AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #1 Skrevet 9. september 2018 Jeg er utslitt av jobben som lærer, etter bare et drøyt år i yrket. Skal sies at jeg har kontaktlæreransvar. Jeg har hørt at man bare skal holde ut de første årene, så vil det bli bedre. Og det har vært tanken min inntil nylig. Men jeg har nå begynt å loggføre antall arbeidstimer per uke, og har funnet ut at jeg aldri jobber mindre enn 50 timer per uke. Ofte er jeg oppe i 60 timer, på det verste 70 timer (foreldresamtaler osv). For meg er dette uholdbart, da jeg har en familie ved siden. Skal sies at jeg er 8 timer på jobb hver dag, og så jobber jeg mellom 2-4 timer hver kveld etter at barna har lagt seg. Dette gjelder også i helgene. Eneste kvelden jeg tar meg fri, er fredager. Det vil si at jeg kun har disse få timene til alenetid med mannen. Jeg orker rett og slett ikke mer. Jeg elsker å være i klasserommet, og jeg er oppriktig glad i elevene. Men det er allikevel ikke verdt det. Jeg kunne helt sikkert kuttet ned på arbeidstiden, slik at jeg jobbet tilnærmet de 43,5 timene lærere skal jobbe i uka. Men det ville gått utover elevene i form av at de ville fått dårligere undervisning/oppfølging. Jeg kjenner at det er uaktuelt for meg. Jeg ønsker rett og slett ikke å gjøre en dårlig jobb, da vil jeg heller bytte jobb. Jeg er interessert i å høre fra lærere som har byttet yrke. Hva jobber dere som nå? Var det vanskelig å få en annen jobb? Jeg hører gjerne fra lærere som vurderer å bytte yrke, og er interessert i hvilke jobber dere tenker kunne vært aktuelt. Jeg er redd det vil være vanskelig å få en annen jobb, men samtidig tenker jeg at jeg har en mastergrad. Det burde være andre muligheter for meg. Jeg ber dere om å holde dere til trådens emne, og ikke la dette bli en diskusjon om selve lærerjobben (hvor heldige vi er med feriene, hvor lite vi jobber i forhold til andre osv.) Anonymkode: 4366c...67c 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #2 Skrevet 9. september 2018 Følger. Elsker jobben min, men å konstant balansere mellom å tenke på egen helse og å ha god samvittighet holder på å ta knekken på meg. Anonymkode: 65393...82c 4
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #3 Skrevet 9. september 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er utslitt av jobben som lærer, etter bare et drøyt år i yrket. Skal sies at jeg har kontaktlæreransvar. Jeg har hørt at man bare skal holde ut de første årene, så vil det bli bedre. Og det har vært tanken min inntil nylig. Men jeg har nå begynt å loggføre antall arbeidstimer per uke, og har funnet ut at jeg aldri jobber mindre enn 50 timer per uke. Ofte er jeg oppe i 60 timer, på det verste 70 timer (foreldresamtaler osv). For meg er dette uholdbart, da jeg har en familie ved siden. Skal sies at jeg er 8 timer på jobb hver dag, og så jobber jeg mellom 2-4 timer hver kveld etter at barna har lagt seg. Dette gjelder også i helgene. Eneste kvelden jeg tar meg fri, er fredager. Det vil si at jeg kun har disse få timene til alenetid med mannen. Jeg orker rett og slett ikke mer. Jeg elsker å være i klasserommet, og jeg er oppriktig glad i elevene. Men det er allikevel ikke verdt det. Jeg kunne helt sikkert kuttet ned på arbeidstiden, slik at jeg jobbet tilnærmet de 43,5 timene lærere skal jobbe i uka. Men det ville gått utover elevene i form av at de ville fått dårligere undervisning/oppfølging. Jeg kjenner at det er uaktuelt for meg. Jeg ønsker rett og slett ikke å gjøre en dårlig jobb, da vil jeg heller bytte jobb. Jeg er interessert i å høre fra lærere som har byttet yrke. Hva jobber dere som nå? Var det vanskelig å få en annen jobb? Jeg hører gjerne fra lærere som vurderer å bytte yrke, og er interessert i hvilke jobber dere tenker kunne vært aktuelt. Jeg er redd det vil være vanskelig å få en annen jobb, men samtidig tenker jeg at jeg har en mastergrad. Det burde være andre muligheter for meg. Jeg ber dere om å holde dere til trådens emne, og ikke la dette bli en diskusjon om selve lærerjobben (hvor heldige vi er med feriene, hvor lite vi jobber i forhold til andre osv.) Anonymkode: 4366c...67c Jeg ser den, men det bør likevel nevnes at mange andre jobber også har betraktelige mengder med overtid. Jobber i et kontoryrke, og det er sjelden uka er mindre enn 50 uker, og da har vi heller ikke lærernes lange sommerferie, men knapt noe ferie i det hele tatt. Man bør ta i betraktning hvilket yrke man vil inn i, dersom målet er mer fritid. Anonymkode: c808e...541 6
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #4 Skrevet 9. september 2018 Følger jeg også. Jeg har ikke hatt kontaktlæreransvar de siste årene, fordi jeg maktet det ikke - og jobber et snitt på 45 t/u - men det er ikke verdt det... Rett og slett... Anonymkode: 32406...450 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #5 Skrevet 9. september 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg ser den, men det bør likevel nevnes at mange andre jobber også har betraktelige mengder med overtid. Jobber i et kontoryrke, og det er sjelden uka er mindre enn 50 uker, og da har vi heller ikke lærernes lange sommerferie, men knapt noe ferie i det hele tatt. Man bør ta i betraktning hvilket yrke man vil inn i, dersom målet er mer fritid. Anonymkode: c808e...541 Du har et poeng. Jeg vet det er mange yrker hvor man jobber mye overtid. Og jeg kan godt jobbe en del overtid i perioder. Men jeg ønsker å holde meg unna yrker hvor man jevnt over jobber 50 timer i uka eller mer. Jeg ønsker en normal arbeidstid (37,5 tiner i uka), hvor man i enkelte perioder kan måtte jobbe en god del utover dette. Jeg er ikke redd for å jobbe ekstra, men jeg ønsker som sagt ikke at standarden skal være 50 timer uka. Jeg tar gjerne vanlig 5 ukers ferie i året, mot at jeg får en normal arbeidstid ellers. Vet at vi har et «gode» med de lange «feriene», men det er bare ikke verdt det. Anonymkode: 4366c...67c 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #6 Skrevet 9. september 2018 TS: Hvilke fag har du? Jobber du i ungdomsskolen eller VGS? Anonymkode: 61146...76f
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #7 Skrevet 9. september 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: TS: Hvilke fag har du? Jobber du i ungdomsskolen eller VGS? Anonymkode: 61146...76f Norsk og samfunnsfag. Jobber på ungdomsskolen. Anonymkode: 4366c...67c
Hengebuksvinet Skrevet 9. september 2018 #8 Skrevet 9. september 2018 Jeg har jobbet i ti år, og jobber omtrent like mye som deg. Stadig flere oppgaver som krever tid, selv om planlegging og etterarbeid går mer effektivt etter noen år. Flere elever som krever mer, og nå snakker jeg ikke om oppførsel. Elsker tiden i klasserommet. Men mye kontakt med andre instanser, mange ungdommer som sliter som følge av konflikt mellom foreldrene og flere opplever andre tøffe ting som tar fokus bort fra læring og skole. Kan ikke sammenlignes med overtid i andre yrker, denne "overtiden er ikke betalt". Og jeg hadde glatt byttet til 8 timers dag og "vanlige ferier", om jeg ikke elsket jobben min og opplevde at jeg er en viktig person akkurat der jeg er. 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #9 Skrevet 9. september 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ser den, men det bør likevel nevnes at mange andre jobber også har betraktelige mengder med overtid. Jobber i et kontoryrke, og det er sjelden uka er mindre enn 50 uker, og da har vi heller ikke lærernes lange sommerferie, men knapt noe ferie i det hele tatt. Man bør ta i betraktning hvilket yrke man vil inn i, dersom målet er mer fritid. Anonymkode: c808e...541 I hvor mange yrker er det vanlig å jobbe gratis overtid en normaluke? Jeg bruker å vitse med at læreryrket passer best for de som ikke bryr seg om jobben. Én ressurskrevende elev kan være nok for at man må jobbe gratis for å gjøre en akseptabel jobb. Anonymkode: 65393...82c 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #10 Skrevet 9. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: I hvor mange yrker er det vanlig å jobbe gratis overtid en normaluke? Jeg bruker å vitse med at læreryrket passer best for de som ikke bryr seg om jobben. Én ressurskrevende elev kan være nok for at man må jobbe gratis for å gjøre en akseptabel jobb. Anonymkode: 65393...82c Jeg har et yrke som krever at vi holder oss faglig oppdatert, men det er ingen rom for å gjøre dette i arbeidstiden, ergo må det lese på fritiden. Skal jeg på kurs/sertifisering kan jeg godt få utlevert flere hundre sider med materiell som må leses før kurset, men ingen betalt tid å gjøre det på, det går av fritiden. Slik ubetalt overtid er det mange som gjør for jobben sin. Er jeg ikke oppdatert og gjør feil, risikerer jeg å miste jobben. Ikke uvanlig å ha det slik skal jeg si deg, men lærere er selvfølgelig mest vant til å se saken kun fra sitt ståsted. Anonymkode: e4362...efd
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #11 Skrevet 9. september 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: I hvor mange yrker er det vanlig å jobbe gratis overtid en normaluke? Jeg bruker å vitse med at læreryrket passer best for de som ikke bryr seg om jobben. Én ressurskrevende elev kan være nok for at man må jobbe gratis for å gjøre en akseptabel jobb. Anonymkode: 65393...82c I stort sett alle stillinger med lederansvar eller hvor man har en "fri stilling" - for eksempel konsulent. Anonymkode: 23d18...b8c 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #12 Skrevet 9. september 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: I stort sett alle stillinger med lederansvar eller hvor man har en "fri stilling" - for eksempel konsulent. Anonymkode: 23d18...b8c Dette er bare tull. Anonymkode: be65b...ac3 6
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #13 Skrevet 9. september 2018 Helt enig i alt du skriver! For meg stod det til slutt mellom å være tilstede for min egen familie og å være en dyktig lærer. Jeg valgte selvsagt min egen familie og helse. Jeg orker ikke bruke hver kveld og helg på jobb. Nå jobber jeg som lærer i barnehage og trivest veldig bra! Det er fint å jobbe så tett på ungene, og være et team med kollegaene. Synes det er deilig å kunne gå hjem og legge arbeidet igjen på jobb. Har aldri angret på valget om å slutte som lærer og kommer nok aldri tilbake til skolen. Anonymkode: a732d...56f 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #14 Skrevet 9. september 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt enig i alt du skriver! For meg stod det til slutt mellom å være tilstede for min egen familie og å være en dyktig lærer. Jeg valgte selvsagt min egen familie og helse. Jeg orker ikke bruke hver kveld og helg på jobb. Nå jobber jeg som lærer i barnehage og trivest veldig bra! Det er fint å jobbe så tett på ungene, og være et team med kollegaene. Synes det er deilig å kunne gå hjem og legge arbeidet igjen på jobb. Har aldri angret på valget om å slutte som lærer og kommer nok aldri tilbake til skolen. Anonymkode: a732d...56f Så godt å høre at du er fornøyd med valget ditt. Det har sittet langt inne å ta dette valget, men samtidig føler jeg nå en lettelse kun av å ha tatt avgjørelsen. Jeg begynte å søke på stillinger i går, og kommer til å sette av tid hver lørdag og søndag til å skrive søknader. Håper det ikke vil ta alt for lang tid å få en ny jobb! Men jeg kan ikke gå ned alt for mye i lønn, pga lån og andre utgifter. Men noe kan jeg gå ned. Kunne godt ha jobbet i barnehage, men der tjener man vel betraktelig mindre? Jeg tjener per nå rett under 530 000 i året. Kunna ha gått ned til 450 000. Anonymkode: 4366c...67c
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #15 Skrevet 9. september 2018 Jeg gikk fra åtte år som lektor til å jobbe på bibliotek. Angrer ikke en dag. :=) Lykke til. Anonymkode: b7d36...228 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #16 Skrevet 9. september 2018 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har et yrke som krever at vi holder oss faglig oppdatert, men det er ingen rom for å gjøre dette i arbeidstiden, ergo må det lese på fritiden. Skal jeg på kurs/sertifisering kan jeg godt få utlevert flere hundre sider med materiell som må leses før kurset, men ingen betalt tid å gjøre det på, det går av fritiden. Slik ubetalt overtid er det mange som gjør for jobben sin. Er jeg ikke oppdatert og gjør feil, risikerer jeg å miste jobben. Ikke uvanlig å ha det slik skal jeg si deg, men lærere er selvfølgelig mest vant til å se saken kun fra sitt ståsted. Anonymkode: e4362...efd Alle yrker må oppdatere seg faglig. Når du skal ta et eksempel der du avslutter med at lærere er "selvfølgelig mest vant til å se saken kun fra sitt ståsted", så burde du kanskje valgt et eksempel som ikke er så veldig relevant for lærerne. Det er ikke så få lærere som må etterutdanne seg for å ikke bli avskiltet. I tillegg må alle sette seg inn i fagfornyelsen. Det blir satt av litt tid til det, men ikke så mye tid som det krever. I tillegg kommer den faglige oppdateringen som gjøres i hverdagen. Å holde seg faglig oppdatert er en nødvendighet for å gjøre jobben sin. Det er en investering for eget fremtidig arbeid. Som jeg skrev så snakker jeg om å jobbe gratis en normaluke. Å holde seg faglig oppdatert anser jeg ikke som å jobbe gratis. Anonymkode: 65393...82c 3
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #17 Skrevet 9. september 2018 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så godt å høre at du er fornøyd med valget ditt. Det har sittet langt inne å ta dette valget, men samtidig føler jeg nå en lettelse kun av å ha tatt avgjørelsen. Jeg begynte å søke på stillinger i går, og kommer til å sette av tid hver lørdag og søndag til å skrive søknader. Håper det ikke vil ta alt for lang tid å få en ny jobb! Men jeg kan ikke gå ned alt for mye i lønn, pga lån og andre utgifter. Men noe kan jeg gå ned. Kunne godt ha jobbet i barnehage, men der tjener man vel betraktelig mindre? Jeg tjener per nå rett under 530 000 i året. Kunna ha gått ned til 450 000. Anonymkode: 4366c...67c Jeg vet ikke hvor mange års ansienitet du har. Men etter tariffoppgjøret i mai er minstelønna for lærer i barnehage med 10 års ansienitet 448.000, og så får du tillegg om du er pedagogisk leder. Så da ender du opp godt over 450.000. Anonymkode: a732d...56f
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #18 Skrevet 9. september 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alle yrker må oppdatere seg faglig. Når du skal ta et eksempel der du avslutter med at lærere er "selvfølgelig mest vant til å se saken kun fra sitt ståsted", så burde du kanskje valgt et eksempel som ikke er så veldig relevant for lærerne. Det er ikke så få lærere som må etterutdanne seg for å ikke bli avskiltet. I tillegg må alle sette seg inn i fagfornyelsen. Det blir satt av litt tid til det, men ikke så mye tid som det krever. I tillegg kommer den faglige oppdateringen som gjøres i hverdagen. Å holde seg faglig oppdatert er en nødvendighet for å gjøre jobben sin. Det er en investering for eget fremtidig arbeid. Som jeg skrev så snakker jeg