Gå til innhold

Jeg kan jobbe men ikke i jobben min. Sykemeldt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er sykemeldt. Vært det hele sommer 100%. Lengter tilbake i jobb men får ennå ikke klarsignal av legen.  Kronisk syk.

Har vært i møte med NAV men ble ikke så mye klokere 😕 

Skal på intervju denne uken og får nok tilbudt en vikarstilling. Noe som i seg selv passer meg bra siden jeg kan jobbe ca 50-60%. 
Men hvordan løser jeg det økonomisk. Jeg er jo vant med å ha en «normal» inntekt i min andre jobb der jeg jobbet 100%. jeg kan vel heller ikke bare si opp på dagen for da mister jeg sykepengene??? 
NAV-veileder sa jeg kan jobbe det jeg kan foreløpig i eit ny jobb og da loggføre det. Når jeg da plotter inn det på den digitale sykmelding blir det jeg har jobbet trukket fra summen.

Men jeg vet jo med sikkerhet jeg ikke skal tilbake i den jobben og det kan jeg fint si til sjefen og. Vi har en god tone og prater ofte. Men det er vel delvis feil og da være sykemeldt og.... for jeg kan jobbe, men ikke der og ikke samme stillingsprosent som før. Mest sannsynlig kan jeg aldri det igjen, slik det ser ut nå. 

Har tenkt på og fått anbefalt ufør 50% av legen men det føles så endelig det å da.... noen råd???

Mener bare at jeg ikke kan si opp, slutte få sykepenger og da leve på vikariat lønn fra nå av... det holder jo ikke. Den kan ikke bli mange kronene

Anonymkode: 5bbf1...095

Videoannonse
Annonse
Skrevet

no one?

Skrevet

Du vil ha penger fra nav for tiden du ikke jobber i din nye deltidsstilling. Men du vil ikke søke om uføretrygd fordi det føles så "endelig"?

Uføretrygd er ikke endelig... Jeg skjønner ikke hva du spør om eller hva problemet er.

Den andre setningen din som avsluttes med et spørsmålstegn er " jeg kan vel heller ikke bare si opp på dagen for da mister jeg sykepengene??? 

Du kan si opp og beholde sykepengene. Sykepenger og aap er dog tidsbegrensede ytelser, uføretrygd har ingen tidsbegrensning.

Anonymkode: b4dec...dc0

Skrevet

Når du er sykmeldt skal du være veldig forsiktig med å redusere stillingen din. Har selv aldri vært sykmeldt, men har en venninne som ble sykmeldt og senere ufør. Hun sa frå seg en del av stillingen, og sier at hun tapte mye penger på det. 

Så. La ting være so  de er på papiret, til du har sjekket litt nøyere.

• Liker 5
Skrevet

Det forrige taler sa - superviktig! Så mange som lurer seg selv der.

Det er riktig at du er sykemeldt nå, du er sykemeldt fra stillingen du har. Jeg ville beholdt denne jobben, til du får avklart om du evt. skal ha 50 % AAP (og etterhvert mulighet for delvis ufør). 

Om du på egenhånd reduserer stilling og/eller bytter til mindre krevende jobb (med mindre betaling?) - så er dette egentlig tilpasninger som skal gjøres innafor AAP-systemet. Gjør du det utenfor, før du søker om AAP evt, etterhvert, så minsker du også grunnlaget din framtidige stønad vil bli beregna utfra.

Blir du syk, er det meninga at evt. utprøving av redusert stilling, annen stilling skal inntektsikres i størst mulig grad for din del. Ikke finn på å begynn å styre med dette selv i sykemeldingsperioden. Det eneste du skal fokusere på nå, er å gjøre det som evt. kan forbedre helsa di. Om helsa ikke lar seg forbedre, så skal du søkes inn på AAP - på grunnlag av din nåværerende stillingsprosent, og nåværende lønn. 

AAP = arbeidsavklaring, ordninga er ment nettopp for sånne som deg, for å finne ut av hvor mye det går å jobbe, prøve ut litt jobb kombinert med litt AAP ol. 

Anonymkode: a9489...095

• Liker 3
Skrevet

Nei feil. Du må sykemeldes i 12 mnd før du kan få aap. Og mellom her vil nav få deg fort tilbake igjen. Er du helst best med 60% jobb så kan du si opp 40% men da får du ikke sykelønn for resterende 40. Du må først bli 100% sykemeldt i 1 år før du kan gjøre noe mer. Veien til ufør er lang og kronglete. 

Anonymkode: cf5f6...fa0

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei feil. Du må sykemeldes i 12 mnd før du kan få aap. Og mellom her vil nav få deg fort tilbake igjen. Er du helst best med 60% jobb så kan du si opp 40% men da får du ikke sykelønn for resterende 40. Du må først bli 100% sykemeldt i 1 år før du kan gjøre noe mer. Veien til ufør er lang og kronglete. 

Kan fint gå rett fra sykemelding til ufør. 

Anonymkode: fecd6...cc4

• Liker 1
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer ikke. Det finnes de som blir bedt om å søke uføre under sykemeldingsperioden. Det er mer sjelden enn at man går på AAP med utprøving først, men i noen tilfeller er det såpass tydelig at personen ikke vil fungere i arbeidslivet, eventuelt bare vil fungere delvis, at både lege og nav er enig om å søke uføre i sykemeldingsperioden for ikkd å dra ut prosessen. 

Anonymkode: 11b8f...f5c

• Liker 2
Skrevet

Det er jo i praksis mulig å bytte jobb og sykemeldes på nytt, men du bør sjekke ut hvordan dette må gjøres. Mulig ny arbeidsgiver må fritas fra arbeidsgiverperioden. Jeg vet heller ikke om det går an å sykemeldes 40% når du jobber 60% og at det da utgjør 100% til sammen. Uansett hva du vurderer å gjøre, så ta det opp med din veileder og få et klart svar skriftlig på hva du kan og ikke kan/bør gjøre. 

Anonymkode: 0133e...5f8

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du vil ha penger fra nav for tiden du ikke jobber i din nye deltidsstilling. Men du vil ikke søke om uføretrygd fordi det føles så "endelig"?

Uføretrygd er ikke endelig... Jeg skjønner ikke hva du spør om eller hva problemet er.

Den andre setningen din som avsluttes med et spørsmålstegn er " jeg kan vel heller ikke bare si opp på dagen for da mister jeg sykepengene??? 

Du kan si opp og beholde sykepengene. Sykepenger og aap er dog tidsbegrensede ytelser, uføretrygd har ingen tidsbegrensning.

Anonymkode: b4dec...dc0

Kjære vene.. why the sad face...

Merkelig at du ikke skjønner men alle andre her forstår hva jeg mener. Man skal jo leve ved siden av. Jeg ØNSKER og jobbe. Jeg vil ikke bli ufør! Og ja for meg høres det fryktelig endelig ut. Det er mange veier før man eit kommer dit, tenker jeg!
Jeg ønsker og jobbe mer enn 50% men nå i første omgang er det nok. Da tenker jeg det bær finnes bedre løsninger enn å gå rett på 50% ufør! Det sier vel seg selv....

• Liker 1
Skrevet

Snakket med nav igjen. Det er visst opp til nav kontoret der man bor/ sin veileder om man kan gjøre det slik de har sagt til meg. Beholde jobben og være 100%sykemldt. + jobbe det er kan og skive av det. 
Høres jo ut som en grei ordning enn så lenge. Etter det vi jeg tro man går over på AAP og jobber det man kan. Hmm..

Og ja det er mange som går rett fra sykemeldt til ufør. Jeg håper selvsagt og slippe det men vi får se over våren.. Da håper jeg dette er en grei løsning enn så lenge ❤️ Takk for svar alle

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kjære vene.. why the sad face...

Merkelig at du ikke skjønner men alle andre her forstår hva jeg mener. Man skal jo leve ved siden av. Jeg ØNSKER og jobbe. Jeg vil ikke bli ufør! Og ja for meg høres det fryktelig endelig ut. Det er mange veier før man eit kommer dit, tenker jeg!
Jeg ønsker og jobbe mer enn 50% men nå i første omgang er det nok. Da tenker jeg det bær finnes bedre løsninger enn å gå rett på 50% ufør! Det sier vel seg selv....

Ja men da jobber du 50% da. Og går ned i lønn. Kan ikke kreve lønn for de % du ikke klarer å jobbe. Har selv jobbet redusert pga barn, men krevde ikke nav skulle lønne meg for resten jeg ikke jobbet. Lavere lønn javel, men jeg fikk tid til barna mine og grei helse. Javel jeg blir minstepensjonist, men sparer privat så da går det greit. 

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja men da jobber du 50% da. Og går ned i lønn. Kan ikke kreve lønn for de % du ikke klarer å jobbe. Har selv jobbet redusert pga barn, men krevde ikke nav skulle lønne meg for resten jeg ikke jobbet. Lavere lønn javel, men jeg fikk tid til barna mine og grei helse. Javel jeg blir minstepensjonist, men sparer privat så da går det greit. 

Det kan jo ikke sammenlignes.... det har du jo valgt selv.. grattis

selvsagt har jeg krav på de 50% jeg ikke får jobbet (i sykempenger) ihvertfall nå første året.... jeg hadde jo ikke krevd eller forventet å få det om jeg selv valgte det for å dulle hjemme med barn. Jeg er jo syk... jeg ønsker jo ikke det

• Liker 3
Skrevet

Sjekk ut om du har rettigheter i pensjonskassen på nåværende jobb før du evt sier opp. Hvis du blir delvis ufør/på AAP kan du ha rett på utbetaling fra pensjonsordning som kompenserer for noe av inntektstapet man får ved å bli delvis ufør. 

Anonymkode: d34b4...742

Skrevet
På 9.9.2018 den 23.04, SS skrev:

Når du er sykmeldt skal du være veldig forsiktig med å redusere stillingen din. Har selv aldri vært sykmeldt, men har en venninne som ble sykmeldt og senere ufør. Hun sa frå seg en del av stillingen, og sier at hun tapte mye penger på det. 

Så. La ting være so  de er på papiret, til du har sjekket litt nøyere.

Skrevet

Kan du ikke si opp 50% av stillingen din du har nå. Være sykemeldt de 50% og ha en annen jobb på 50% stilling? Altså slik at du får 50% lønn fra en jobb du kan gjennomføre og 50% sykepenger fra jobben du ikke har helsa til å utføre?

Skrevet
17 timer siden, Ny Bruker skrev:

Kan du ikke si opp 50% av stillingen din du har nå. Være sykemeldt de 50% og ha en annen jobb på 50% stilling? Altså slik at du får 50% lønn fra en jobb du kan gjennomføre og 50% sykepenger fra jobben du ikke har helsa til å utføre?

Ja har vært inne på tanken.... Men ender nok med å uansett ikke komme tilbake dit. Så vil liksom «være grei» og. Sjefen hadde sikkert sagt ja men. Ja du skjønner sikkert. Vil ikke gjøre det vanskelig :)   skal høre litt rundt dette

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...