Gå til innhold

Date en jehovas vitne.. hva må jeg tenke på?

Anbefalte innlegg

Skrevet
17 minutter siden, SoWhat? skrev:

Alle i Jehovas Vitner er ikke like. Det er litt forskjellig i ulike menigheter. Men de legger veldig stor vekt på at en skal ha en "uangripelig" fasade! Så om de drikker, så er det ikke innafor å bli fulle osv. De er ganske strikse, og etter mitt syn ganske ekstreme. Du får jo bare snakke med ham for å vite hvor han står. Si at du ikke vet så mye om det, og det må være greit å spørre litt.

Mildt sagt Extreme. De er kamuflert som relegion, men er egentlig et av verdens største "pyramidespill". De er nesten like ille som scientologkirken, om du har hørt om de. Du må  betale "tiende" av inntekten din, dvs. en viss prosent av lønnen din går til "menigheten". I tillegg er det masse kollekt og egeninnsats. Pengene blir kanalisert oppover i systemet til de såkalt "eldste". De eldste av de eldste, for å si det sånn sitter i Brooklyn New York. Der er det avdekket mye bak lukkede dører, bl.a. misbruk av barn. De menige medlemmer er totalt hjernevasket, og tror verden vil gå under, og de rettroende skal oppstå i et tusenårsrike og bla bla bla.

Så hvis du vil date en mann som støtter et sånt system, så værsågo.

Anonymkode: faaf6...e4d

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mildt sagt Extreme. De er kamuflert som relegion, men er egentlig et av verdens største "pyramidespill". De er nesten like ille som scientologkirken, om du har hørt om de. Du må  betale "tiende" av inntekten din, dvs. en viss prosent av lønnen din går til "menigheten". I tillegg er det masse kollekt og egeninnsats. Pengene blir kanalisert oppover i systemet til de såkalt "eldste". De eldste av de eldste, for å si det sånn sitter i Brooklyn New York. Der er det avdekket mye bak lukkede dører, bl.a. misbruk av barn. De menige medlemmer er totalt hjernevasket, og tror verden vil gå under, og de rettroende skal oppstå i et tusenårsrike og bla bla bla.

Så hvis du vil date en mann som støtter et sånt system, så værsågo.

Anonymkode: faaf6...e4d

Har jo lest en del om det, men jeg svarte mer ut fra dem jeg har møtt og snakket med. Ikke at det er så mange, men noen. Når jeg kun leser om dem så er jeg ytterst skeptisk, fordi de lar ikke andre få fullt innsyn i hvordan de lever. Det syns jeg er ganske illevarslende. Du har sikkert mer kunnskap enn meg om dem, og det ser ganske så drøyt ut! 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han har aldri vært gift. Har barn. Drikker alkohol og feirer bursdag?

Anonymkode: c5039...fdd

JH kan godt drikke alkohol men de skal ikke bli beruset.  En annen ting å tenke på er at JH skal på møter nesten hver kveld hele uka.  Så hun kommer ikke til å se så mye til han.

Skrevet

Kjenner et par der hun er med i Jehova, hun var tidligere gift og hadde barn sammen med en mann som også var medlem.

Etter at de skilte seg har hun giftet seg på nytt med en mann utenfor menigheten. Det blir akseptert så lenge de giftet seg. Samboerskap var uaktuelt.

Anonymkode: d3027...b04

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Er ikke jehovas vitne selv, vet svært lite .. noe jeg må tenke på før jeg innleder forhold med jehovas vitne fyr?

Du har da drøssevis av normale mannfolk å velge iblant som nok er litt mer virkelighets orienterte ...men hvis du synes det er spennende så hvorfor ikke go with the flow? :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hatt JV veldig tett innpå livet siden jeg har nære familiemedlemmer som er med. Mitt inntrykk er at alle JV er forskjellige og at de fleste er gode mennesker, men at de hjernevasket. De eldste i menigheten er de med makt. Mine familiemedlemmer har veiledere og disse syns jeg ikke er helt gode. Ser absolutt at de rådene de gir ikke er i beste mening og med en kusine som er utstøtt og hennes foreldre som står hjelpesløse igjen er ikke dette særlig heldig. Hun ble døpt svært ung og det burde hun aldri ha blitt. Hvem som helst oppegående person kan se at det var et svært dumt valg. Nå sitter de der uten å kunne ha kontakt med henne, mens hennes bror som aldri døpte seg kan gjøre hva han vil og være inne i varmen. Svært uheldig. Kusinen min trenger foreldrene sine sårt. 

Anonymkode: 074ad...823

• Hjerte 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt JV veldig tett innpå livet siden jeg har nære familiemedlemmer som er med. Mitt inntrykk er at alle JV er forskjellige og at de fleste er gode mennesker, men at de hjernevasket. De eldste i menigheten er de med makt. Mine familiemedlemmer har veiledere og disse syns jeg ikke er helt gode. Ser absolutt at de rådene de gir ikke er i beste mening og med en kusine som er utstøtt og hennes foreldre som står hjelpesløse igjen er ikke dette særlig heldig. Hun ble døpt svært ung og det burde hun aldri ha blitt. Hvem som helst oppegående person kan se at det var et svært dumt valg. Nå sitter de der uten å kunne ha kontakt med henne, mens hennes bror som aldri døpte seg kan gjøre hva han vil og være inne i varmen. Svært uheldig. Kusinen min trenger foreldrene sine sårt. 

Anonymkode: 074ad...823

Når troen på en fantasifigur blir viktigere enn ens eget kjøtt og blod 😳

(Vet at han ikke er en fantasifugur for dem, men for meg er han det, enten han kalles Jehova, Jesus eller Julenissen.) 

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg har datet en person som er JV hadde jeg visst at ting var så komplisert og at han var så "skadet" hadde jeg nok aldri fortsatt å møte han. Vi møttes av og på i 1 1/2 år hvor han tidligere hadde vært gift, men nå var separert. Vi kunne aldri gjøre noe offentlig, vi var på dater men da måtte vi dra unna mye folk. Hver gang vi planla å gjøre ting sammen, så bailet han i siste liten fordi det var kjæreste ting å gjøre og det kunne han ikke - samvittigheten tok han. Han bar så tydlig preg av å være redd for hva familien ville si, redd for å bli utstøtt... miste venner og alt. Jeg ble gravid med fyren to ganger, mistet barnet den ene gangen sent. Andre gangen er nå, og han har bare stukket hodet i sanden og bare fester og ruser seg - jeg tror han er blitt utstøtt, og vi har ikke lengre kontakt. Har aldri opplevd noen oppføre seg så dårlig - trolig på grunn av redsel for menigheten og det å ikke vite hva man skal gjøre fordi man blir dradd mellom to verdener. Ville tenkt meg GODT OM!  Selv om hvor overbevisende de kan virke i starten, med god moral og fremtidsønsker. Så kommer de fra noe helt annet enn hva vi fleste andre har vokst opp med og kan sette oss inn i. Jeg prøvde å forstå men det der er ikke en lett sak! Huff skulle hørt på familien min før det gikk for langt.

Anonymkode: d5ebe...dfd

• Liker 2
Skrevet

Jeg sier bare LØP. Ble sammen med en som påstod han var ferdig med JV, men han ble støtt og stadig påminnet fra hans familie om å komme tilbake. Han får ikke ha kontakt med dem ellers, og savnet blir stort. Så annenhver uke gikk han fra å ville være med meg og å dumpe meg for å vurdere å gå tilbake. 

Ikke skjønner han sånne ting som gaver, fikk de aller kleineste gavene dager før bursdag/jul da han ikke feiret disse dagene. Og at han seriøst tror dommedag kommer.... Og derfor gir faen i forsøpling, hjelpearbeid fordi verden går ned uansett. Usj. 

Anonymkode: 406a8...40d

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner så mange koselige i Jehovas vitner jeg da, har ingen religion for meg selv - er bare født kristen. Har hørt en del om dette med at deler av lønna går til menigheten. Dette gjør de av glede for en dag om de skulle slite så er det dugnadshjelp hjemme hos de med diverse. Det de tror om paradisverden gir de styrke i hverdagen. 

Anonymkode: 4890a...6b4

• Liker 1
Skrevet

JV får ikke bruke prevensjonsmidler eller abort. Så den dagen dere har sex, regn med at ungene kommer kjapt deretter ;)... 

ei i byen min hadde plutselig 4 barn før hun var 19 år, nettopp pga denne situasjonen. 

Anonymkode: 01e76...445

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:
JV får ikke bruke prevensjonsmidler eller abort. Så den dagen dere har sex, regn med at ungene kommer kjapt deretter ;)... 

ei i byen min hadde plutselig 4 barn før hun var 19 år, nettopp pga denne situasjonen. 

Anonymkode: 01e76...445

Du tar feil. Dette er hva Jehovas vitner selv skriver: 

"Jesus gav ikke sine etterfølgere befaling om å få eller ikke få barn. Heller ikke noen av Jesu disipler gav et slikt påbud. Bibelen inneholder ikke noe forbud mot familieplanlegging. Det prinsippet som står i Romerne 14:12, gjelder i dette spørsmålet: «Hver enkelt av oss [skal] avlegge regnskap for seg selv overfor Gud.»

Hvert ektepar står derfor fritt til selv å bestemme om de vil ha barn eller ikke. De kan også bestemme hvor mange barn de vil ha, og når de vil ha dem. Hvis et ektepar velger å bruke prevensjon for å unngå graviditet, er det deres personlige avgjørelse og deres ansvar, så sant det ikke er en prevensjonsmetode som har aborterende effekt. Ingen bør dømme dem for det. – Romerne 14:4, 10–13."

https://www.jw.org/no/hva-bibelen-laerer/sporsmal/prevensjon-bibelens-syn/

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hei Ts her! 

Vil bare fortelle hvordan det har gått, vi dater og er sammen nå og har aldri møtt en så fantastisk mann. Han er ikke aktivjehovas vitne og veldig laid back, drikker og gjør som han ønsker. Vi har det kjempefint og han har også et barn og jeg og vi alle kommer hodt overens, han feirer ikke jul selv men før barnet gjør han det.  Har noen meninger som jeg er uenige i men det er ikke noe alvorlig. Han hjelper meg maassse og har fått hilst på familien kun ene broren er jh ...  og vi gjør masse offentlig. Er virkelig glad jeg valgte å gå videre med ham.

Skrevet

husk å holde av 10% av lønnen din til kollekt😆tror det ennå er vanlig

Anonymkode: 596bb...336

Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei Ts her! 

Vil bare fortelle hvordan det har gått, vi dater og er sammen nå og har aldri møtt en så fantastisk mann. Han er ikke aktivjehovas vitne og veldig laid back, drikker og gjør som han ønsker. Vi har det kjempefint og han har også et barn og jeg og vi alle kommer hodt overens, han feirer ikke jul selv men før barnet gjør han det.  Har noen meninger som jeg er uenige i men det er ikke noe alvorlig. Han hjelper meg maassse og har fått hilst på familien kun ene broren er jh ...  og vi gjør masse offentlig. Er virkelig glad jeg valgte å gå videre med ham.

Ja dette gikk fort!

Anonymkode: 4890a...6b4

• Liker 1
Skrevet

Kunne aldri blitt sammen med en slik mann ikke engang en som er religiøs. Blir altfor ulik meg selv det. Styr unna

Anonymkode: d1500...acb

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tull.

Anonymkode: a0339...df8

• Liker 2
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du tar feil. Dette er hva Jehovas vitner selv skriver: 

"Gir Jehovas vitner tiende?

Nei, Jehovas vitner praktiserer ikke tiende; arbeidet vårt blir støttet av anonyme frivillige bidrag. Hva er tiende, og hvorfor gir ikke Jehovas vitner tiende?

I Moseloven, som ble gitt til Israel i gammel tid, var det et bud om å gi tiende – man skulle gi en tiendedel av det man eide. Men Bibelen viser tydelig at Moseloven – deriblant budet om å «innkreve tiende» – ikke gjelder de kristne. – Hebreerne 7:5, 18; Kolosserne 2:13, 14.

I stedet for å gi obligatoriske gaver og tiender etterligner Jehovas vitner de første kristne og støtter sin virksomhet på to måter: ved å utføre sitt personlige forkynnelsesarbeid uten betaling og ved å gi frivillige bidrag.

Vi følger med andre ord dette påbudet som Bibelen gir de kristne: «La enhver gjøre slik som han har besluttet i sitt hjerte, ikke motvillig eller under tvang, for Gud elsker en glad giver.» – 2. Korinter 9:7."

https://www.jw.org/no/jehovas-vitner/faq/gir-jehovas-vitner-tiende/

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...