AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #1 Skrevet 10. september 2018 Har ei datter som går i 9.klasse. Hun hadde veldig mye fravær i 8.klasse grunnet depresjon. Nå som hun har begynt i 9.klasse, har hun allerede hatt tre dager fravær. Nå er det også grunnet angst og depresjon. Har fraværet hun har på ungdomsskolen mye å si for videre utdanning? Vil det bli vanskeligere for henne å evt. søke jobb etter vgs? Anonymkode: e4bdf...0a3
Gjest Kendall Skrevet 10. september 2018 #3 Skrevet 10. september 2018 Nei, det er jo fravær på videregående som tellles. Men når man først har mye fravær så er man i den onde sirkelen, og kan ha vane på på VGs å skulke.
stan Skrevet 10. september 2018 #4 Skrevet 10. september 2018 På videregående er det nå en grense på 10 % udokumentert fravær. Det er mulig å få legeerklæring som kanskje reduserer dette. Fravær på prøver og lignende kan føre til at hun ikke får karakterer. I tillegg er det jo det som hun mister rent faglig. Håper hun får hjelp og oppfølging. Det er jo det viktigste. Er dere i kontakt med BUP eller tilsvarende?
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #5 Skrevet 10. september 2018 Hun kommer inn på vgs med høyt fravær og manglende karakterer. En utfordring er dog at hun vil ha (store) kunnskapshull fra ungdomsskolen, som det er vanskelig å bygge videre på. Kanskje kommer det en mulighet til å gå et ellevte år på grunnskolen. Det er en mulighet dersom kunnskapshullene er store. Arbeidsgivere ser på fravær fra vgs, ikke ungdomsskolen. Jeg håper at hun får hjelp av helsevesenet. Anonymkode: 55764...62d
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #6 Skrevet 10. september 2018 Den største utfordingen blir å snu til videregående, med fraværsgrensen er det nok med et par dager borte i totimersfag for å ikke få karakter i faget. Jeg har elever med mye fravær fra ungdomsskolen og ser den trenden fortsetter i vgs. Håper hun får hjelpen hun trenger fremover slik at hun blir frisk og kommer seg på skolen. Anonymkode: 20bd6...603
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #7 Skrevet 10. september 2018 Dersom fravær og karakterer fra videregående er OK, så gir arbeidsgivere sannaynligvis blanke pokker i ungdomsskolen... Anonymkode: a19fb...9e7
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #8 Skrevet 10. september 2018 Jeg har aldri noensinne blitt spurt etter ungdomsskolevitnemålet mitt, og i alle fall ikke etter at jeg begynte på videregående. Da jeg søkte sommerjobber o.l. la jeg bare ved utskriftene fra inneværende år på videregående. Men som andre sier: det er verdt å huske at hun kan ha kunnskapshull pga stort fravær, pluss at det er fraværsgrense på videregående. Men helse- og velferdsgrunner som kan dokumenteres kan gjøre at hun har rett til karakterer på videregående selv om fraværet er over 10%. Anonymkode: 77e26...e3e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå