AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #1 Skrevet 9. september 2018 Jeg har bestemt meg for å ha barnet hjemme, inntil barnet er 2 år. Merker det er litt blandede følelser. Bør jeg ha dårlig samvittighet mtp at jeg fratar barnet mulighet til vennskap og lek med andre? Vi vil bruke året godt,finne på relevante aktiviteter hjemme, benytte oss av åpen barnehage, sang og besøke andre hjemme. Anonymkode: eef08...8f8
Gjest GiftMann38 Skrevet 9. september 2018 #2 Skrevet 9. september 2018 Nei! Du gjør barnet en kjempetjeneste! Så små barn har det best sammen med mor; de leker knapt med andre barn uansett.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #3 Skrevet 9. september 2018 1 time siden, GiftMann38 skrev: Nei! Du gjør barnet en kjempetjeneste! Så små barn har det best sammen med mor; de leker knapt med andre barn uansett. Takk for svar 😊 Er du virkelig en mann..? Anonymkode: eef08...8f8
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #4 Skrevet 9. september 2018 Nei, du bør ikke det i utgangspunktet, så hvorfor har du det? Tenker du at det hadde vært bedre med barnehage for barnet, men du selv har lyst? Eller går det ut over familien som helhet, er faren uenig eller hva? De grunnene du nevner (vennskap, lek), må du anstrenge deg litt for å kompensere for, men det går fint hvis du ikke bor altfor øde til. To år er ganske lite det også. Men det kan bli litt kjedelig for deg (snakker av erfaring), det er mye trilling, lekeplass, babysang, eventyrstund på biblioteket og åpen BHG syns jeg selv var pyton (men barnet likte det). Enkelte dager dro vi på macDonalds, så barnet kunne leke litt med andre barn i lekerommet der.... Anonymkode: 6d0d7...771
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #5 Skrevet 9. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har bestemt meg for å ha barnet hjemme, inntil barnet er 2 år. Merker det er litt blandede følelser. Bør jeg ha dårlig samvittighet mtp at jeg fratar barnet mulighet til vennskap og lek med andre? Vi vil bruke året godt,finne på relevante aktiviteter hjemme, benytte oss av åpen barnehage, sang og besøke andre hjemme. Anonymkode: eef08...8f8 Nei. Barn har liten glede av hverandre eller evne til å utvikle vennskap før de er ca 2 år. Dvs. De leker ved siden av hverandre mer enn med hverandre. Anonymkode: ce691...ccd 1
Gjest GiftMann38 Skrevet 9. september 2018 #6 Skrevet 9. september 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: Takk for svar 😊 Er du virkelig en mann..? Anonymkode: eef08...8f8 Ja selvsagt 😃 Vi utsatte barnehagestarten selv, har aldri angret på det. Min kone ønsker å gå hjemme enda lenger med nummer 2.
Snaskesnusken Skrevet 9. september 2018 #7 Skrevet 9. september 2018 4 timer siden, GiftMann38 skrev: Nei! Du gjør barnet en kjempetjeneste! Så små barn har det best sammen med mor; de leker knapt med andre barn uansett. Det stemmer ikke. 2
Blackbird Skrevet 9. september 2018 #8 Skrevet 9. september 2018 Bli hjemme med god samvittighet,men fra 1,5års alder kan det være at barnet vil kreve mer, pga at det trenger mer stimuli. Da kan du feks oppsøke åpen barnehage, lekepark/lekegruppe, evt ha deltidsplass i bhg, eller bli dagmamma selv og få en-to ekstra barn noen timer om dagen så barnet har lekekamerater hjemme.
Gjest BearMama Skrevet 9. september 2018 #9 Skrevet 9. september 2018 Du må gjøre det som føles rett for deg og ditt barn. Jeg var superaktiv med min med både åpne barnehager, turer etc etc, men min ble rett og slett allikevel rastløs. Så små barn leker ikke fantasileker sammen, men de leker sammen ved å løpe rundt, kopiere hverandre og blir en del av et lite samfunn med likesinnede. For min sønn var det riktig å starte i barnehagen da han var 1 år da han elsket det fra dag én og gledet seg til å gå ut døren hver morgen. Han hadde korte dager fra 09-15 og i løpet av de timene så sov han i 2 av dem. Jeg merket også at han utviklet seg veldig rask fordi han kopierte de eldre barna og lærte mye av å se på dem. Du kan jo også f.eks ha deltidsplass om du vil at barnet skal få den stimuleringen og sosiale samspillet som er veldig unikt i bhg?
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #10 Skrevet 9. september 2018 Jeg gikk kun et par mnd i barnehage totalt og aldri SFO. Jeg er veldig god på small talk og slikt med alle og enhver, men jeg sliter med de dypere vennskapsforholdene. Det kan ha vært en bidragsyter... Anonymkode: 2c511...2a2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #11 Skrevet 9. september 2018 Kjære deg, hvorfor har du dårlig samvittighet? Er det noe noen har sagt? Jeg husker jeg var på åpen bhg med mi lille som da var den eldste der. 14 mnd var hun. Et barn på ca 7 mnd var nysgjerrig på omverdenen og den ansatte sa "han er klar for bhg ja!" Flere ganger. Hun var veldig på at alle barn skal i bhg, og at mor ikke strakk til. Jeg begynte å tenke at jeg ikke var god nok. Dette var jo noe vi hadde bestemt oss k mellom, jeg og pappaen, at vi ventet til barnet vårt kan snakke. Slik at hun kan formidle hva hun vil, og formidle dersom noe skjer i barnehagen. Innerst inne føler jeg det er best at hun er hjemme. Jeg aktiviserer henne og sosialiserer henne, og jeg er jo med henne. Hun stortrives og har det gøy:) Ei annen venninne prøvde å få meg til å få dårlig samvittighet.."Hun kommer aldri til å bli selvstendig", sa hun da jeg sa vi skulle være hjemme med henne et par år til. Wtf? Alle barn er forskjellige. Dattera mi er trygg, modig og helt normal. Kjenner jeg blir irritert over denne mentaliteten at mor ikke er god nok og kan ikke tilfredsstille barnets behov. At kun barnehage er godt nok. Det er feil. Vi foreldre er de som oftest kjenner barna best. ♡ vær hjemme med barnet ditt med god samvittighet. Anonymkode: 5e37f...c1a 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #12 Skrevet 9. september 2018 4 timer siden, GiftMann38 skrev: Nei! Du gjør barnet en kjempetjeneste! Så små barn har det best sammen med mor; de leker knapt med andre barn uansett. Barn så små leker i aller høyeste grad med hverandre, men uten kunnskap kan du jo umulig vite om det. Jeg heller trodde ikke barn under 2 - 3 år lekte så mye med hverandre, men forskning viser at barn har glede av hverandre gjennom imitering og sosialisering på et litt annet nivå enn eldre barn. De smiler kanskje til hverandre, slår med ting i gulvet, og henter etter hverandre. Miniatyrsamfunn kalles de minstes avdeling og mye fint og viktig skjer i barnehagen i denne alderen selv om mange ikke vet om det. Det er ikke uten grunn at barnehagelærer utdanningen er en bachelor utdanning Til TS; du velger selv hva som er det beste for ditt barn, men personlig ville jeg ikke ventet så lenge. 1 1/5 år maks. Men det er min mening, og du skal absolutt ikke ha dårlig samvittighet Anonymkode: ea64b...622 3
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #13 Skrevet 9. september 2018 Barnet ditt kan også leke med andre barn selvom det ikke går i bhg så det er jo ikke noe du tar fra barnet ditt;) Anonymkode: 5e37f...c1a
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #14 Skrevet 9. september 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjenner jeg blir irritert over denne mentaliteten at mor ikke er god nok og kan ikke tilfredsstille barnets behov. At kun barnehage er godt nok. Det er feil. Vi foreldre er de som oftest kjenner barna best. ♡ vær hjemme med barnet ditt med god samvittighet. Vel, da har du misforstått mentaliteten totalt. Denne mentaliteten handler ikke om at mor ikke er «bra nok», det handler om at i dagens samfunn der knapt noen mødre er hjemmeværende etter mammapermisjon så går det sterkt utover sosialiseringen til barnet. Tidligere fikk «alle» kvinner barn tidlig i tjueårene og de møttes på dagtid for at barna skulle få leke sammen. I dag er barn flest i barnehagen fra de er 1 år gamle fordi begge foreldrene er nødt til å jobbe, og da er det ekstremt vanskelig å få til det sosiale aspektet som barnehagen gir. Anonymkode: 2c511...2a2 1
Arkana Skrevet 9. september 2018 #15 Skrevet 9. september 2018 Selvfølgelig bør du ikke ha dårlig samvittighet, tvert i mot bør du være glad for å ha mulighet til det. Vi gjorde det samme og det er jeg veldig glad for. Jeg mener ettåringer har det best hjemme og at barnehagestart ved to år er supert. 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #16 Skrevet 9. september 2018 Jeg jobber i barnehage og mener at det er veldig mange barn som ikke er klare overhodet til å begynne i barnehage. Husk at voksentettheten ikke alltid er god nok, det blir sjeldent satt inn vikar ved sykdom, det er møter og alt mulig annet som opptar personalet hver dag. Jeg mener grunnbemanningen i barnehagene er uforsvarlig lav, så jeg selv kommer til å være lenge hjemme. Det vil kreve mer av deg som forelder, men det er det beste å være hjemme! Men barn er forskjellige, du vet selv om barnet burde begynne eller ikke. Anonymkode: d365c...522 3
Blueblizz Skrevet 9. september 2018 #17 Skrevet 9. september 2018 Jeg hadde glatt vært hjemme så lenge som du med mitt lille magegull! Av erfaring vet jeg at jeg blir lei, så hvis jeg får barnehageplass ved fylte ett år vil jeg sende nurket i barnehagen. Hvis ikke vil jeg ikke klage over det men bestemme meg for at det var det beste tross alt.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #18 Skrevet 9. september 2018 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg gikk kun et par mnd i barnehage totalt og aldri SFO. Jeg er veldig god på small talk og slikt med alle og enhver, men jeg sliter med de dypere vennskapsforholdene. Det kan ha vært en bidragsyter... Anonymkode: 2c511...2a2 Det her finnes ikke relevant.. Anonymkode: 93935...a49 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #19 Skrevet 9. september 2018 Nei. Min begynte nettopp i bhg, da var han 21 mnd gammel. Gikk veldig fint, leker fint med de andre barna. Det er jo endel stress med ettåring i bhg, så hvis man ønsker og har mulighet til å være hjemme litt lenger, go for it. Anonymkode: a2948...81d
Gjest GiftMann38 Skrevet 9. september 2018 #20 Skrevet 9. september 2018 27 minutter siden, AnonymBruker said: Barn så små leker i aller høyeste grad med hverandre, men uten kunnskap kan du jo umulig vite om det. Jeg heller trodde ikke barn under 2 - 3 år lekte så mye med hverandre, men forskning viser at barn har glede av hverandre gjennom imitering og sosialisering på et litt annet nivå enn eldre barn. De smiler kanskje til hverandre, slår med ting i gulvet, og henter etter hverandre. Miniatyrsamfunn kalles de minstes avdeling og mye fint og viktig skjer i barnehagen i denne alderen selv om mange ikke vet om det. Det er ikke uten grunn at barnehagelærer utdanningen er en bachelor utdanning Til TS; du velger selv hva som er det beste for ditt barn, men personlig ville jeg ikke ventet så lenge. 1 1/5 år maks. Men det er min mening, og du skal absolutt ikke ha dårlig samvittighet Anonymkode: ea64b...622 Innrømmer glatt at jeg ikke har gått det prestisjefulle barnehagelærerstudiet ja, men hvis du helt oppriktig mener at et barn under to år har det bedre på institusjon enn sammen med sin mor så sier det ekstremt mye om hvor ideologisk ladet den utdanningen er 😀
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå