AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #1 Skrevet 10. september 2018 Hei. Jeg møter ofte andre hundeeiere på tur som røsker og river i båndet til hunden sin - om det er så uskyldig som å snu seg eller prøve å snuse. Opplevde det nettopp og det fikk sinne mitt til å koke over, men jeg var for redd for han som gikk med hunden til å si noe... Jeg sendte han et stygt blikk, noe han fanget opp, men da holdt han bare blikket mitt på en ubehagelig måte. Hva kan man gjøre? Kan man anmelde til Matlisynet e.l? Anonymkode: 74948...100 3
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #2 Skrevet 10. september 2018 Altså, får nå være grenser i hva man skal legge seg opp i. Jeg har en hund som aldri går videre, og ja- da drar jeg lett i båndet. Hadde tenkt det var noe i veien med deg, og blitt rimelig irritert. Anonymkode: ae749...8c8 19
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #3 Skrevet 10. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Altså, får nå være grenser i hva man skal legge seg opp i. Jeg har en hund som aldri går videre, og ja- da drar jeg lett i båndet. Hadde tenkt det var noe i veien med deg, og blitt rimelig irritert. Anonymkode: ae749...8c8 Haha, ok. Kanskje det er noe i veien med deg? Du så jeg skrev «røske» og ikke «dra lett» eller? Anonymkode: 74948...100 4
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #4 Skrevet 10. september 2018 Du kan jo si "hei"? Anonymkode: 16c93...8a3
Gjest pokijh Skrevet 10. september 2018 #5 Skrevet 10. september 2018 Hadde de hunden i bånd eller sele?
Tabris Skrevet 10. september 2018 #6 Skrevet 10. september 2018 Jeg tror nok ikke det vil ha så mye for seg å si noe til tilfeldig forbipasserende. Da er det bedre å drive holdningskampanje i større skala - anbefale kurs hos oppdaterte instruktører, gå foran med godt eksempel med egen hund, anbefale oppdaterte hundebøker, dele artikler/videoer på sosiale medier (uten å bli for belærende eller dømmende) osv. 6
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #7 Skrevet 10. september 2018 Eller gjøre som mannen min. Blir eitrende forbanna og kjefter på dem i full offentlighet. Anonymkode: 1c43c...f96 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #8 Skrevet 10. september 2018 " Det der er et levende vesen ". Anonymkode: 403fc...d1b 2
tussi680 Skrevet 10. september 2018 #9 Skrevet 10. september 2018 Lurer på hvordan ts ville reagert om hun var i samme situasjon som hundeeier.... 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #10 Skrevet 10. september 2018 Min går i seleog er typen til å legge seg ned eller stritte i mot noe voldsomt når hun finner noe spennende, så jeg må bare gå videre og dra hunden motvillig etter meg litt før hun kommer logrende. Har prøvd hundre måter å endre adferden hennes på men ingenting funker. Så ikke døm folk med en gang. Anonymkode: 621bc...fd1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #11 Skrevet 10. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Min går i seleog er typen til å legge seg ned eller stritte i mot noe voldsomt når hun finner noe spennende, så jeg må bare gå videre og dra hunden motvillig etter meg litt før hun kommer logrende. Har prøvd hundre måter å endre adferden hennes på men ingenting funker. Så ikke døm folk med en gang. Anonymkode: 621bc...fd1 Har også en virrete nysgjerrig per av en hund. Hjelper ikke på at han veier 45 kg! Så jeg er nok kanskje en av disse som må røske godt i båndet og ville fått stygge blikk av ts. Anonymkode: f0949...c2b
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #12 Skrevet 10. september 2018 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min går i seleog er typen til å legge seg ned eller stritte i mot noe voldsomt når hun finner noe spennende, så jeg må bare gå videre og dra hunden motvillig etter meg litt før hun kommer logrende. Har prøvd hundre måter å endre adferden hennes på men ingenting funker. Så ikke døm folk med en gang. Anonymkode: 621bc...fd1 Men å røske i et halsbånd er ikke greit uansett. Anonymkode: 7b9e5...990 5
Portvinpiken Skrevet 10. september 2018 #13 Skrevet 10. september 2018 Det er jo ikke greit å røske og dra i båndet. Spesielt ikke halsbåndet. Sett heller av litt tid til å trene dere selv og hundene så blir turene hyggeligere både for den firbeinte og eieren. 4
Tøytigern Skrevet 10. september 2018 #14 Skrevet 10. september 2018 Man kan ikke gjøre noe, dessverre.
Tøytigern Skrevet 10. september 2018 #15 Skrevet 10. september 2018 4 minutter siden, Portvinpiken skrev: Det er jo ikke greit å røske og dra i båndet. Spesielt ikke halsbåndet. Sett heller av litt tid til å trene dere selv og hundene så blir turene hyggeligere både for den firbeinte og eieren. Amen. Det finnes bl.a lydsignaler man kan trene på. Litt oppmuntrende/oppmerksomhetsvekkende plystring, trent inn med klikkertrening. 1
Tøytigern Skrevet 10. september 2018 #16 Skrevet 10. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men å røske i et halsbånd er ikke greit uansett. Anonymkode: 7b9e5...990 Nei, det er det ikke. Det gjør dessuten vondt ut å se på.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #17 Skrevet 10. september 2018 Huff . Husker en gang jeg så en mann dra hunden så hardt med seg at han løftet hele hunden etter båndet. 😢🤢 Anonymkode: bf8c7...027
Tøytigern Skrevet 10. september 2018 #18 Skrevet 10. september 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Huff . Husker en gang jeg så en mann dra hunden så hardt med seg at han løftet hele hunden etter båndet. 😢🤢 Anonymkode: bf8c7...027 Har sett det samme. Så en dame gjøre det uten en gang å se i den lille bikkjas retning. Det var en chihuahua, som hun lettet opp fra bakken og hunden fikk vondt og så lei seg ut og halen gikk inn mellom beina. Men eieren så på den hun snakket med. Onde, onde menneske.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #19 Skrevet 10. september 2018 Er det mye, ville jeg gitt beskjed først og fremst. Man kan selvfølgelig melde om man syns det er veldig voldsomt og det forekommer veldig mye, det kan trossalt skade nakken deres osv. Nå vet jeg ikke hva du legger i røsking, men selv hender det jeg røsker i min egen hund sitt bånd. Hos oss handler det om at han spiser avføring (katte/hunde/hjortebæsj etc) og det kan de som kjent bli veldig syke av, og det er jo ikke bra. Han er LYNrask, så her må man være på "høgget" om man skal få forhindret det. Jeg tenker som så at det er bedre at han får et lite røsk, enn at han får farlige sykdommer eller blir dårlig - noe han har blitt flere ganger (og ja, vi trener selvfølgelig også på "leave it" og det går fremover!) Anonymkode: ea33c...a99
Gjest AvocadoMelon Skrevet 10. september 2018 #20 Skrevet 10. september 2018 Ser dessverre mange som «går tur» med hunden, å da skal man gå i kjapt tempo. Og de røsker med seg hunden hvis den prøver å snuse. Tenker det er helt greit hvis hunden er innlært til at nå skal vi ha en «treningstur» men det er også viktig for hunden å ha turer der den får snuse og gjøre seg ferdig på egne premisser. Jeg har en hund som altid går i 5 gir og er en kjap snuser, noen ganger kan det nok se ut som om jeg røsker litt i båndet hans (bruker sele) men det er for å minne han på at jeg gjerne vil gå litt saktere, han for altid snuse seg ferdig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå