Gå til innhold

La barn gå i gudstjeneste selv om foreldre ikke er kristne?

Tosca

Anbefalte innlegg

Jeg leser i en annen tråd her at foreldre ikke vil at barna deres skal gå til gudstjeneste med skolen siden de selv ikke er kristen.

Jeg er ikke kristen, men det har aldri falt meg inn å nekte sønnen min å gå i gudstjeneste. Jeg vil at han skal vite hva det er for noe, slik at han senere kan ta stilling til om kristendommen er noe for han. Dette må være opp til barna selv, og ikke foreldrene.

Hva mener dere andre om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg startet en tråd om det i stad - om jeg måtte fylle ut skjema eller om jeg bare kunne sende med en vanlig melding...

Jeg har gitt han valget - så mye det blir et valg når man er 8 år. Jeg har sagt at han kan være med hvis han vil, men at han ikke trenger siden vi ikke er medlem i kirken. Jeg har også sagt han hva som er valgmulighetene; at han enten må gå i kirken eller være på skolen og drive med andre skoleting.

Han er ikke kristen selv, jeg har selvfølgelig vært delaktig i å lære han opp i annet enn Jesus og Gud og slikt, men han er ikke kristen og jeg ser ikke noen grunn til å si at han må i kirken hvis han ikke vil.

Men, hvis han hadde villet, så hadde han selvfølgelig fått til det. Vi er ikke kristne, vi er ikke medlemmer av kirken, men hva han vil gjøre er helt opp til han... Han var i kirken til jul, for da tenkte jeg ikke på å spørre om han ville slippe. Han hadde kjedet seg veldig, og han er veldig klar på at han ikke tror på Gud og Jesus. Jeg ser ingen grunn til å tvinge han hvis han ikke vil og må...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var med på alle skolegudstjenestene selv om ingen i familien er medlem av statskirken og jeg er ikke døpt. Det fikk jeg velge selv, og jeg syntes det var helt greit selv om jeg ikke hadde noe forhold til det som ble sagt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig bør barna få velge - men de må få vite at de har mulighet til å velge - og så får vi ha respekt for deres valg.

Mine barn har fått velge selv - og de har blitt med klassene sine.

Det er det som er så fint - at de kan velge - og ikke må følge - og bli pådyttet en religionsutøvelse som kan kjennes veldig falsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor forventer man at barna skal være med på gudstjeneste hvis man har valgt å ikke oppdra barna i kristen tro? Det ville vært helt utenkelig for meg å sende barna til "gudstjeneste" i en synagoge eller i en moske, noe jeg vil sidestille med å gå i kirken til en gudstjeneste.

Jeg synes det er viktig å lære barna om alle religioner, og de må gjerne besøke alle former for bedehus, men det betyr ikke at jeg vil introdusere dem for gudstjenester.

Det er en ting at vi har en statsreligion i Norge (noe jeg er helt imot, men det er en annen sak), men vi har allikevel religionsfrihet, og da må det da være mitt valg for meg og mine barn (til de selv kan velge) om man skal delta i gudstjenester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da må det da være mitt valg for meg og mine barn (til de selv kan velge) om man skal delta i gudstjenester.

Barn i skolealder er da utmerket i stand til å ta dette valget selv. Det dreier seg tross alt ikke om å velge religion, men kun om å delta på gudstjenester. For meg var det viktigst å få være med vennene mine i den alderen, selv om det som ble sagt under gudstjenesten var helt fjernt for meg. Og jeg er fremdeles like lite kristen nå som jeg var da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest porselen

Mine barn er ikke døpt, men de blir med klassen til gudstjenester i julen, sjelden de er i kirken på andre tider. Jeg synes det er litt fint at de får se hvordan gudstjenester foregår, og hadde klassen skulle vært med i en moske eller lignende hadde det også vært greit. Å bli kjent med religioner på skolen som fag er en ting, en annen ting er å se hvordan religionene blir praktisert i f.eks. kirken.

Jeg var et aktivt søndagsskolebarn selv, men mine barn har aldri gått på søndagsskole.

Far tror ikke på noe, jeg tror litt men ingen av oss har prøvd å tvinge våre meninger på ungene. Jeg tror derimot at ungene ikke har vondt av å være med i kirken selv om de selv kanskje ikke tror. Min datter synes det er så fint å være i kirken, hun har vært der før jul med skolen og så har hun vært i kirken i forbindelse med konfirmasjon. Når hun liker å være i kirken så har det nok mere med det høytidelige å gjøre, og ikke om hun tror eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Overlate valget til en på 8 år? Hva slags valg er det? Å velge mellom kirke og være på skole.

Fritar man ungene, så går de glipp av mye. Foreldrene har tatt sitt valg,men er det rett å velge for barna i dette?

De får deres mening om dette,men er deres mening rett?

Synes barna skal få med seg hele historien, så kan de velge når de er voksen nok til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Mine er ikke døpt og jeg anser meg heller ikke som kristen, men de har vært på alle skolegudstjenester. Det var aldri noe spørsmål fra de om å få slippe.

Begge sang forresten i et barnekor i kirken og da var det mor som slet seg gjennom noen gudstjenester. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Minien er heller ikke døpt og vi hadde vårt første møte med denne problemstillingen til jul.

Hun ville veldig gjerne være med og selvfølgelig fikk hun det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg synes ikke at man skal være med å utøve andre religioner. Det er kjempe bra å lære om religioner, det er viktig for toleranse, men da skal ikke noen religioner komme foran andre. Jeg vil ikke velge for barne mitt at det skal være med å utøve en annen religion enn det han blir opplært til hjemme (selvom det i vårt tilfelle ikke er noe religion, men et humanetisk syn).

Jeg valgte som 8 åring ikke å være med i kirken, det var det også mange av de andre i klassen som valgte. Jeg valgte også bort kristendomsundervisning da jeg var 8, ville ikke ha en så ensidig fokus på religion som det faktisk var i kristendomsundervisningen den gangen. De som hadde kristendom lærte ingenting om de andre religionene før i slutten av 9. Jeg lærte masse om både kristendom og de andre religionene.

Det er fint med tradisjoner og høytider, men hver familie må selv velge hvordan de skal markeres, ikke skolen! Jeg gleder meg til den dagen det blir et skille mellom stat og kirke, for da kan man ikke forvente at skolene skal delta i kirken på samme måte som man gjør i dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

ser ikke noe problem at barna får være med på gudstjeneste. Tror faktisk de har godt av å lære om andre religioner, selv om foreldrene ikke er religiøse.

Mine barn har vært i kirken, på møte i pinsemenigheten, på møte med Jehovas vitner og har flere venner som er muslimer. De har lært at de kan selv velge hva de vil, når de blir gammel nok til å ta den avgjørelsen.

Her i huset er det ingen som er religiøse, så de får forklaringer på ting fra vårt ståsted også. Men jeg syns det er viktig at de får se andre sider av religioner, og ikke bare det de leser i bøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg mener iverfall at hvis du skal få muligheten til og velge selv bør de også få information om valgmulighetene sine. Hva religion og tro innebærer.

Jeg føler vel at jeg som ateist ikke kan gi henne et nøytralt bilde av dette og er glad hun får lære om det andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Embla s
Men jeg synes ikke at man skal være med å utøve andre religioner. !

Hvordan skal barn kunne gjøre et fritt valg hvis de ikke skal være med i gudstjeneste fordi de ikke tror/fordi foreldrene ikke tror?

Og det å sitte i kirken under en gudstjeneste er ikke akkurat å "utøve religion" - hun trenger ikke be, trenger ikke synge og trenger ikke gå til nattverd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg synes ikke at man skal være med å utøve andre religioner.

Å være med på en skolegudstjeneste kan vel neppe kalles å "utøve andre religioner" - andre enn HVILKEN forresten?

Jeg valgte også bort kristendomsundervisning da jeg var 8' date=' ville ikke ha en så ensidig fokus på religion som det faktisk var i kristendomsundervisningen den gangen. [/quote']

Vet du hva, mari? Jeg har problemer med å tro at du som 8 åring var i stand til å ta et så reflektert valg, ihvertfall at du tok det på egenhånd!

Jeg er ikke medlem i statskirken, men har hatt mitt barn med til gudstjenester selv, i konfirmasjon og dåp og jeg har også stilt opp og vært med på skolegudstjenester, nettopp for at vi skulle kunne snakke om dette etterpå.

Tror ikke han har tatt skade av det?

Og til deg som mente ungen syns det var kjedelig: Unger skal da lære at ikke alt de skal gjøre er gøy, enkelte ting gjør man faktisk fordi man må!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til deg som mente ungen syns det var kjedelig: Unger skal da lære at ikke alt de skal gjøre er gøy' date=' enkelte ting gjør man faktisk fordi man må![/color']

Men, når man faktisk ikke er kristen, og man ikke lærer barnet om kristendom hjemme, når det ikke er noen tro på jesus og gud i heimen, og de har et fag der de lærer om alle religioner - så blir det ensidig med å gå i kirke og ikke i synagoger og slikt... man går i kirke til jul og påske i Norge fordi det bare er sånn - fordi Norge er et kristent land fordi kirke og stat ikke er skilt.

Jeg syns det er feil at unger skal gå i kirke når foreldre eller barn ikke tror på gud og jesus. Jeg syns det blir feil å tvinge ungen min til å gå i gudstjeneste fordi de faktisk må lære at noe er kjedelig - at noe må man bare gjøre.

Det gjør jeg på andre måter enn gudstjeneste. Fordi om jeg lar ungen min slippe å gå på gudstjeneste pga at troen ikke er tilstede så er det på samme måte som muslimer ikke lar barna sine bli med på gudstjeneste pga troen sin.

Vi er ikke kristne, vi tror ikke på gud og jesus - eller kirken for den del - så hvorfor skal ungen tvinges til å gå i kirken bare fordi vi for all del må lære ungene at de må igjennom ting selv om det er kjedelig - det er pga manglende tro jeg lar ungen velge om han vil eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjesta

Jeg syns det virker som om foreldre av i dag har latt det gå sport i det å "gjøre de rette valgene" for sine håpefulle - og dette med å bli fritatt fra ditt og fritatt fra datt pga "dårlig påvirking", "kjedsomhet", "ikke interessant" osv har jo tatt helt av i mine øyne.

De fleste av oss har vokst opp med en religionsundervisning i skolen som stort sett fokuserte på kristendommen. Er det noen som har tatt skade av det, lurer jeg på. Jeg har selv hatt kristendomsundervisning på skolen, jeg har vært på gudstjenester, sunget i barnekor, ungdomskor og hatt familie som har vært medlemmer av statskirken og mer enn det. Men JEG har likevel klart å ta mine EGNE valg når tiden var inne for det, og meldte meg ut av statskirken. Jeg har ikke tatt noen skade av kristendomsundervisning - jeg vet jo nå hva kristendommen står for, og jeg vet meget godt hvor jeg selv står i forhold til den.

Det å FRITA sine barn fra religionsundervisning (og gudstjenester) er å frarøve barn evne og mulighet til å gjøre sine egne reflekterte valg når tiden er inne for det. "Fordi pappa har funnet ut at han ikke tror på Gud, så trenger ikke poden å finne ut hva han tror..."

Det å gå i en gudstjeneste bør på ingen måte være utøvelse av religion. Jeg er i gudstjeneste ved forskjellige anledningen - og for meg er det interessant å høre mer om kristendom og lære mer om hva de kristne i dag står for. Jeg er selvsagt ikke med og ber, sier diverse bekjennelser, nattverd m.m., og jeg er på ingen måte en kristen selvom jeg deltar på en gudstjeneste.

Det virker som om dere som holder barna vekk fra gudstjenester/religiøs påvirkining er redde for at barna deres faktisk skal ta et annet standpunkt enn det dere har gjort. Hadde det vært så forferdelig om poden faktisk skulle vise seg å tro på en Gud selvom ikke dere gjør det selv?

Enten man vil det eller ikke, så er det norske samfunn og den norske kulturen i stor grad preget av kristendommen - og det å lukke øynene for det er veldig trist syns jeg.

Jeg er som sagt ingen religiøs person selv, men jeg ser verdien i kunnskap om religion - for det påvirker oss enten vi vil eller ikke - og jo mer vi vet om noe, jo sikrere vil vi bli på våre standpunkter. Man kan ikke avfeie noe uten å vite hvorfor!

Og for å gjøre de rette valg for framtida, trenger man å kjenne fortida - vil vi virkelig ha en oppvoksende generasjon som ikke vet noe om landets/kulturens historie?

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg ville latt mine barn delta på gudstjenester i kirken på samme måte som at jeg ville latt dem delta på seremonier i moskeer, templer eller synagoger.

Å være til stede er ikke det samme som å utføre en religiøs handling. Jeg tror at det er mye lærdom i å observere/oppleve slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristendommen er en del av norsk kultur, derfor synes jeg det er helt ok at de får denne opplæringen i skolen. Jeg synes også det er ok at han får med se gudstjenester. Hvordan skal han kunne velge når han ikke vet hva det dreier seg om? Sønnen min er 7 år nå. Når han blir eldre, 12-13 år tror jeg, får han velge selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...