Gå til innhold

Hvor mye har dine barn kostet deg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble sittende å tenke på hvor dyrt det egentlig er å ha barn her om dagen og begynte å regne litt på det. Vi har tre barn, to i tenårene og en på 20 år. Jeg fant ut at vi til nå har brukt minst 8-9 mill på de😳💸!!! I tillegg kommer utgifter til større hus, bil, mer strøm/vann/ bensin forbrukt etc.. og man kunne også ha jobbet mye mer😅.. Ville ikke for noe i verden byttet de mot det selvfølgelig men en liten tankevekker er det for de som ønsker seg mange barn. Selfølgelig må det ikke koste så mye men ingen kan komme i fra at pengene flyr med barn i huset💸💸💸!!!

Anonymkode: 67633...a4d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barna dine blir vel glade av å se dette bitre regnestykket? 

Synes sånt er håpløst å regne på. Man styrer en del av kostnadene selv.

Skrevet

Man legger jo lista selv for kostnadsnivået da. Synes ikke det har vært så voldsomt dyrt jeg for min del. Og hvor mye barna har kostet i årenes løp er ikke noe jeg bryr meg om å regne på.

• Liker 1
Skrevet
53 minutter siden, isw skrev:

Barna dine blir vel glade av å se dette bitre regnestykket? 

Synes sånt er håpløst å regne på. Man styrer en del av kostnadene selv.

Det er absolutt ikke et bitert regnestykke😊.  Leste bare et innlegg om noen som mente at et barn kostet like mye som en fancy sportsbil (1,5-2 mill). Jeg synes det hørtes lite ut pr barn og ble sittende å regne litt for gøy. Jeg har alt det materielle jeg ønsker meg i livet, flott hus, nye biler (uten lån), hytte og ferier for mange hundre tusen i året, så nei det ikke et bitert regnestykke😊. I tillegg har jeg deltidsjobb og hjelp i huset hele uken. Jeg koser meg masse med barna mine😊. Synes bare endel virker veldig naive når de velger å få mange (3-4) barn med en ganske stram økonomi. Noe må nemlig ofres da,ofte enten jobbe masse eller leve et stusselige liv uten å ha noe økonomisk handlerom. 

Skrevet

Tja. Han er 6 uker og vi har brukt 20 000 på utstyr og klær. Eneste utgift utover det har vært forsikring og bleier. Noen flere klær ettersom han vokste. Så kanskje 23-24 000. 

Anonymkode: 67906...aa6

• Liker 1
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er absolutt ikke et bitert regnestykke😊.  Leste bare et innlegg om noen som mente at et barn kostet like mye som en fancy sportsbil (1,5-2 mill). Jeg synes det hørtes lite ut pr barn og ble sittende å regne litt for gøy. Jeg har alt det materielle jeg ønsker meg i livet, flott hus, nye biler (uten lån), hytte og ferier for mange hundre tusen i året, så nei det ikke et bitert regnestykke😊. I tillegg har jeg deltidsjobb og hjelp i huset hele uken. Jeg koser meg masse med barna mine😊. Synes bare endel virker veldig naive når de velger å få mange (3-4) barn med en ganske stram økonomi. Noe må nemlig ofres da,ofte enten jobbe masse eller leve et stusselige liv uten å ha noe økonomisk handlerom. 

https://www.hegnar.no/Nyheter/Personlig-oekonomi/2014/04/Saa-mye-koster-barna-deg

Hegnar regnet ut at det vil koste ca. 1.3m i 2014.

Skrevet
1 minutt siden, abc123detvardet skrev:

Ja det er etter SIFO budsjettet som er ganske så nøkternt uten bursdager, ferie, konfirmasjon osv. Bare konfirmasjoner koster jo masse. Vi kjøpe bunader, sølv etc, samt selskap og det som hører med på en slik da og hver konfirmasjon kom på mellom 200-250.000,-. I tillegg har våre barn holdt på med idrett som koster langt over snittet.

Skrevet

Dyrt med barn, ja, i hvert fall når man har flere enn ett! Barnehage (5500 hver måned!), SFO, aktiviteter, klær, bursdager, mat, osv osv. I dag har jeg brukt 2000 på klær til dem 😬 Blir nok noen millioner ila 18 år 

Anonymkode: 0e87a...cba

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare konfirmasjoner koster jo masse. Vi kjøpe bunader, sølv etc, samt selskap og det som hører med på en slik da og hver konfirmasjon kom på mellom 200-250.000,-. I tillegg har våre barn holdt på med idrett som koster langt over snittet.

Hvis du velger konfirmasjon til 250 000 kroner, synes jeg faktisk det er dårlig gjort å skyfle utgiftene over på barna, som at "uff, det er så dyrt å ha barn". Da er dere foreldre langt over gjennomsnittet ekstravagante når det kommer til feiringer. Det er helt lov det, men jeg vil ikke si at det er en typisk barneutgift.

Våre konfirmasjonsselskaper kom på godt under 20 000. I tillegg kom gave på rundt 15 000. De har gått på privatskole, da, og hatt "full pakke" innen sine interesser med alskens dyre ekstratreninger og spilletimer, så vi har nok brukt ganske mye penger på barna totalt fra 0-18.

Jeg er enig i at barn koster mye penger, men det er ingen vits i å male fanden på veggen heller. Hvis man ikke insisterer på megaselskaper, det dyreste av det dyre innen klær og elektronikk, turer til Seychellene eller Bali for famlilien på seks personer, så kommer man langt med en vanlig årslønn. Superluksusvalgene er nettopp det- valgfritt. 

Men, jeg skjønner godt at bankene tar antall barn med i beregningen, for å si det sånn. Jeg har av og til tenkt på hvor rik jeg ville følt meg hvis jeg kunne brukt lønna mi bare på meg selv :ler: 

Anonymkode: 2c5ed...71b

• Liker 4
Skrevet

Ja, det er dyrt å ha barn, men det er jo hva man gjør det til selv. Konfirmasjonen til mitt barn, kostet 10 000 kr, da med gaven. Kan legge til at jeg er enslig mor, så har ikke god økonomi. Og dette barnet har både holdt på med idrett som har kostet ca 15 000 i året, og gått på privatskole i 3 år, som kostet 23 000 i året. 

Anonymkode: add42...397

Skrevet

Vi har tre barn og jeg aner ikke hvor mye det har kostet og ikke bryr jeg meg om det heller da de er verdt hver krone. Men det eneste jeg syns er veldig dumt er at de har kostet meg en god del av min helse. Fra å være frisk, rask og kunne jobbe 150%, har jeg gått over til å bli sykemeldt i flere år. Dette pga komplikasjoner etter svangerskap og fødsel. Men jeg jobber med saken med å komme meg tilbake i jobb, og selv om noen av mine skader kommer til å være der for alltid så er barna så absolutt verdt det!

Anonymkode: e8477...2bc

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er etter SIFO budsjettet som er ganske så nøkternt uten bursdager, ferie, konfirmasjon osv. Bare konfirmasjoner koster jo masse. Vi kjøpe bunader, sølv etc, samt selskap og det som hører med på en slik da og hver konfirmasjon kom på mellom 200-250.000,-. I tillegg har våre barn holdt på med idrett som koster langt over snittet.

Vi som ikke er religiøse slipper unna den utgiften der da.

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, asterix skrev:

Vi som ikke er religiøse slipper unna den utgiften der da.

Vi har hatt borgerlig konfirmasjon vi da. De fleste konfirmerer seg enten man er religiøs eller ikke😊.

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er dyrt å ha barn, men det er jo hva man gjør det til selv. Konfirmasjonen til mitt barn, kostet 10 000 kr, da med gaven. Kan legge til at jeg er enslig mor, så har ikke god økonomi. Og dette barnet har både holdt på med idrett som har kostet ca 15 000 i året, og gått på privatskole i 3 år, som kostet 23 000 i året. 

Anonymkode: add42...397

Alle våre tre barn har også godt på privatskole. Det er ganske grei sum når man har et barn men med tre så utgjør det litt i mnd. Fritidsaktiviter til 15.000,- i året er vel ikke spesielt dyrt egentlig. I perioder har  våre barns aktiviteter kostet oss godt over 20.000,- pr mnd (heldigvis har ikke alle tre hatt så dyre aktiviteter😅).

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Det virker svært tydelig at det ikke er dyrt å ha barn, men at dere gjør det dyrt å ha barn.

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har hatt borgerlig konfirmasjon vi da. De fleste konfirmerer seg enten man er religiøs eller ikke😊.

At dere velger å bruke masse penger på en unødvendig fest har jo overhode ingenting med hva det koster å ha barn å gjøre. Du har vel regnet med dåp/navnefest inn i denne utgiftssummen din også sikkert?

• Liker 1
Skrevet

Jeg kommer aldri til å sette meg ned og regne på hva det har kostet å ha barnet mitt i 18 år.

Siden vi ikke er kristne, og jeg nekter å stå og hykle i kirken, så har vi ikke hatt konfirmasjon. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...