Gå til innhold

Vurdering av nabolag på FInn.no

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ser ofte gjennom boligannonser på Finn.no, bare for gøy. De aller fleste annonser har et lite vindu hvor det står hvordan naboene har vurdert nabolaget, om det er trygt, vennlig, hvordan vennskapet er. Det jeg derimot stusser på er at jeg aldri har sett noen negative vurderinger. Det er alltid "veldig bra, godt vennskap" etc etc. Noen som faktisk har sett en annonse hvor vurderingene er mindre gode? Det finnes jo utallige nabolag hvor ting ikke vil være helt toppers.

Anonymkode: 0928b...40e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bump

Skrevet

litt enig med deg, det er mye her er det så trygt og fint, men det er jo også noe med hvordan man leser tallene. Her ser du jo at "Nedre Fossum" på Stovner i i Oslo har en vesentlig lavere inntekt enn resten av Oslo https://profil2.nabolag.no/128504869/menneskene

68/100 har svart at skolene er bra mot 80/100 som er gjennomsnittet i Oslo. https://profil2.nabolag.no/128504869

93% bor i blokk https://profil2.nabolag.no/128504869/bomiljo

likeså inntekt https://profil2.nabolag.no/128504869/menneskene

Anonymkode: d5468...440

• Liker 2
Skrevet

Det er stort sett trygt og greit å bo i Oslo, også i verstingstrøkene. Spørsmålet er om du trives med naboene. Da kan det være lurt å finne et strøk som passer din inntekt og sosiale status, så du ikke skiller deg så veldig ut fra resten av nabolaget.

Anonymkode: 7d404...95d

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er stort sett trygt og greit å bo i Oslo, også i verstingstrøkene. Spørsmålet er om du trives med naboene. Da kan det være lurt å finne et strøk som passer din inntekt og sosiale status, så du ikke skiller deg så veldig ut fra resten av nabolaget.

Anonymkode: 7d404...95d

Tror du f.eks Holmlia ville fått nær toppscore i disse målingene? Jeg tviler. Alt er jo ikke rosenrødt.

Skrevet

Jeg lurer på hvem som er spurt og hvordan utvelgelsen av disse er? 

Har ikke sett noe negativt på de boligene jeg har sett på. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, solmåneogstjerner skrev:

Jeg lurer på hvem som er spurt og hvordan utvelgelsen av disse er? 

Har ikke sett noe negativt på de boligene jeg har sett på. 

Det lurer jeg også på, for jeg har noen naboer som har solgt det siste året og vi ble aldri spurt.

• Liker 3
Skrevet

Jeg tar de der med en klype salt. Jeg ser på fakta som hvordan sammensetningen av folk er og hvor langt det er til servicefasiliteter. Resten tror jeg ikke på, da snakker jeg heller med folk som bor i området fra før. Det kan også være store forskjeller fra en gate til en annen. I to nabogater kan det være digre eneboliger og eplehager i den ene og slitne kommunale leiligheter i den andre.

Bydelen Lade i Trondheim er et godt eksempel. Her har man alt fra industri til villaer. Det er rusklinikk, sykehjem, seniorboliger, digre boligblokker, omsorgsboliger, rekkehus, boliger for rusavhengige, digre villaer og kontorlokaler i skjønn forening. Midt i en gate med eneboliger kan du finne en stygg kontorbygning. Uansett hvor i denne bydelen du ser på bolig så vil du få den samme nabolagsprofilen, og her skrytes det mye av bydelen. 

Anonymkode: cbce4...ac0

• Liker 2
Skrevet (endret)
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det lurer jeg også på, for jeg har noen naboer som har solgt det siste året og vi ble aldri spurt.

Jeg har kjøpt og solgt etter at de begynte med dette, og har heller aldri blitt spurt. Hadde en slik presentasjon i annonsen når jeg solgte men tenkte ikke på å spørre megleren om det, kanskje fordi det var så positivt. Mer positivt enn jeg selv ville sagt faktisk...

HVIS det er slik at det er selgere som svarer så er dette ihvertfall ikke til å stole på. Man vil jo alltid prøve å fremstille boligen og nabolaget positivt når man selger... ikke slik at 'jeg selger boligen fordi nabolaget er utrygt og naboene er ufordragelige' :P

Edit: misforsto, tenkte det var du som hadde solgt. Men jeg har også hatt naboer som har solgt og er ikke blitt spurt likevel 

Endret av solmåneogstjerner
Skrevet
6 timer siden, solmåneogstjerner skrev:

Jeg har kjøpt og solgt etter at de begynte med dette, og har heller aldri blitt spurt. Hadde en slik presentasjon i annonsen når jeg solgte men tenkte ikke på å spørre megleren om det, kanskje fordi det var så positivt. Mer positivt enn jeg selv ville sagt faktisk...

HVIS det er slik at det er selgere som svarer så er dette ihvertfall ikke til å stole på. Man vil jo alltid prøve å fremstille boligen og nabolaget positivt når man selger... ikke slik at 'jeg selger boligen fordi nabolaget er utrygt og naboene er ufordragelige' :P

Edit: misforsto, tenkte det var du som hadde solgt. Men jeg har også hatt naboer som har solgt og er ikke blitt spurt likevel 

Det falt meg faktisk ikke inn at dette var en mulighet, og om det er sånn er det jo på grensen til skandaløst. Jeg vil vite sannheten om et nabolag, ikke en sminket versjon fra en pengekåt megler.

• Liker 1
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det falt meg faktisk ikke inn at dette var en mulighet, og om det er sånn er det jo på grensen til skandaløst. Jeg vil vite sannheten om et nabolag, ikke en sminket versjon fra en pengekåt megler.

Jeg aner ikke hvem som er spurt. Er bare påfallende hvor positivt det er. Hadde vært interessant å vite hvordan respondentene velges ut og hvordan spørsmålene stilles. Som sagt, har både kjøpt og solgt og hatt massevis av naboer som har kjøpt og solgt. Har likevel aldri blitt spurt om å være med i en slik undersøkelse. 

Skrevet
På 10.9.2018 den 18.23, AnonymBruker skrev:

Jeg er ser ofte gjennom boligannonser på Finn.no, bare for gøy. De aller fleste annonser har et lite vindu hvor det står hvordan naboene har vurdert nabolaget, om det er trygt, vennlig, hvordan vennskapet er. Det jeg derimot stusser på er at jeg aldri har sett noen negative vurderinger. Det er alltid "veldig bra, godt vennskap" etc etc. Noen som faktisk har sett en annonse hvor vurderingene er mindre gode? Det finnes jo utallige nabolag hvor ting ikke vil være helt toppers.

Det kan jo ha noe med at vi bor i Norge og at det er et svært trygt land med gode nabolag :) Det er helt naturlig at du ikke vil finne noen spesielt dårlige scorer. 

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror du f.eks Holmlia ville fått nær toppscore i disse målingene? Jeg tviler. Alt er jo ikke rosenrødt.

Oppleves som trygt:

Holmlia: 67/100 

Frogner: 86/100

Det er forskjeller, bare ikke særlig store. Og selvfølgelig er alt rosenrødt, både Frogner, Holmlia og resten av Norge er flotte steder å bo. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...