Gå til innhold

Hadde du, som ikke-religiøs forelder, latt barnet ditt leke hjemme hos en ekstremt religiøs familie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis barnet ditt hadde en lekekamerat som hadde veldig religiøse foreldre, og disse foreldrene fortalte barnet ditt my om sin religion og framstilte det som absolutt sannhet, hadde du vært komfortabel med å la barnet ditt dra hjem til denne lekekameraten? Altså, her er det snakk om mer enn å be for maten. Hvis disse foreldrene brukte mye tid på å fortelle barnet ditt om gud og Jesus, eller andre religiøse karakterer, og lærte barnet ditt å be og alt mulig, hadde du syntes det var greit? 

Anonymkode: ea3ef...0bf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, syns ikke noe om at de skal presse sin tro og levemåte på mitt barn og skremme han. 

Vi bor midt i bibelbeltet og er "åpne" om at vi ikke er kristne. Mine barn leker med mange religiøse barn, men ingen presser sin tro på mitt barn, og jeg presser ikke mine synspunkter på deres barn. La barn være barn!

Anonymkode: a7a10...220

• Liker 14
Skrevet (endret)

Ja, men ikje de drev aktivt  med dokrine og forkynning. 

At ungene lærer seg og får se hvirdan andre lever er jo bare fint. :)

Endret av Perle
  • Liker 7
Skrevet

Hadde det vært mindre ekstremt hadde jeg gjort det. Barn kan godt lære at det finnes svært religiøse mennesker i verden man må forholde seg til, men hvis mye av tiden på besøk hadde blitt viet til opplæring i kristendom istedenfor lek og moro med lekekameraten hadde jeg sagt nei.

• Liker 3
Skrevet

Ja. Og det har jeg latt mitt barn gjøre også, bestevennen fra barnehagen var fra en aktiv, frikirkelig menighet der de fortalte sin mening om mye. Min påvirkning er mye sterkere enn deres, og fint at barn lærer at folk er forskjellige, noen religiøse, andre ikke, man kan være gode venner allikevel, og religiøsitet er ikke farlig. Spørs hva du mener med «mye tid», men mine barn er ikke så mye hos lekekamerater at det ville vært noe problem. Ville ikke sendt ham med dem på vekkelsstevneleir en uke, men leke hjemme så absolutt. 

• Liker 21
Skrevet

Det gjelder å ha en dialog med barnet sitt. Hva synes barnet om det hele. «Jo, mammaen og pappaen er veldig kristne, så det er litt rart, men det bryr jeg meg ikke så mye om» er jo en tilbakemelding man kan få, og da er det ikke noe stress, så lenge man kan støtte barnet i at det er litt vel mye religion i den familien. 

Anonymkode: c24b4...1d2

• Liker 1
Skrevet

Jeg var rundt endel veldig religiøse folk som liten, men fra et ikke religiøst hjem. Først hadde jeg egentlig ikke noen formening om religion og etter noen år var jeg så lite religiøs som det er mulig å bli. Jeg syntes det ble vel urealistisk helt fra tidlig barneskole, før mellomtrinnet var jeg helt ferdig med hele konseptet.

Hadde det vært fundamentalisme og forkynnelse hadde jeg satt fote ned, og jeg ville begrenset omgangen. Samtaler med barnet hadde vært viktigst.

Anonymkode: a2a59...adf

• Liker 1
Skrevet

Barnet mitt må gjerne leke hos venner med sterkt religiøse foreldre, men ikke om de aktivt misjonerer og lærer opp barnet i bønn etter egen tro bare det er innom en tur for å leke. Så da er svaret nei, men ikke fordi jeg har noe problem med religiøse som sådan.

Anonymkode: 3918c...abe

• Liker 4
Skrevet

Min sønns bestevenn er muslim, og han har lært mye om islam hjemme hos dem. De har ikke akkurat lært sønnen min å be, men om de hadde gjort det så tror jeg han hadde sett på det mest som en morsom "kuriositet".

De fremstiller sin religion som sannhet da det er sånn de ser på den selv, men det er ikke verre enn at vi foreldre snakker med ham om det. Han er dessuten skeptisk nok til sånne ting av seg selv til at jeg ikke er bekymret.

Anonymkode: 59fa6...8a8

• Liker 5
Skrevet

Så lenge jeg hadde følt at barnet var trygd hadde jeg selvfølgelig ikke hatt noen problemer med det. Det har bare vært positivt å la barna leke med barn av andre religioner og andre kulturer.

Selv hadde jeg veldig kristne besteforeldre og elsket å være hos de. Litt kjedelig å høre andakt på radio som barn, men man får jo oppleve noe annet enn hva man gjør hjemme og det er alltid av det gode. Man tar ikke skade av å be bordbønn eller å bli lært bibelhistorie.

• Liker 6
Skrevet

Ja, det ser jeg ikke problemet med. Det gir en god mulighet til å ha en samtale om religion og at mange tror på forskjellige ting. Som noen over her sier; vårpåvorkning er mye større.

• Liker 3
Skrevet

Ja. Har ikke vondt av å lære at andre tenker annerledes. Jeg har svært lite tro på at å være på besøk hos venner påvirker mer enn det han får med seg fra det hjemmet han vokser opp i!

• Liker 1
Skrevet

Hva tenker dere dersom det skulle vært omvendt? At en religiøs familie ikke ville la barnet sitt leke hos dere om dere skulle vært "hardbarka" ateister?:) Jeg må bare spørre. 

Anonymkode: 2a9e3...f73

• Liker 7
Skrevet

Det kommer litt an på både familien og hva som blir sagt til barnet. At familien hadde fremstilt sin religion som sannhet ovenfor mitt barn hadde jeg ikke syntes var Ok, mest fordi det sier mye om de foreldrene. Det sier vel også mye om foreldrene dersom de bruker tid på å misjonere når barnet deres har besøk, i stedet for å la barna leke i fred. At barnet tar del i bordbønn før matserveringen er Ok, at barnet blir barnet blir opplært i bønn som noe det burde praktisere er ikke Ok. 

Jeg besøkte selv et par hjem hvor familiene var Jehovas vitne som barn og hadde noen veldig ubehagelige opplevelser, så jeg synes ikke man skal ta så lett på det som at det bare er bra barna lærer om andre religioner. 

Anonymkode: 8eac3...fed

• Liker 3
Skrevet

Selvsagt hadde jeg det

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker dere dersom det skulle vært omvendt? At en religiøs familie ikke ville la barnet sitt leke hos dere om dere skulle vært "hardbarka" ateister?:) Jeg må bare spørre. 

Dersom vi var en familie som satt og sa til barnet at Gud var noe stort tull og eventyr, så hadde jeg skjønt dem ja. Poenget er vel at man respekterer den lille gjesten som er på besøk uten å skulle fremstille eget levesett som sannheten, men heller vise at sånn lever vi og dette tror vi på/vi er ikke religiøse feks. 

• Liker 8
Skrevet

Ja det hadde jeg. Ser ikke hvordan det kan påvirke barnet mitt på noe negativ måte. Om barnet mitt så skal spise middag og må lytte til bønnen, er det bare fint å lære det å være takknemlig for livet og maten og det privilegiet det er å ha mat på bordet og fred rundt seg når vi vet hvordan andre land er utsulta og full av krig . 

Jeg kan ikke se for meg at noen hadde brukt "masse tid" på å fortelle om Gud og Jesus til et lite barn som atpå til ikke var sitt, barnet er jo der for å leke ikke gå i bibelskole, men hadde ikke hatt noe mot at det ble nevnt i en sammenheng om at man må være snille mot hverandre, som er hovedbudskapet i alle religioner. 

Anonymkode: e09b1...dc8

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det hadde jeg. Ser ikke hvordan det kan påvirke barnet mitt på noe negativ måte. Om barnet mitt så skal spise middag og må lytte til bønnen, er det bare fint å lære det å være takknemlig for livet og maten og det privilegiet det er å ha mat på bordet og fred rundt seg når vi vet hvordan andre land er utsulta og full av krig . 

Jeg kan ikke se for meg at noen hadde brukt "masse tid" på å fortelle om Gud og Jesus til et lite barn som atpå til ikke var sitt, barnet er jo der for å leke ikke gå i bibelskole, men hadde ikke hatt noe mot at det ble nevnt i en sammenheng om at man må være snille mot hverandre, som er hovedbudskapet i alle religioner. 

Anonymkode: e09b1...dc8

De finnes de, var selv på besøk i noen slike hjem da jeg var barn og det var skremmende og ubehagelig. At et barn får se religion i praksis er ikke farlig, men noen mennesker er ekstreme og da er det egentlig foreldrene som er problemet og ikke religionen. 

• Liker 2
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Om vi aktivt hadde prøvd å omvende barnet til å bli ateist er jeg ganske sikker på at en del religiøse foreldre hadde hatt et problem med det og det hadde jeg forstått veldig godt. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...