AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #1 Skrevet 10. september 2018 Hei, jeg har en time til tannlegen om et par uke for å trekke en visdomstann. Og jeg begynte å tenke på om det virkelig er nødvendig å trekke de? Jeg har ingen plager med mine, og mine to nede ligger også vannrett. Er det ikke bedre å eventuelt vente til jeg får vondt å de må ut? er snakk om en god del penger (litt tungt økonomisk for tiden) Anonymkode: a0ae0...aa8
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #2 Skrevet 10. september 2018 Jeg tror ikke de anbefaler deg å trekke visdomstenner om det ikke er en grunn til det. Jeg har operert bort to, og har igjen to (i par på hver sin side, naturligvis). Anonymkode: b4c58...396
Ullvott Skrevet 10. september 2018 #3 Skrevet 10. september 2018 Hvem sier at de må trekkes, da? Er det tannlegen eller du? Hvis tannlegen anbefaler trekking, ville jeg nok valgt å følge rådet. Hvis det er det økonomiske som er et problem, spør om det er mulighet for å inngå en avtale med månedlige innbetalinger e.l. Det er ikke automatisk slik at visdomstenner må trekkes, men hvis det er noe galt med visdomstennene, pleier nok tannlegene oftere å fjerne dem enn å reparere dem. Jeg har alle mine visdomstenner intakte. Det var plass til dem, de vokste rett og pent i den retningen de skulle, de har ingen hull og de er ikke til plage eller skade for meg. Min tannlege sa at da ville han anbefale å beholde dem.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #4 Skrevet 10. september 2018 Jeg har trukket én av de nedre visdomstennene tidligere i sommer, og skal trekke den andre til uka. Den første ble grusomt betent; den trengte så vidt igjennom tannkjøttet, men hadde ikke nok plass til å vokse ordentlig. Resultatet ble at mat kom nedi tannkjøttet, og lagde en solid betennelse i røttene av tanna. Det var det vondeste jeg har vært med på, gikk på sterke smertestillende og gråt omtrent kontinuerlig i en hel uke før den ble operert ut. Nå skal jeg ta den andre, som ikke har kommet opp ennå, men som ligger helt horisontalt (altså at tyggeflaten vender mot neste jeksel). Det kan visst skade nærmeste jeksel, så derfor skal den tas. Så om tannlegen har tatt røntgen og konkludert med at den bør tas, så ville jeg hostet opp pengene og gjennomført. Enig i at det er forferdelig dyrt. Nå er jeg oppe i over 10 000 bare på visdomstenner de siste månedene, og jeg er helt nyutdannet uten fast jobb ennå. Sprøtt at det ikke er egenandel på tannlege i Norge, slik det er i mange europeiske land. Gir ingen mening. Bare flaks at foreldrene mine kunne bidra litt på regningen, ellers hadde jeg levd på havregrøt i ukesvis nå. Anonymkode: bd7e7...3e2
Elán Skrevet 10. september 2018 #5 Skrevet 10. september 2018 Jeg har to visdomstenner som vokser vannrett, men tannlegen min sa at jeg ikke trengte å bekymre meg for dem før jeg eventuelt kjenner smerter. 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #6 Skrevet 10. september 2018 1 minutt siden, Ullvott skrev: Hvem sier at de må trekkes, da? Er det tannlegen eller du? Hvis tannlegen anbefaler trekking, ville jeg nok valgt å følge rådet. Hvis det er det økonomiske som er et problem, spør om det er mulighet for å inngå en avtale med månedlige innbetalinger e.l. Det er ikke automatisk slik at visdomstenner må trekkes, men hvis det er noe galt med visdomstennene, pleier nok tannlegene oftere å fjerne dem enn å reparere dem. Jeg har alle mine visdomstenner intakte. Det var plass til dem, de vokste rett og pent i den retningen de skulle, de har ingen hull og de er ikke til plage eller skade for meg. Min tannlege sa at da ville han anbefale å beholde dem. Det var jeg selv som gikk til tannlegen da jeg fikk en betennelse i tannkjøttet. Jeg nevnte at det kanskje kunne være visdomstennene mine. Han nevnte ikke at de måtte trekkes eller at det var grunnen til at tannkjøttet mitt var betent. Men han satte meg opp på en time. Og nå er tannkjøttet mitt helt fint og uten problemer. Anonymkode: a0ae0...aa8
Ullvott Skrevet 10. september 2018 #7 Skrevet 10. september 2018 Da burde du ringe tannlegen nå og fortelle at tannkjøttet er fint igjen. Spør om han vurderer at det fremdeles er nødvendig å trekke visdomstanna akkurat nå, eller om dere kan se det an. Hvis han sier at dere kan se det an til senere, avbestiller du timen.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #8 Skrevet 10. september 2018 Akkurat nå, Ullvott skrev: Da burde du ringe tannlegen nå og fortelle at tannkjøttet er fint igjen. Spør om han vurderer at det fremdeles er nødvendig å trekke visdomstanna akkurat nå, eller om dere kan se det an. Hvis han sier at dere kan se det an til senere, avbestiller du timen. Går for denne jeg! Takker for svar. Anonymkode: a0ae0...aa8
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #9 Skrevet 10. september 2018 Tannlegen min var også veldig på at jeg måtte trekke. Jeg har bare en igjen, så den er jo uten funksjon fordi den ikke tygger mot noe, men den gjør meg jo ingenting. Hvorfor trekke bare for å trekke? Vil tannlegen bare tjene penger tro🤔 man vet jo aldri, man må jo bare stole på de... Anonymkode: d8c84...68d
