Gå til innhold

Har en på 9 uker som kun sover oppå meg med puppen i munn!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere kloke damer!

Vi har en på 9 uker her hjemme som vi sliter litt med søvnen (ikke natt egentlig, bare på dagen). Hun nekter å sove i vogna, i bilstolen eller noe annet sted. Sovner hun med puppen i munn og vi forsiktig forsøker å legge henne over et annet sted, våkner hun etter fem minutter. Får hun fortsette å ligge på oss, kan hun sove i tre timer. 

Vi har forsøkt å varme vogna med varmepose, legge klesplagg fra  meg i nærheten av nesa, trille tur, bysse og bære. Hun sovner når vi bærer henne, men våkner så fort vi legger henne fra oss. 

Må si jeg blir litt fortvila. Ikke tar hun smokk heller (prøvd virkelig alle typer). Noen som vet om dette går over? Er veldig slitsomt for meg når jeg er hjemme med henne. Får ikke gått på do omtrent en gang. Og så blir hun jo ikke blid akkurat, når hun sover alt for lite.. evig dårlig sirkel. Kanskje best å bare sette seg ned å la henne sove på meg? Får ikke dratt ut eller noe da men.. Hva tenker dere jeg burde gjøre? 

Anonymkode: c991b...48d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forsøk bæretøy og hold ut - det går over relativt snart.

Anonymkode: 91f1f...1a8

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg tenker du burde lese litt om det fjerde trimester. Dette er helt normalt, en på 9 uker er fortsatt bitte bitte liten og trenger ofte mye nærhet, trygghet og kontakt. Men det kommer til å gå over. Alt er en fase de første mnd så det er bare å prøve å senke skuldrene og "roll with the flow". Nyt det når det er gode perioder og tenk at det er forbigående i mer slitsomme perioder. Greit, du får ikke gjort så mye akkurat nå. Gjør det noe da? Sett deg ned i sofaen eller en god stol med baby i armene og se på tv eller les en bok eller sitt på KG og slapp av. Det går over ❤️

Endret av netpuppy
  • Liker 10
Skrevet

Søvn er et så stort behov, spesielt for en baby, at babyen vil sovne på andre måter også, om det ikke gis mulighet til å sove på denne måten hele tiden. Legg henne der hun skal sove. Om hun våkner igjen etter fem minutter de første gangene, så får det være. Hun må sove til slutt. 

Anonymkode: edcff...dd8

• Liker 2
Skrevet

Som nevnt over, les om fjerde trimester. 100% normalt for baby på ni uker.

Lag matpakker som ligger klare i kjøleskapet, ekstra middag som kan varmes i mikro, la baby ligge på et håndkle/i vippestol på badet mens du går på do/dusjer/steller deg. Og godta at det blir litt sutring noen minutter, det er ikke skadelig, bare slitsomt, det går over. Man må faktisk ivareta egne primære behov også selv om det ikke blir flotte måltid og hjemmespa.

Resten av tiden ville jeg latt meg selv bli brukt som madrass for en periode, og brukt bæretøy for å komme meg ut om dagene. Helt nødvendig for å overleve permisjon for min del, baby fikk nærhet og hvile, jeg fikk frisk luft og sosial stimuli 😛 

Anonymkode: 8aa19...08e

• Liker 3
Skrevet

At det går over av seg selv er slettes ikke sikkert 🤣 Her måtte vi desverre ta avvendig ved 1 år siden det aldri gikk over av seg selv. Tok flere uker 😴

Anonymkode: 5ad29...60b

• Liker 1
Skrevet

Her kan du forventer alt av "det er normalt" " babyen er liten enda du må bare holde ut" osv.  Normalt kan det være men ikke alle like å ha puppen hengende i munnen til babyen 24/7 og skjønner totalt frustrasjonen til ts, som har en baby som er bare fornøyd med puppen i munnen 24/7.  Jeg ville ha øvd mye mer med smokk ts.  Når hun sover etter hun har ammet godt, men småsuter på puppen, forsiktig dra den ut og sette inn smokk.  Da hun sover så ofte suger de fortsatt, men nå er det en smokk der istedenfor pupp.  Deretter kan du prøve å legge henne fra deg (men ville ha pakket henne inn i "swaddling" teppe først - google swaddling).  Mange sier de har prøvd, men problemet er at mange prøver på feil tiden (nemlig når de gråter, griner osv og da du lukter melk vil hun helst ha pupp).  La pappa prøve litt med smokk trening når hun er fornøyd og blid.  Ta smokken og dytte inn litt om gangen. Først kiler du litt mellom leppene og når hun åpne, dytte du inn litt igjen (ikke helt).  Hold den der frem til hun begynner å suge litt på den så dytte du inn litt til.  Mulig du må holde den inn for henne til og med etter hun har god tak.  Når dere over mer og mer på dette blir det lettere for henne å ta tak i smokken og da må du ikke jobbe så mye med det.  (Her fungert MAM start, som kjøpes på apoteket.  Det er fra 0-2 måneden og en silk silikon smokk.  Liten og fint og ikke for stor for munnen). 

Anonymkode: 580dd...450

• Liker 1
Skrevet

Min nr 2 var/er en slik klistremerkebaby. Løsningen for meg var bæresele. Jeg har til og med gått på do med baby i bæreselen. Men rutinene våre var ofte slik: Etter amming om morgenen, spiste jeg frokost og drakk kaffe mens hun sov i armene eller på fanget. Når hun våknet, fikk hun mat igjen og ny bleie, og da lå hun på stellematte på badegulvet mens jeg dusjet. Resten av dagen bar jeg stort sett i bæreselen. Hun elsket den fra første stund og sov seg gjennom dagene i den. Jeg fikk armene fri til å gjøre husarbeid, lage mat og leke med og hjelpe eldstemann. Dersom jeg ville sove selv på dagen, la jeg oss sammen i senga. Jeg ammet i søvn (liggende amming), og så sovnet vi begge slik. Vi trente på vognsoving, men det fungerte dårlig før rundt 3 mnd. Da godtok hun plutselig å bli trillet i søvn. Nå som hun er 6 mnd kan hun sove duppene på dagtid i vogn, i seng eller i babynest i sofa, men hun sover fortsatt best og lengst i armene mine. Så enkelte dager er jeg lat med god samvittighet, og ser på tv-serier mens jeg lar den lille datteren min sove i armene. Prøv å nyt tiden TS; den går faktisk veldig fort! 5-åringen min har nesten ikke tid til å være sammen med oss foreldre lengre, for han vil heller sykle og spille fotball i gata sammen med vennene sine. Så jeg koser meg inne med baby i fanget :)

Anonymkode: 5b49e...7be

• Liker 2
Skrevet

HELDIGE BABY!

Anonymkode: cf812...52f

Skrevet

Helt normalt. Prøv å godta at slik er det akkurat nå, men det varer ikke enig. Hvis du tenker på det fra babys ståsted, er det ikke så rart at baby ønsker å sove slik - beste og tryggeste stedet i verden! ❤️

Tro det eller ei, men det kommer til å komme en tid hvor du vil savne å ha en liten, sovende varm bylt oppå brystet ditt. Plutselig har de ikke tid til å kose, du er fullt opptatt med å hente dem ned fra bord og benker...

Anonymkode: c4d9e...830

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...