Gå til innhold

Arbeidsavklaringspenger, ny sykdom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet hva som skjer når man har fått AAP i alle årene man har rett til pluss forlengelse og plutselig får en ny sykdom?

AAP går ut i desember.

Anonymkode: 38de1...2b6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sosialen. Og søke ny aap etter 52 uker. 

Anonymkode: e9eb5...4f1

Skrevet

Evt bli enig med nav om å søke ufør. Du burde vært ferdig avklart. 

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Sosialen. Og søke ny aap etter 52 uker. 

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Evt bli enig med nav om å søke ufør. Du burde vært ferdig avklart. 

Jeg burde vært ferdig avklart på den forrige sykdommen ja.

Men nå har jeg fått kreft og skal gjennom en omfattende operasjon og mange måneder med cellegift.

• Liker 1
Skrevet

Ingen som vet?

Jeg får ikke møte med saksbehandleren min før om en måned og denne usikkerheten gjør meg ikke akkurat mindre stresset oppi alt dette.

Skrevet

Du må jo få hastesamtale med Nav eller be saksbehandler ringer deg. Det begynner og haste ang AAP vedtaket ditt. Nav kundesenter skal kunne hjelpe deg hvordan du går fram. Du kan jo ikke vente 1 mnd. Hvis de ikke hjelper kontakt legen din se om vedkommende kan hjelpe deg med Nav

• Liker 4
Skrevet

Jeg vil tro at de forlenger AAP når du har kreft, uten å si det sikkert. Man sender ikke folk på sosialen pga. kreft?

Anonymkode: 1357b...c18

• Liker 2
Skrevet

Regelverket sier at du kan få unntak fra ventetiden på 1 år ved ny sykdom hvis du har "visse kreftsykdommer". Så da faller det på legen din til å beskrive alvorlighetsgraden av kreftsykdommen din med nøyaktighet. Ondartet hjernesvulst med spredning vil f.eks kunne gi deg aap uten at det har gått 1 år. Slik som du beskriver sykdommen din vil jeg anta at du kvalifiserer til ny aap.

Trist å høre at du er rammet av kreft. Jeg ønsker deg god bedring.

kilde: https://www.regjeringen.no/contentassets/6f90bde1792d4cc9bae01194837f7bf5/no/pdfs/prp201620170074000dddpdfs.pdf 

side 58

Anonymkode: e25c2...cb6

• Liker 3
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Regelverket sier at du kan få unntak fra ventetiden på 1 år ved ny sykdom hvis du har "visse kreftsykdommer". Så da faller det på legen din til å beskrive alvorlighetsgraden av kreftsykdommen din med nøyaktighet. Ondartet hjernesvulst med spredning vil f.eks kunne gi deg aap uten at det har gått 1 år. Slik som du beskriver sykdommen din vil jeg anta at du kvalifiserer til ny aap.

kilde: https://www.regjeringen.no/contentassets/6f90bde1792d4cc9bae01194837f7bf5/no/pdfs/prp201620170074000dddpdfs.pdf 

side 58

Tusen takk.

Ja, det er svært alvorlig og med spredning.

Skrevet

Bare hyggelig. Du har nok også rett til arbeidsavklaringspenger etter §11-13 :

Det kan gis arbeidsavklaringspenger dersom vilkårene i § 11-5 er oppfylt, men uten hensyn til vilkårene i § 11-6, i inntil seks måneder til et medlem som ikke har opparbeidet seg ny rett til sykepenger etter kapittel 8, og som oppfyller ett av følgende vilkår:

1. a)   Medlemmet har tidligere mottatt arbeidsavklaringspenger og innen seks måneder etter at arbeidsavklaringspengene er opphørt, blir arbeidsufør som følge av en annen sykdom.

Så det er flere veier til mekka. Bare søk om ny aap og la legen ta dialogen med nav, du må konsentrere deg om å bli frisk :) 

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

side 58

Vil bare påpeke at linken viser til en proposisjon fra i fjor og ikke nødvendigvis lovendringene som ble vedtatt fra nyttår.

Skrevet
6 timer siden, applestories skrev:

Vil bare påpeke at linken viser til en proposisjon fra i fjor og ikke nødvendigvis lovendringene som ble vedtatt fra nyttår.

https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/11-31-karensperiode-og-nytt-krav-om-arbeidsavklaringspenger

Rundskriv til §11-31 første ledd.

Alt er legit. Hilsen tidligere nav-ansatt

:briller2:

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk forlenget helt uproblematisk da jeg fikk spredning av kreft (var på AAP pga. MS opprinnelig). Men dette var før de nye reglene om AAP kom da. 

• Liker 1
Skrevet

Det er folketrygdloven 11-12 som lokalkontoret bruker når de innstiller om du vil få forlenget AAP ytterligere. Vil tro du vil få innvilget videre AAP dersom du er i behandling og denne behandlingen hindrer deg i å få avklart arbeidsevnen din og hindrer deg fra å være i aktivitet (som er ditt tilfelle). Merk at du med nåværende AAP-sak vil maks få AAP til 31.12.19.

Anonymkode: 96fbf...581

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen :)

Nå har i alle fall legen sendt beskrivelse av sykdommen til NAV, så da håper jeg det ordnes raskt. Vanskelig å kjempe mot både kreft og NAV på samme tid.

• Liker 1
Skrevet

Det er bra legen hjelper deg. De der paragrafene som er lagt ut blir man jammen ikke klok på.Det er hvertfall ikke lettskrevet. 

Håpe det ordner seg og ønsker deg god bedring. 

• Liker 3
Skrevet
Just now, Mokkilokki said:

Det er bra legen hjelper deg. De der paragrafene som er lagt ut blir man jammen ikke klok på.Det er hvertfall ikke lettskrevet. 

Håpe det ordner seg og ønsker deg god bedring. 

Tusen takk.

Skrevet

Jeg fikk aap forlenget uten problemer da jeg fikk brystkreft. Hadde aap opprinnelig på grunn av psykisk sykdom. 

Skrevet
20 hours ago, Chroma said:

Jeg fikk aap forlenget uten problemer da jeg fikk brystkreft. Hadde aap opprinnelig på grunn av psykisk sykdom. 

Er det lenge siden? Jeg spør bare fordi det er nye regler.

Skrevet
På 12.9.2018 den 14.06, AnonymBruker skrev:

Er det lenge siden? Jeg spør bare fordi det er nye regler.

Først i 2016, fikk det da forlenget med ett år. Nå er jeg kreftfri og er under arbeidsavklaring (studie) og har fått aap forlenget til juni 2019.

Har til sammen hatt aap siden 2010.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...