Gå til innhold

La barn gå i gudstjeneste selv om foreldre ikke er kristne?

Tosca

Anbefalte innlegg

Veldig enig med Kverula. Er kristen selv og vil oppdra mine fremtidige barn med regelmessige kirkebesok, kveldsboenn o.l., men selvsagt respektere jeg det hvis poden/e ikke deler vaar tro etterhvert og ikke pushe paa. Men skolegudstjenester, og kirkegang i hoytider synes jeg er en del av norsk/vestlig kultur og noe man boer faa med seg som oppegaaende borger. En del av oppdragelsen til aa bli et "helt" menneske, mener jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jag är inte enig med Kverula.

Jag vill att mina barn ska lära sig om religioner och om seder och traditioner. MEN att besöka en gudstjänst tillsammans med skola eller barnehage är för mig att utöva en religion och att utsättas för grupptryck att delta.

jag tycker INTE att skolan ska ta med barnen på sånt. Jag tvivlar på att de är där för att lära och observera utan mer för att anamma det som "är rätt".

JAG kan ta med min son på gudstjänst för att "se vad det är" och sedan prata igenom vad som sker och varför de gör som de gör. Det tvivlar jag sker i skolans regi. Jag vill inte att han får kyrkans svar presenterade för sig som "sanningen".

Jag vill lära min son vad sederna och symbolerna betyder - och att respektera dem och de som tror. För religion är mäktig och behöver bemötas med respekt och kritiskt tänkande - tycker jag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Jeg syns du tenker veldig fornuftig, Furstina, og jeg er langt på vei enig med deg.

Men jeg setter min lit til at dagens lærere - MED DET NYE KRL-FAGET - klarer å presentere for elevene hva gudstjenesten dreier seg om - uten å stemple den kristne troen som "det eneste rette" og som det eneste alternativ. Hvis de ikke gjør det, så gjør de vel strengt tatt ikke jobben sin.

Du er inne på dette med skolegudstjenestens eksistens, og jeg er heller ikke sikker på om disse bør finne sted.Men jeg er helt sikker på at barn ikke tar skade av å være tilstede ved en sådan.

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å ikke lbarnet ditt delta i gudstenester og slikt, fratar du detmulighten til å vleg selv, om de vil være kristne eller ikke..

Slik ser hvertfall jeg det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lilletroll
Jeg leser i en annen tråd her at foreldre ikke vil at barna deres skal gå til gudstjeneste med skolen siden de selv ikke er kristen.

Jeg er ikke kristen, men det har aldri falt meg inn å nekte sønnen min å gå i gudstjeneste. Jeg vil at han skal vite hva det er for noe, slik at han senere kan ta stilling til om kristendommen er noe for han. Dette må være opp til barna selv, og ikke foreldrene.

Hva mener dere andre om dette?

Jeg er ikke kristen, men datteren er med i kirken de gangene det er aktuelt. Både fordi jeg ikke synes det er noen vits å sette henne "utenfor" når hun bare er 3, men også fordi hun gir uttrykk av å ville i kirken, og fordi hun koser seg når hun er der. Kommer den tiden at hun helst vil slippe tar vi det når det kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jag är inte enig med Kverula.

Jag vill att mina barn ska lära sig om religioner och om seder och traditioner. MEN att besöka en gudstjänst tillsammans med skola eller barnehage är för mig att utöva en religion och att utsättas för grupptryck att delta.

jag tycker INTE att skolan ska ta med barnen på sånt. Jag tvivlar på att de är där för att lära och observera utan mer för att anamma det som "är rätt".

JAG kan ta med min son på gudstjänst för att "se vad det är" och sedan prata igenom vad som sker och varför de gör som de gör. Det tvivlar jag sker i skolans regi. Jag vill inte att han får kyrkans svar presenterade för sig som "sanningen".

Jag vill lära min son vad sederna och symbolerna betyder - och att respektera dem och de som tror. För religion är mäktig och behöver bemötas med respekt och kritiskt tänkande - tycker jag.

De fleste lærere i Norge som tar med barn på gudstjeneste prøver ikke å fortelle de hva som er det riktige, men som en koselig avslutning og som et ledd i undervisningen for å vise hva som foregår i kirken ved de forskjellige anledningene. Skolen tar også med barna i katolske kirker, moskeer osv.. Og de lærer mye av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste lærere i Norge som tar med barn på gudstjeneste prøver ikke å fortelle de hva som er det riktige, men som en koselig avslutning og som et ledd i undervisningen for å vise hva som foregår i kirken ved de forskjellige anledningene. Skolen tar også med barna i katolske kirker, moskeer osv.. Og de lærer mye av det!

Men tar jeg helt feil når jeg tror at det ikke foregår noen form for tilbeding når de er i moskeer etc.?

Dere som mener at man tar et valg for barna når man ikke lar dem gå i kirken, gjør ikke dere det like mye når dere sender dem i kirken?

For meg er det helt greit at barna får en omvisning i kirken, på lik linje som den de får i en moske, men da skal det ikke være under en gudstjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å nekte barna sine å gå på skolegudstjeneste, mener jeg ikke er foreldrenes oppgave uansett barnets alder. Jeg mener det å nekte barna, er det samme som å tvinge barna i å gå.

Jeg er ikke den personen som mener at alle burde være like, men barna derimot legger godt merke til dette. Husker en episode fra da jeg gikk på barneskolen, at foreldrene til en gutt nektet ham i å lage påskepynt på skolen, fordi de ikke var kristne. Vi så automatisk på ham som "annerledes". Sånn er barn, uansett!

En annen ting..

Den dagen jeg får barn skal jeg ikke hindre dem i å gå verken i en moske, synagoge, kirke eller hva det måtte være. Tror dette bare er sunt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Men tar jeg helt feil når jeg tror at det ikke foregår noen form for tilbeding når de er i moskeer etc.?

Dere som mener at man tar et valg for barna når man ikke lar dem gå i kirken, gjør ikke dere det like mye når dere sender dem i kirken?

For meg er det helt greit at barna får en omvisning i kirken, på lik linje som den de får i en moske, men da skal det ikke være under en gudstjeneste.

Det foregår da tilbedning når man er i moskeene, men man får ikke ta så stor del i det mye pga. kvinnesyn osv..

Jeg forstår virkelig ikke problemet med at barna får være med på gudstjeneste. Jeg sender ikke barnet mitt på gudstjeneste, jeg lar han være med på endel av undervisningsopplegget.

Hvor mye lærer man om kirkelige ritualer ved kun å se på kirkebygget da? Å få en omvisning i kirken har jo mer arkitektonisk verdi spør du meg.

Hva er man egentlig redd for at skal skje under disse besøkene? At barnet plutselig skal få sansen for kristendommen? Det foregår jo ikke hjernevasking i norsk kirker heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvorfor skal barnet mitt introduseres for en religion fremfor andre (noe jeg synes det er når man tar med elever i kirken flere ganger i året). Jeg vil at barna skal få et nøytralt syn på kristendomen, den skal ikke være mer emfisert enn noen annen religion.

For meg er det riktig å ikke undervise i en religion fremfor enn annen siden jeg ikke er kristen. Det ville jo vært helt feil for meg å da introdusere mitt barn for kristendommen som det rette, når jeg ikke mener at det er det. Hvis du virkelig tror at de er i moskeer, templer etc. på lik linje som de er i en kirke så blir det en annen sak, men det er jo som du sier vanskeligere på grunn av kvinnesynet. Men da burde kanskje jentene og guttene skilles og utføre de ritualene som utføres der. Man forventer jo at man skal reise seg og bøye hode for bønn i kirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
men hvorfor skal barnet mitt introduseres for en religion fremfor andre (noe jeg synes det er når man tar med elever i kirken flere ganger i året). Jeg vil at barna skal få et nøytralt syn på kristendomen, den skal ikke være mer emfisert enn noen annen religion.  

For meg er det riktig å ikke undervise i en religion fremfor enn annen siden jeg ikke er kristen. Det ville jo vært helt feil for meg å da introdusere mitt barn for kristendommen som det rette, når jeg ikke mener at det er det. Hvis du virkelig tror at de er i moskeer, templer etc. på lik linje som de er i en kirke så blir det en annen sak, men det er jo som du sier vanskeligere på grunn av kvinnesynet. Men da burde kanskje jentene og guttene skilles og utføre de ritualene som utføres der. Man forventer jo at man skal reise seg og bøye hode for bønn i kirken.

Om du mener at om barnet ditt er med på et par gudstjenester i løpet av et skoleår så er det introdusert som det rette, da forstår jeg hva du mener. Jeg mener ikke det, og jeg har ingen problemer med å la barnet mitt være med på gudstjenester. Jeg er heller ikke kristen, men tror nok ikke at barnet mitt tar "skade" av å få med seg de kristne grunnverdiene for eksempel. Det er jo de verdiene de fleste lever etter likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg lever da ikke etter de kristene grunnverdiene, jeg lever etter de humanetiske grunnverdiene, de som sier at alle mennesker er likke mye verdt uansett hvilken religion man har, som mener at individet er det viktigste. De kristenegrunnverdier er jo stortsett bare akkuratt det samme som vannlig folkeskikk, det får barna med seg hjemme fra (håper jeg..).

Hvis jeg ikke tar helt feil vil jo en del av de kristene grunnverdier være at man ikke skal ha andre guder enn gud (hvis man går utfra at grunnverdiene bygger på de 10 bud), og da setter man kristendommen høyere enn andre religioner. De tre første budene i kristendommen (som jeg går utfra at de kristenegrunnverdier er bygget på) handler om at man skal tilbe en Gud, man skal respektere den guden ved ikke å misbruke hans navn og man skal ikke prøve å lage et bilde av Gud. Resten er ting som er alment gylldig, så jeg skjønner ikke at man skal som ikke kristen følge kristenegrunnverdier. Og jeg skjønner ikke helt hvorfor det blir kalt kristenegrunnverdier da de eksisterer i stortsett alle trosrettninger og bør læres hjemme ikke i kikrken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Men jeg lever da ikke etter de kristene grunnverdiene, jeg lever etter de humanetiske grunnverdiene, de som sier at alle mennesker er likke mye verdt uansett hvilken religion man har, som mener at individet er det viktigste. De kristenegrunnverdier er jo stortsett bare akkuratt det samme som vannlig folkeskikk, det får barna med seg hjemme fra (håper jeg..).  

Hvis jeg ikke tar helt feil vil jo en del av de kristene grunnverdier være at man ikke skal ha andre guder enn gud (hvis man går utfra at grunnverdiene bygger på de 10 bud), og da setter man kristendommen høyere enn andre religioner. De tre første budene i kristendommen (som jeg går utfra at de kristenegrunnverdier er bygget på) handler om at man skal tilbe en Gud, man skal respektere den guden ved ikke å misbruke hans navn og man skal ikke prøve å lage et bilde av Gud. Resten er ting som er alment gylldig, så jeg skjønner ikke at man skal som ikke kristen følge kristenegrunnverdier. Og jeg skjønner ikke helt hvorfor det blir kalt kristenegrunnverdier da de eksisterer i stortsett alle trosrettninger og bør læres hjemme ikke i kikrken!

Nå motsier du deg selv fryktelig her! Men dette sier du:

De kristenegrunnverdier er jo stortsett bare akkuratt det samme som vannlig folkeskikk, det får barna med seg hjemme fra (håper jeg..).

JA, nettopp det mener jeg - det er faktisk mye av dette som er det kristne grunnlaget og da forstår jeg ikke hva som er så fælt med at barna hører om dette. Selv om disse verdiene eksisterer i mange trosretninger så kan de jo kalles kristne grunnverdier? Mye av det samme ligger i humanetiske grunnverdier, katolske grunnverdier osv..De står virkelig ikke og messer om de 10 bud i en gudstjeneste, de nevner Gud - ja, men det snakkes også om medmenneskelighet, leses fra Bibelen som for barn kun er litt spennende historier osv. Om du virkelig ikke vil at barnet ditt skal bli kristen så tror jeg nok ikke du trenger å være redd for at et par turer i kirken vil foråsake dette. Jeg mener at selv om man tar noen turer i kirken i løpet av sitt liv så trenger ikke det påvirke hvilken trosretning man evt. vil tilhøre. Jeg hadde kristendom på skolen, var med på fellesgudstjenestene og besøk til moskeer, og jeg er hverken kristen eller muslim. Men, jeg syns det er greit å ha fått disse erfaringene - jeg vet bedre hva som foregår på en gudstjeneste og har, om ikke annet, kanskje noe å fare med når jeg diskuterer tro med en kristen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Unskyld jeg skulle ha presisert at det jeg ikke liker ved de kristenegrunnverdier er nettopp det som skiller dem fra vannlig folkeskikk, nemmelig 1.-3. bud, resten mener jeg at ikke kan kalles kristenegrunnverdier, fordi det ikke har noe med kristendommen å gjøre, det er bare vannlig folkeskikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også at barna skal få velge. Jeg synes også det er bra for barna at de får et innblikk i de forskjellige religionene selv om de kanskje ikke tilhører,eller vil tilhøre noen av dem i senere tid (tenker da på f.eks. religion på skolen ol.), så etterhvert finner de selv ut hva de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...