Gå til innhold

Er det bare jeg som ikke tror på de som «er så bekymret for helsa hans/hennes»?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser det rett som det er her inne:
«Min venninne er veldig overvektig. Skal jeg ta det opp med henne? Jeg er så bekymret for helsa hennes.» 
eller
«Jeg har en kompis som drikker mye og tar mye piller. Jeg er redd for helsa hans.» 

Kan dere ikke stikke fingern i jorda og være LITT mer ærlige? Jeg nekter å tro på at du er så innmari bekymret for helsa til venninna di. En økt risiko for diabetes og hjerte-karsykdommer går jo ikke ut over DEG! Sannheten er vel heller at du synes hun er blitt stygg og du er flau over å ha fete venner fordi du er redd for hva andre tenker om deg.
Det samme med kompisen som kanskje er rusmisbruker: du er ikke spesielt redd for at han skal dø, er du vel? Du er mer redd for at han skal skjemme deg ut når dere er ute på noe sammen. 
Vi kan nok være empatiske og omtenksomme, men til syvende og sist er vi oss selv nærmest, alle sammen. 

Anonymkode: 80def...79c

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er kanskje litt egoistisk siden jeg ikke har lyst til at vennene mine skal dø, men ikke så egoistisk som din grunn.

Anonymkode: 14939...e54

• Liker 9
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er kanskje litt egoistisk siden jeg ikke har lyst til at vennene mine skal dø, men ikke så egoistisk som din grunn.

Du trenger ikke drive personangrep på meg. Jeg har tykke venninner, men er ikke bekymret for dem. Helse handler om mye mer enn tallet på vekta. Er overvektig selv også, så det ville vært å kaste stein i glasshus. Det jeg mener er at det skinner så tydelig gjennom at «bekymret for helsa» er et vikarierende argument, fordi den virkelige årsaken til bekymring i de aller fleste tilfeller er mye styggere. 

Skrevet

Helt enig. Også tror mange av disse menneskene at de kan enten klare å overtale dem til å slanke seg. :rolleyes: Ja, riktig. Hun visste ikke fra før at hun var tykk, men takk for at du fortalte det slik at jeg kan gjøre noe med det.

Ellers så tror de at man bruke tvang på dem og få dem til legen eller på fatcamp, eller hva nå de tror. 

Merkelige greier egentlig. 

Anonymkode: ef6cb...3a4

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig. Også tror mange av disse menneskene at de kan enten klare å overtale dem til å slanke seg. :rolleyes: Ja, riktig. Hun visste ikke fra før at hun var tykk, men takk for at du fortalte det slik at jeg kan gjøre noe med det.

Ellers så tror de at man bruke tvang på dem og få dem til legen eller på fatcamp, eller hva nå de tror. 

Merkelige greier egentlig. 

Anonymkode: ef6cb...3a4

Ja, eller fantastiske råd som tar utgangspunkt i en hypotese om at den overvektige har fått akutt hjernesvinn: «Gå turer med ham/henne. Server fruktfat når dere er sammen.» Det virker jo nesten ikke snålt om en venn plutselig begynner å gnåle om å gå lange turer titt og ofte, eller liksom plutselig er blitt gjenfødt som en kombinasjon av Grethe Roede og Ingrid Espelid Hovig og driver opplæring i sunt snacks. :fnise: 

• Liker 5
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Du trenger ikke drive personangrep på meg. Jeg har tykke venninner, men er ikke bekymret for dem. Helse handler om mye mer enn tallet på vekta. Er overvektig selv også, så det ville vært å kaste stein i glasshus. Det jeg mener er at det skinner så tydelig gjennom at «bekymret for helsa» er et vikarierende argument, fordi den virkelige årsaken til bekymring i de aller fleste tilfeller er mye styggere. 

Du har akkurat kommet med et angrep på dem som er bekymret for vennene sine, og så blir du sur når det snues mot deg? Det er muligens sant i ditt tilfelle, men ikke i mitt.

• Liker 12
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser det rett som det er her inne:
«Min venninne er veldig overvektig. Skal jeg ta det opp med henne? Jeg er så bekymret for helsa hennes.» 
eller
«Jeg har en kompis som drikker mye og tar mye piller. Jeg er redd for helsa hans.» 

Kan dere ikke stikke fingern i jorda og være LITT mer ærlige? Jeg nekter å tro på at du er så innmari bekymret for helsa til venninna di. En økt risiko for diabetes og hjerte-karsykdommer går jo ikke ut over DEG! Sannheten er vel heller at du synes hun er blitt stygg og du er flau over å ha fete venner fordi du er redd for hva andre tenker om deg.
Det samme med kompisen som kanskje er rusmisbruker: du er ikke spesielt redd for at han skal dø, er du vel? Du er mer redd for at han skal skjemme deg ut når dere er ute på noe sammen. 
Vi kan nok være empatiske og omtenksomme, men til syvende og sist er vi oss selv nærmest, alle sammen. 

Nei, hvis jeg hadde hatt  en seriøst overvektig venn/venninne så hadde jeg virkelig vært bekymret for helsa hans/hennes.

Skrevet

Hvis overvekten eller underveldende var noe som kom brått ville jeg vert oppriktig bekymret ja. En person som alltid har vert noe overvektig hadde jeg ikke bekymret meg for før den dagen jeg evt ser at det å forflytte seg blir ett problem i det daglige. Rus, ja da er jeg oppriktig bekymret. Uansett bekymring går jeg ikke inn for å endre personens liv ved å drive snikslanking eller lign. 

Anonymkode: 5490b...128

• Liker 4
Skrevet

Hva tror du at det handler om da? Ville du blitt fornærmet og kuttet ut venninne din som hadde ytret at hun er oppriktig bekymret for helsen din? 

Skrevet

Det er forskjell å legge på seg 10 kg og 50 kg. Hadde venninna mi lagt på seg 50 kg vet jeg ikke hva jeg hadde gjort, men jeg tror ikke jeg hadde tatt det opp med henne med mindre hun var innom temaet selv.  Det er nok for sårt og alle som er så overvektige vet det jo selv og de fleste oppegående mennesker vet at det er farlig. 

• Liker 3
Skrevet

Utrolig hvor mye møkk og troll som får bli stående her på Kvinneguiden... 

Anonymkode: 0421b...881

• Liker 2
Gjest førstedamen
Skrevet

Samtidig som disse som «er så bekymret for venninnen min» pga overvekt selv dytter i seg brus hver helg og spiser fjorrdland og ferdig pizza. 

Det er faktisk ikke vekt som avgjør sunnhet. 

Skrevet

Jeg bekymrer meg sjeldent for andres helse. Men jeg kan bli irritert over holdningene en del overvektige har. Når de kommer med håpløse bortforklaringer og bagatelliserer problemene knyttet til overvekt, da blir jeg oppgitt og irritert. Problemet er at mange (ikke alle) overvektige har en lat innstilling til det meste. De gidder ikke, orker ikke og bortforklarer det meste. 

Anonymkode: c2d79...7fe

Skrevet
10 timer siden, førstedamen skrev:

Samtidig som disse som «er så bekymret for venninnen min» pga overvekt selv dytter i seg brus hver helg og spiser fjorrdland og ferdig pizza. 

Det er faktisk ikke vekt som avgjør sunnhet. 

Jo, i aller høyeste grad.  Vil du si det er sunt å ha diabetes, hjerteproblemer og slitasjegikt?

• Liker 2
Gjest førstedamen
Skrevet
2 timer siden, Peonjenta skrev:

Jo, i aller høyeste grad.  Vil du si det er sunt å ha diabetes, hjerteproblemer og slitasjegikt?

Kjenner overvektige som har snudd kostholdet totalt og som spiser sunnere enn de fleste normal vektige jeg kjenner. 

De trener også, men vekta blir ikke borte over natten av den grunn. 

Så folk kan slutte å dømme.

Skrevet

Desverre er det (som regel) mest usunt å være overvektig uavhengig av hva du spiser nå. Men! Det er uansett bedre å spise sunt og mosjonere, så kanskje overvekten forsvinner. Og da er jo den eks-overvektige (kanskje) sunnere enn de andre selv om hen er litt større enn dem.

Prøv å ha rusmisbrukere i nære relasjoner. Noen ganger må man faktisk redde seg selv fra den destruktive kraften. Det er ikke ondskap eller egoisme i mine øyne, det er sunt!

Anonymkode: 8b77a...1a1

• Liker 2
Skrevet
7 hours ago, førstedamen said:

Kjenner overvektige som har snudd kostholdet totalt og som spiser sunnere enn de fleste normal vektige jeg kjenner. 

Å være bekymret for noens overvekt handler ikke om å dømme. De som har begynt å spise sunt er sannsynligvis bekymret selv.

• Liker 1
Skrevet

Du burde skamme deg, ts. Bestevenninnen min døde av overdose. Jeg var lenge redd for at hun skulle dø, og det gjorde hun, i en alder av 25. Det gjør fremdeles ufattelig vondt! Vi er mange som er glade i vennene våre, det er trist at du tydeligvis ikke har noen venner som du bryr deg om. 

Anonymkode: 94349...97c

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, førstedamen skrev:

Hvis vekta forblir er tilstanden fremdeles livstruende.  Man trenger ikke å gå ned i vekt bare fordi man spiser sunt.   

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...