Gå til innhold

Dette med tannpuss.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må innrømme at her hjemme hos oss har vi alltid pusset tenner kun på kvelden. Vi har ett barn og også hennes tenner blir pusset kun på kvelden. Idag har jeg lest en del om dette med tannpuss osv. Fordi det er blitt en kamp om å få pusset tenner nå om dagen! Hun spiser frokost i barnehagen og jeg pusser dermed ikke tennene hennes før frokost. Men jeg burde vel kanskje begynne med det? Selv om hun skal spise 5 minutter senere? Er det ikke bedre at de i barnehagen kunne pusse tenner til de små? Jeg vet jo at dem gjør ikke det, men burde ikke det blitt slik?

Anonymkode: 1d5bf...0e8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Beklager hvis jeg virker litt dum, men jeg vil helst ikke ha spydige kommentarer. Takk

Skrevet

Det går helt fint å pusse tennene før man spiser, så greit å innføre det som rutine heretter.

• Liker 2
Skrevet

Tror de barnehageansatte har nok å gjøre om ikke de skal pusse tennene på alle etter frokosten i tillegg. Den kampen må nok dere foreldrene ta ;) Min også hater å pusse tenner, men det gjør vi uansett, morgen og kveld. 

Anonymkode: 80647...041

• Liker 5
Skrevet

Vi pusser før vi spiser frokost på morgenen, barnet spiser frokost i barnehagen.

Anonymkode: f0546...83d

• Liker 1
Skrevet

Kan de få hull i tennene hvis vi ikke pusser morgen og kveld? At vi pusser bare på kvelden? 

Skrevet

Vi pusser kun på kveld, med hjemmelaget tannkrem uten fluor, og både jeg og barna (4 & 6) har plettfrie tenner uten hull. :) Får alltid skryt hos tannlegen når vi er på sjekk. Hull kommer av sytedkader, stramt tunge/leppebånd, dårlig næringsstatus og dårlig mat, vi drikker ikke juice/brus, spiser ikke sukker, og har generelt et ekstremt bra kosthold. :)

Anonymkode: dbd2f...fc1

• Liker 2
Skrevet

Jeg har alltid pusset kun på kvelden (hele livet). Har sterke tenner og fikk ikke hull før jeg var nesten 20. Å det kommer antegeligvis av at jeg drakk syke mengder med brus, som etset bort emaljen. 

Anonymkode: d4d05...b69

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi pusser kun på kveld, med hjemmelaget tannkrem uten fluor, og både jeg og barna (4 & 6) har plettfrie tenner uten hull. :) Får alltid skryt hos tannlegen når vi er på sjekk. Hull kommer av sytedkader, stramt tunge/leppebånd, dårlig næringsstatus og dårlig mat, vi drikker ikke juice/brus, spiser ikke sukker, og har generelt et ekstremt bra kosthold. :)

Faktisk.... 

Anonymkode: 80647...041

• Liker 12
Skrevet

Problemmet er at jenten vår har vært ekstrem dårlig på å spise. Hun spiser svært lite, men legger på seg slik hun skal. I ren desperasjon måtte hun få en is her og en is der, noe måtte jo hun få i seg. Hjalp ikke på at hun har vært mye syk og hadde nesten ingen matlyst, dermed ble det litt mye kjeks og kake. Angrer på det den dag idag, men lurer på om hun kanskje kan ha fått hull allerede? Hun er to år og klager på vondt i munnen noen ganger. Men mulig det er pga tennene som vokser og ikke at det er hull. Er litt bekymret nå.

Skrevet

Dette er omsorgssvikt. Barnets tenner skal pusses morgen og kveld. Dét er ditt ansvar, ikke barnehagens.

Anonymkode: 302fd...875

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette er omsorgssvikt. Barnets tenner skal pusses morgen og kveld. Dét er ditt ansvar, ikke barnehagens.

Ta deg sammen!

• Liker 27
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må innrømme at her hjemme hos oss har vi alltid pusset tenner kun på kvelden. Vi har ett barn og også hennes tenner blir pusset kun på kvelden. Idag har jeg lest en del om dette med tannpuss osv. Fordi det er blitt en kamp om å få pusset tenner nå om dagen! Hun spiser frokost i barnehagen og jeg pusser dermed ikke tennene hennes før frokost. Men jeg burde vel kanskje begynne med det? Selv om hun skal spise 5 minutter senere? Er det ikke bedre at de i barnehagen kunne pusse tenner til de små? Jeg vet jo at dem gjør ikke det, men burde ikke det blitt slik?

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager hvis jeg virker litt dum, men jeg vil helst ikke ha spydige kommentarer. Takk

Kanskje du heller skulle begynne å tenke litt på hvilke oppgaver og hvor mange hender barnehagepersonalet har og hva de skal bruke tid på? Skal barnehagepersonalet bruke tid på å få pusset tennene til hele gruppa, mener du, fordi du ikke vil bruke tid på tannpussen om morgenen hjemme? 

Hjelpe meg, hvor doven og hvor korttenkt du er. Du er gjerne en av de foreldrene som mener at bhg og skole skal stå for alt som ikke er hyggelig å gjøre hjemme? 

Anonymkode: fc310...a93

• Liker 2
Skrevet

Det handler aller mest om å etablere gode pusserutiner, men morgenpuss er viktig for tannhelsen da fluoren er med på å beskytte tennene utover dagen. Kveldspussen er den viktigste, men morgenen bør ikke hoppes over an den grunn. Her er tannpuss en kamp og vi har løst det med at vi pusser godt på kvelden. Om morgenen får han pusse selv. Det viktigste er at tennene blir eksponert for fluoren. Dette var helt grei prosedyre hos tannlegen og heldigvis. 

• Liker 3
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stramt tunge- eller leppebånd fører ikke til karies. Hvor er denne teorien fra?

Anonymkode: 32197...91a

• Liker 11
Skrevet

Når jeg var liten pusset jeg tennene bare om kvelden uten at jeg tok noe skade av det. Jeg begynte å pusse tennene om morning etter at et annet barn på skolen sa jeg hadde dårlig ånde. :P  Mine nieser og nevøer pusser også bare tennene om kvelden, da får de også fluor. 
Som voksen pusser jeg tenner hver morning og kveld, og ofte midt på dagen også. Men jeg tenker at det er greit at småbarn bare pusser på kvelden. Jeg har aldri hatt noe problemer med tennene mine, og tanten min er tannlege. 

Anonymkode: d2b3b...4eb

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, visp skrev:

Ta deg sammen!

Heldigvis lærer tannlegestudenter tegn på omsorgssvikt under studiet. Mye kan oppdages (og avsløres) i munnhulen. Jo, det er omsorgssvikt å ikke ivareta barnets tannhygiene når han eller hun er for liten til å gjøre det selv.

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Heldigvis lærer tannlegestudenter tegn på omsorgssvikt under studiet. Mye kan oppdages (og avsløres) i munnhulen. Jo, det er omsorgssvikt å ikke ivareta barnets tannhygiene når han eller hun er for liten til å gjøre det selv.

Det er vel stor forskjell på dette og et barn som har tenner som ikke blir ivaretatt. Kommer det et barn med råtnende tenner er det jo veldig bra at det blir tatt tak i. Dette er et barn som får tennene pusset hver kveld.

• Liker 15
Skrevet

Dere som pusser kun på kvelden må jo ha en vanvittig ånde iløpet av dagen.

Anonymkode: 1dc71...d8a

• Liker 15
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke omsorgssvikt å ikke pusse tennene morgen og kveld. Det er sterkt anbefalt, men dersom man pusser barnets tenner grundig om kvelden og gir fluortablett kan man opprettholde et friskt tannsett, forutsatt at kostholdet er bra og sukkerfattig.

Anonymkode: 32197...91a

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...