Gå til innhold

Får deres 13 åringer ha facebook og andre sosiale medier ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om vi er litt for strenge, flere av vennene til 13 åringen har facebook, snap chat osv. Men vi føler en 13 åring er for ung, det er så mange rare og skumle folk på nett. Er vi for hysteriske?

Anonymkode: cdbfd...111

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min 13-åring har Snap. Ikke så interessert i Face eller Insta ennå, heldigvis 😉

Skrevet

Ja, det har hun. Men vi snakker selvfølgelig om det og hun vet at jeg skal få sjekke hvis jeg ber om det. Vi snakker også om oppførsel og hva man deler osv....

Jeg tenker som så at en 15-åring ikke nødvendigvis er bedre rustet alene, og derfor synes jeg det er ok å innføre nå mens jeg fortsatt har en del av kontrollen, ihvertfall.

Men folk må jo gjøre som de synes er best selv. Jeg tenker at det beste er å veilede og følge med, istedenfor å forby alt for lettvinthetens skyld...

• Liker 3
Skrevet

De fleste sosiale medier har 13 års grense. Frem til da har man et argument når man nekter. Etter 13 ser jeg de fleste foreldre tillater dette. Også de strenge.

Så mest sansynlig ekskluderer du 13-åringen din fra felleskapet med de andre på samme alder. Jeg er enig med Ulrikke. Det er lurt å innføre sånt mens de fortsatt er mottagelige for veiledning.

Anonymkode: 8e230...656

• Liker 4
Skrevet

Nei, det går han ikke lov til - med unntak av snap chat som jeg har tilgang til.  

Anonymkode: a4ab3...ae1

Skrevet

Jeg har en 12-åring som har Snap og Insta (+ Musica.ly, Pinterest og Messenger), hun får FB når hun blir 13. Jeg har valgt å slippe opp litt og litt heller enn fullt frislipp ved 13 år. Jeg går gjennom vennelister etc. jevnlig, hun kan ikke laste ned apper uten at jeg godkjenner fra min tlf (men er fullt klar over at hun kanskje har en FB-konto uten app). 

Jeg har tilgang på mobilen og følger henne på Insta og Musical.ly. Snap liker jeg dårligst ettersom alt forsvinner, men det er den vennene bruker mest, og også faren som bor langt unna, så hun får ha det under tvil. Hun vet at om hun begynner å stresse mye med likes, streaks ol. så mister hun alle privilegier. Jeg synes SoMe er en kjekk ting brukt med fornuft, tror ikke man kommer helt utenom, men ikke om det blir det viktigste i verden.

Personlig ble jeg mer bekymret når alle jentene i klassen tydeligvis så Paradise, det fikk ikke hun lov til (vi har ikke lineær TV, vanskelig å smugtitte hjemme uten TV3).

Anonymkode: a7ddf...c66

• Liker 3
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Lurer på om vi er litt for strenge, flere av vennene til 13 åringen har facebook, snap chat osv. Men vi føler en 13 åring er for ung, det er så mange rare og skumle folk på nett. Er vi for hysteriske?

Dersom dere har tenkt å skjerme en ungdom for bilkjøring før dere gir ham en god rakett og et knippe nøkler på 18 årsdagen og sier " lykke til i trafikken , min sønn" så er det jo bare å nekte 13 åringen å gjøre seg kjent og deltagende på sosiale medier også. De fleste av de rare og skumle folkene på nett, er barna sin omgangskrets. Jeg er lærer, blir helt oppgitt av foreldre som dere.

• Liker 5
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en 12-åring som har Snap og Insta (+ Musica.ly, Pinterest og Messenger), hun får FB når hun blir 13. Jeg har valgt å slippe opp litt og litt heller enn fullt frislipp ved 13 år. Jeg går gjennom vennelister etc. jevnlig, hun kan ikke laste ned apper uten at jeg godkjenner fra min tlf (men er fullt klar over at hun kanskje har en FB-konto uten app). 

Jeg har tilgang på mobilen og følger henne på Insta og Musical.ly. Snap liker jeg dårligst ettersom alt forsvinner, men det er den vennene bruker mest, og også faren som bor langt unna, så hun får ha det under tvil. Hun vet at om hun begynner å stresse mye med likes, streaks ol. så mister hun alle privilegier. Jeg synes SoMe er en kjekk ting brukt med fornuft, tror ikke man kommer helt utenom, men ikke om det blir det viktigste i verden.

Personlig ble jeg mer bekymret når alle jentene i klassen tydeligvis så Paradise, det fikk ikke hun lov til (vi har ikke lineær TV, vanskelig å smugtitte hjemme uten TV3).

Anonymkode: a7ddf...c66

Har du internett, kan du se Paradise gratis på nett.

Anonymkode: 36be6...644

Skrevet

Ja, men vi har holdt lange foredrag om nettvett, siden han var 7. Han har bare instagram og en youtubekanal, fordi han ikke gidder alt maset om «likes» mm.. på Facebook. 

Anonymkode: b2648...eaa

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

13 åring for ung? Lagde meg FB når jeg var 11 (11 år siden nå) og det har aldri vært et problem. Har vært på masse sketchy nettsider og la til masse random folk siden jeg trengte venner til FB-spill, men tror aldri jeg har møtt noen skumle folk. Det jeg derimot har møtt er masse mails, nettsider, linker osv som har vært scam. Du kan også gjøre FB-brukeren din ganske sikkert.

Lær barnet litt nettvett så skal det gå bra. Og btw, finnes masse rare og skumle folk i den virkelige, ikke bare på nett. 

Anonymkode: 36be6...644

• Liker 1
Skrevet

Vår har snapchat. han er ikke interessert i FB, men må snart ha bruker der også for klassen har egen side der hvor informasjon legges ut når bare alle har blitt 13 år. Det viktige er å følge med litt på bruken og å lære de godt nettvett. Selv ved 13 år kan man ikke slippe de helt fri der. Vår 13-åring vet at vi av og til sjekker vennelister m.m. Han får ikke legge til folk han ikke kjenner feks.

Anonymkode: 30862...e3c

Skrevet

Takk for svar, det er far som er mest streng på det.

Skrevet

Jeg er nå 30 og Internett begynte å bli vanlig i akkurat i det jeg gikk inn i puberteten. Jeg skjønner i dag at jeg hadde kontakt med flere pedofile, via chat, sms og telefon. Jeg hadde også flere samtaler med foreldrene mine om hvorfor unge jenter ikke skulle snakke med eldre menn på "den måten", men jeg skjønte ikke konsekvensen hva jeg gjorde. Jeg så bare at jeg ville bevise ovenfor meg selv at jeg var voksen nok. Jeg så bare at jeg fikk anerkjennelse hos noen som var eldre, og var villig til å lære meg hvordan jeg skrudde av sperrer for å kunne fortsette med det.

Endte opp med at jeg som 13 åring møtte en voksen mann som kjørte livet mitt i grøfta, og jeg sliter enda med det som skjedde. 

Jeg ser selvfølgelig at mine handlinger ikke er noen mal på hva som skjer når unger får vandre "fritt" på nettet, men heller ett skrekkeksempel. Alikevel syns jeg foreldre burde ha stålkontroll på hva barna gjør på nettet, fordi barn vet ikke sitt eget beste, og det er bedre å være "safe than sorry". 

Anonymkode: 72124...d30

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...