Gå til innhold

En turist blir syk i Norge, hvem betaler da?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Dette er ikke ment som en økonomi-sutre tråd. Jeg lurer på praksisen.

Om jeg som vestlending blir syk på Østlandet så får jeg behandling der, men de sender regninga til Helse-Vest. Hva skjer med turister fra Tyskland, USA osv? Dekker Norge livreddende helsehjelp, all helsehjelp eller ingenting? I USA må du ha forsikring vet jeg, så hvordan fungerer det om de blir syke her uten forsikring?

Anonymkode: 4965f...164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Europeisk helsetrygdkort gjør at de fra EU-land får rett til gratis behandling på lik linje som vi får her. Det betyr at de må betale egenandel på legevakt og røntgen/undersøkelser, men at innleggelser ellers ikke koster noe. Men blir hjemreisen påvirket av sykdommen, må de ha forsikring for å komme seg hjem.

Personer fra andre land uten forsikring får livsnødvendig helsehjelp, men øvrig behandling får de vente med til de kommer hjem, eller de får regning med seg på behandlingen.

Anonymkode: 9a546...cd2

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du er EU/EØS borger med E111 kort har du rett på samme akuttbehandling som nordmenn. Kommer du fra andre land enn det må du enten ha forsikring som dekker kostnaden, eller så får du personlig regningen. 

Anonymkode: eae6f...b08

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Europeisk helsetrygdkort gjør at de fra EU-land får rett til gratis behandling på lik linje som vi får her. Det betyr at de må betale egenandel på legevakt og røntgen/undersøkelser, men at innleggelser ellers ikke koster noe. Men blir hjemreisen påvirket av sykdommen, må de ha forsikring for å komme seg hjem.

Personer fra andre land uten forsikring får livsnødvendig helsehjelp, men øvrig behandling får de vente med til de kommer hjem, eller de får regning med seg på behandlingen.

Anonymkode: 9a546...cd2

1 time siden, AnonymBruker skrev:

hvis du er EU/EØS borger med E111 kort har du rett på samme akuttbehandling som nordmenn. Kommer du fra andre land enn det må du enten ha forsikring som dekker kostnaden, eller så får du personlig regningen. 

Ok, så viss du ikke er EØS-medlem blir du helt ribba økonomisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan bli det, ja. Og nettopp derfor har mange reiseforsikring.

Anonymkode: 22265...d79

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan bli det, ja. Og nettopp derfor har mange reiseforsikring.

Anonymkode: 22265...d79

Ja, vi nordmenn har det. Vet bare ikke hvor vanlig det er for andre nasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

så hvis jeg reiser til tyskland og blir kjempesyk der så trenger jeg egentlig ikke å kjøpe meg reiseforsikring for turen?

Anonymkode: 1ab28...843

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

så hvis jeg reiser til tyskland og blir kjempesyk der så trenger jeg egentlig ikke å kjøpe meg reiseforsikring for turen?

Jo, myndighetene anbefaler at man har reiseforsikring i tillegg til kortet. Det dekker bl.a. ikke utgifter til hjemreise. Les mer her: https://helsenorge.no/turist-i-utlandet/europeisk-helsetrygdkort

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer ikke. Akuttbehandling får alle. Man blir ikke ribba 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EØS-borgere har også rett på behandling på lik linje med nordmenn (med medlemskap i Folketrygden). Men ikke livsnødvendig behandling må de betale for selv - og evt. kreve refusjon i eget hjemland.

https://helsenorge.no/behandling-i-utlandet/eos-borgere-som-onsker-helsehjelp-i-norge
https://helsenorge.no/utlendinger-i-norge/dine-helserettigheter-i-norge-dersom-du-er-turist-fra-et-eu-eøs-land-eller-sveits

Nyhetssak om dette - ble dyrt for en finne som ble syk i Tromsø uten papirene i orden.
https://www.nordlys.no/nyheter/matte-betale-br-1-2-millioner-etter-unn-behandling-br/s/1-79-6728868

Anonymkode: ae710...a67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo det må du. Forsikringen din betaler all helsehjelp i utland.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

EØS-borgere har også rett på behandling på lik linje med nordmenn (med medlemskap i Folketrygden). Men ikke livsnødvendig behandling må de betale for selv - og evt. kreve refusjon i eget hjemland.

https://helsenorge.no/behandling-i-utlandet/eos-borgere-som-onsker-helsehjelp-i-norge
https://helsenorge.no/utlendinger-i-norge/dine-helserettigheter-i-norge-dersom-du-er-turist-fra-et-eu-eøs-land-eller-sveits

Nyhetssak om dette - ble dyrt for en finne som ble syk i Tromsø uten papirene i orden.
https://www.nordlys.no/nyheter/matte-betale-br-1-2-millioner-etter-unn-behandling-br/s/1-79-6728868

Herregud. Det må bli megadyrt. Fatter ikke at folk tør å reise uten en plan for fiasko.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jo det må du. Forsikringen din betaler all helsehjelp i utland.

Rettelse: kommer an på selskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da må du ha forsikring, de fleste som kommer til Norge som turister fra utenfor EU/EØS har faktisk forsikring. 

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du bør ha reiseforsikring uansett, fordi avtalen landene i melllom ikke dekker hjemreise eller forlenget hotellopphold for den du reiser med. Må du f.eks ha følge med medisinsk personell eller ligge på flyet hjem blir det enormt dyrt å betale for selv. 

5 timer siden, Rotemor skrev:

Dette stemmer ikke. Akuttbehandling får alle. Man blir ikke ribba 

Du får hjelp hvis du får hjertestans eller blir påkjørt ja, men du får regning dersom du ikke er EU/EØS borger eller har forsikring. Jobbet på sykehus i 20 år, kan fortelle deg at det fort blir dyrt hvis du skal betale selv. Så du kan bli ribbet jo. De fleste har dog E111 e.l. eller forsikring. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bøff Eløff
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, vi nordmenn har det. Vet bare ikke hvor vanlig det er for andre nasjoner.

Veldig vanlig. Tror ikke jeg har vært borti en turist som ikke har hatt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri opplevd at pasienter fra utenfor EU og EØS ikke har hatt forsikring. Jeg vet at det er noen land der man som statsborger ikke får reise ut av landet uten forsikring. 

Anonymkode: 13571...bee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
5 hours ago, AnonymBruker said:

Bittelitt pirk: finnen fikk nok betalt/refundert beløpet av finsk helsevesen etter hjemkomsten. Det står ingen steder at hen ikke hadde papirene i orden.

Anonymkode: d39dd...fe7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor du i Oslo, brekker f. Eks ryggen  i Bergen og må opereres der før du kan hentes med ambulanse for å fraktes til ditt lokalsykehus er det ambulansetjenesten i ditt lokale helseforetak sitt ansvar å få seg hjem. Enten da må de sende en tom ambulanse å hente deg, eller betale ambulansetjenesten der du ble skadet for å frakte deg hjem. 

Anonymkode: 34930...718

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akutthjelp er stort sett dekket i alle land, Norge inkludert. Men for videre behandling så må europeiske stastborgere ha europeisk helsetrygdkort, og statsborgere utenfor Europa må ha reiseforsikring. Akkurat det samme gjelder nordmenn på turer i Europa og utenfor Europa også. Men selv med helsetrygdkort er det ikke alt som dekkes, må man f. eks. ha ambulansefly hjem dekker ikke helsetrygdkortet det så vidt jeg vet. 

Med andre ord: Både nordmenn og statsborgere i andre land bør ha reiseforsikring når de skal på tur. Det er kanskje fristende for mange å droppe det, men det kan bli veldig dyrt hvis noe skjer. For min del er reiseforsikring et must, og det er også fint at reiser på kortere pendlerturer også er dekket (f. eks. er turen mellom jobb og hjem definert som reise i min forsikring, noe som gir en ekstra sikkerhet der arbeidsplassens forsikring ikke har dekning, som jo er tilfellet når man er på vei til/fra jobb).

Anonymkode: 02f7c...a40

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde et tilfelle da jeg arbeidet i olja, en kollega fra Brasil ble akutt syk og måtte fraktes med helikopter av boreplattformen og ble innlagt på norsk sykehus, og hadde et 14 dagers opphold der. Han fikk regning på nesten 50 000 kr som han måtte betale.

Anonymkode: d0fe2...109

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...