Gå til innhold

Vår økonomi. Kommer det til å bli for trangt!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg og samboer har nettopp kjøpt hus. Lånet er på 9000 i mnd ca. Vi kjører begge gamle biler, ønsker å kjøpe to biler som er nyere og mer til å stole på. Samboer har funnet en bil til 250000. Jeg må jo også ha et billån etterhvert. Vi har ingen barn nå, men skal snart starte prøvingen. Ingen av oss har dyre hobbier osv, men ønsker å ha litt penger til overs til sparing, vedlikehold/oppussing av hus osv. 

Samboer har ca 30 000 utbetalt og jeg har ca 24000-27000 utbetalt. 

Men vil dette bli veldig trangt? Jeg har aldri hatt hus og aner ikke hvor mye kloakk, vann, vedlikehold kan koste. Bilen min er eugodkjent i år.. Så lurer på om jeg bør cente med å kjøpe ny bil eller selge og ta billån. 

Men.. For dere med hus bil og barn vil dette gå helt bra? 

Anonymkode: d829c...64e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begynn med å sette dere ned sammen og lag et felles budsjett med alle utgifter og inntekter per i dag. Sjekk med kommunen hvor mye kommunale avgifter er og kjøp for all del bil uten lån. Kan anbefale You Need A Budget, som har gratis prøvemåned.

Anonymkode: dcb21...8e2

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Begynn med å sette dere ned sammen og lag et felles budsjett med alle utgifter og inntekter per i dag. Sjekk med kommunen hvor mye kommunale avgifter er og kjøp for all del bil uten lån. Kan anbefale You Need A Budget, som har gratis prøvemåned.

Vi har ikke penger til å kjøpe bil uten lån. 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Vi har ikke penger til å kjøpe bil uten lån. 

Da må dere spare mer og bruke mindre. Evt. tjene mer.

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da må dere spare mer og bruke mindre. Evt. tjene mer.

Hvorfor bør vi ikke ha billån? Tror du ikke vi kommer til å ha råd til det? 

Skrevet

Du kan begynne å spare den summen et billån vil koste i det minste. Kan du ikke det, har du råd til ny bil. Så ser du an når du må kjøpe ny. Da slipper du i det minste å låne hele beløpet.

Anonymkode: baf0f...453

• Liker 6
Gjest Dævendøtte
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg og samboer har nettopp kjøpt hus. Lånet er på 9000 i mnd ca. Vi kjører begge gamle biler, ønsker å kjøpe to biler som er nyere og mer til å stole på. Samboer har funnet en bil til 250000. Jeg må jo også ha et billån etterhvert. Vi har ingen barn nå, men skal snart starte prøvingen. Ingen av oss har dyre hobbier osv, men ønsker å ha litt penger til overs til sparing, vedlikehold/oppussing av hus osv. 

Men vil dette bli veldig trangt? Jeg har aldri hatt hus og aner ikke hvor mye kloakk, vann, vedlikehold kan koste. Bilen min er eugodkjent i år.. Så lurer på om jeg bør cente med å kjøpe ny bil eller selge og ta billån. 

Dere vil ikke få problemer med å betjene et billån på 250 000 kr med disse inntektene og fornuftig bruk av penger, det går helt fint! Såfremt dere ikke har gjeld eller store utgifter du ikke har nevnt. 

Skrevet
1 minutt siden, Dævendøtte skrev:

Dere vil ikke få problemer med å betjene et billån på 250 000 kr med disse inntektene og fornuftig bruk av penger, det går helt fint! Såfremt dere ikke har gjeld eller store utgifter du ikke har nevnt. 

Nei det har vi ikke. Begge to har studielån, men det koster hver av oss ca 1300 kr. 

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om dere er bekymret for at det ikke skal gå, så har dere et for høyt forbruk på andre ting. De andre utgiftene utenom lånet, utgjør kanskje 4-5000kr/mnd og i tillegg må dere tenke på å sette av til vedlikehold av huset.

Billån bør dere se på om dere får bakt inn i boliglånet, da blir renten mindre. Ellers bør dere kanskje se på billige biler en periode til, til dere faktisk enten kan kjøpe det med oppsparte midler eller bake det inn i boliglånet.

Jeg har omtrent samme inntekt som én av dere, 12000kr/mnd i utgift til lån og felleskostnader på leilighet, og har en billig privatbil. Klarer meg fint på egenhånd. Når dere er to som skal dele på de kostnadene, og har dobbelt så høy inntekt samlet, kan jeg umulig tenke meg at regnestykket ikke skal gå rundt. Tvert i mot har dere det veldig romslig.

Anonymkode: 65934...650

• Liker 5
Gjest Dævendøtte
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei det har vi ikke. Begge to har studielån, men det koster hver av oss ca 1300 kr. 

Er sikker på dere til og med klarer å spare litt, selv med billån. 

Skrevet
1 hour ago, Dævendøtte said:

Du glemmer at de iflg TS også skal pusse opp det nyinnkjøpte huset, kjøpe en bil til OG få barn i nærmeste fremtid. Det vil jeg si er store utgifter.

• Liker 6
Skrevet

Jeg synes det høres romslig ut.
Vi har samlet 47000 i mnd nå, huslån på 10000, bilån på 5000, utgifter til bhg og sfo 9000, akkurat fått baby, har pusset opp mange rom de siste 2 årene. Det meste går bra så lenge en er fornuftig

Gjest Dævendøtte
Skrevet (endret)
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du glemmer at de iflg TS også skal pusse opp det nyinnkjøpte huset, kjøpe en bil til OG få barn i nærmeste fremtid. Det vil jeg si er store utgifter.

Ja, de tar en ting av gangen, først hus, så bil, så ser de om de kan spare litt til oppussing.. og vips, så kommer en baby. De har 55 tusen utbetalt i måneden, tror det holder mål i massevis så lenge de er fornuftige. 

Endret av Dævendøtte
Skrevet

Vanskelig å si, men det går sikkert bra så lenge dere beholder inntekt.

Dumt det ikke er litt som det var for mange mange år siden. At man kunne starte med å bare bygge seg en brakke og bygge ut etterhvert som man fikk råd. Staten setter vel en demper for denne, tipper jeg.

Anonymkode: 0bb42...5b8

Skrevet

Sett opp et budsjett så finner dere fort ut hvor mye dere kan bruke på hva, så får dere prioritere. Dere vet jo utmerket godt at dere har en romslig økonomi.

Vårt bilregnestykke ble feks at ny bil var billigere enn den gamle. Vi kom ut 200 i pluss i mnd på å bytte ene gamle dieselbilen i en ny elbil. (Med lån, renter, drift +++)Fordi vi har mange bomringer, i tillegg hadde gammelbilen begynt å nå en alder der 10 mil om dagen snart koster mye i vedlikehold.

Anonymkode: c559c...5e9

Skrevet

Hvor mye har dere til overs i dag, om dere ikke tar med kostnadene på bil? Etter faste utgifter, mat, sosialt og alt slikt er betalt? 

Anonymkode: c43f4...199

Skrevet

Vi har omtrent det samme i inntekt som dere inkludert barnetrygd. Vi har tre barn, hvorav en går i barnehage som koster 3300kr. Vi har 19000kr i boliglån (velger å betale raskere ned). Vi har to biler, ikke lån på de. Betaler 3500kr i studielån samlet (kan betale mye mindre men velger å betale raskere ned). Vi lever godt, vi sløser ikke, prioriterer mat av god kvalitet og ferier. Verken vi eller barna mangler noe.

Selv om dere planlegger barn og bil så ser jeg ikke grunn til at dere skal ha det trangt. 9000 i mnd i boliglån er ikke mye. Dere har sikkert også mulighet til å låne litt mere for oppusing. Prøv å spare en del nå mens dere kan før dere får barn og mens barna er små. Ikke noe å bekymre seg for synes jeg :)

Anonymkode: 4bc69...ff5

Skrevet

Som andre her sier så er ike 9000 i måneden i boliglån mye. Jeg er enslig, og kommer til å betale nesten det samme som dere... Dette går helt fint. Men sett opp et budsjett, og legg inn alle kostnader som dere kan komme på. Dere har helt normale inntekter - og er to om det - så da kan dere leve godt.

Anonymkode: b7af6...ca9

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar :)

Budsjett felles:

boliglån: 9000

Strøm: regner med 2000 har ikke fått første strømregning enda i huset.

Internett: 700

Streaming: 500

Forsikringer: 1100 husforsikring: 800 (?) husker ikke helt. 

Mat: 5000

Privat (mitt) :

studielån: 1300

Mobil: 400

Jeg regner med inn  ca 24000 i mnd.(noen ganger mer pga ekstrajobbing, helligdager o.l)

Så min del uten bil er 11500 ca

Så da er det igjen: 12500

Gubben tjener jo litt mer enn meg da. 

Vi ønsker også å legge av litt penger til sparing, oppussing og vedlikehold og felles uforutsette ting. Så 15000 hver kanskje. 

Da har jeg igjen 9000

Sparer 500 i pensjon 8500 

Så tja? Hvor mye regner man på bil egebtlig da? Blæh! 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du skriver ikke hvor stort lånet er. Når du lager budsjett så regn i alle fall med en dobling av rentene

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...