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #10 Skrevet 10. september 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Tannlegen min var også veldig på at jeg måtte trekke. Jeg har bare en igjen, så den er jo uten funksjon fordi den ikke tygger mot noe, men den gjør meg jo ingenting. Hvorfor trekke bare for å trekke? Vil tannlegen bare tjene penger tro🤔 man vet jo aldri, man må jo bare stole på de... Anonymkode: d8c84...68d Joda forstår det at man burde stole på tannlegen, men i mitt tilfelle så nevnte ikke tannlegen at det var visdomstannen som gjorde at jeg fikk en infeksjon i tannkjøttet. Så nå som infeksjonen ikke er der og jeg ikke har plager, så er det greit å spare de 2500kr på å trekke 1 tann. Anonymkode: a0ae0...aa8
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #11 Skrevet 10. september 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Joda forstår det at man burde stole på tannlegen, men i mitt tilfelle så nevnte ikke tannlegen at det var visdomstannen som gjorde at jeg fikk en infeksjon i tannkjøttet. Så nå som infeksjonen ikke er der og jeg ikke har plager, så er det greit å spare de 2500kr på å trekke 1 tann. Anonymkode: a0ae0...aa8 Nei jeg aner ikke om tannlegen er til å stole på. Det er jo det som er problemet. Det var jo også den saken for noen år siden der samme person hadde gått til forskjellige tannleger og fått forskjellige svar. Man er helt prisgitt dem, lekfolk kan jo ikke si, nei jeg syntes ikke det hullet er stort nok til at det burde bores... Anonymkode: d8c84...68d
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #12 Skrevet 10. september 2018 Visdomstenner som vokser gir ofte betennelser i tannkjøttet fordi bakterier kommer mellom tanna og tannkjøttet. Det er vanskelig å komme til skikkelig. Hvis det gjentar så ville jeg ha fjernet den. Anonymkode: cc49a...daa
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #13 Skrevet 10. september 2018 Har trekt mine etterhvert som de ble et problem. To brukte så lang tid på å komme opp at de var hull i, en kom under kanten på tannen ved siden av - og ble trekt så den ikke skulle gjøre noen skade, så har jeg en igjen. Tannlegen syntes jeg skulle trekke den og, men har ikke kommet med noe bra argument for det, så den får bli så lenge det ikke er noe trøbbel. Anonymkode: 0e28f...502
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #14 Skrevet 10. september 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, jeg har en time til tannlegen om et par uke for å trekke en visdomstann. Og jeg begynte å tenke på om det virkelig er nødvendig å trekke de? Jeg har ingen plager med mine, og mine to nede ligger også vannrett. Er det ikke bedre å eventuelt vente til jeg får vondt å de må ut? er snakk om en god del penger (litt tungt økonomisk for tiden) Anonymkode: a0ae0...aa8 Du trenger ikke trekke for å trekke. Plager ikke tennene deg på noen måte, så trekker neppe tannlegen dem. Anonymkode: b4797...a0c 1
Skogkløver Skrevet 10. september 2018 #15 Skrevet 10. september 2018 Jeg måtte ta begge mine nede på grunn av lite plass og gjentatte infeksjoner. Tannlegen anbefalte på det sterkeste å ta de to oppe etterpå. Årsaken var at de ikke har en tann under som de tygger mot. Da vil de stort sett vokse seg for lange og skape nye problemer.
Million Skrevet 10. september 2018 #16 Skrevet 10. september 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, jeg har en time til tannlegen om et par uke for å trekke en visdomstann. Og jeg begynte å tenke på om det virkelig er nødvendig å trekke de? Jeg har ingen plager med mine, og mine to nede ligger også vannrett. Er det ikke bedre å eventuelt vente til jeg får vondt å de må ut? er snakk om en god del penger (litt tungt økonomisk for tiden) Anonymkode: a0ae0...aa8 Det spurte jeg faktisk min sønns tannlege om så sent som i forrige uke. Han er 18, men ville at jeg skulle bli med og vise han hvor tannlegekontoret var, og også bli med inn (følte meg litt dum da som følger en 18 åring inn hos tannlegen...) Men uansett, tannlegen kommenterte at en visdomstann nede var på vei opp, den var såvidt begynt å bli synlig. Da snakket vi litt om visdomstenner, og hun mente at det var "før i tiden" at man nærmest rutinemessig trakk visdomstenner, uten grunn. Dersom de ikke gir plager, og kommer opp riktig vei og riktig sted, kan de fint få bli stående. 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #17 Skrevet 11. september 2018 Som mange sier så fjerner man gjerne visdomstenner ved gjentatte betennelser i tannkjøttet, dype hull eller hvis det kommer ut i feil vinkel som f.eks kan skade tannen foran. Hvis ingen plager og ingen fare for skade på omkringliggende strukturer så er det vanligvis ikke behov for trekking Anonymkode: fc8d6...aa1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå