AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #1 Skrevet 10. september 2018 Er ferdig med gjeldsordning. Fikk et gjeldskrav fra en dom som stammer fra før gjeldsorsningen ble inngått. Hvordan er reglene rundt dette? Anonymkode: ad72b...174
applestories Skrevet 10. september 2018 #2 Skrevet 10. september 2018 Gjeld som ikke kom med i gjeldsordningen må selvsagt betales utenom.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #3 Skrevet 10. september 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er ferdig med gjeldsordning. Fikk et gjeldskrav fra en dom som stammer fra før gjeldsorsningen ble inngått. Hvordan er reglene rundt dette? Anonymkode: ad72b...174 Den kan du ta med i gjeldsordningen. Kontakt Namsmannen så baker h*n den inn. All gjeld som er stiftet før gjeldsordningen er inngått, kan tas med:-) Anonymkode: 5979a...5ec 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #4 Skrevet 10. september 2018 1 minutt siden, applestories skrev: Gjeld som ikke kom med i gjeldsordningen må selvsagt betales utenom. Overhodet ikke. Anonymkode: 5979a...5ec 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #5 Skrevet 10. september 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er ferdig med gjeldsordning. Fikk et gjeldskrav fra en dom som stammer fra før gjeldsorsningen ble inngått. Hvordan er reglene rundt dette? Anonymkode: ad72b...174 Om du fikk kravet nå etter endt gjeldsordning (5 år?) er kravet uansett foreldet og trenger ikke hensyntas. Anonymkode: 5979a...5ec
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #6 Skrevet 10. september 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om du fikk kravet nå etter endt gjeldsordning (5 år?) er kravet uansett foreldet og trenger ikke hensyntas. Anonymkode: 5979a...5ec Foreldelse av fordringer er 10 år. Anonymkode: 65c33...4fc
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #7 Skrevet 10. september 2018 21 minutter siden, applestories skrev: Gjeld som ikke kom med i gjeldsordningen må selvsagt betales utenom. Er du helt sikker, eller svarer du bare det du tror nå? 🙄 Anonymkode: 7ac97...52e
applestories Skrevet 10. september 2018 #8 Skrevet 10. september 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du helt sikker, eller svarer du bare det du tror nå? 🙄 Anonymkode: 7ac97...52e 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Overhodet ikke. Anonymkode: 5979a...5ec Det jeg har fått vite av gjeldsrådgiver og namsmann da jeg jobbet med en sak som gjaldt gjeldsordning. Om nye krav skulle legges til en løpende ordning måtte alle kreditorene akseptere det. Her forstår jeg det som at ordningen er over, og TS skriver at det har kommet dom i saken. Såvidt jeg vet blir det da en ny foreldelsesfrist på 10 år.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #9 Skrevet 10. september 2018 5 minutter siden, applestories skrev: Det jeg har fått vite av gjeldsrådgiver og namsmann da jeg jobbet med en sak som gjaldt gjeldsordning. Om nye krav skulle legges til en løpende ordning måtte alle kreditorene akseptere det. Her forstår jeg det som at ordningen er over, og TS skriver at det har kommet dom i saken. Såvidt jeg vet blir det da en ny foreldelsesfrist på 10 år. Nei, det kravet slettes. Anonymkode: 3b925...65a
applestories Skrevet 10. september 2018 #10 Skrevet 10. september 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det kravet slettes. Anonymkode: 3b925...65a Selv om det er kommet dom i saken? https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1979-05-18-18#KAPITTEL_5
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #11 Skrevet 10. september 2018 3 timer siden, applestories skrev: Selv om det er kommet dom i saken? https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1979-05-18-18#KAPITTEL_5 Dom er kommet før gjeldsordning startet. Anonymkode: 5979a...5ec
applestories Skrevet 11. september 2018 #12 Skrevet 11. september 2018 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Dom er kommet før gjeldsordning startet. Anonymkode: 5979a...5ec Hvordan tenker du så at det kan tas med i en gjeldsordning som er ferdig? (og med "ferdig" regner jeg med at TS mener at h*n har fullført løpet og fått slettet kravene som var tatt med i ordningen)
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #13 Skrevet 11. september 2018 17 minutter siden, applestories skrev: Hvordan tenker du så at det kan tas med i en gjeldsordning som er ferdig? (og med "ferdig" regner jeg med at TS mener at h*n har fullført løpet og fått slettet kravene som var tatt med i ordningen) Krav som besto ved åpning av gjeldsordning og som skyldner ikke er krevd for under gjeldsordningen, skal slettes. Anonymkode: 5979a...5ec
applestories Skrevet 11. september 2018 #14 Skrevet 11. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Krav som besto ved åpning av gjeldsordning og som skyldner ikke er krevd for under gjeldsordningen, skal slettes. Anonymkode: 5979a...5ec Det skal jeg ta med meg når jeg skal jobbe med gjeldsordning igjen. Men jeg skjønner ikke helt hvordan kreditoren som eksisterte før gjeldsordningen skal vite at personen var under gjeldsordning, og at, til tross for dom, nå går "fri"? Har du en kilde jeg kan vise til?
Suits Skrevet 11. september 2018 #15 Skrevet 11. september 2018 Gjeldsordningsloven § 7-7.Uanmeldte fordringer som skyldneren ikke er krevet for i gjeldsordningsperioden Krav som bestod på åpningstidspunktet og som skyldneren ikke er krevet for ved gjeldsordningsperiodens utløp, bortfaller. Bortfallet skjer likevel tidligst ett år etter at en gjeldsordning er vedtatt eller stadfestet.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #16 Skrevet 11. september 2018 13 minutter siden, applestories skrev: Det skal jeg ta med meg når jeg skal jobbe med gjeldsordning igjen.Men jeg skjønner ikke helt hvordan kreditoren som eksisterte før gjeldsordningen skal vite at personen var under gjeldsordning, og at, til tross for dom, nå går "fri"? Har du en kilde jeg kan vise til? Når det åpnes gjeldsforhandlinger lyses dette ut i Norsk lysingsblad. Der står det en frist for krav som skal tas med i offentlig gjeldsordning. Kreditor må altså selv passe på dette ved å holde seg oppdatert via Norsk lysingsblad. Anonymkode: b4026...5bb
applestories Skrevet 11. september 2018 #17 Skrevet 11. september 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når det åpnes gjeldsforhandlinger lyses dette ut i Norsk lysingsblad. Der står det en frist for krav som skal tas med i offentlig gjeldsordning. Kreditor må altså selv passe på dette ved å holde seg oppdatert via Norsk lysingsblad. Anonymkode: b4026...5bb Takk for info, har bare vært borti det i forbindelse med dødsfall og konkurser.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #18 Skrevet 11. september 2018 17 minutter siden, applestories skrev: Det skal jeg ta med meg når jeg skal jobbe med gjeldsordning igjen. Men jeg skjønner ikke helt hvordan kreditoren som eksisterte før gjeldsordningen skal vite at personen var under gjeldsordning, og at, til tross for dom, nå går "fri"? Har du en kilde jeg kan vise til? Gjeldsordningsloven. Men helt fri er ikke skyldneren før to år etter gjeldsordningens utløp. Mottar skyldneren arv eller gevinst av stor størrelse, så kan fordringshaverne likevel sette gjeldsordningen helt eller delvis til side. Anonymkode: 3b925...65a
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #19 Skrevet 11. september 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gjeldsordningsloven. Men helt fri er ikke skyldneren før to år etter gjeldsordningens utløp. Mottar skyldneren arv eller gevinst av stor størrelse, så kan fordringshaverne likevel sette gjeldsordningen helt eller delvis til side. Anonymkode: 3b925...65a Dette gjelder kun om skyldneren forsøker å unndra seg opplysningsplikt. Om skyldneren gir beskjed om arv/gevinst, tilfaller deler av denne kreditorene, og gjeldsordning kan ikke tilsidesettes/oppheves. Anonymkode: 5979a...5ec
AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #20 Skrevet 22. september 2018 On 9/11/2018 at 8:52 PM, AnonymBruker said: Dette gjelder kun om skyldneren forsøker å unndra seg opplysningsplikt. Om skyldneren gir beskjed om arv/gevinst, tilfaller deler av denne kreditorene, og gjeldsordning kan ikke tilsidesettes/oppheves. Anonymkode: 5979a...5ec Hva mener du med "deler av denne"? Så om en person har 1 million i gjeld, og arver 1 million inne 2 år etter endt gjeldsordning så må en ikke betale ut sin gjeld? Anonymkode: 36c28...f85
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå