AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #1 Skrevet 10. september 2018 Hei Lurer på hvordan andre som er samboere/gift hvor en eller begge parter har barn fra før har løst det økonomiske? Både i forhold til felles bolig og andre utgifter. Jeg har 3 barn 50% (barne- og ungdomskolealder) mens min fremtidige samboer har en datter som er voksen og flytter mest sannsynlig flytter ut for å studere før vi flytter sammen, men vi vil selvøflgeig sørge for at fremtidig bolig har et gjesterom eller tilsvarende som er hennes når hun vil komme på besøk. Det blir med andre ord en ganske stor bolig vi trenger. I forhold til den så er utgangspunktet at vi skal eie like mye av boligen begge to, og betale like mye på lånet. Min bolig selges, men vi vurderer å leie ut hans bolig hvis leieinntektene dekker kostnadene ved å sitte med den, og vi kan få nok lån til å kjøpe bolig vi ønsker sammen. Men i tilfelle vil jeg også bli medeier i den boligen. Jeg vil altså ha en betydelig større egenkapital ved huskjøp enn han. Mens hans bolig vil kunne gi oss en betydelig god sikkerhet for fremtiden i form av at vi kan flytte dit når alle barna har flyttet ut og selge huset, eller at vi kan selge den boligen senere. Men er dette lurt? Er det noe jeg må passe meg for? Jeg er fullstendig klar over at om vi kjøper et større hus sammen så vil jeg ikke klare å sitte med det huset alene om det skulle bli brudd. Men om vi skriver grundige avtaler og eier begge boliger med 50% hver så vil jeg likevel sitte igjen med nok til å kunne skaffe en helt ok bolig til meg og ungene, som jeg har i dag. Tenker jeg da. En annen ting er hvordan dere deler andre utgifter? Forsikringer, strøm og annet boligrelatert tenker jeg vi deler likt. Jeg mener jeg bør dekke mer av utgiftene til mat feks siden mine barn vil være der mye oftere enn hans, og i tillegg er 3 stk. Det samme ved ferieturer o.l. Mens min kjæreste mener vi kan dele det likt. Mine 3 barn fører også til at vi må ha en større bil enn vi ellers ville trengt, bør jeg da eie denne alene og dekke alt av utgifter på den? Det er foreløpig usikkert om vi kan klare oss med 1 bil eller må ha to. Alle andre utgifter til barna dekker vi selvfølgelig hver for oss for egne barn. Jeg er redd for at det skal bli feil overfor hans datter om han skal dekke utgifter som gjelder mine barn, selv om hun uansett ikke vil lide noen nød. I tillegg til at jeg ikke ønsker å være avhengig av noen andre økonomisk. Jeg tjener litt mer enn kjæresten, men det er ikke noen voldsom forskjell. Anonymkode: 7500c...376
Lycka Skrevet 10. september 2018 #2 Skrevet 10. september 2018 Vi har to hver hvor mine bor her hele tiden. Hans annenhver helg. Vi valgte å selge begge våre boliger fra før og kjøpe nytt og større sammen. Jeg hadde mer egenkapital enn han og eier dermed mer av boligen. Noe annet synes jeg hadde blitt urettferdig ved brudd f.eks. Fordi mine barn bor her hele tiden betaler jeg mer i mat og strøm enn han. Ellers deler vi likt. Vi har en bil hver i stedet for en stor med plass til alle. Sjelden vi drar på tur alle sammen samtidig uansett. Ferier betaler vi i utgangspunktet likt, men jeg tjener ganske mye mer pluss at han betaler bidrag, så spytter ofte i litt ekstra. Vi er jo tross alt en familie. 1
Gjest BearMama Skrevet 10. september 2018 #3 Skrevet 10. september 2018 Dere kan fin eie 50/50, men du skal ha tilbake din EK pluss overskudd, så sånn sett skal du ha mer verdier ved et brudd. Utover det så ville jeg delt alt av fellesutgifter likt. Akkurat det med maten. Siden barna bare er der 50% så tviler jeg på at matbudsjettet vil sprike så innmari de dagene de er hos dere så jeg skjønner hva han mener med å dele likt. Om han ville at dere skulle delt prosentvis er det en ting, men om han mener det er greit å dele likt så synes jeg du skal godta det. Samme med ferie. Det betyr at han er den stefaren alle drømmer om. En som genuint bryr seg om barna dine og ønsker å ta del og bidra i livet deres. Det er naturlig at et eldre søsken blir mindre økonomisk avhengig av far og ofte koster det mer å ta med et voksent barn på ferie. Så om han mener dere deler ferien på to så tenker jeg at det gjelder begge veier de gangene hans barn vil være med dere.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #4 Skrevet 10. september 2018 40 minutter siden, BearMama skrev: Akkurat det med maten. Siden barna bare er der 50% så tviler jeg på at matbudsjettet vil sprike så innmari de dagene de er hos dere så jeg skjønner hva han mener med å dele likt. Om han ville at dere skulle delt prosentvis er det en ting, men om han mener det er greit å dele likt så synes jeg du skal godta det. Jeg har 3 gutter, om noen år så er det altså 3 tenåringsgutter. Så jo, det kommer definitivt til å gå mye mer mat de ukene de er hos oss. Så jeg føler jo at det blir litt skjevt å dele det likt når min del av familien vil spise som 4 voksne annenhver uke mens han bare er en... Tror ikke han helt vet hva han går til der... men tenker å sette opp et budsjett slik at han kan se det tydeligere, så får han ta en avgjørelse basert på det. 45 minutter siden, BearMama skrev: Dere kan fin eie 50/50, men du skal ha tilbake din EK pluss overskudd, så sånn sett skal du ha mer verdier ved et brudd. Utover det så ville jeg delt alt av fellesutgifter likt. Hm. Det er dette jeg er usikker på. For det blir vel ikke riktig hvis vi skal beholde hans bolig, og jeg går inn og eier 50% av den også? Er det bedre om vi lar det være, og jeg heller betaler mer i nytt hus? Tenker også i forhold til ungene og arv og regelverket der også. Både med tanke på ungene og med tanke på den parten som da sitter igjen. Anonymkode: 7500c...376 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #5 Skrevet 10. september 2018 Ulik sum i egenkapital gir ulik eierandel i huset, bortsett fra det deler vi alt likt. Vi er gift og har to barn hver, i utganspunktet skulle barna være her 50/50, men i perioder har noen bodd her tilnærmet 100%. Dette har vi ikke tatt hensyn til når det gjelder utgifter, vi er en familie. Noen år har vi feks hatt med alle barna på ferie, noen år bare et par av barna (store tenåringer) og vi deler likt på dette også. I forhold til arv har vi vært hos advokat og skrevet testamente. Anonymkode: ebdac...f4f
oslojente1980 Skrevet 10. september 2018 #6 Skrevet 10. september 2018 Vi har tre barn til sammen, hvorav han har 2 og jeg har 1. Hans barn bor her 50/50, mens mitt barn fulltid utenom annenhver helg. Da vi flyttet sammen, så kjøpte jeg meg inn i hans bolig. Vi eier 50/50, men jeg har mere lån enn han. Så jeg betaler mitt lån og han sitt lån. Jeg har også studielån og det har ikke han. Vi har en felleskonto, hvor vi setter over lik sum hver måned. De pengene går til bil, mat, kommunale avgifter, forsikringer på hus og bil, gaver ol. Men han står ting som fritidsaktiviter og klær til sine barn, og det samme gjør jeg.
Khloe P.T Skrevet 10. september 2018 #7 Skrevet 10. september 2018 Jeg forstår at man vil sikre seg ifm huskjøp og andre store investeringer, men jeg forstår ikke at man i hverdagen skal prosenregne hvor mye hver skal betale i mat, strøm, drivstoff osv. Vi har tre til sammen, jeg to og han en, og vi har hatt felles økonomi fra dagen vi bestemte oss for å satse og bli en famile. 2
Gjest BearMama Skrevet 10. september 2018 #8 Skrevet 10. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har 3 gutter, om noen år så er det altså 3 tenåringsgutter. Så jo, det kommer definitivt til å gå mye mer mat de ukene de er hos oss. Så jeg føler jo at det blir litt skjevt å dele det likt når min del av familien vil spise som 4 voksne annenhver uke mens han bare er en... Tror ikke han helt vet hva han går til der... men tenker å sette opp et budsjett slik at han kan se det tydeligere, så får han ta en avgjørelse basert på det. Hm. Det er dette jeg er usikker på. For det blir vel ikke riktig hvis vi skal beholde hans bolig, og jeg går inn og eier 50% av den også? Er det bedre om vi lar det være, og jeg heller betaler mer i nytt hus? Tenker også i forhold til ungene og arv og regelverket der også. Både med tanke på ungene og med tanke på den parten som da sitter igjen. Anonymkode: 7500c...376 Spør her om den biten: https://forum.kvinneguiden.no/forum/7-forbruker-jus-og-økonomi/ Når det kommer til arv etc så gå til advokat og få satt på skikkelig samboerkontrakt og testament. Husk at en av dere kan dø, så er viktig at dere da har sikret hverandre slik har mulighet til å beholde hus og ta vare på hverandres barn og at barna deres er sikret mht til sin arv osv. Mange tenker kun på rettigheter ved brudd og glemmer livsforsikringen og hvem som er begunstiget etc for en glemmer at det nødvendigvis ikke et brudd som gjør at en sitter igjen alene.
OlsenHansen Skrevet 10. september 2018 #9 Skrevet 10. september 2018 Skilsmissene planlegges før man blir et par? Ja sånn går jo dagene i dette vidunderlige politiske prosjektet. 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #10 Skrevet 10. september 2018 7 minutter siden, OlsenHansen skrev: Skilsmissene planlegges før man blir et par? Ja sånn går jo dagene i dette vidunderlige politiske prosjektet. Nei, det handler om arv i forhold til at det er mine og dine barn 😉 har man barn under 18 år vil en ev eks kunne blande seg inn i et ev arveoppgjør, ved å skrive detaljert testamente unngår man slike problem. Anonymkode: ebdac...f4f 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #11 Skrevet 10. september 2018 Vi har et barn hver. Hans barn ser vi aldri, mens mitt har vi hele tiden utenom ferier, da er h*n hos far. Vi eier boligen 50/50 men samboer gikk inn med mer EK, så vis vi selger det så deler vi gevinsten etter hvor mye han gikk inn med. Har alltid vært rettferdig sånn, så trenger ingen samboerkontrakt. Pengene er ikke så viktig for min del. Vi deler kostnadene likt. Far betaler 6000 i barnebidrag, barnet mitt koster ikke så mye i måneden tross han bor hos oss. Vis en av oss skulle gå bort, får vi desverre ikke gjort noe med arven av boligen da hver av oss sitter med særkullsbarn som er godt beskyttet av loven og vi har ikke felles barn. Anonymkode: 61678...2c2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #12 Skrevet 11. september 2018 14 timer siden, BearMama skrev: Spør her om den biten: https://forum.kvinneguiden.no/forum/7-forbruker-jus-og-økonomi/ Når det kommer til arv etc så gå til advokat og få satt på skikkelig samboerkontrakt og testament. Husk at en av dere kan dø, så er viktig at dere da har sikret hverandre slik har mulighet til å beholde hus og ta vare på hverandres barn og at barna deres er sikret mht til sin arv osv. Mange tenker kun på rettigheter ved brudd og glemmer livsforsikringen og hvem som er begunstiget etc for en glemmer at det nødvendigvis ikke et brudd som gjør at en sitter igjen alene. TS her. Skal høre litt på det andre forumet ja, takk for tips! 14 timer siden, OlsenHansen skrev: Skilsmissene planlegges før man blir et par? Ja sånn går jo dagene i dette vidunderlige politiske prosjektet. Når man flytter sammen med mine og dine barn så er man bittert klar over at forhold ikke nødvendigvis varer evig dessverre. Det er naivt å ikke forberede seg på det. Og jeg kjenner flere som har brent seg på å tro "vi er jo så enige om alt, det blir aldri noe problem ved et brudd". Men som andre svarte her så handler dette også om arv og hva som skjer hvis en faller fra. Det handler om å sikre både seg selv, barna og samboeren. Anonymkode: 7500c...376
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #13 Skrevet 11. september 2018 Åh blir helt matt i huet.... hva tenker dere med?! Tre gutter i en sårbar alder. Selge hjemmet deres som de er trygge og kjente med, for å kjøpe noe du ikke kan sitte med alene. Jeg syns ærlig talt det er egoistisk! Hvorfor ikke bare være kjærester og særboere til guttene er store/større. Selvfølgelig blir det trøbbel i leieren om han skal betale ferie og andre utgifter for alle dere, når han ikke har hjemmeboende barn selv. Og hans datter; vil hun komme hjem til far med huset fullt av guttunger? Ta en ekstra runde heller, før dere absolutt må bo sammen. Husk at det er DERES valg, ikke ungenes... Anonymkode: 61cf6...9ba 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå