Gå til innhold

Ny trend på Facebook - tigging

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, tigging/innsamling. Særlig i forbindelse med bursdag. Så i tillegg til reklame, spam og bursdager, har fb også blitt en tiggeapp. 

Hva blir det neste? Noen som vil gjette?

Anonymkode: 885eb...939

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

:klo:

Anonymkode: d8192...bb8

• Liker 2
Gjest middagshøyden
Skrevet (endret)

...

Endret av middagshøyden
Skrevet

Syns det er greit med innsamlinger til f.eks barnekreftforeningen og lignende, men så ei som hadde innsamling til seg selv på slankeoperasjon. Ikke så hun spesielt stor ut heller.

Denne innsamlingen hadde hun postet på siden for slankeoperert, men den blei heldigvis fjerna ganske fort. 

Anonymkode: f880e...fbd

• Liker 2
Skrevet

Oppfordring til å gi til et godt formål er jo i og for seg greit. Mye verre med de som Åååå skulle ønske jeg kunne være med dere til syden, men har ikke råd. Akkurat som andre skal få dårlig samvittighet eller spose. De samme legger jo også under konkuranser at de så klart må vinne da de harnså dårlig råd mm. 

Anonymkode: 3a51a...a6e

• Liker 4
Skrevet
På 10.9.2018 den 0.25, AnonymBruker skrev:

Ja, tigging/innsamling. Særlig i forbindelse med bursdag. Så i tillegg til reklame, spam og bursdager, har fb også blitt en tiggeapp. 

Hva blir det neste? Noen som vil gjette?

Anonymkode: 885eb...939

Ny trend?

Jeg har bare sett en sånn bursdagspleis og det er tre år siden, mulig du har merkelig omgangskrets.

Skrevet
1 time siden, O.G. skrev:

Ny trend?

Jeg har bare sett en sånn bursdagspleis og det er tre år siden, mulig du har merkelig omgangskrets.

I dette tilfellet tror jeg det er du som har merkelig omgangskrets/ ev ingen omgangskrets. 

• Liker 10
Skrevet
1 minutt siden, Khloe P.T skrev:

I dette tilfellet tror jeg det er du som har merkelig omgangskrets/ ev ingen omgangskrets. 

Da har i så fall jeg en «merkelig» omgangskrets også, for jeg har bare sett innsamlingsaksjon på fb en eneste gang. Tror det var til Kreftforeningen eller noe lignende. 

Anonymkode: d2db2...621

Skrevet

Hvorfor en plutselig skal begynne å gi bursdagsgave til gud og hver mann vet jeg ikke. Det er bare skikkelig tåpelig. En kan støtte ting uten å måtte gi det i bursdagsgave til noen. Ikke at det plager meg noe særlig, for jeg overser. 

Anonymkode: b6857...812

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, O.G. skrev:

Ny trend?

Jeg har ikke (trodde jeg) en merkelig omgangskrets. Men nå dukker dette opp hele tiden. Jeg hadde selv bursdag nylig og Facebook var på meg hele tiden om å opprette en innsamlingsaksjon. Hvis jeg gjorde det så skulle Facebook sponse saken med 45 kroner eller noe sånt. Jeg synes det er slitsomt å se, og har aldri gitt noe. Skal jeg gi noe så gjør jeg det på en annen måte, frivillig og anonymt 

• Liker 4
Skrevet
31 minutter siden, Khloe P.T skrev:

???

24 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Jeg har ikke (trodde jeg) en merkelig omgangskrets. Men nå dukker dette opp hele tiden. Jeg hadde selv bursdag nylig og Facebook var på meg hele tiden om å opprette en innsamlingsaksjon. Hvis jeg gjorde det så skulle Facebook sponse saken med 45 kroner eller noe sånt. Jeg synes det er slitsomt å se, og har aldri gitt noe. Skal jeg gi noe så gjør jeg det på en annen måte, frivillig og anonymt 

Skjønner hva du mener, men det er jo uansett frivillig å gi. 

Skrevet
27 minutter siden, O.G. skrev:

Skjønner hva du mener, men det er jo uansett frivillig å gi. 

Jeg vet jo det. Derfor gjør jeg det heller ikke. Jeg synes bare hele opplegget er masete. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, solmåneogstjerner skrev:

Jeg vet jo det. Derfor gjør jeg det heller ikke. Jeg synes bare hele opplegget er masete. 

Det forstår jeg godt. 

Så lenge det de spør etter penger til diverse lag og foreninger så bare overser jeg disse innsamlingene, men hadde det blitt innsamling til chanelvesker eller innskudd på leilighet så hadde jeg åpnet kjeften min. For det er sånt som folk skal spare til selv.

Skrevet (endret)

Syntes det er superbra og jeg donerer gledelig til gode organisasjoner istedet for å kjøpe bursdagsbarnet en flaske vin eller bare poste grattis på wallen :)

Sier mye om hvilke verdier personen har også. Det er kun registrerte organisasjoner som man kan starte innsamling for via Facebook og jeg gir naturligvis ikke til de som oppretter for privat konto for merkevesker og annet tull. Hittil har jeg donert til hjelpeorganisasjoner og sykdomsforskning og det syntes jeg er bra å velge å bruke bursdagen sin til å sette søkelys på :)

Endret av blomsterhei
  • Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, O.G. skrev:

Det forstår jeg godt. 

Så lenge det de spør etter penger til diverse lag og foreninger så bare overser jeg disse innsamlingene, men hadde det blitt innsamling til chanelvesker eller innskudd på leilighet så hadde jeg åpnet kjeften min. For det er sånt som folk skal spare til selv.

Enig. Veldig. 

2 minutter siden, blomsterhei skrev:

Syntes det er superbra og jeg donerer gledelig til gode organisasjoner istedet for å kjøpe bursdagsbarnet en flaske vin eller bare poste grattis på wallen :)

Er det folk du hadde tenkt å handle gave til så er der helt topp. Jeg vil også heller donere en hundrelapp til luftambulansen enn å kjøpe en flaske vin eller en blomst. 

Men: hadde du virkelig planlagt å kjøpe en gave til dem??

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er helt greit å samle inn til gode saker som kreftforeningen, mental helse, trygghet for barn, dyrevelferd og slike ting, men her i sommer så jeg en høyst oppegående familie på 3 tigge om penger for å kunne dra på ferie. Slike ting synes jeg ikke er greit. Det er ingen selvfølge å skulle dra på ferie hvert år, da får du heller spare opp slik at du heller kan dra på ferie neste sommer. Synes heller ikke det er greit å tigge penger for å kunne kjøpe seg møbler eller dekk til bilen. Igjen, da får du utsette kjøpet og heller spare. Blir så flau på enkelte folks vegner. 

Anonymkode: 17f91...7f8

• Liker 3
Skrevet

Det er blitt veldig vanlig blandt mine venner på Fb å ha innsamling til organisasjoner. Jeg gir gjerne penger til slikt hvis jeg uansett skulle kjøpt gave til personen men hvor mange venner kjøper man egentlig gaver til? 

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er helt greit å samle inn til gode saker som kreftforeningen, mental helse, trygghet for barn, dyrevelferd og slike ting, men her i sommer så jeg en høyst oppegående familie på 3 tigge om penger for å kunne dra på ferie. Slike ting synes jeg ikke er greit. Det er ingen selvfølge å skulle dra på ferie hvert år, da får du heller spare opp slik at du heller kan dra på ferie neste sommer. Synes heller ikke det er greit å tigge penger for å kunne kjøpe seg møbler eller dekk til bilen. Igjen, da får du utsette kjøpet og heller spare. Blir så flau på enkelte folks vegner. 

Anonymkode: 17f91...7f8

Gav du dem beskjed om at du syntes den innsamlingen ble for mye av det gode?

Skrevet
19 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Enig. Veldig. 

Er det folk du hadde tenkt å handle gave til så er der helt topp. Jeg vil også heller donere en hundrelapp til luftambulansen enn å kjøpe en flaske vin eller en blomst. 

Men: hadde du virkelig planlagt å kjøpe en gave til dem??

Nei jeg har donert til bekjente som fronter gode saker også, og til og med til hjertesakene til et par stykker jeg aldri har møtt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...