AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #1 Skrevet 10. september 2018 Vi er tidlig i "etableringsfasen" og skal kjøpe bolig i aller nærmeste framtid, så jeg trenger litt tips til hvordan vi kan kutte utgiftene og spare mest mulig hver måned Vi har begge fast jobb og tjener helt normalt, ingen barn (planlegger heller ingen i nærmeste framtid), begge i slutten av 20årene. Vi har allerede spart inn noe ved å skifte strømleverandør, slå sammen noen av forsikringene, og kuttet ut noen streamingtjenester vi egentlig ikke bruker. Vi bor i gåavstand til min jobb, men sambo jobber et stykke utenfor byen vi bor i (i nord) og er avhengig av bil da det ikke er bussforbindelse der han jobber. Vi tror at matbudsjettet absolutt er den posten vi kan spare mest på, men jeg vet ikke helt hvor jeg skal starte! Hvis noen har gode oppskrifter de vil dele tar jeg gjerne imot det... Vi er selvsagt inneforstått med at det ikke blir noe luksusliv framover, men det er ikke et stort offer når vi planlegger å investere i bolig og må kjøpe diverse hvitevarer/møbler/mindre oppussing! Alle spareforslag tas imot med stor takknemlighet! 😄 Anonymkode: d95a0...d7d
Duff Skrevet 10. september 2018 #3 Skrevet 10. september 2018 Handle inn for en uke av gangen. Du sparer mye på det selv om du ikke planlegger billigst mulig middag. 2
Ullvott Skrevet 10. september 2018 #4 Skrevet 10. september 2018 Planlegging og oversikt er de viktigste stikkordene, tror jeg. Planlegg for en uke av gangen hva dere skal ha til middag og hva dere ellers trenger av brød, pålegg, renholdsmidler osv osv. Ha oversikt over hva som er på tilbud (tilbudsavisene finner du på nett), og kjøp tilbudsvarer. Hvis dere har fryser; handle kjøtt og fiskevarer i større kvanta på tilbud. Samtidig er det viktig å ha oversikt over hva dere faktisk har i skap og skuffer, kjøleskap og fryser. Sørg for å bruke det dere har kjøpt før det blir for gammelt og må kastes, for da har dere tapt istedenfor å spare.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #5 Skrevet 10. september 2018 Du kan spare masse penger nå for tiden, bare med å bruke ulike matbutikker og holde en oversikt over pris/prisforskjeller/tilbud og kjøpe ulike varer der de er rimeligst. Det kan fint være 15 kroner forskjell på helt samme produkt, fra butikk til butikk. I forrige uke sparte jeg f.eks en god del på å kjøpe tomat, agurk, bananer og avokado på innvandrerbutikker fordi de holdt vesentlig billigere kg-pris på de varene. Agurk kostet ca 23 hos kjedene, 10 på innvandrerbutikk, tomat til type 44! kg kg gikk for 15 kr kg osv. Fant ellers 200g firkløver på Meny til 22 kr som står i stor kontrast til rundt 50 kr for en plate sjokolade ellers. Rema 1000 har også alltid en god del varer som ligger vesentlig lavere, en andre steder, for samme vare. F.eks hakket tomat til 5-6 kroner, mens man eller betaler 10-20. Anonymkode: e8e51...bed 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #6 Skrevet 10. september 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Vi tror at matbudsjettet absolutt er den posten vi kan spare mest på, men jeg vet ikke helt hvor jeg skal starte! Hvis noen har gode oppskrifter de vil dele tar jeg gjerne imot det... Anonymkode: d95a0...d7d Sjekk hva du liker av billigprodukter. Dette er nesten noe man må teste ut selv siden man har forskjellige preferanser. Anonymkode: 04369...04a
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #7 Skrevet 10. september 2018 34 minutter siden, Duff skrev: Handle inn for en uke av gangen. Du sparer mye på det selv om du ikke planlegger billigst mulig middag. Helt uenig. Man bør handle hver dag, og da kun de tingene man trenger. Handler man hver uke er det umulig å unngå at noe blir kastet. Jeg handler hver dag og kaster ALDRI noe. Og har man flere butikker i nærheten, lønner det seg i alle fall. En tar da alle tilbudene en kan:-) 40% på middag hver eneste dag:-) Anonymkode: 968fc...413
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #8 Skrevet 11. september 2018 Vi handler to ganger i uken og synes det fungerer bra. Planlegger middag for hele uken før det handles inn. Bruker gjerne opp ting som vi allerede har i frysen og kjøper inn det vi mangler for å få en fullverdig middag. Jeg tar med matpakke på jobb, men har mulighet for å ha ting i kjøleskap/fryser der. Middags-rester blir til gode lunsjer Anonymkode: c6e9f...2e0
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #9 Skrevet 11. september 2018 Jeg har også litt å spare inn i det daglige på handling, da jeg ikke har bil blir det til at jeg handler ofte. Lett å slenge med noe ekstra. (Er også lett å gi andre råd, men ikke like lett å følge rådene selv ) Er man sulten når man handler, havner i hvertfall litt ekstra i handlekurven! Matbudsjettet er en ting, andre er abonnementer på alskens nettaviser, Netflix, Viaplay, Spotify etc. Kaffe på bensinstasjon etc. flere ganger i uka blir fort noen kr i mnd. Netthandling kan være lurt, men frakten koster jo også..Hvis dere greier å ta vare på alle kvitteringer i løpet av en mnd. ser dere fort hva man har brukt på unødvendige ting! Og trenger man egentlig en fullgod middag hver eneste dag? Jeg som bor alene synes ihvertfall det er greit med speilegg på brødskive innimellom, og rester blir det ofte- så spar på poteter/ris/pasta og bruk neste dag. Planlegg så mye dere kan, lykke til! Anonymkode: 0c24e...0bd 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #10 Skrevet 13. september 2018 Her var det mange gode tips, tusen takk! TS Anonymkode: d95a0...d7d
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #11 Skrevet 13. september 2018 Kjøp billigproduktene på frukt, grønt og fisk og annet som er samme produktet uansett pris. Handle klær på salg i sesongskiftene. Anonymkode: 145c3...e0e
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #12 Skrevet 13. september 2018 Jeg er student, uten deltidsjobb foreløpig. Jeg har etter å ha satt av penger til husleie, tlf, div trekk, kun 3000kr igjen å leve for i en måned. Jeg har en del basisvarer og husholdnings-artikler i hus. Men - HJELP. Dette kommer vel ikke til å gå??? Anonymkode: 4db5c...c5d
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #13 Skrevet 13. september 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er student, uten deltidsjobb foreløpig. Jeg har etter å ha satt av penger til husleie, tlf, div trekk, kun 3000kr igjen å leve for i en måned. Jeg har en del basisvarer og husholdnings-artikler i hus. Men - HJELP. Dette kommer vel ikke til å gå??? Anonymkode: 4db5c...c5d Det klarer du fint. Vi lever på 8000 og er fire voksne dvs to av de er storspisende tenåringsgutter. Anonymkode: eff8e...877 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #14 Skrevet 14. september 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Det klarer du fint. Vi lever på 8000 og er fire voksne dvs to av de er storspisende tenåringsgutter. Anonymkode: eff8e...877 Ja går vel greit. Jeg vet Jo at jeg overlever. Anonymkode: 4db5c...c5d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå