Gjest HerrBæsjerumpehull Skrevet 9. september 2018 #1 Skrevet 9. september 2018 Noen flere her som er fans av Flyhavarikommisjonen og lignende programmer? I så fall, her er to flykrasj dere ikke må gå glipp av: 1. Kid in the Cockpit (Aeroflot Flight 593) I 1994 krasjet en Airbus da kapteinen lot sønnen sin på 16 (Eldar) få styre flyet. Det første gutten gjør er å krenge flyet mot høyre, noe som automatisk kobler ut autopiloten (kapteinen hadde ikke tenkt at gutten faktisk skulle styre flyet), og flyet begynner å stupe mot bakken. Gravitasjonskreftene under stupet er så kraftige at alle sitter som limt i stolene sine, så kapteinen får ikke byttet plass med gutten. 2. piloten klarer så å få rettet opp flyet igjen, men overkompenserer, og sender flyet på en nesten vertikal tur oppover, noe som bringer flyet inn i en "stall", og deretter et korketrekker-stup mot bakken igjen. Hele denne episoden ligger dessverre ikke lenger ute på youtube (bare 2 av 4 deler eller noe sånn), men jeg fant denne mest grusomme data-animasjonen jeg noen gang har sett: 00.00: Eldar sitter med spakene. 00.50: Ting begynner å gå galt. Flyet krenger mot høyre, etterfulgt av stup mot bakken. 01.50: Først her får kapteinen og sønnen byttet plass, idet flyet flater ut og gravitasjonskreftene blir lavere. Men 2. piloten overkompenserer. 02.07: Siste stup mot bakken. Pilotene klarer nesten å få flatet ut flyet igjen, men de har ikke nok høyde. Alle de 63 passasjerene og de 12 ansatte døde da flyet traff bakken. 2. Chaos in the Cockpit (Air France Flight 447): Også et veldig interessant krasj på den måten at det var totalt unødvendig, og så ekstremt inkompetent. Men mest av alt liker jeg denne episoden fordi det er en så utrolig bra lagd episode. Musikken, skuespillet, tempoet, ekspertene, alt ved denne episoden er et skikkelig bra stykke TV-håndtverk. Dette burde rett og slett vært malen for alle episoder av Flyhavarikommisjonen. Her føler du virkelig at du er inne i cockpiten i flyets siste minutter, og det er en skikkelig ekkel stemning igjennom hele episoden (bedre enn hvilken som helst skrekkfilm). Har dere andre noen favorittepisoder/favorittkrasj som dere vil fortelle litt om?
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #2 Skrevet 9. september 2018 DHL flyet som krasjet med et fly russiske skolebarn gjorde vanvittig inntrykk på meg, spesielt vitnene som fant barna på bakken 😥 Anonymkode: ceafd...653 1
Gjest HerrBæsjerumpehull Skrevet 9. september 2018 #3 Skrevet 9. september 2018 29 minutter siden, AnonymBruker said: DHL flyet som krasjet med et fly russiske skolebarn gjorde vanvittig inntrykk på meg, spesielt vitnene som fant barna på bakken 😥 Anonymkode: ceafd...653 Denne: En av de bedre episodene, ja. Flygelederen ble til og med myrdet av faren til en av de russiske barna.
LetsPlay Skrevet 10. september 2018 #4 Skrevet 10. september 2018 Ser fast på denne serien på National Geographics kanalen.....de sende flere episoder daglig. Sett nevnte episoder mange ganger men den med ungen i cockpiten er det lenge siden jeg har sett. Mange ep som har gjort inntrykk inkludert de som er nevnt her men den episoden jeg setter øverst er om David Burke som i 1987 skjøt pilotene og deretter styrtet flyet https://www.youtube.com/watch?v=RVV31pXLK68
tuppa Skrevet 11. september 2018 #5 Skrevet 11. september 2018 Her er det et par episoder jeg ikke har sett, men jeg slutter å se ACI-episoder etter jeg utviklet sterk hemmende flyskrekk. Tror aldri det kommer til å bli helt bra igjen, men nå tør jeg i det minste å fly alene igjen.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #6 Skrevet 11. september 2018 Denne må også sees! Anonymkode: 5475a...3bb 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #7 Skrevet 11. september 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Denne må også sees! Anonymkode: 5475a...3bb Dette er en av mine favorittepisoder. Jeg liker egentlig det fleste som omhandler 747. Både cargo og passasjerfly. Er liksom noe med det store monsteret av en flyvemaskin og når katastrofen inntreffer. Hendelsen på Tenerife er intet annet enn en tragedie, men den har heldigvis bidratt til mye godt med tanke på flysikkerhet i ettertiden. Anonymkode: a1e2b...6a6 2
Sitronmelis Skrevet 13. september 2018 #8 Skrevet 13. september 2018 Denne serien liker jeg også godt! Den episoden om Tenerife katastrofen er min favoritt episode også, så fryktelig. Samme med han som styrtet flyet i Alpene for noen år siden. Tror episoden heter Murderer in the cockpit eller noe. Herregud så fryktelig det må ha vært for passasjerene!! Fælt å omtale noe som favorittepisoder i dette her for alt er jo grusomt. Skulle ønske National Geographic sendte alle sesongene opp igjen fra sesong 1. Føler de samme sesongene og episodene går om og om igjen. 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #9 Skrevet 14. september 2018 Ser fast på denne serien. Mest for å lære om flyvningen. Hvorfor ting skjer, og ikke minst hvordan rette opp feilen. Hvordan eks rette opp flyet for at unngå "stall". Hvorfor kræsjene skjedde. Det verste er å se at disse flyene har faktisk kræsjet. Anonymkode: ac2db...193 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #10 Skrevet 14. september 2018 Flere norske ulykker har vært i program serien også. Anonymkode: eec3f...ded
cerruti Skrevet 14. september 2018 #11 Skrevet 14. september 2018 Liker å se, men bidrar ikke til at jeg akkurat liker bedre å fly...
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #12 Skrevet 19. september 2018 Synd serien går på NG.....ofte så hakker bilde på den kanalen....spesielt når kamera/bilde beveger seg sideveis. Trodde det var noe feil hos meg men har sjekka hos venner og samme der......akkurat som det er noe ntsc/pal problemer. Anonymkode: eec3f...ded
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå