Gå til innhold

Kan p-piller hjelpe mot angst

Anbefalte innlegg

Skrevet

Grunnen jeg lurer på det at min angst og etterhvert depresjon kom da jeg fink mensen ( men snikende  ). Men det var da jeg var først 18 år jeg skjønte hva angst egentlig  var ( panikk angst). Hadde jo ikke Google på den tiden, men leste bøker på biblioteket.

Hadde kraftig mensbløding, menssmerter så var ekstreme at jeg ikke klarte å gå på skolen .  Jeg kunne sitte å skjelve, blek og dårlig. Så nesten neddopa ( da hadde jeg ikke tatt en Paracet engang). Kunne også besvime og ble sendt fra skolen. 

14 dager før mens så har jeg også ekstrem pms, mensmurring osv. Lett amper , irritabel og økt angst. Etter mensen så var jeg nytt menneske igjen

Jeg hadde IKKE angst da jeg gikk gravid, men ett år etter fødselen så kom panikk angste og deretter sosial angsten

jeg har aldr prøvd noen form for medsin før jeg ble gravid.

Men begynte på medisiner og vært igjennom de fleste medisinen der ingenting hjelper mot angste ( utenom Xaxanor , men den får jeg ikke utskrevet lengre) 

ble langt dette, men så kom tanken

de med mye pms er mer urolig , mer angst osv før mens. Stemmer ikke dette ?

legen tror jeg kan endometriose som også trigge til mer angst. 

Så jeg bestemte meg for å prøve p-piller igjen, men denne gang uten opphold på brette ( begynner på nytt brett med engang ). 

Har nå holdt på et par mnd og det har nå stabilisert seg, jeg begynner å føle meg mer normal igjen. Mindre angst, ingen menssmerter . 

Har også vært oppi i situasjoner jeg vanligvis får angst anfall av, men har ikke hatt det. I stedet ble jeg helt rolig , og det gav meg en mestringsfølelse. 

Vet ikke dette har noe med p-pillene å gjøre. 

Men har hørt kvinner sliter mest med angst og depresjon. Tror mensen og hormone spiller stor brikke her

Anonymkode: 82917...5c2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sliter med angst og depresjon til tider. Jeg blir veldig langt nede rundt tiden jeg skal ha og har menstruasjon.

Men jeg kan fortelle deg det at sånn jeg blir når jeg har menstruasjon, slik ble jeg hele tiden når jeg gikk på p-piller! Konstant angst og veldig deprimert. Har et helt annet liv nå som jeg har kobberspiral. Jeg tåler rett og slett ikke hormoner. Og hvis du leser litt rundt, vil du se at mange har de samme erfaringene.

Anonymkode: 7af4c...e4e

Skrevet

Takk for svar. Skal teste p-pillene litt til ( gir de 6 mnd). Visst ikke så går jeg over til kobberspiral. 

Anonymkode: 82917...5c2

Gjest Lexie Grey
Skrevet

Ei som jobber på apoteket sa til meg for en kort stund siden at p-piller dessverre er bevist å gi økte plager i forhold til angst. Det har visst noe med hormonene å gjøre, det har blitt forsket på. Så hun anbefaler ikke p-piller dersom man sliter med angst. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...