Gå til innhold

Rive hus, bygge nytt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg overtok huset til mine foreldre for noen år siden. Det er et gammelt hus nesten 100 år, men med nytt påbygg, vil tippe totalt rundt 240-260 kvadratmeter. Bor her nå med mann og to små barn. Jeg vokste opp her og trivdes sånn passe, men alltid vært endel husredd da huset har en gammel kjeller, store vinduer og mange rom med dører, altså på ingen måte åpent el oversiktelig. Det er forskjellige gulvhøyder og dørstokker over hele huset, utrolig upraktisk og irriterende. Vi har pusset opp badene selv, men det er fortsatt MASSE å gjøre for å få huset i stand slik vi vil ha det. I tillegg er det stadige lekkasjer ved det ene taket (må legge nytt tak etterhvert), og det kommer vann opp av kjellergulvet når vi dusjer/bader. Vi kjøpte huset ganske rimelig og mine foreldre flyttte inn i en mindre moderne bolig. Fy søren som jeg misunner dem! Da vi kjøpte var det litt i hyrten og styrten, vet ikke om vi hadde gjort det igjen, men gjort er gjort. Jeg føler nå at huset vokser meg oppover ørene, jeg driver konstant og ommøblerer, rydde og finner ikke roen her. Det er nesten slik at jeg ønsker mine foreldre el hans skal flytte inn her for jeg finner ikke den koselige følelsen her uten at jeg vet det er mange folk i huset 🙁 

Meg og mannen har snakket om at vi en gang må enten rive huset el totalrenovere, for det er så mye å gjøre her, det er for stort og så mange dårlige løsninger. Det vi vil ha er et lite-medium størrelse hus, på ca 120-maks 200 kvadratmeter. Moderne, åpent, maks 4 soverom, og to bad. Trenger ingen «fancy» byggematerialer. Er det noen som har vært gjennom denne prosessen selv, hvor mye ca koster det? Ble dere fornøyd?? Eller andre som har tanker rundt dette prosjektet som kan være nyttig?

Anonymkode: 68f25...87b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har dere en plass å bo i rivings- og oppbyggingperioden? Så riv.

Vi har et flott hus, synes jeg, men mannen min som har vært med på hele prosessen sier at han angrer på at det ikke ble revet på 90-tallet da han startet oppussingen. 

Anonymkode: e0318...14d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har dere en plass å bo i rivings- og oppbyggingperioden? Så riv.

Vi har et flott hus, synes jeg, men mannen min som har vært med på hele prosessen sier at han angrer på at det ikke ble revet på 90-tallet da han startet oppussingen. 

Anonymkode: e0318...14d

Ok takk for svar. Hvorfor angrer han? Synes du deres hus er praktisk, og kostet renoveringen mye totalt sett?

Anonymkode: 68f25...87b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at penger er med på å begrense mulighetene deres,  både i forhold til å renovere det dere har og ifht å bygge nytt (sånn er det jo for de fleste av oss). 

Da ville jeg gått inn fagfolk med byggeteknisk kompetanse som kan vurdere pris/verdi på renovering vs riving,  samt pris dersom dere selger som det står og heller kjøper noe ferdig i den stand dere ønsker dere. Rett og slett sette opp regnestykke over forskjellige alternativer og bruke det som grunnlag for å bestemme dere. 

Anonymkode: a8e88...8ea

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har tomt og vurderer å bygge så sjekk ut boligpartner. De leverer ferdighus basert på moduler så blir endel billigere. 

Kommer fort på endel hundretusener å rive pluss evt lage ny grunnmur utenom da. 

Skal du ha et arktiekttegnet hus så kommer det fort på 3-5 mill å bygge selve huset. 

Og om dere bygger så ta prisen å legg på MINST 10-15% etter at dere har fått pris på bygging for det havner aldri innenfor budsjett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi arvet et hus etter besteforeldrene til mannen min. Pusset opp absolutt alt og gjorde mest mulig selv. Det var dyrt og tidkrevende og da vi var ferdige var huset på ingen måte drømmehuset like vel. Rominndelingen passet ikke meg og vegger kunne ikke flyttes. Det ble altfor mye trappeløping da huset hadde vaskerom i kjelleren. Der var det også bad, men ingen gadd og gå dit for å gjøre seg i stand, så vi sto i kø for badet i 2. etasje. Så vi solgte og kjøpte tomt og bygget selv.

Vi angrer begge for at vi pusset opp i stedet for å rive. Tomten var kjempefin og det hadde vært koselig å bo der besteforeldrene bodde. Vi er kjempefornøyd med huset vi har i dag, så hvis det kunne vært bygget på den tomten hadde det vært perfekt!

Anonymkode: 84df7...2e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville solgt og kjøpe nytt. Har selv nettopp flyttet fra et hus det jeg aldri falt til ro, der jeg ommøblerte (enten på ekte eller i hodet) hele tiden. Men huset kunne ikke bli bedre, konstruksjonen var som den var, den var bare minimale ting jeg kunne gjøre noe med. Det skulle bygges nye hus i området, og vi kjøpte et av de. Fy søren, så fornøyd jeg er med å ha flyttet!! Her er alt logisk plassert i forhold til hverandre. Vi har akkurat den plassen vi trenger, ingen unødvendige rom som opptar rot. Likt gulv i alle rom. 

Anonymkode: 4d5df...12a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis tomten er stor kan dere skille ut en del av den, og bygge det nye huset deres der, og så selge det gamle når det nye er klart. Boligpartner har sånne hus du beskriver. Be om en katalog! 

Anonymkode: 4d5df...12a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/16/2018 at 12:30 PM, AnonymBruker said:

Synes det er utrolig trist når vakre, gamle hus med sjel rives. 

Anonymkode: 93898...408

Men uttaler du deg på teoretisk grunnlag eller har du prøvd å bo i et sånn hus, som et vanlig moderne A4-familie? la oss si to voksne der begge jobber, og to barn i barnehage- eller skolealder.

For det høres kanskje bra med sjel. Men huset fungerer ikke i det daglige. Bor selv i et gammelt hus bygd på slutten av 20-tallet. Av de tingene som jeg vil nevne som mest upraktiske er vel kjøkken, bad og gang. Kjøkkenet er lite avlukket rom, plassert i det mørkeste hjørne av huset med utsikt mot inngangsdøra. Her skulle jo husmor være alene på dagtid og lage middag for familien, hun fortjener ikke sollys og utsikt, sånne ting "sparer" for mannen og gjestene og den "fine stua". Det fungerer jo ikke i 2018, når begge kommer hjem fra jobb samtidig og hele familien samles på kjøkkenet for å lage middag, gjøre lekser, og den er bygd med plass for en. 

Gang pluss vindfang er smal og lang, her er det hele 10 kvm men uten plass å henge fra seg klær og sko for en familie på 4, for det er for smalt. Bad på 2,5 kvm. Vet ikke, må jeg engang forklare hvorfor det siste fungerer dårlig for en småbarnsfamilie? 

Det som gjør slike hus er svært dyre å tilpasse, er at trapp og pipe er gjerne plassert midt i huset, er bærende konstruksjon og dikterer mye av planløsningen. Å flytte eller fjerne de er enten veldig dyrt eller umulig, det er avhengig av hvem du spør, en arkitekt eller en utbygger. Samme med rør-plassering, de er der de er, og ikke nødvendigvis lett å flytte eller utvide kjøkken og bad.  

Jeg forstår derfor godt TS og det ønsket om å bare rive ned hele greia..

Anonymkode: e44dc...f7b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å få inn noen som kan hjelpe dere med prisvurdering på enten renovere eller bygge nytt. Regner med dere ikke har ubegrenset budsjett.

Kanskje kan romløsningen endres og ting flyttes litt rundt på? Det hjelper med friske øyne som ikke har sentimentale føleser knyttet til utsikten fra kjøkkenvinduet. 

Anonymkode: 9d12f...a95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.9.2018 den 13.26, AnonymBruker skrev:

Men uttaler du deg på teoretisk grunnlag eller har du prøvd å bo i et sånn hus, som et vanlig moderne A4-familie? la oss si to voksne der begge jobber, og to barn i barnehage- eller skolealder.

For det høres kanskje bra med sjel. Men huset fungerer ikke i det daglige. Bor selv i et gammelt hus bygd på slutten av 20-tallet. Av de tingene som jeg vil nevne som mest upraktiske er vel kjøkken, bad og gang. Kjøkkenet er lite avlukket rom, plassert i det mørkeste hjørne av huset med utsikt mot inngangsdøra. Her skulle jo husmor være alene på dagtid og lage middag for familien, hun fortjener ikke sollys og utsikt, sånne ting "sparer" for mannen og gjestene og den "fine stua". Det fungerer jo ikke i 2018, når begge kommer hjem fra jobb samtidig og hele familien samles på kjøkkenet for å lage middag, gjøre lekser, og den er bygd med plass for en. 

Gang pluss vindfang er smal og lang, her er det hele 10 kvm men uten plass å henge fra seg klær og sko for en familie på 4, for det er for smalt. Bad på 2,5 kvm. Vet ikke, må jeg engang forklare hvorfor det siste fungerer dårlig for en småbarnsfamilie? 

Det som gjør slike hus er svært dyre å tilpasse, er at trapp og pipe er gjerne plassert midt i huset, er bærende konstruksjon og dikterer mye av planløsningen. Å flytte eller fjerne de er enten veldig dyrt eller umulig, det er avhengig av hvem du spør, en arkitekt eller en utbygger. Samme med rør-plassering, de er der de er, og ikke nødvendigvis lett å flytte eller utvide kjøkken og bad.  

Jeg forstår derfor godt TS og det ønsket om å bare rive ned hele greia..

Jeg synes ikke det er noe problem å bo i et gammelt hus som en moderne familie. Du uttaler deg som om alle gamle hus har dårlig planløsning og små bad og kjøkken, men det stemmer ikke. Selv elsker jeg de store vinduene, de gamle dørene, tregulvene osv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har totalrenovert et hus fra 50-tallet, og kjøpte den gang hus ut fra at vi hadde 4 barn. Vi kjøpte et hus med mange soverom, men med to bittesmå bad, en knøttliten gang og et lite kjøkken. Vi hadde ikke mulighet til å endre rominndeling for å få større bad, gang og kjøkken, og dette er det som ergrer meg mest i dag. Nå er ungene på vei ut av redet, og vi kommer til å selge for å få oss et hus med bedre planløsninger, vel å merke: bedre planløsninger for oss.  

Anonymkode: 7445b...bb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/19/2018 at 9:04 PM, AnonymBruker said:

Jeg synes ikke det er noe problem å bo i et gammelt hus som en moderne familie. Du uttaler deg som om alle gamle hus har dårlig planløsning og små bad og kjøkken, men det stemmer ikke. Selv elsker jeg de store vinduene, de gamle dørene, tregulvene osv. 

Ikke som alle har, men som også TS har, der hun sa at huset er upraktisk med små rom. Hvis du har et gammelt villa med store rom og du elsker sjela i det huset, er det irrelevant for TS, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...