Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

LESTE OM EN UFØR SOM FIKK MELLOM 5-6 TUSEN UTBETALT I MND.

Nå er det vel mange som har det i Norge som går på trygd,men hva sker med de som plutselig havner i en slik situasjon+

unge som kommer rett fra studier og er i arb.liv tenker ofte ikke på forsikring eller utsetter slike saker, for økonomien tillater det ikke.

Hva med meg?

Husleie3000. (lån)

strøm 1000

tlf.150

nrk150 ?

kom avg 700

Forsikring 300

mat/div 3000

Dette blir over 8000 i min av utgifter jeg har.

Skulle jeg bli syk, så må jeg regne med utg. til lege,med,beh. Ikke en krone er satt av her til tannlege,klær, reise og fornøyelser. Tenker med skrekk på jul,sommerferie osv. Så er det vedlikehold av hus osv.

Nå er jeg klar over at en kan få bostøtte,men det skal vel dekke nødv utg.

Så ser jeg meg rundt. Det er en del unge som har uførepensjon. Noen leier privat, noen leier av komunen til markedspris. Det er slett ikke billig å leie av komunen.

Skulle det ikke skje et under at de vant i lotto, så vil de aldri få mulighet til å etablere seg på egen hånd.

Iallefall så lenge de lever som enslig og kun har den inntekten.

Ikke kan jeg fatte at staten har regnet ut at noen skal klare seg på så lite pr.mnd.

Det kan vel ikke være mening at det skal være tydelig at du har dårlig råd? Ikke råd til tannlege,frisør,kjøpe nye klær,vedlikeholde hus osv. Dette må oppfattes som ekstrastraff.

Videoannonse
Annonse
Gjest Moonshadow
Skrevet

Om du blir ufør som ung, får du forskjellige tilegg.

Gjest Anonymous
Skrevet

Ja, jeg vet at du får ekstra som ufør under 26,men det er da begrenset hva de får. Men hva med de andre.

Kjenner en som er 25 og er varig ufør men han har utb. 9000 i mnd.

Det er da ingen bank som vil ha de som lånekunder heller, forliten inntekt.

Gjest gjesta
Skrevet

Har en venninne som går på attføring. Hun får 7000 i måneden. Boutgifter eks. strøm er på 6000. I tillegg får hun bostøtte og barnetrygd og barnebidrag for et barn. Jeg skal love deg at i en sånn situasjon så blir man en mester til å få pengene til å vare.

Har selv vært i en lignende situasjon så jeg vet hvordan hun har det. Jeg blir kvalm av tanken dersom jeg måtte gått tilbake til en slik livssituasjon. Og særlig ille og leit er det når man har barn.

Jeg ble selv syk under tidligere studier (bilkollisjon) og da oppdaget jeg hvor sårbar en student er. Har sagt at når mine barn flytter hjemmefra for å studere så skal jeg sponse forsikring på de.

Gjest Anonymous
Skrevet

Vet med meg selv at ved uførepensjon så ville jeg ikke hatt nok til faste utgifter.

Hvordan skal eg klare det? Mines faste utgifter er jo på 8000.

Så hvordan staten har komt frem til at det er nok, ja det skulle jeg gjerne hatt forklaring på.

I dag har jeg bil(ikke gjeld på den) skulle jeg bli ufør var det første som måtte gå. Det er o veiavgift,forsikring,bensin og vedlikehold.

Der ville jeg fått en tillegsstraff med tanke på hvor eg bor. jeg ville stort sett bli isolert hjemme pga økonomi. Bor utfor sentrum,på landet kan man si. Så besøk må gå med buss,men på kveldstid går det sjeldent buss.

Skrevet

Da trår staten til med botillegg osv. Man skal kunne leve og bo. Det er slett ikke fett, men det er faktisk en del mennesker som lever på like lite uten å være uføretrygdet. Forskjellen er vel at uføretrygd er en permanent ytelse (selv om jeg har sett eksempler på uføre som plutselig har blitt svært så arbeidsføre igjen!!)

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er en grunn til at jeg har forsikring som gir meg ekstra penger om jeg blir ufør. Den koster meg rundt hundrelappen i måneden, og det tar jeg meg råd til. Min samboer har noe tilsvarende. Vi tar ikke sjangsen på å la være.

Kanskje fordi min mor er uføretrygdet. Det har hun vært siden jeg gikk på barneskolen. Hun er pr. i dag minstepensjonist (Ja, det sto "Kjære minstepensjonist" på et brev hun fikk da hun var rundt 40 år gammel...) og det er ikke noe til å bli rik av. Min far jobber jo og forsørger dem begge.

Men just in case, det er en grunn til at slike forsikringer finnes, og av den grunn har jeg en slik.

For, jeg vet at min mors sykdommer ikke er arvelige. Men, de er "familiære", de samler seg i visse familier. Jeg har større risiko for å utvikle dette enn andre folk. Selv om jeg er frisk pr. i dag (ellers hadde jeg vel aldri fått forsikring...)

Just in case. Forsikring er lurt. I alle fall til man har jobbet og tjent såpass at man ikke blir minstepensjonist om ulykken skulle være ute...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...