om å jobbe gratis en normaluke. Å holde seg faglig oppdatert anser jeg ikke som å jobbe gratis. Anonymkode: 65393...82c Joda, men det varierer jo veldig hva den oppdateringen består i. En del fagfelt endrer seg lite på ti år, andre har en stor endring fra år til år. Får du ikke oppdatert deg på matte for 3.klasse før etter jul så er det ingn krise, vs om man glemmer å oppdatere seg på endringer i doseringen av hjertemedisiner og målemetodene for dette, for å ta et tenkt eksempel. Men jeg kan ta et annet eksempel fra egen hverdag. Jeg driver når med et prosjekt for jobben min, veldig relevant for men litt på siden av den daglige driften. Har fått en dag i uken disponibel til prosjektet, varighet ett år. I arbeidsdag tilsvarer 8 timer, men skal det komme i havn trengs det 20 timer jobbing i uken. Dvs at jeg jobber ca 12 timer i uken uten lønn, blir det ikke ferdigstilt må jeg jobbe inn igjen den økonomiske støtten jeg allerede har fått. Slett ikke uvanlig å jobbe slik, spesielt for de som jobber freelance eller på prosjektlønn (eller selvstendig næringsdrivende). Jeg har for øvrig både familie og venner som er lærere. Samtlige sier det er verst de første 3-4 årene, etter det har de lagd et opplegg i fagene som kan gjenbrukes de neste årene. Da har de også kommet inn i papirarbeid og administrative systemer, og lagd seg en struktur og arbeidsmetode som gjør at det ikke spiser like mye tid om da man var ny. Så om du ikke får ny jobb med en gang ts, så blir det nok bedre etterhvert. Uansett yrke er det alltid strevsomt å være ny. Anonymkode: e4362...efd
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #19 Skrevet 9. september 2018 En lærer som sluttet hos oss nettopp jobber nå som administrator i en organisasjon for barn og ungdom. En annen lærer jeg kjenner jobber som saksbehandler i kommunen og en annen på NAV. Skjønner godt at du syns det er tøft, jeg er plaget av mye dårlig samvittighet selv og kjenner på følelsen av aldri bli "helt ferdig". Er vel nesten bare noen uker i sommerferien jeg føler at jeg klarer å ta helt fri, mentalt sett, fordi det er alltid noe mer jeg kunne gjort i jobbsammenheng. Anonymkode: 2f982...b72
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #20 Skrevet 9. september 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: En lærer som sluttet hos oss nettopp jobber nå som administrator i en organisasjon for barn og ungdom. En annen lærer jeg kjenner jobber som saksbehandler i kommunen og en annen på NAV. Skjønner godt at du syns det er tøft, jeg er plaget av mye dårlig samvittighet selv og kjenner på følelsen av aldri bli "helt ferdig". Er vel nesten bare noen uker i sommerferien jeg føler at jeg klarer å ta helt fri, mentalt sett, fordi det er alltid noe mer jeg kunne gjort i jobbsammenheng. Anonymkode: 2f982...b72 Ja, dette er mitt største problem. Har konstant dårlig samvittighet. Overfor barna, mannen og jobben. Føler jeg ikke klarer å være mentalt helt til stede med familien fordi jeg er så sliten og stressa, det er alltid tusen ting jeg burde satt meg ned og gjort NÅ. Og jeg føler at jeg aldri kommer helt i mål. Samtidig har jeg dårlig samvittighet overfor jobben og elevene, fordi jeg føler at jeg gjør en halvveis god jobb. Jeg begynner å bli utbrent. Jeg har vondt i hodet hver dag, sliter med mye svimmelhet og kvalme pga stress. Jeg håper virkelig jeg får en ny jobb veldig fort, for jeg vet ikke hvor mye lenger jeg holder ut. Det føles ut som jeg ofrer min egen mentale helse og familien for jobben. Ble en liten utblåsning det her. Men kjenner at jeg gruer meg til hver dag. Takk for at du nevnte konkrete jobber andre lærere har byttet til. Vil gjerne høre fra flere angående dette Anonymkode: 4366c...67c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå