Gå til innhold

Noen som har bodd i Danmark eller England med barna i 6mnd eller mer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gikk det?

Hva bør man tenke på?

Hvordan gå fram?

Dobbelskatt?

Hvordan var det med skolegang for barneskolebarn?

Er vel 6mnd man kan være ute av Norge og må hjem igjen?

Vi og barna fikk veldig lyst å prøve :)

Takk for svar :)

Anonymkode: f9ece...2c3

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hvordan gikk det?

Hva bør man tenke på?

Hvordan gå fram?

Dobbelskatt?

Aldri hørt om noen 6 mnd regel. Kjenner flere som har bodd borte lenger enn det.

Anonymkode: 37619...11c

Skrevet (endret)

Tenker du på rettighetene i folketrygden? Det er viktig at du sjekker ut det.

Endret av Belima
Skrevet

Jo det er en 6mndregel på noe. Vet om mange som reiser fra juli til juni for å kunne være borte et år, men likevel ikke mer enn 6 mnd i året.

Anonymkode: f9b4c...687

Skrevet

Ja 6mnds regel med folketrygden. Og noe skattegreier i forhold til at man er lengre og statsborgerskap osv.Men i utgangspunktet kan vi klare oss med 6mnd :)

Skrevet

Regelen med at man kan miste medlemskap i folketrygden gjelder for opphold utover 12 måneder. Jeg har bodd mange år i Danmark og valgte da frivillig medlemskap i folketrygden.

Anonymkode: 185dc...aaf

Skrevet

og for å svare på de andre spørsmålene du stiller:

Hvordan gikk det?

Det gikk fint, men vær obs på mindre familievennlig arbeidsliv og mulig språkbarrierer. Mht. språk forstår vi danskene mye bedre enn den gengse danske forstår oss.

Hva bør man tenke på?

Sjekk masse nyttige tips på www.norden.org

Hvordan gå fram?

se www.norden.org

finn en jobb, et sted å bo, meld flytting til folkeregisteret, få et CPR-nummer (dansk fnr.), opprett bankkonto, søk bhg plass osv osv.

Dobbelskatt?

Nei, det er ikke dobbelt beskatning. Norge og DK har en skatteavtale hvor man skatter der man jobber. Vær obs på høyt skattenivå i DK.

Det vet jeg ikke. Vi flyttet hjem når eldste skulle på skolen.

Nei, 12 mnd er grensen (som nevnt over

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, 12 mnd er grensen (som nevnt over

Ser jeg svarte litt upresist her. 12 mnd er grensen for å opprettholde medlemskap i folketrygden (som nevnt over). Her kan dere fortsette som frivillige medlemmer mot et årlig gebyr. Ellers er det bare å være borte fra Norge så lenge dere vil. Ingen sier at dere må hjem igjen etter 6 eller 12 måneder. Statsborgerskap blir ikke påvirket av lengden på oppholdet.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan gikk det?

Vi bor i Danmark nå, og trives veldig.

Hva bør man tenke på? 

hvor man vil bo, og for 6 mnd burde dere leje- ikke kjøpe hus/ leilighet  

Hvordan gå fram?

søkte oss jobb her. Var obs på at det kan være vanskelig å få dansk CPR nr uten en dansk adresse ( og vi slet med å få boliglån uten CPR- nr) 

Dobbelskatt?

barna går på barneskole, lengre dager men færre lekser i forhold til Norge. Noen barneskoler lærer også bort tysk fra dansk 3. Kl ( som blir norsk 4. Klasse) 

Anonymkode: 5c882...994

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Ser jeg svarte litt upresist her. 12 mnd er grensen for å opprettholde medlemskap i folketrygden (som nevnt over). Her kan dere fortsette som frivillige medlemmer mot et årlig gebyr. Ellers er det bare å være borte fra Norge så lenge dere vil. Ingen sier at dere må hjem igjen etter 6 eller 12 måneder. Statsborgerskap blir ikke påvirket av lengden på oppholdet.

Hvor mye er gebyret på? Kan alle gjøre dette uavhengig av hvilket land de borsetter seg i?

Anonymkode: c9ea6...540

Skrevet

Takk for gode svar. Mye å sette seg inn i før vi setter det ut i praksis :)

TS

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo det er en 6mndregel på noe. Vet om mange som reiser fra juli til juni for å kunne være borte et år, men likevel ikke mer enn 6 mnd i året.

Anonymkode: f9b4c...687

Det første som slår meg med 6 mnd er regelen for de som har flyttet ut og ikke lenger skatter til Norge. De har ikke lov til å oppholde seg i Norge mer enn 6 mnd pr år. Hvis de er her lenger blir de skattemessig flyttet tilbake til Norge.

Skrevet

Mulig å reise hjem 1uke i ferie for så retunere eller må man bo her like lenge?

Skrevet

Det jeg tenker mest på, er hvordan det er for barna og bytte skole for 6 mnd., for så og skulle bytte skole igjen. Blir mye omveltninger... 

Anonymkode: 17b0b...db8

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg tenker mest på, er hvordan det er for barna og bytte skole for 6 mnd., for så og skulle bytte skole igjen. Blir mye omveltninger... 

De går på skole i Norge. Og skal tilbake her. De vil dette selv. Og tenker det er greit.Vi er alle enige.Både foreldre og barn.Mye å vokse på.Og gleder oss alle.Tenkte 1år for å få med hele skoleåret.Derfor jeg spurte.

Ts

Skrevet

Andre flytter titt og ofte og bytter skoler og nabolag oftere enn noen bytter sokker. Tror ikke de tar skade av 6mnd i utlandet.Sammen med mor og far.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

De går på skole i Norge. Og skal tilbake her. De vil dette selv. Og tenker det er greit.Vi er alle enige.Både foreldre og barn.Mye å vokse på.Og gleder oss alle.Tenkte 1år for å få med hele skoleåret.Derfor jeg spurte.

Ts

Jada, og det er dere som kjenner barna deres best. Var mest den korte tiden jeg reagerte på, ikke skolebyttene i seg selv. Men om dere kan få med dere ett helt skoleår høres jo det supert ut, og nok mye enklere og forholde seg til for barna! Spennende blir det nok! :)

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Andre flytter titt og ofte og bytter skoler og nabolag oftere enn noen bytter sokker. Tror ikke de tar skade av 6mnd i utlandet.Sammen med mor og far.

Er vel ikke veldig vanlig og flytte, og/eller bytte skole 2 ganger på 6 mnd... Det betyr ikke at det ikke kan gå fint, men at andre gjør synes jeg ble ett merkelig argument i denne sammenheng...

• Liker 1
Skrevet

Vil prøve på 1 helt år.Men må finne ut av alt først. Men om det er max 6mnd. Så får vi prøve det. Trenger alle å komme oss vekk fra ting her no.Og tenkte dette er en god ide. Med hjemmekontor på meg og reisejobb på far så går det fint :)

Skrevet

Sjekket dette når jeg fikk sommerjobb i utlandet. Det er store forskjeller på regler og rettigheter i Norden enn for resten av EU og ikke minst resten av verden. Men er snart 10 år siden så vil ikke mene noe om forskjellene, da de sikkert har endret masse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...