AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #1 Skrevet 9. september 2018 Hei. Før jeg skriver problemstillingen vil jeg poengtere at innlegget ikke handler om abort, kjærlighet eller noe slikt, og ber derfor om saklige kommentarer. Jeg har lenge ønsket meg barn, og endelig er vi begge begynt å bli klare for å prøve (har ikke begynt enda). Jeg er snuser og vil slutte helt og gjerne vere snusfri i en lengre periode før vi i det heletatt prøver. (Jeg går på pillen) Likevel, er vi på stadiet at om vi skulle bli gravide med et "uhell" så er det ikke snakk om abort da vi ellers er klare. jeg tar pillene regelmessig og ingenting skulle tilsi at jeg blir gravid nå, men hva om det hadde skjedd... jeg er ufattelig redd for å bli gravid og at det skal være noe galt med barnet. Alle "vet" jo at alkohol og tobbakk ikke er bra. Har noen vært i lignende situasjon og/eller har blitt gravid mens man snuser? Hadde jeg oppdaget at jeg var gravid ville jeg selvsagt gjort alt for å slutte samme dag, men tror det er svært vanskelig. klar over at innlegget kan tolkes "feil". Og jeg vil selvsagt ikke påføre barnet skade med vilje/ ta abort pga eventuelle naturlige skader/påførte skader.. Anonymkode: 6dae3...fba
Prøver18 Skrevet 10. september 2018 #2 Skrevet 10. september 2018 Slutt å drikke med en gang, samt begynn med nikotin-plaster/tyggis 💁 er vel ikke verre enn det.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #3 Skrevet 10. september 2018 6 minutter siden, Prøver18 skrev: Slutt å drikke med en gang, samt begynn med nikotin-plaster/tyggis 💁 er vel ikke verre enn det. Du er klar over at nikotin er et giftstoff? Anonymkode: ab9c3...73f 8
Prøver18 Skrevet 10. september 2018 #4 Skrevet 10. september 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er klar over at nikotin er et giftstoff? Anonymkode: ab9c3...73f Mener før hun blir gravid. For å anvendes snusen, og for å kunne trappe ned 😊
Gjest Bøff Eløff Skrevet 10. september 2018 #5 Skrevet 10. september 2018 Ja, hvorfor slutter du ikke bare?
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #6 Skrevet 10. september 2018 Er jo bare å slutte med en gang, så lenge du er så engstelig og redd. Men når det er sagt; ungen tar ikke skade av at mor røyker/snuser eller drikker alkohol i den tiden det tar fra befruktning til hun sitter med positiv test noen få dager etter forventet mens. Det finnes tusenvis av mødre som hvert år blir gravide ved et uhell og som har kost seg med slike ting før de vet det. Jeg personlig var full to dager før positiv test, prøvde ikke på barn så tanken slo meg ikke at jeg var gravid selv om mensen var forsinket med en dag. Men jeg hadde nok bare kuttet snusen hvis jeg var deg; da slipper du å engste deg og du sparer din egen kropp for kjemikaliene i snusen, det er jo en vinn/vinn-situasjon Anonymkode: 51922...aa1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #7 Skrevet 10. september 2018 Hvorfor slutter du ikke bare da? Istedenfor å gå å engste deg så må det da være bedre å få sluttet. Tøft ja, men det går greit. Anonymkode: 4c954...51f
Gjest MizBiz Skrevet 10. september 2018 #8 Skrevet 10. september 2018 jeg røyka og drakk før jeg visste at jeg var gravid (var i julebordsesongen). og, ja, jeg røyka 1 sigarett pr dag mesteparten av graviditeten (dvs, en halv sigarett pr dag), og snuste innimellom, fordi jeg ikke klarte å slutte. babyen er sunn og frisk, ikke tatt noen skade av det. jeg slet så fælt med å slutte at jordmora sa at "slapp av, ligger du på et så lavt inntak går det greit". hun er en eldre dame, så hun fortalte om i gamledager, da man røyka på fødeavdelinga! ingenting av dette er å anbefale selvsagt, men ikke bli helt hysterisk, heller'a
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #9 Skrevet 10. september 2018 Tar denne som anonym, da jeg fortsatt føler en skam - selv om jeg ikke kunne gjort noe annerledes... Jeg ble gravid på pillen. Sånn sett tilbake så var vel løs mage noe av det som spilte inn for at den ikke funket som den skulle. Vi var midt i husbygging og flyttekaos så barn var ikke noe i våre planer på det tidspunktet. Jeg fikk mensen til vanlig tid, og ingen symptomer. Den dagen mensen ikke kom og jeg satt med positiv test tenkte jeg jo som de fleste. Jeg var ikke langt på vei - det måtte være «umulig.» Til tross for «dårlig» tidspunkt beholdt vi, selvfølgelig, vi var ellers godt etablerte. Fikk vite på tidlig UL at jeg var hele seksten (!) uker på vei. Igjen; mensen til vanlig tid hver måned, ingen symptomer. Jeg drakk i helgene. Ikke noe sånn fest og fyll, men det var vin og pils. Jeg snuste også fast. En hel god del. Mye av den graviditeten gikk til å snakke med jordmor, for jeg hadde så angst. Jeg skammet meg, og det var ikke måte på. Om jeg bare hadde visst... Barnet ble født til termin, en frisk, fin og stor gutt. Han er nå ti år, og helt på linje med klassekamerater. Veeeeldig god i matte - noe som ikke er arvet fra hverken mamsen eller papsen Det jeg vil si er, det går som regel fint, og de fleste både drikker og røyker før uplanlagt positiv test. Dog de fleste får den før meg... (Fikk påvist en medfødt leverfeil da jeg ville ha utredning noen måneder etter, derfor slår nok ikke positive tester ut like bra på meg.) Men jeg vil si det til deg, slutt med snusen før dere prøver. Man vet ikke hvor stor skade sånn kan gjøre, eller hvordan det påvirker en. Unner ingen å sitte med de følelsene jeg gjorde under graviditeten med eldstemann... Anonymkode: f53a4...194
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #10 Skrevet 10. september 2018 Jeg drakk også tidlig i graviditetene mine fordi jeg ikke visste noe, men fant ut ganske tidlig (Uke 4-5) og hadde ikke hatt en skikkelig fyllekule. Uansett, du skal drikke ganske mye i graviditeten for at barnet skal få føtalt alkoholsyndrom. Nå sier jeg ikke «drikk i vei mens du er gravid» selvfølgelig men dette er helt unødvendig å engste seg for. Lev som normalt til du har positiv test, det har jeg gjort og jeg har to friske og fine barn Anonymkode: 0945d...cfd
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #11 Skrevet 10. september 2018 Gikk bra her. Jeg røyka mye og festet hver helg torsdag til lørdag fordi jeg akkurat var kommet ut av ett langt forhold. Fant ut jeg var gravid når jeg var 13 uker og det gikk veldig bra. Han er syv år nå og helt fantastisk på alle måter. Frisk og fin. Sluttet selvfølgelig med røyk og drikking på dagen. Anonymkode: d3ef6...18a
Gjest Klokkeblomst90 Skrevet 11. september 2018 #12 Skrevet 11. september 2018 Det beste er å slutte, men lettere sagt enn gjort. Jeg må ha en grunn til å slutte, nemlig en graviditet. Har prøvd å få barn i snart 2 år og jeg er enda ikke gravid, da mister man lysten på å slutte fordi man vet aldri hvor lang tid det tar å bli gravid. Ikke alle har like store vansker å slutte med nikotin, alt avhenger hvor avhengig du er som person og hvor lenge du har vært avhengig av nikotin. Jeg har vært avhengig av nikotin siden jeg var 17 år, og er nå 27 år. Men jeg har nå klart å slutte med nikotin og heller gått over til nikotinfri og det funker faktisk, selv om det er tøft..
Gjest BearMama Skrevet 12. september 2018 #13 Skrevet 12. september 2018 Sjansen er forsvinnende liten at baby tar skade så lenge du oppdager at du er gravid tidlig. Det er damer som har blitt uplanlagt gravid på pillen med både røyk og alkohol langt inn i andre og tredje trimester som får friske babyer. Mest sannsynlig vil du spontanabortere om fosteret av en eller annen grunn skulle være syk eller skadet innen første trimester.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #14 Skrevet 14. september 2018 Tusen takk for gode svar. Dette er beroligende. Til alle som sier at det bare er å slutte så er det ikke så enkelt. Som andre sier her hadde jeg selvsagt tatt meg i nakkeskinnet å sluttet i det jeg fikk vite at jeg er gravid, da har jeg en motivasjon og veldig god grunn! Takk igjen❤️ Anonymkode: 6dae3...fba
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #15 Skrevet 14. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for gode svar. Dette er beroligende. Til alle som sier at det bare er å slutte så er det ikke så enkelt. Som andre sier her hadde jeg selvsagt tatt meg i nakkeskinnet å sluttet i det jeg fikk vite at jeg er gravid, da har jeg en motivasjon og veldig god grunn! Takk igjen❤️ Anonymkode: 6dae3...fba Hvis du ØNSKER å bli gravid på et tidspunkt bør jo det være motivasjon nok? Anonymkode: 983ce...078
AnonymBruker Skrevet 15. september 2018 #16 Skrevet 15. september 2018 Snusa fast frem til den dagen jeg tok positiv test. Så har snust mens jeg har vært gravid. Alt gikk fint 😊 Anbefaler det selvfølgelig ikke men det er nå slik det gikk med meg. Anonymkode: f2104...c3b
kvinne35+ Skrevet 20. september 2018 #17 Skrevet 20. september 2018 På 10.9.2018 den 1.20, AnonymBruker skrev: Hei. Før jeg skriver problemstillingen vil jeg poengtere at innlegget ikke handler om abort, kjærlighet eller noe slikt, og ber derfor om saklige kommentarer. Jeg har lenge ønsket meg barn, og endelig er vi begge begynt å bli klare for å prøve (har ikke begynt enda). Jeg er snuser og vil slutte helt og gjerne vere snusfri i en lengre periode før vi i det heletatt prøver. (Jeg går på pillen) Likevel, er vi på stadiet at om vi skulle bli gravide med et "uhell" så er det ikke snakk om abort da vi ellers er klare. jeg tar pillene regelmessig og ingenting skulle tilsi at jeg blir gravid nå, men hva om det hadde skjedd... jeg er ufattelig redd for å bli gravid og at det skal være noe galt med barnet. Alle "vet" jo at alkohol og tobbakk ikke er bra. Har noen vært i lignende situasjon og/eller har blitt gravid mens man snuser? Hadde jeg oppdaget at jeg var gravid ville jeg selvsagt gjort alt for å slutte samme dag, men tror det er svært vanskelig. klar over at innlegget kan tolkes "feil". Og jeg vil selvsagt ikke påføre barnet skade med vilje/ ta abort pga eventuelle naturlige skader/påførte skader.. Anonymkode: 6dae3...fba Da jeg gikk på p-piller tok det 24måneder å bli gravid etterpå... Har blitt gravid og funnet det ut etter å være røyker.. Barnet hadde ikke tatt skade. Kanskje kjøpe nikotinfri snus i mellomtiden?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå