AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #1 Skrevet 9. september 2018 Blir helt satt ut her jeg. Jeg vurderte å bli grunnskolelærer, men etter hva jeg har lest her må jeg nok revurdere det. Stemmer det faktisk? Mange kan være på jobb 7-17, og enda ha kveldsarbeid...? Hvor lenge jobber dere som er grunnskolelærere (1.-7. trinn), og hvordan legger dere opp uken? Anonymkode: 8d4b2...6c5
Vampen Skrevet 9. september 2018 #2 Skrevet 9. september 2018 Jeg vil tro det er litt mindre på barneskolen. Der er jo rettebyrden mindre. Det kommer også an på fag, og om man er kontaktlærer og lignende. En lærer har en normal arbeidsuke som i følge arbeidstidsavtalen er 43,5 timer. En del av dette er bundet til skolen, feks til undervisning, møter og lignende. Og noe disponerer man selv. For mange varierer timeantallet man jobber fra uke til uke. I perioder med mye som skal gjøres kan man gå over timetallet, for så å gå under etterpå.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #3 Skrevet 9. september 2018 Unngå å værekontaktlærer, i hvert fall de første årene, det er mitt råd. Da er faktisk ikke arbeidsbyrden så skremmende stor. Hilsen ungfomsskolelærer med rettefag. Anonymkode: 3741b...57e
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #4 Skrevet 9. september 2018 Jeg jobber i småskolen, og dette er mitt første år som kontaktlærer. Har bunden tid (tid jeg må være tilstede på skolen) ca 8-15 - noen dager er lengre, andre dager kortere. Så har jeg 10 t ubunden tid (altså betalte timer jeg kan fordele selv) i uken. Hittil dette skoleåret har jeg stort sett gått fra jobb mellom kl 16-17, for så å jobbe et par timer på PC-en eller med laminering eller lignende på kvelden. Ikke hver dag, men nesten. Og så har det gjerne blitt noen timer i helgen også. Nå i oppstarten blir det jo mye, før alle planer og rutiner er inne. Men jeg regner med at jeg skal klare kortere dager etter hvert. Anonymkode: bb022...a2b
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #5 Skrevet 9. september 2018 Jeg har bunden tid 8-15. 30 (16.30 1 gang i uken pga møte). Da forventes det at jeg jobber hjemme. Dersom jeg er effektiv på jobb, slipper jeg stort sett unna med 1-2 timer hjemmekontor i uken. Mer i travle perioder. De mindre effektive lærerne jobber 10-15 timer hjemme i uken. Anonymkode: 3efa2...0fd
Hengebuksvinet Skrevet 9. september 2018 #6 Skrevet 9. september 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har bunden tid 8-15. 30 (16.30 1 gang i uken pga møte). Da forventes det at jeg jobber hjemme. Dersom jeg er effektiv på jobb, slipper jeg stort sett unna med 1-2 timer hjemmekontor i uken. Mer i travle perioder. De mindre effektive lærerne jobber 10-15 timer hjemme i uken. Anonymkode: 3efa2...0fd Nja. Ser mange drar dette kortet. Jeg ser ikke noen sammenheng mellom å være lite effektiv og å jobbe mye. Er vel heller sånn at fagfordeling og engasjement er det som kjennetegner dem som jobber mye. 4
Vampen Skrevet 9. september 2018 #7 Skrevet 9. september 2018 5 minutter siden, SS skrev: Nja. Ser mange drar dette kortet. Jeg ser ikke noen sammenheng mellom å være lite effektiv og å jobbe mye. Er vel heller sånn at fagfordeling og engasjement er det som kjennetegner dem som jobber mye. Veldig enig i denne. Nå jobber ikke jeg på barnetrinnet, men når jeg får dobbel rettebunke er det ca. 30-40 timer arbeid, som kommer på toppen av alt annet. Da blir det fort 10-15 timer hjemmekontor i et par-tre uker, og jeg føler meg ikke spesielt lite effektiv av den grunn. Jeg har også noen vage minner fra praksis på barnetrinnet, med å bruke en del timer på laminering, klipping og greier. Så det «lite effektiv»-kortet enkelte drar her inne, kan de egentlig stappe der sola aldri skinner. 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #8 Skrevet 9. september 2018 Syntes ikke du skulle la deg avskrekke av de lærerne som roper høyest om arbeidstiden sin, da de fleste lærere faktisk jobber mindre enn det som er vanlig for et årsverk. https://www.aftenposten.no/norge/i/7K0B4/Enorme-variasjoner-i-larernes-arbeidstid Anonymkode: b0fe3...848 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #9 Skrevet 9. september 2018 Dessuten overrapporterer norske lærere tidsbruken sin, og regner med tiden flere ganger, ifølge denne undersøkelsen. https://www.minervanett.no/laerernes-tid/ For ungdomsskoletrinnet bruker en lærer i snitt 38,5 timer i uken, i følge linken. Dette tilsvarer mye mindre enn en vanlig fulltidsstilling når man tar hensyn til lærernes forlengede ferie. Så dersom du ønsker en fulltidsjobb med lav arbeidsbelastning er vel egentlig lærer et godt valg. I allefall hvis du mestrer sånn noenlunde å styre tiden din selv. Anonymkode: b0fe3...848 1
Vampen Skrevet 10. september 2018 #10 Skrevet 10. september 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Dessuten overrapporterer norske lærere tidsbruken sin, og regner med tiden flere ganger, ifølge denne undersøkelsen. https://www.minervanett.no/laerernes-tid/ For ungdomsskoletrinnet bruker en lærer i snitt 38,5 timer i uken, i følge linken. Dette tilsvarer mye mindre enn en vanlig fulltidsstilling når man tar hensyn til lærernes forlengede ferie. Så dersom du ønsker en fulltidsjobb med lav arbeidsbelastning er vel egentlig lærer et godt valg. I allefall hvis du mestrer sånn noenlunde å styre tiden din selv. Anonymkode: b0fe3...848 Denne undersøkelsen er Talis-undersøkelsen. Den er både kritisert og omstridt. I tillegg er spørsmålet hele påstanden om tidsbruk bygger på hvor mange timer man jobbet forrige fulle arbeidsuke. I og med at tidsbruken fra uke til uke kan variere kraftig, så kan det fort gi et misvisende resultat i begge retninger. Her er det ikke snitt på hvor mange timer en lærer jobber pr uke i løpet av halvåret, men et snitt på hvor mange timer lærerne som deltok jobbet foregående uke. Den skiller også dårlig på heltid og deltid. Forrige gang jeg tok Talis kom den midt i en retteperiode, så timetallet jeg oppga var høyt. Det var korrekt for den uka jeg skulle ta utgangspunkt i, men er en dårlig indikasjon på hvor mye jeg, eller andre lærere, jobber hver uke. Hadde uka jeg skulle ta utgangspunktet i vært uka før eller etter vurderingsarbeidet var over, så hadde tallet vært mye lavere. I de fleste land matcher heller ikke antallet timer man oppgir totalt med hvor mange timer man anslår at man bruker pr arbeidsoppgave. Det overrasker meg ikke i det hele tatt. Talis er et ork, det er en undersøkelse som i varierende grad er frivillig, men til dels forventet og mast fram at man skal gjennomføre. Så man må skvise den inn et eller annet sted i løpet av dagen. Når man kommer til spørsmålene om tidsbruk tror jeg rullegardina går ned for mange, og man ender opp med noen tall som er cirka på magefølelse, dels forrige uke og dels ellers. Jeg kjenner heller ikke mange lærere som bare underviser 15 timer. Selv med flere klasser i norsk, som har høyest leseplikt, har jeg flere timer enn det. Men her er det også fort gjort å glemme noe, eller ta feil. Også med tanke på forskjellen på klokke- og skoletimer. Støttetimer er også undervisning, men jeg er ikke sikker på om alle regner med det om spørsmålet er hvor mange timer de underviser pr uke. Ellers tar jeg gjerne i mot tips om hvor man kan søke jobb for å få en full arbeidsuke på 38,5 timer, hver uke, med rettefag. Det høres supert ut. Sånn tatt i betraktning at man som sensor får betalt for 20 min. pr tekst, og det er en langt enklere og mindre tidkrevende vurdering enn det reglene for underveisvurdering tar utgangspunkt i. Har du flere klasser, så blir 20 min pr tekst, hvis vi tar utgangspunkt i sensurramma, fort en del timer bare på vurdering. Det er tre vurderinger i timen. I de ukene hvor man har vurdering. Kort sagt, det er greit å lese Talis med store variasjoner, både i timer pr uke og forskjeller på fag, i bakhodet. Den er på ingen måte et entydig fasitsvar på noe. 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #11 Skrevet 10. september 2018 Det varierer med klasse og timefordeling. Jeg har ikke vært kontaktlærer da, men hadde noen kolleger som omtrent måtte være ekstramamma for enkelte elever, og ringe hjem hver dag. Med den nye mobbeloven som kom sist skoleår dukket det opp mye å ta tak i for en annen kontaktlærer. Det må gjøres, men tar mye ekstra tid, oppå alt det andre som skal gjøres. Jeg har hatt år hvor det har vært mye å gjøre, og år hvor det har vært mindre å gjøre. Ett år hadde jeg 11 klasser hver uke, da var det litt stress. Alt som skulle forberedes måtte gjøres dagen før. Jeg hadde bl.a kunst og håndverk som måtte være på klasserommene, og da var det bare å bruke noen timer hver dag på å bære materialer hit og dit, henge opp tegninger, rydde, holde orden. I 11 klasserom. Hurra. Etter hvert begynte jeg å la elever få være med meg og rydde eller henge opp i friminuttene da. Vet ikke om det var greit, men. Jeg måtte bare, for å ikke slite meg helt ut. Fikk vondt i ryggen en periode da jeg hadde mye keramikk. Tunge leiresekker, og en lav keramikkovn som jeg sto bøyd over en stund hver dag. Har også et rettefag, men det går fort unna på barneskolen. I perioder blir det en stund med retting i helgene. Jeg syntes alltid det har vært noe å gjøre etter jobb. Så er det jo sånn at gode, motiverende, morsomme, aktiviserende opplegg tar tid å planlegge. Kjører du en time der elevene leser og jobber med oppgaver i boka så krever jo det omtrent null planlegging. Så man kan jo velge. Anonymkode: ca84c...949 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå