste laminatet, det er noe sabla drit!! Skal du først legge nytt gulv, kjøp heller et litt mer ordentlig. Jeg liker Berry Alloc, Grand Avenue-serien. Ca 350-400 kr pr kvadrat. Klarer du å legge gulv selv, evnt med hjelp av en venn (og låne en skikkelig sag), funker det greit. Det er dessuten dritlekkert og slitesterkt som bare det, med livstidsgaranti. Kjøp evnt nye gulvlister samtidig, det gjør mye for finishen og koster ikke mye. Sørg for å ha skikkelige verktøy, enten du får låne i omgangskretsen eller leie. Ang benkeplate - se om du evnt har mulighet til å freshe opp den som er hvis du ikke må bytte den ut, enten ved å pusse ned og olje (hvis heltre), male eller legge folie på. Det er masse ting som kan gjøre det freshere mens du sparer til å gjøre det skikkelig! Å bytte fronter kan være mer plunder og heft, og dyrere, enn du tror. Hva gjelder fliser over kjøkkenbenk finnes det også masse alternativer. Enten du lærer deg flislegging selv, maler flisene som er der (ja faktisk) eller folierer. Se f eks lindasdekor.no for kontaktplast, eller sjekk ut Pinterest og YouTube - søk i vei og du får masse tips. Lykke til Anonymkode: 24b58...1b1 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #9 Skrevet 11. september 2018 Gulvet på Rusta er ikke dårlig, om enkelte tror det. Det de fleste gjør feil, om gulvet er dyrt eller billig, er at de vasker det feil. Fliser over benken er ikke vanskelig, men du må ha riktig verktøy og husk å vaske over flisene med en gang du har fuget, ellers så er det nesten ikke å få av igjen, Fliser kommer jo nesten alle prisklasser. Anonymkode: e7167...a5e
Akay Skrevet 11. september 2018 #10 Skrevet 11. september 2018 Det er faktisk tull at det ikke er forskjell på billiglaminat og dyr laminat. Billiglaminat tåler ikke en dritt og skjøteme vil svelle. Pergo longplank kan jeg anbefale, alloc også men det er lettere å få pergo longplank på tilbud. Den får du ned i 149.- på de beste tilbudene mot normalt nesten 300.- m2. hva maling angår så får du det du betaler for. Kjøp gjerne lady 10 til veggene. Koster litt mer men tåler at du vasker veggene etterpå. Hva kjøkken angår så tipper jeg at du ikke har det største kjøkkenet mtp størrelse på leiligheten. Kjøkken fra ikea kan komme på en grei pris komplett. Ta mål og stikk innom dem for å hjelpe deg å sette opp et eller last ned tegneappen dems til pc. Det må jo monteres men du har sikkert noen venner som kan hjelpe deg. Det er ikke veldig vanskelig. Montere benkeplata er faktisk det verste mtp saging til platetopp etc men det skal du gjøre uansett? Du kommer langt her for 60000.- 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #11 Skrevet 11. september 2018 Jeg ville tatt meg tid til å "bo meg inn". Dvs ta ting over tid, bruke tid på å føle hva som er riktig etterhvert som du endrer på tingene. Begynn med gulvene. Det føles helt uoverkommelig å ta dette etterhvert som rommene fylles opp av møbler osv. Egentlig burde gulvene vært tatt før du flyttet inn. Siden du sier du ikke har peiling, må du alliere deg med noen som har peiling. Du kjenner kanskje noen, eller kunne engasjere noen fra finn.no småjobber som kan jobbe sammen med deg ? Ta deg tid til å gå rundt og se, sammenlign priser osv : coop bygg, rusta, ikea, monter osv. Har du coop medlemsskap, og/eller er medlem av et boliglag, er det ofte gode medlemstilbud + bonus på kjøpene. Maling er som andre sier en relativt rimelig form for oppussing. Les deg opp på farger. Jotun har "fargekart" på nettet, men går du inn i en fargehandel, vil det også stå bak på fargeprøvene hvilket farger som anbefales til. Selv har jeg god erfaring med Monter sin egen maling Opus. Bruk penger på malerutstyr. Billig er som oftes vanskelig å jobbe med, og du ender opp med å bruke mye tid på frustrasjon. Selv syns jeg hvit te og lys antikkgrå er fine farger sammen med enten klassisk hvit eller bomull (ikke både klassisk hvit og bomull, det blir ikke fint). Du får mye kjøkken for pengene på IKEA. Følg med på tilbudene deres, så kanskje du kan slå til når de har noen kjøkken kampanjer. Et tips er å vente til slutten av desember/begynnelsen av januar. Slik jeg husker det, har IKEA stort sett alltid gavekort kampanjer i dette tidsrommet (kjøp for x kroner, få x kroner i gavekort). Anonymkode: 453ee...114 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #12 Skrevet 11. september 2018 Maling er enkelt, lett og billig. Det fikser du selv. Men husk å prøvemal på veggen. For fargen kan fort bli feil hvis du bare sammenligner med fargelapper, pga lysforhold mm. Gulv kan også fikses rimelig. Jeg ville sett etter tilbud på parkett. Det blir ikke så mye dyrere enn laminatgulv, er finere og mer behagelig å gå på. Kjøkken er der pengene vil forsvinne fort. Har du tenkt på andre muligheter enn fliser. Man får kjøpt ferdige kjøkkenplater som ser ut som fliser. Eller som vi gjorde, vi fikk satt på sota glassplater som tåler det meste, ikke så vanlig, gir en kul effekt, og det beste av alt, super enkelt å rengjøre. Hvis ikke kan du legge fliser selv. Ny fronter på kjøkkenet kan bli dyrt. Men igjen, ettersom leiligheten er liten, er sikkert ikke kjøkkenet det største, så jeg ville stukket en tur på IKEA og fått tegnet opp ett kjøkken som passet inn i leiligheten og sjekket hva prisen kom på. Eventuelt spart litt til jeg hadde nok til å bytte ut kjøkkenet. Og viktigst av alt, sjekk tilbud, ikke forhast deg, og se etter smarte men rimelige løsninger. Anonymkode: dbf91...cbd
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #13 Skrevet 11. september 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Gulvet på Rusta er ikke dårlig, om enkelte tror det. Det de fleste gjør feil, om gulvet er dyrt eller billig, er at de vasker det feil. Fliser over benken er ikke vanskelig, men du må ha riktig verktøy og husk å vaske over flisene med en gang du har fuget, ellers så er det nesten ikke å få av igjen, Fliser kommer jo nesten alle prisklasser. Anonymkode: e7167...a5e Ang å legge gulv, vi har lagt både billig laminat, dyrt laminat og mellomkvalitets parkett. Billig laminat (riktignok ikke fra Rusta) var noe herk å legge, og fikk faktisk fort hakk. Dyrt laminat var topp å legge, det samme med parkett. Men parkett får også hakk og vannskader, og laminat er ikke så kaldt og hardt å gå på som folk skal ha det til (med mindre du bor i 1. Etg e.l, hvor det faktisk ER kaldt på gulvet fordi det er jord/ingen etasje under). TS bør etter min mening ikke velge parkett verken på kjøkkenet (pga mulighet for vannsøl), eller i den kombinerte stuen/gangen, også pga vannsøl fra sko i gangen, hvis TS vil ha likt gulv i hele rommet da. Og med små leiligheter syns jeg det ofte blir pent med samme gulv i hele leiligheten. TS har nok råd til mye om TS er litt handy, men ikke til alt inkl nytt kjøkken. Og når TS først etterhvert bytter ut kjøkkenet (hvis det var ønskelig?), kan det være greit å ha friheten til å endre plassering av skap/romløsning også. Da er det dumt hvis TS har lagt nytt gulv på kjøkkenet, men ikke under skapene. Dog er jo kjøkkenet et separat rom, så hvis jeg var TS, ville jeg kanskje prioritert å finne et fint laminatgulv som kan passe fint i hele leiligheten på sikt, men få det lagt på soverom og stue/gang før innflytting. Betal en snekker for å gjøre det hvis du ikke har peiling (det er ikke SÅ dyrt). Glem nytt kjøkken i første runde, også fra IKEA. Kanskje får du kjøkken for 15-20.000, men så kommer det nye hvitevarer til så mange tusen du vil, 10.000 til rørlegger og kanskje 10-25.000 til elektriker. Pluss evnt montering av kjøkkenet samt riving av det gamle. Anonymkode: 24b58...1b1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå