AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #1 Skrevet 9. september 2018 Burde det bli obligatorisk med 50/50 barnefordeling hvis en av foreldrene vil ha det? Gjelder så klart ikke ved ev omsorgssvikt og andre selvklare grunner. Dette for å sikre at barn får like stor rett på begge foreldrene og for å stoppe ev hevngjerrige handlinger fra foreldre som ikke evner sette barnen fremst. Anonymkode: 6d692...c18 3
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #2 Skrevet 9. september 2018 Nei. At en forelder ønsker det betyr ikke at vedkommende er egnet. Barnefordelingssaker er dessverre en svært vanskelig sak, men å gjøre noe obligatorisk er jeg imot. Sånne saker må vurderes med skjønn i hvert enkelt tilfelle. Anonymkode: b4187...bb6 9
Fluttershy Skrevet 9. september 2018 #3 Skrevet 9. september 2018 Nei! At en forelder ønsker det betyr ikke at det er det beste for barnet! 5
Menom12 Skrevet 9. september 2018 #4 Skrevet 9. september 2018 (endret) 5 minutter siden, Fluttershy skrev: Nei! At en forelder ønsker det betyr ikke at det er det beste for barnet! Kansje! At en foreldre ikke ønsker det betyr ikke at det er det beste for barnet! Din argumentasjon kan brukes begge veier🤷♂️🤷♂️ Endret 9. september 2018 av Menom12 2
Fluttershy Skrevet 9. september 2018 #5 Skrevet 9. september 2018 2 minutter siden, Menom12 said: Kansje! At en foreldre ikke ønsker det betyr ikke at det er det beste for barnet! Din argumentasjon kan brukes begge veier🤷♂️🤷♂️ Så mener jeg da heller ikke at man automatisk IKKE skal ha 50/50 hvis en ikke ønsker det heller. Jeg mener man må se på hva som er best for barnet, ikke for mor/far. Da kan man ikke ha en automatisk fordeling! 7
Menom12 Skrevet 9. september 2018 #6 Skrevet 9. september 2018 1 minutt siden, Fluttershy skrev: Så mener jeg da heller ikke at man automatisk IKKE skal ha 50/50 hvis en ikke ønsker det heller. Jeg mener man må se på hva som er best for barnet, ikke for mor/far. Da kan man ikke ha en automatisk fordeling! Så hva starter man da med? En slik rettsprosess tar kansje 12-24 måneder🤷♂️🤷♂️ Og hvem avgjør?
Fluttershy Skrevet 9. september 2018 #7 Skrevet 9. september 2018 2 minutter siden, Menom12 said: Så hva starter man da med? En slik rettsprosess tar kansje 12-24 måneder🤷♂️🤷♂️ Og hvem avgjør? Man starter med familievernkontoret, og forsøker og få hverandre til fornuft, og bli enige om det beste for barnet! Hvis det ikke går, så er jo det ene like ille som det andre. Like mange barn blir skadelidende uansett! 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #8 Skrevet 9. september 2018 NEI. Fy faen som jeg hatet den ordningen. Glad foreldrene våre tok til vett. Jeg ble helt ødelagt av å være hjemløs, og det samme mener brødrene mine. Anonymkode: 58a0a...40b 8
Rotemor Skrevet 9. september 2018 #9 Skrevet 9. september 2018 (endret) Selvsagt kan man ikke pålegge noe sånt. Det vil heller ikke være en generell fordel for noen av partene. Endret 9. september 2018 av Rotemor 3
Menom12 Skrevet 10. september 2018 #10 Skrevet 10. september 2018 5 timer siden, Fluttershy skrev: Man starter med familievernkontoret, og forsøker og få hverandre til fornuft, og bli enige om det beste for barnet! Hvis det ikke går, så er jo det ene like ille som det andre. Like mange barn blir skadelidende uansett! Så du mener systemet er nøytralt i forhold mellom mor og far når det kommer til barnefordeling? Hvorfor er det så ofte mor som skal ha hovedomsorg? Og ikke far? Nav stønader og Barnebidrag er nok ofte roten til mye krangling, desverre. 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #11 Skrevet 10. september 2018 Det burde være slik det er nå. Den som er best egnet får foreldreretten. 32 minutter siden, Menom12 skrev: Så du mener systemet er nøytralt i forhold mellom mor og far når det kommer til barnefordeling? Hvorfor er det så ofte mor som skal ha hovedomsorg? Og ikke far? Nav stønader og Barnebidrag er nok ofte roten til mye krangling, desverre. Som regel er det fordi far ikke ønsker/klarer/burde ha foreldreansvar. Første leveåret så er det ganske åpenbart (barnet trenger mor mest). og Selv om jeg er far selv, og elsker unga mer enn alt annet - så ser jeg tendenser til at mange menn setter ny dame forran barnet sitt, - eller prioriterer gutta, drikking, hobbyer og "gentid", - mens damer generelt sett er mer "selv offrende", og setter mest til side for kidsa. Mer mannfolk som klager over at de ikke har vært ute på lenge, vs damer Anonymkode: afb07...781 6
Fluttershy Skrevet 10. september 2018 #12 Skrevet 10. september 2018 2 hours ago, Menom12 said: Så du mener systemet er nøytralt i forhold mellom mor og far når det kommer til barnefordeling? Hvorfor er det så ofte mor som skal ha hovedomsorg? Og ikke far? Nav stønader og Barnebidrag er nok ofte roten til mye krangling, desverre. Jeg har vel ikke nevnt noe om hvem som bør ha hovedomsorg? Det vil variere fra situasjon til situasjon. Derfor men er jeg det ikke vil fungere med en obligatorisk løsning!!!
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #13 Skrevet 10. september 2018 Litt av problemet med 50/50 er vel at det krever samarbeid for å fungere bra. Ellers vil man ende opp med unger som enten må ta for mye ansvar eller som ikke dukker opp i bursdagen som mamma ikke har fortalt pappa om eller uten sekk til turdagen som pappa ikke har fortalt mamma om. Og så tror jeg også det forutsetter at man bor nær hverandre, helst i samme skolekrins. Det er ikke alle barn som lett får kontakt med barn på det andre stedet og det blir fort litt utenfor når vennene bare kan besøke dem hos den ene forelderen. Det er vel også slik at 50/50 ikke er anbefalt for små barn og veldig mange tenåringen velger det bort når de får lov. Så jeg tror ikke det er en ordning som fungerer for alle barn eller foreldre. Anonymkode: ca58f...c70 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #14 Skrevet 10. september 2018 Det er et utrolig vanskelig spørsmål det der. Jeg mener at utgangspunktet er at begge foreldre er like viktige for barnet. Det taler for en 50/50 løsning hvis foreldrene klarer å samarbeide godt nok til å få det til å fungere. Men det bør absolutt gjøres en vurdering i hvert enkelt tilfelle hva som er best for barnet. Men hvem skal vurdere det? Foreldrene er ofte ikke de riktige til å vurdere det, de fleste vil jo gjerne ha barna sine mest mulig. Barna selv kan slite med å ta parti å velge bort en av foreldrene selv om de kanskje egentlig ønsker det. Man kan be om råd ved familievernkontoret, men de gir bare råd. Og de kjenner ikke barna eller familiesituasjonen. Dette er utrolig vanskelig. Vi har 50/50 løsning, og enn så lenge virker det som den beste løsningen for barna. Det fungerer. Vi klarer å samarbeide. Selv så hater jeg det. Skulle veldig gjerne hatt barna mine hos meg mye mer. Anonymkode: db61e...8f9 1
Carrot Skrevet 10. september 2018 #15 Skrevet 10. september 2018 Ja utgangspunktet bør alltid være at begge foreldrene er like viktige for barnet, og så må man se på omforliggende ut fra dette. Det betyr at det ikke alltid er 50% som er løsningen i hver sak, men som utgangspunkt bør målet for en fordeling være at begge foreldrene er like viktige. 3
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #16 Skrevet 10. september 2018 Jeg husker veldig godt når min datter (da var hun 11 år) viste store symptomer på stress på 50/50 fordelingen jeg og hennes far hadde bestemt. Hun gav klart uttrykk for at hun ville bo fast hos meg, og være hos sin far annenhver helg og ellers ha muligheten til å besøke far når hun ville. Min eksmann satte seg helt på bakbeina og nektet å høre på jenta, og vi hadde flere samtaler på familievernkontoret for å finne en løsning som fungerte for jenta som far kunne godta. Etter 3 samtaler hvor far sitt fokus var på at han var like viktig og at han skulle ha henne 50 % uansett spurte rådgiveren om far tenkte at det viktigste for barnet var kvantitet eller kvalitet på samværet med sine foreldre. Far ble helt satt ut og gikk ut av rommet og tenkte i 15 minutter alene før han kom inn igjen og sa at det viktigste måtte være kvalitet, og at han endelig (hans ord) forsto at han ville fortsatt være like viktig for jenta men at hennes ønske om stabilitet var det viktigste. Dette er 2 år siden og vi har nå ei jente som er helt symptomfri for stress, har fått et mye bedre forhold til sin far (igjen hans utsagn). Og ikke minst så møtes de ofte på kveldene nå som jenta føler at hun har litt kontroll over livet sitt, og opplever at både mor og far ser på henne som et selvstendig individ som faktisk har litt innsikt rundt hva hun ønsker. Anonymkode: 817e1...a03 4
Minlillesky Skrevet 10. september 2018 #17 Skrevet 10. september 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Burde det bli obligatorisk med 50/50 barnefordeling hvis en av foreldrene vil ha det? Gjelder så klart ikke ved ev omsorgssvikt og andre selvklare grunner. Dette for å sikre at barn får like stor rett på begge foreldrene og for å stoppe ev hevngjerrige handlinger fra foreldre som ikke evner sette barnen fremst. Anonymkode: 6d692...c18 Nei. Samvær skal gåes ut ifra barnets behov og ønsker. Det som er til det beste for BARNET. Ikke foreldrene. 1
Gjest O.G. Skrevet 10. september 2018 #18 Skrevet 10. september 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Burde det bli obligatorisk med 50/50 barnefordeling hvis en av foreldrene vil ha det? Gjelder så klart ikke ved ev omsorgssvikt og andre selvklare grunner. Dette for å sikre at barn får like stor rett på begge foreldrene og for å stoppe ev hevngjerrige handlinger fra foreldre som ikke evner sette barnen fremst. Anonymkode: 6d692...c18 Nei.
Menom12 Skrevet 10. september 2018 #19 Skrevet 10. september 2018 (endret) Men kansje delt bosted burde være obligatorisk, man trenger ikke og ha 50/50. Eller noen som har noen argumenter på hvorfor delt bosted ikke burde være obligatorisk? Jeg vet at der er mange som er ikke klar over at det faktisk er mulig med delt bosted og f.eks 60/40 Endret 10. september 2018 av Menom12 1
Peter007 Skrevet 10. september 2018 #20 Skrevet 10. september 2018 (endret) På 9.9.2018 den 23.05, AnonymBruker skrev: Burde det bli obligatorisk med 50/50 barnefordeling hvis en av foreldrene vil ha det? Gjelder så klart ikke ved ev omsorgssvikt og andre selvklare grunner. Dette for å sikre at barn får like stor rett på begge foreldrene og for å stoppe ev hevngjerrige handlinger fra foreldre som ikke evner sette barnen fremst. Anonymkode: 6d692...c18 http://www.psykologtidsskriftet.no/index.php?seks_id=477029&a=4 https://forskning.no/sovn-helse-forebyggende-helse/skilsmissebarn-med-delt-bosted-har-det-best/368175 https://m.nettavisen.no/livsstil/studie-skilsmissebarn-med-delt-bosted-har-det-best/3423308055.html https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/helse/2017/01/31/195273961/skilsmissebarn-med-delt-bosted-har-det-bedre-enn-barn-hos-aleneforeldre https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/9703d/moedre-motsetter-seg-delt-bosted-naar-samlivet-tar-slutt-uten-gode-grunner Les dette fra mest mulig NØYTRALE kilder uten en agenda. Dette synes jeg er viktig. Det som kommer fra norske myndigheter et gammelt óg utgått. Det er fra 60-70 tallet og holder ikke I dagens samfunn. Det er gått prestisje I det som kommer fra norske myndigheter. Når nære land som Danmark har innført fengselsstraff for samværs-sabotasje bør det norske systemet våkne opp og se hvorfor danskene gjør dette. Endret 10. september 2018 av Peter007
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå