Gå til innhold

VGS I EN ANNEN BY???!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg var ikke på skolen på fredag og da fortalte læreren min om videregående. Så senere på dagen spurte jeg venninna mi om hun kunne kort gjenfortelle hva han sa... Og hun sa at læreren sa at når man søker på videregående skole, så er det ikke garantert at man kommer på skolen i sin by...Hvis jeg foreksempel bor i Oslo, så an jeg komme på en skole i Drammen. Er det sant??

Anonymkode: d2a9e...61f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

VGS er en fylkeskommunal ordning. Man blir ikke flyttet utenfor fylket.

Bor du i Oslo er du garantert skoleplass i Oslo, siden Oslo er et fylke.

Anonymkode: 4fa5c...983

• Liker 2
Skrevet

Du kommer mest sannsynlig inn i ditt fylke, men dersom du bor nær fylkesgrensen kan du i noen tilfeller søke eller bli tilbudt plass i nabofylket. Sjekk karaktersnittene før du søker og søk på skoler du er relativt sikker på å komme inn. 

Anonymkode: e9d11...916

Skrevet

Mange fylker opererer med "nærskole". Slik at man får tilbud på den skolen som er nærmest. Men noen linjer finnes ikke overalt, søker du på en slik må du kanskje gå på en skole et annet sted. 

Skrevet

La oss si du bor i Kongsberg, og de ikke har frisørlinje der, men de har det i Drammen. Du vil gå frisør, og må da søke Drammen. Ønsker du likevel å bo hjemme, søker du kun på skoler i Kongsberg. Men da får du ikke gå frisør, da må du ofre den linja for å bli hjemme og heller studere noe annet. Du får da gå på en skole hjemme.

Du blir ikke tvunget til å flytte til en annen by hvis du ikke har søkt der.

Anonymkode: 58a0d...633

Skrevet

Innad i fylke. Som nevn Buskerud av annen bruket - som strekker seg fra Hallingdal til Drammen. Kan bli interessant dersom man kommer inn på linjevalget men ikke valg av skole.

Anonymkode: 4057b...082

Skrevet

Tusen til for all innspill, nå har jeg skjønt det og er så glad for at man ikke blir tvunget til å gå på skole i en annen by. For jeg er ikke klar for å bo alene enda 😂❤️

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tusen til for all innspill, nå har jeg skjønt det og er så glad for at man ikke blir tvunget til å gå på skole i en annen by. For jeg er ikke klar for å bo alene enda 😂❤️

Mente tusen takk*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...