Gå til innhold

En turist blir syk i Norge, hvem betaler da?

Anbefalte innlegg

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi hadde et tilfelle da jeg arbeidet i olja, en kollega fra Brasil ble akutt syk og måtte fraktes med helikopter av boreplattformen og ble innlagt på norsk sykehus, og hadde et 14 dagers opphold der. Han fikk regning på nesten 50 000 kr som han måtte betale.

Anonymkode: d0fe2...109

Hvis dette skjedde under arbeid, så skulle jo arbeidsgiver ha hatt forsikringer i orden. Det har man krav på i norsk arbeidsliv. 

Anonymkode: 02f7c...a40

• Liker 2
Skrevet
10 hours ago, Rotemor said:

Dette stemmer ikke. Akuttbehandling får alle. Man blir ikke ribba 

Alle har krav på behandling uavhengig av om de kan betale, men de får regning.

Anonymkode: bb161...ed8

Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

så hvis jeg reiser til tyskland og blir kjempesyk der så trenger jeg egentlig ikke å kjøpe meg reiseforsikring for turen?

Anonymkode: 1ab28...843

Den akutte hjelpen vil du få uten egen reiseforsikring ved siden av. 
Men i mange land dekkes ikke sykehusopphold fult fra det offentlige, dermed må du betale egenandelen selv dersom du kun har helsekortet. 
Hjemreise blir heller ikke dekket av kortet, og hjemreisen kan bli hinsides dyr dersom du er såpass syk/skadet at du ikke kan bruke vanlige reisemetoder. 
Reiseforsikringer dekker tyveri og en god del annet også, men klart, har du råd til å betale egenandeler på helse i landet du besøker, samt erstatte alt av reisegods og slikt, så trenger du ikke reiseforsikring. 
For meg ville det svidd kraftig om jeg ble frastjålet lommebok, mobil og/eller pass på ferie... Men har du så god råd at det ikke er noe som helst annet som ville svidd økonomisk utenom akutt helsetjenester, så dra uten forsikring... 

Anonymkode: bd4a6...260

• Liker 1
Skrevet

Hm, denne tråden får meg til å tenke - på egen situasjon. Pga helse er typiske feriereiser til utlandet dessverre blitt umulig, så har ikke gidda å ordne med europeisk helsekort. Men det hender seg jo vi er innom sverige på dagstur, her hvor vi bor i grenseland så tenker vi knapt på Sverige som "utland". Men om det skulle skje noe........? Reiseforsikring har jeg jo, men ikke sett vitsen med å ha beviset å pengboka heller. Hm, tror jaggu jeg skal skjerpe meg! :)

Anonymkode: ae710...a67

Skrevet

Jeg havnet på sykehus i Sverige for litt siden. Hadde reiseforsikring men ble ikke spurt om det. Hadde ikke trygdekortet med meg, tenkte ikke på det. Fikk behandling uten spørsmål om noen av delene. En uke senere fikk jeg en regning på 200 kroner i posten her hjemme. Går ut fra at det er det samme som de som bor i Sverige. 

Anonymkode: 9eb18...5e4

Gjest Bøff Eløff
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi hadde et tilfelle da jeg arbeidet i olja, en kollega fra Brasil ble akutt syk og måtte fraktes med helikopter av boreplattformen og ble innlagt på norsk sykehus, og hadde et 14 dagers opphold der. Han fikk regning på nesten 50 000 kr som han måtte betale.

Anonymkode: d0fe2...109

I et slikt tilfelle skulle arbeidstageren vært forsikret via jobb. De fleste olje eller båtarbeidere har fantastiske forsikringer. De blir ofte flydd hjem med egen lege til stedet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...