Gå til innhold

Dere sykehusansatte, ser dere på legeserier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva irriterer dere mest?

jeg har fulgt med på de fleste seriene, og er glad jeg ikke er utdannet innenfor dette, da hadde jeg hengt meg opp i alt de gjorde feil.  Jeg har selv vært mye på sykehus og vet de må gjøre en del kunstneriske grep for at det skal funke  

Er operasjonsscenene realistiske?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, for det er så irriterende med alt det de gjør feil. Så enkle ting som å ta en blodprøve, sette en sprøyte eller ta blodtrykket klarer mange serier å gjøre feil. Da henger jeg meg bare opp i det. Mannen min blir skikkelig sur når jeg kommenterer og irriterer meg over det.

Akutten så jeg på, men det var før jeg var utdannet. Men kan fortsatt se på, for det er mer realistisk. De hadde en med medisinsk kompetanse for å passe på at alt skulle se realistisk ut. 

Også er jeg ikke så veldig glad i denne romantiseringen av leger. De er mennesker de også. Og noen av dem tror de står ved siden av Gud, det er en smule slitsomt. Men heldigvis er de fleste hyggelige. 

Anonymkode: 1f677...b4b

• Liker 4
Skrevet

Jeg jobber ikke på sykehus selv, men tenker at en del serier må være litt urealistiske. Som Grey's anatomy, omtrent alle operasjoner de gjør er jo banebrytende, aldri blitt gjort før osv. Og det er gjerne unge nyutdannede som skal gjøre de inngrepene. Men det er nå underholdende uansett. Grenser for hvor interessant det hadde vært å se timevis av dørgende kjedelig kirurgi, tømming av bekken mv. 

Anonymkode: 84366...312

• Liker 5
Skrevet

En ting som irriterer meg noe grenseløst, er at det det på TV fremstilles som om leger gjør alt: blodprøver, sårstell, blodtrykk, EKG osvosv. I realiteten bruker en lege fem minutter inne hos en pasient på visitt. 

Anonymkode: 7527d...866

• Liker 7
Skrevet

Ser på svenske «Syrror». Det minner mest om en parodi på en legeserie spilt inn på 50-tallet

Anonymkode: f5e90...0c9

• Liker 2
Skrevet

Jeg så Chicago Hope og de første sesongene av Greys, men det handlet mer om det menneskelilge dramaet som medisinen. Forsøkte å se på en eller annen legeserie på tv2 i vinter eller høst, om en ung lege med autisme, men det var så latterlig at jeg ikke klarte mer enn to episoder. Totalt urealistiske serier, helt eller nesten uten sykepleier, hjelpepleiere, portører, radigrafer, bioingeniører, renholdspersonell, helsesekretærer osv som trengs for å drive et sykehus. 

24 minutter siden, Pipaluk skrev:

Hva irriterer dere mest?

jeg har fulgt med på de fleste seriene, og er glad jeg ikke er utdannet innenfor dette, da hadde jeg hengt meg opp i alt de gjorde feil.  Jeg har selv vært mye på sykehus og vet de må gjøre en del kunstneriske grep for at det skal funke  

Er operasjonsscenene realistiske?

Absolutt ikke. En turnuslege/helt nyutdannet gjør ingen selvstendige operasjoner og assisterer knapt på de mer avanserte. De får være med å se på, kanskje holde en hake eller et kamera, eller klippe tråden når kirurgen syr, men thats it. Ingen selvstendige hjerteoperasjoner, reponering av brudd eller åpning av blødende hoder. Et kirurgisk team består heller ikke av 4-8 leger rundt bordet, men 1-2 leger og en operasjonssykepleier, kanskje en ekstra lege for opplæring eller en student. Og så en operasjonssykepleier, en anestesisykepleier og innimellom en anestesilege usterile i rommet ellers. Operasjoner flest er standardiserte, de føler en oppsatt plan, og det er ingen krangling i akuttmottaket om å booke den beste operasjonsstuen. Med mindre det er en kikhullsoperasjon er det godt med lys, og ingen løping ut og inn av stuen mens man krangler om alt mulig (heldigvis). Det som stemmer; man vasker og steriliserer hendene, de som er i feltet går i sterile frakker og hansker, pasienten er dekket med steril dekning, operasjonsområdet desinfiseres og operasjonslampene har sterkt lys.

Anonymkode: ff8bc...385

• Liker 5
Skrevet

Forreste, hvis du har abonnement på Aftenposten ligger det uten en artikkel der nå hvor de har fulgt en pasient gjennom robotkirurgi. 

Anonymkode: ff8bc...385

• Liker 1
Skrevet

Det som irriterer meg mest er at legene plutselig gjør alle sykepleieroppgavene. Men å faktisk legge inn en veneflon selv, det er under deres verdighet 🙄

• Liker 2
  • 2 uker senere...
Skrevet

Jeg jobbet på sykehus i2 år, nei de seriene var ikke spennende. Det var ikke norskt sykehusliv i hvert fall. Langt i fra !

• Liker 1
Skrevet

Ingen sykehusserier jeg har sett har vært realistisk, men jeg ser noen av og til likevel, men da mest pga dramaet blandet personale ellers. Har funnet ut at jeg ikke må henge med opp i urealistiske ting, for da kunne jeg jo nesten ikke sett noen filmer/serier uavhengig av sjanger. Liker best krim, men er jo det samme der med urealistiske ting som skjer.

• Liker 1
Skrevet

min samboer er sykepleier og hun sluker sykehusserier, men har intrykk at det er for dramadelen, hun deler ofte frustrasjon over hvor tette eller ukompetente legene eller sykepleierene, eller hvordan de lager problemer for seg selv kun for å lage drama i serien

Anonymkode: 65101...6dd

• Liker 2
Skrevet

Teller scrubs? 

Anonymkode: 134b6...306

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber på apotek og irriterer meg ledig over all feilmedisineringen! Jeg så på Greys Anatomy en gang hvor det var en som fikk hjertestans så han måtte få Furix. Furix er vanndrivende medisin, ikke hjertemedisin 😂

Anonymkode: 3d09f...91a

• Liker 3
Skrevet

Er vel bedre å spørre folk som jobber på sykehus i USA.

Anonymkode: 9fc80...901

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber på apotek og irriterer meg ledig over all feilmedisineringen! Jeg så på Greys Anatomy en gang hvor det var en som fikk hjertestans så han måtte få Furix. Furix er vanndrivende medisin, ikke hjertemedisin 😂

Kanskje ikke så aktuelt ved hjertestans, men Furix brukes mye ved hjerteproblemer (særlig hjertesvikt). Så det er en del av medisineringen ved enkelte tilstander i hjertet, selv om det ikke bokstavelig talt er en hjertemedisin :) 

Ja, TS, ser mye på sykehusserier. Syns det er god underholdning - men ler meg skvett av enkelte feil som blir gjort. 

Anonymkode: 0ddd2...049

• Liker 4
Skrevet

Man trenger ikke akkurat være professor i medisin for å se at det meste er urealistisk. Men, det er fengende underholdning. 

Anonymkode: 969e8...f46

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vanndrivende medisin blir ofte brukt ved hjertesvikt. 

Anonymkode: 6b9ad...7a4

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vanndrivende medisin blir ofte brukt ved hjertesvikt. 

Anonymkode: 6b9ad...7a4

Ikke ved akutt svikt hvor personen ligger på båra med full stans. Da hjelper ikke en Furix  :)

• Liker 1
Skrevet

Følger med han her, interessant å høre om alt de gjør feil. Siden jeg ikke kan noe selv :P 

Anonymkode: ae396...45e

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...