Gå til innhold

Barnehagelærere: hvordan ser en vanlig dag ut for dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å bli barnehagelærer, men lurer på hvordan dagene/rutinene ser ut?

Hvis man har lederansvar, er det mye kontorarbeid da?

Hvem passer jobben for, og hvem burde styre unna?

Og hvilke muligheter har man evt ved videreutdanning?

Andre ting som er verdt å vite?

Anonymkode: 25dae...101

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dagene består av mye rutiner, og de blir delt opp på en fin måte med måltidene og alt som gjennomføres så tiden går fort på jobb. 

Mye kontorarbeid men liten tid til å gjøre det på. Så man henger konstant etter og må bare prøve å prioritere det viktigste. 

Vanskelig å si hvem jobben passer for. Du må like barn selvfølgelig, det er vanskelig å være en tydelig leder siden barnehagen har en ganske så flat struktur og alle vil være med å bestemme. Dersom du tar valg som de andre ikke er enige i så bare "lar de være" å gjennomføre det du har planlagt/besluttet.. (sånn er det sikkert ikke over alt men der jeg har jobbet har det vært sånn). 

Jeg lurer også på hvilken andre muligheter det finnes.. 

Anonymkode: 082f8...882

Skrevet

Kommer an på hvilke type stilling du har og i hvilken barnehage. Avd leder har du en stor haug av krav med ting du skal oppnå og gjøre, som oftest umulig. Noe som betyr at det er ett slit.

Anonymkode: 09451...2ab

Skrevet

Kommer nok an på barnehagen du jobber i, men i basebarnehager er det mye utskifting pga dårlige arbeidsforhold. Aldri aldri ta jobb i en slik barnehage, du arbeider deg ihjel. Har aldri hørt noen som trives i slike barnehager, har jobbet med 500 ansatte og alle ønsker seg tilbake til avdelingsbarnehager. Ikke minst: De jeg jobber med i basebarnehager søker alltid ungene sine vekk fra basebarnehager hvis de har fått plass til barnet sitt i en slik. Sier vel sitt om hvordan vi mener det er for barna i slike oppbevaringsbokser for barn også... Foreldre klager på forholdene også, forståelig nok.

Anonymkode: 0f0d7...641

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kommer nok an på barnehagen du jobber i, men i basebarnehager er det mye utskifting pga dårlige arbeidsforhold. Aldri aldri ta jobb i en slik barnehage, du arbeider deg ihjel. Har aldri hørt noen som trives i slike barnehager, har jobbet med 500 ansatte og alle ønsker seg tilbake til avdelingsbarnehager. Ikke minst: De jeg jobber med i basebarnehager søker alltid ungene sine vekk fra basebarnehager hvis de har fått plass til barnet sitt i en slik. Sier vel sitt om hvordan vi mener det er for barna i slike oppbevaringsbokser for barn også... Foreldre klager på forholdene også, forståelig nok.

Anonymkode: 0f0d7...641

Men gå sammen da, dere ansatte, skriv brev til politikere, få en endring. Det er jo deres stemme som blir hørt! Synes det hørtes helt horribelt ut! Selv har jeg kun jobbet i små grendebarnehager, der alle kjenner alle. Alle barna kan hverandres navn, og alle vi voksne kjenner alle barna. Noe annet kunne jeg aldri tenke meg å prøve en gang. Så glad jeg ikke bor i Oslo.

Til TS, en ting jeg tenker på er at førskolelærere selvsagt må være tålmodige, forståelsesfulle, vennlige og hjelpsomme, men de må og være intiativrike og ta ansvar. F.eks i en gruppe med urolige og noen utagerende gutter så kan man ikke sette seg å leke med de to rolige jentene. Man må aktivisere guttene, og hjelpe de til å holde seg i leken. Så får heller jentene leke for seg, med noenlunde ro rundt seg. Man må som voksen være flink til å bruke seg selv der man trengs mest, ikke der det er mest komfortabelt å være. Så må man være god på å være i forkant, forstå hva som kan skje om en ikke gjør sånn og slik osv. Man har jo avsatt tid i løpet av en uke til kontorarbeid som planlegging. Men hvor mye slikt arbeid det er varierer nok mye fra barnehage til barnehage.

Anonymkode: 2823f...154

Skrevet (endret)

Du kan bare glemme å bli barnehagelærer/pedagogisk leder med mindre du er ekstremt tålmodig, har god helse både psykisk og fysisk, er en ledertype (ikke sjef/dikatator), eier organisatorisk sans, tør å stå i konflikt, tør å veilede dine medarbeidere og foreldre med barns beste i fokus, og er løsningsorientert. Ikke minst må du ha evne til å takle en stressende hverdag og kunne legge jobben bak deg når du går hjem. Samt bør du være faglig interessert da yrket krever kontinuerlig oppdatering og evne til endring av praksis. 

Det å være glad i barn og å like å være ute er en selvfølge i barnehagen, det du trenger for "å overleve" er det nevnt over. 

Jeg elsker jobben på godt og vondt, men merker at mye sykdom blant personalet, konstant nye vikarer gjør hverdagen utfordrende. Jeg bruker utrolig mye energi på andre ting enn det jeg ønsker. Drømmen hadde vært et team hvor alle brenner for å se barna utvikle seg, få gjøre egne erfaringer, bli gode på relasjoner, gode medmennesker med god psykisk helse. Der personalet kommer på jobb med et brennende ønske om å gjøre "det" og "det", gjennomfører og reflekterer over hva som skjedde mellom barna, hvordan den voksne kan bli enda bedre på å engasjere, skape gode relasjoner, gi barna impulser til lek osv. Der jeg har tid til å følge opp både barn, personal og foreldre på en skikkelig måte. Der faglig refleksjon står sentralt slik at vi blir bevisst vår pedagogiske rolle overfor barna. Omsorg skal de selvfølgelig ha, men det er en selvfølge. Barnehagen er mye mer enn bare omsorg. Det er en arena hvor barna får utforske, gjøre seg erfaringer og får bli kjent med en liten del av det store samfunnet i sitt eget tempo! 

Realiteten er noe helt annet dessverre... men jeg har tro på at vi en dag kommer oss dit vi skal! Det skjer mye bra rundt om i barnehager for tiden, og en generasjon med ""effektive" omsorgspersoner" er heldigvis på vei ut med pensjon. De skal settes pris på, men når det er opplest og vedtatt at barnehagen skal være i stadig endring og de ikke evner å endre seg, er det godt de kommer seg ut.

Dette er ikke et forsøk på å skremme folk ut av barnehagen, men et ønske om at de rette kommer på plass! For hverdagen i barnehagen er mer enn "å passe" barn, være ute og spille gitar, disse personene har vi nok av. Det vi trenger er de som evner å forstå hvor viktig barnehagen er og de som ønsker å ta i bruk denne verdifulle arenaen!

Endret av Kahini

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...