Gå til innhold

Vil ikke bruke babyutstyr fra hans tidligere forhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Trenger bare å få luftet noen tanker og om jeg er urimelig. Jeg er gravid med første, mannen min har to små barn fra tidligere forhold. Han har fortsatt en del babyutstyr fra disse to barna som vogn, vugge og barneseng, og ser på det som en selvfølge at vi bruker dette videre til vårt felles barn. Både pga. at det er økonomisk gunstig og praktisk ved at vi slipper å dra å kjøpe det. Jeg merker at jeg synes det er sårt for meg å skulle bruke dette utstyret, som var beregnet for barna han fikk sammen med eksen. Dette er mitt første barn, og jeg har alltid gledet meg til å kjøpe babyutstyr og ordne til. Har ikke noe imot å kjøpe noe brukt, dersom det er fint og i god stand, men det er dette med at det er fra hans tidligere forhold som plager meg. I tillegg til at jeg ikke har fått valgt ut dette utstyret selv. 

Hva tenker dere? 

Anonymkode: 3abea...9f6

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forstår dere begge. For barna han er det sikkert gøyt å bruke det samme.Og for han.Men veldig sårt for deg.Da dette er noe han og eksen hans kjøpte sammen?

Kan dere komme til en løsning sammen?

Evt selge tingene han har og kjøpte nytt eller brukt sammen?

Anonymkode: 64311...71a

• Liker 23
Skrevet

Forstår tankene dine, men samtidig er dette også hans barn, og om han ønsker å gjenbruke etter de andre barna så forstår jeg det. Ikke gi tingene for mye makt her :) Jeg synes dere kan forsøke å møtes på halvveien, med noe brukt og noe innkjøp. Forklar at du gleder deg sånn til å gjøre noen innkjøp til den lille utifra dine egne ønsker. 

Anonymkode: 09f6a...fc1

• Liker 46
Skrevet

Hva med å for eksempel pusse det ned og male vugge/seng? Da blir det jo litt "nytt"? 

Anonymkode: 81d3f...d47

• Liker 18
Skrevet

Her syns jeg du er urimelig. Er det i fin stand syns jeg det riktige er at dere bruker det på neste. Men jeg kan mene hva jeg vil. Du må bli komfortabel med tanken selv.

• Liker 33
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forstår tankene dine, men samtidig er dette også hans barn, og om han ønsker å gjenbruke etter de andre barna så forstår jeg det. Ikke gi tingene for mye makt her :) Jeg synes dere kan forsøke å møtes på halvveien, med noe brukt og noe innkjøp. Forklar at du gleder deg sånn til å gjøre noen innkjøp til den lille utifra dine egne ønsker. 

Anonymkode: 09f6a...fc1

Ja, tenker at jeg i allefall vil kjøpe ny vogn. Han har fra før en brun Emma Ljunga, så den er jo fin. Men vognen vil jeg helst være med å velge, har alltid sett frem til å kjøpe vogn til mitt kommende barn (Dette flere år før jeg ble gravid). Kan vel leve med at vuggen og sengen er brukt av hans barn. Skal prate med han om det, så håper jeg vi kommer til enighet. Han mener at det er helt sinnsykt å bruke 10-12 tusen på en ny vogn når man har en fin, velfungerende fra før. Men jeg skal prøve meg :) TS

• Liker 3
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. 

Trenger bare å få luftet noen tanker og om jeg er urimelig. Jeg er gravid med første, mannen min har to små barn fra tidligere forhold. Han har fortsatt en del babyutstyr fra disse to barna som vogn, vugge og barneseng, og ser på det som en selvfølge at vi bruker dette videre til vårt felles barn. Både pga. at det er økonomisk gunstig og praktisk ved at vi slipper å dra å kjøpe det. Jeg merker at jeg synes det er sårt for meg å skulle bruke dette utstyret, som var beregnet for barna han fikk sammen med eksen. Dette er mitt første barn, og jeg har alltid gledet meg til å kjøpe babyutstyr og ordne til. Har ikke noe imot å kjøpe noe brukt, dersom det er fint og i god stand, men det er dette med at det er fra hans tidligere forhold som plager meg. I tillegg til at jeg ikke har fått valgt ut dette utstyret selv. 

Hva tenker dere? 

Jeg forstår deg godt og synes ikke det er urimelig at du skal få planlegge og gjøre innkjøp til babyen du venter. Men jeg kan også forstå mannen din. Og for de to som blir søsken kan det sikkert være stas at lillebror/lillesøster bruker det samme som dem. 

Synes du har fått noen gode forslag her. Ettersom det er sårt for deg så synes jeg ikke mannen din skal få trumfe gjennom sin vilje. Hva om dere møtes på halvveien, beholder for eksempel seng og vugge, men kjøper ny vogn. Seng og vugge kan dere jo male opp som en over her foreslo, velge farger så blir de litt som ny. Dere blr uansett kjøpe ny madrass da det er anbefalt. 

Vogna kan nok tenkes å være noe slitt etter å ha vært brukt til to barn. Så den ville jeg ha kjøpt ny. Dessuten er det kommet mange lekre og fine nye vogner på markedet siden hans barn var babyer. Den gamle vogna kan dere evt beholde og ha i barnehagen som sovevogn når den tid kommer. 

• Liker 11
Skrevet

Enig med den som sier: tenk på miljøet og at dette er TING. Gud som jeg misliker norske prinsesser uten noen form for gangsyn som lager problemer av ALT og bare skal kjøpe og kjøpe og kjøpe. Ungen din blir da for pokker ikke forringet av at eksen hans sine unger og har ligget i en eller annen vogge? Hvis dette er så forbannet vanskelig: lån ting av noen andre da. Men å insisterer på å skaffe nytt, når dere har utstyret, er bare for dumt. Stakkars mann. 

Anonymkode: e8087...200

• Liker 40
Skrevet

Tenk mindre på at det er ting relatert til hans tidligere forhold, og heller at barnet ditt arver fra sine eldre søsken (som sannsynligvis vil synes det er stas å se det nye banet bruke de samme tingene) . Å bruke masse penge på å handle inn nytt "bare fordi", når dere har fullt brukbare ting er sløsing med både penger og miljø.

Anonymkode: 65fc4...52e

• Liker 25
Skrevet

Jeg tenker at du skal drite en lang marsj i alle moralistene, og gjøre det som føles riktig for deg. Det er ingen som gauler høyere enn moralistene når det plutselig gjelder dem selv, da snur de på flisa, det har livet lært meg. 

Anonymkode: a26fc...2b9

• Liker 25
Skrevet

Det er jo ditt barns SØSKEN som har brukt det. Det er ditt barns far som har kjøpt det, til sine barn. Ditt barn blir født inn i en familie hvor det har storesøsken, du må forsøke å se på det som litt positivt også, ikke bare sårt og uideelt. Det har sine fordeler, barnet har søsken, barnet kan arve. Det er helt sikkert mange såre tanker og følelser rundt akkurat det, men de praktiske og enkle tingene må du forsøke å sette pris på, se på akkurat dette aspektet som en fordel. Så kjøper dere sikkert noe nytt, så kan du "nekte" enkeltting, hvis det er slik at du ønsker deg sårt akkurat en spesiell vugge eller noe, men ikke nekt å bruke alle tingene av prinsipp, da gjør du det vanskeligere for dere begge to (alle fem) enn nødvendig. Ikke legg så mye følelser i ting.

Anonymkode: 37a48...e7c

• Liker 24
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, tenker at jeg i allefall vil kjøpe ny vogn. Han har fra før en brun Emma Ljunga, så den er jo fin. Men vognen vil jeg helst være med å velge, har alltid sett frem til å kjøpe vogn til mitt kommende barn (Dette flere år før jeg ble gravid). Kan vel leve med at vuggen og sengen er brukt av hans barn. Skal prate med han om det, så håper jeg vi kommer til enighet. Han mener at det er helt sinnsykt å bruke 10-12 tusen på en ny vogn når man har en fin, velfungerende fra før. Men jeg skal prøve meg :) TS

Er det vogn med 4 fast hjul? Da kan du jo argumentere med hvorfor dere skal ja en med 3 eller 4 hjul med hjul som er løse. Og vogn trenger jo ikke koste mer enn noen få tusen, selv om den er ny.

Anonymkode: 42f39...fd5

Skrevet

Jeg ville kjøpt en annen type vogn og beholdt de andre tingene. Den gamle vogna kan brukes i stygt vær og som sovevogn i barnehagen.  Gjerne få de kommende storesøsknene med på å male og pusse opp. 

Lurer bare på en ting; er det tanken at exen også skal bruke dette utstyret om hun får flere barn?

• Liker 8
Skrevet

Jeg skjønner deg, og ville hatt litt samme kvaler. Jeg vet det er feil tankegang. Men alt er tatt hensyn til hans tidligere forhold med henne og barna til nå. Dei er en del av hverdagen deres. Dette er den ene "tingen" som dere har felles, så skal den barnevognen som dei to valte sammen (der kanskje hennes ønske ble lagt mest vekt på da kvinner ofte har størst preferanser i forhold til vogn) også komme inn i bildet?

babyen kommer naturligvis til å arve mye fra sine søsken, så jeg ser ikke problemet i å kjøpe noe nytt eller "nytt". Mye brukt er fint,- men da har du fått velge selv. Les litt om hvilken barnevogn du vil ha. 

Hvilken emmaljunga hadde dei? Edge duo, city cross osv? Kanskje er den vognen for stor og tung? En annen tar mindre plass? Osv? Har dei både bag og sportsdel?

Skrevet

Dama har problemer med å bruke TING som barneutstyr som han har fra tidligere forhold. Men hun har ingen problem med å bruke kuken hans som også er fra tidligere forhold.. altså beklager ordspråket, men hvor er logikken? Mannen har laget barn sammen med annen dame, pult rundt, og det synnes du er greit å ha? Men huffa meg om man gjenbruker en barnevogn...

Anonymkode: cde3f...a7d

• Liker 42
Skrevet

Grow up. Det er HANS BARN og deres barn sitt SØSKEN som har brukt det. Ikke glem at ditt barn blir en del av en eksisterende familie og ikke en del av en ny familie. De andre barna hans forsvinner ikke selv om dere to får barn.

Anonymkode: 91915...ba2

• Liker 23
Skrevet

Så du har ikke kommet over sorgen enda? Sorgen over tanken på at han hadde et liv før deg? Her gir du TING mye verdi. 

Anonymkode: d2776...d19

• Liker 9
Skrevet

Hvorfor fant du ikke en mann som var barnløs når du har slike issues? Det har en helt annen betydning å sentimental verdi for han å bruke om igjen utstyr/leker.

Anonymkode: 9c9cd...d53

• Liker 14
Skrevet

Jeg skjønner deg IKKE, og forstår ikke hvorfor det skal dulles sånn med følelsene til kvinner som er gravide med en mann som har barn fra før.

Det er barnets søsken som har brukt disse tingene, og hadde jeg vært mannen din hadde jeg blitt skikkelig bekymra for hvordan du kom til å stille deg til barna dere har fra før når babyen kom. Synes det er helt utrolig at du heller ville kjøpt ting brukt fra ukjente enn å bruke tingene ditt barns søsken har brukt. 

• Liker 36

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...