Prøver1988 Skrevet 9. september 2018 #1 Skrevet 9. september 2018 Nå har min mann og jeg prøvd å bli gravide med nummer to siden våren 2017, uten hell. Vi har nylig hatt utredning privat der alt ser fint ut, bare litt trege svømmere på mannen. Med førstemann ble vi gravide i pp3 eller noe, uten å egentlig prøve så veldig hardt. Jeg har alltid hatt regelmessige sykluser på 28-29 dager og kjenner godt når jeg har EL, noe jeg har fått bekreftet med EL-tester. Klinikken vi var på mener vi bør kjøre på med IVF, men vi har mest lyst å prøve selv et par måneder til, og så evnt inseminering. Er det noen her som ble lett gravid med nummer 1, men som brukte lang tid på nummer 2? Evnt har hatt hell med inseminering? Jeg trenger tips og råd, blir helt utmattet av denne prøvingen! 😫
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #2 Skrevet 9. september 2018 Hei. Her nærmer vi oss 1 år med prøving på nr 2. Jeg har blitt gravid en gang, men endte dessverre SA i våres.Har innsett at vi kanskje trenger hjelp med barn nr 2 selv om vi fikk barn nr 1 med ca 6mnd prøving. Må vel bare innse det og få ut fingeren med å bestille time. Men det sitter langt inne... hadde jeg visst dette på forhånd , så hadde vi starter tidligere med prøvingen på barn 2. huff, Jeg forstår frustrasjonen din og håper det ordner seg snart! Anonymkode: c2daa...d95
Prøver1988 Skrevet 9. september 2018 Forfatter #3 Skrevet 9. september 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei. Her nærmer vi oss 1 år med prøving på nr 2. Jeg har blitt gravid en gang, men endte dessverre SA i våres.Har innsett at vi kanskje trenger hjelp med barn nr 2 selv om vi fikk barn nr 1 med ca 6mnd prøving. Må vel bare innse det og få ut fingeren med å bestille time. Men det sitter langt inne... hadde jeg visst dette på forhånd , så hadde vi starter tidligere med prøvingen på barn 2. huff, Jeg forstår frustrasjonen din og håper det ordner seg snart! Anonymkode: c2daa...d95 Huff, så kjipt med SA 😕 Satt langt inne her også å bestille time til utredning. Jeg ringte fastlegekontoret når mensen kom den mnd vi hadde prøvd ett år. Og knakk helt sammen når jeg ikke fikk time før tre uker etterpå... Fastlegen henviste videre, og fikk time til gyn 4 mnd etter der igjen 😳 Den timen har vi bare droppet og heller tatt det privat. Så vil absolutt anbefale å bare sette i gang prosessen med utredning, for det tar tid! Er mange mnd ventetid på ivf også 😕 Plutselig blir dere gravide mens dere venter! Jeg tenker også til tider at vi burde begynt prøvingen tidligere, men det får vi jo ikke endret på nå. Masse lykke til videre i prøvingen, krysser fingrene for dere 😊
lillemeg90 Skrevet 9. september 2018 #4 Skrevet 9. september 2018 Førstemann satt på første forsøk. Det gjorde nr to også men endte i SA. Prøvde i 10 mnd før jeg ble gravid igjen, men det også ble SA. Etter 3 mnd er jeg gravid igjen, 5+3. Så får vi se om det varer:)
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #5 Skrevet 9. september 2018 Takk😊 masse lykke til selv! ja, blir å bestille privat og ikke via fastlege. Du var ikke tilfeldigvis i Oslo? Når jeg googler steder, så er det så mange å velge mellom. De fleste stedene er vel ok. Er det mange mnd ventetid for ivf når man går privat også ? Eller selve prosessen som tar tid? Anonymkode: c2daa...d95
Prøver1988 Skrevet 9. september 2018 Forfatter #6 Skrevet 9. september 2018 16 minutter siden, lillemeg90 skrev: Førstemann satt på første forsøk. Det gjorde nr to også men endte i SA. Prøvde i 10 mnd før jeg ble gravid igjen, men det også ble SA. Etter 3 mnd er jeg gravid igjen, 5+3. Så får vi se om det varer:) Så tungt med to SA da 😕 Men gratulerer og håper spiren sitter denne gangen 😊
Prøver1988 Skrevet 9. september 2018 Forfatter #7 Skrevet 9. september 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk😊 masse lykke til selv! ja, blir å bestille privat og ikke via fastlege. Du var ikke tilfeldigvis i Oslo? Når jeg googler steder, så er det så mange å velge mellom. De fleste stedene er vel ok. Er det mange mnd ventetid for ivf når man går privat også ? Eller selve prosessen som tar tid? Anonymkode: c2daa...d95 Nei, vi var i Bergen. På klinikk Hausken. Lurer på om de holder til i Oslo også? Har hørt mye bra om de i hvertfall 😊 Vi fikk time til utredning 2-3 uker etter vi ringte. Men da var det mye pågang siden de hadde hatt sommerstengt i 3 uker. Vi trenger ikke vente på ivf, vi kan sette i gang når vi selv ønsker 😊 Har satt oss på venteliste på ivf i det offentlige også, så får vi se hva vi ender opp med. Håper jo helst å klare det selv, evnt ved inseminering.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #8 Skrevet 9. september 2018 Håper det ordner seg for dere! Merker at dette begynner å bli tungt å bære på, synes jeg i tillegg ser gravide overalt. Og alle andre venner/kollegaer blir jo gravide en etter en. Vil egentlig ikke påk jobb eller være sosial, men biter tenna sammen foreløpig. Barnet fra før er lyspunktet i denne perioden, men samtidig sårt at vi ikke klarer å skaffe søsken. Huff, ikke lett dette. .. hvordan holder dere ut i hverdagen? Anonymkode: c2daa...d95
Prøver1988 Skrevet 9. september 2018 Forfatter #9 Skrevet 9. september 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Håper det ordner seg for dere! Merker at dette begynner å bli tungt å bære på, synes jeg i tillegg ser gravide overalt. Og alle andre venner/kollegaer blir jo gravide en etter en. Vil egentlig ikke påk jobb eller være sosial, men biter tenna sammen foreløpig. Barnet fra før er lyspunktet i denne perioden, men samtidig sårt at vi ikke klarer å skaffe søsken. Huff, ikke lett dette. .. hvordan holder dere ut i hverdagen? Anonymkode: c2daa...d95 Takk, det samme! Ja, det er fryktelig tungt! Jeg får hele tiden spørsmål fra folk om når nestemann kommer 😳 Prøver bare å le det vekk og sier ting som ikke med det første og sånt. Men egentlig har jeg bare lyst å begynne å gråte og si at vi har prøvd en evighet. Til og med barnet vi har fra fra spør når h*n skal få en lillebror/søster... Jeg kjenner også at jeg sliter i hverdagen. Spesielt dagene etter mensen har kommet. Da er jeg helt ustabil, stakkars mannen som må holde ut med meg 🙈 Han har det jo ikke noe kjekt han heller. Og tiden mellom EL og mensen er så laaaang! Jeg tør ikke teste heller, for jeg er redd for å bli skuffet (igjen). Det som har hjulpet litt, er å snakke åpent med venninner om alt. Jeg har to venninner jeg har valgt å dele alt med. Men igjen, så har ikke de vært i samme situasjon, selvom de begge har barn. Så det er tungt. Jeg prøver å ikke tenke for mye, men det er jammen ikke enkelt! Har du andre å snakke med enn mannen? Eller holder dere prøvingen for dere selv?
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #10 Skrevet 9. september 2018 Kjenner meg veldig igjen ifh folk om når nestemann kommer, spesielt folk på jobben spør jevnlig om det og det irriterer meg litt. Folk burde tenke seg om før de spør om sånt for de aner ikke hva andre går igjennom. En ting er familie og venner som man kan snakke mer åpent om situasjonen, men jeg har ikke behov for å prate om det med «Turid» fra jobben som jeg møter av og til i kantina. Uansett, vi har foreløpig holdt det for oss selv og spøkt det bort når venner/familie spør. Men vil nok åpne meg mer kanskje jo lenger tid det tar. Virker som de fleste tenker at nestemann skal komme fort siden det er så vanlig å få de tett i alder nå for tiden. så mange tenker vel at det er naturlig at vi prøver siden barnet fra før er 4 år. Anonymkode: c2daa...d95 1
Prøver1988 Skrevet 9. september 2018 Forfatter #11 Skrevet 9. september 2018 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjenner meg veldig igjen ifh folk om når nestemann kommer, spesielt folk på jobben spør jevnlig om det og det irriterer meg litt. Folk burde tenke seg om før de spør om sånt for de aner ikke hva andre går igjennom. En ting er familie og venner som man kan snakke mer åpent om situasjonen, men jeg har ikke behov for å prate om det med «Turid» fra jobben som jeg møter av og til i kantina. Uansett, vi har foreløpig holdt det for oss selv og spøkt det bort når venner/familie spør. Men vil nok åpne meg mer kanskje jo lenger tid det tar. Virker som de fleste tenker at nestemann skal komme fort siden det er så vanlig å få de tett i alder nå for tiden. så mange tenker vel at det er naturlig at vi prøver siden barnet fra før er 4 år. Anonymkode: c2daa...d95 Vårt barn er også 4 år faktisk. Så jeg skjønner jo at folk lurer, men er enig i at de burde tenke seg om, for det er skikkelig sårt! Jeg liker ikke lyve heller (og er ikke noe flink til det), så trives ikke med å måtte svare i det hele tatt 😕 Blææ! Får håpe det går for oss begge snart 😊 En uke siden EL her, så jeg bare venter på å kunne teste. Håper virkelig det sitter denne mnd, vet ikke hvor mye mer jeg orker nå. Føler jeg går inn og ut av depresjon pga dette her egentlig 😕
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #12 Skrevet 9. september 2018 Nr 1, ble ikke prøvd på en gang. Nr 2 satt på første forsøk, men endte dessverre med avslutning pga dødt foster. Vi har nå prøvd i snart 6 mnd uten hell så langt, men en dag sitter nok spiren igjen Eldste er nå snart 9 år Anonymkode: 0a5d3...2da
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #13 Skrevet 9. september 2018 Jeg ble gravid ganske raskt med nr 1. Vi prøvde ikke og han var en overaskelse. Vi har prøvd på nr to siden våren 2017, med en spontanabort nå i vår. Skal til Hausken klinikken til uken for sjekk. Jeg begynner å bli litt «gammel», så om vi får hjelp vil vi ikke vente. Det skjer liksom ikke noe, uansett hvor hardt vi prøver. Jeg har en superstabil syklus (mensen kommer alltid etter 16:00 dag 28) og kjenner eggløsning og har masse eggløsningslim. Eneste gangen mensen har vært forsinket er de to gangene jeg har blitt gravid. Bruker fertilitetsmonitor, selv om jeg kjenner kroppen min ganske godt. Fertilitetsmonitoren bekrefter det jeg allerede vet og kjenner. Jeg håper vi kan begynne ganske raskt med litt hjelp. Jeg er lei av å ikke få det til og å bli skuffet. Anonymkode: a3390...2f9
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #14 Skrevet 9. september 2018 1 time siden, Prøver1988 skrev: Vårt barn er også 4 år faktisk. Så jeg skjønner jo at folk lurer, men er enig i at de burde tenke seg om, for det er skikkelig sårt! Jeg liker ikke lyve heller (og er ikke noe flink til det), så trives ikke med å måtte svare i det hele tatt 😕 Blææ! Får håpe det går for oss begge snart 😊 En uke siden EL her, så jeg bare venter på å kunne teste. Håper virkelig det sitter denne mnd, vet ikke hvor mye mer jeg orker nå. Føler jeg går inn og ut av depresjon pga dette her egentlig 😕 Vi er i en ganske lik situasjon da😞 det vil jo gå til slutt, men akkurat nå ser jeg IKKE lyset i enden av tunnelen. Humøret mitt er også veldig opp og ned.. stakkars mannen min som holder ut.. vet det ikke er så lett for han heller, men føler meg liksom så mislykket når jeg ikke klarer å bli gravid igjen. Kjenner du noen symptomer da? Er du en som tester mye eller klarer du unngå det? Anonymkode: c2daa...d95
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #15 Skrevet 9. september 2018 Vi prøvde i 5PP på barn 1 og 3 år på barn 2. Med nummer 2 gikk det først ca 18 mnd uten positiv test og så 3 SA i løpet av de neste 18 mnd før det endelig gikk bra. Ville ha 2-2,5 år mellom barna og endte med 5 år mellom dem. Dro og ba om utredning etter første SA (da hadde vi prøvd 2 år og hadde 1 tidlig SA som eneste resultat) og fikk beskjed om at det ikke var noe de kunne gjøre for oss siden vi tydelig klarte å bli gravide på egenhånd, med 1 levendefødt og 1 SA bak oss. Samme beskjed da jeg ba om utredning etter SA#3, eneste vi fikk var gratis TUL neste gang jeg testet positivt. Anonymkode: d3d13...30e
Prøver1988 Skrevet 9. september 2018 Forfatter #16 Skrevet 9. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nr 1, ble ikke prøvd på en gang. Nr 2 satt på første forsøk, men endte dessverre med avslutning pga dødt foster. Vi har nå prøvd i snart 6 mnd uten hell så langt, men en dag sitter nok spiren igjen Eldste er nå snart 9 år Anonymkode: 0a5d3...2da Huff, så trist. Var du langt på vei når dere fant det ut? Masse lykke til med prøving, det ordner seg nok før du vet ordet av det 😄
Prøver1988 Skrevet 9. september 2018 Forfatter #17 Skrevet 9. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg ble gravid ganske raskt med nr 1. Vi prøvde ikke og han var en overaskelse. Vi har prøvd på nr to siden våren 2017, med en spontanabort nå i vår. Skal til Hausken klinikken til uken for sjekk. Jeg begynner å bli litt «gammel», så om vi får hjelp vil vi ikke vente. Det skjer liksom ikke noe, uansett hvor hardt vi prøver. Jeg har en superstabil syklus (mensen kommer alltid etter 16:00 dag 28) og kjenner eggløsning og har masse eggløsningslim. Eneste gangen mensen har vært forsinket er de to gangene jeg har blitt gravid. Bruker fertilitetsmonitor, selv om jeg kjenner kroppen min ganske godt. Fertilitetsmonitoren bekrefter det jeg allerede vet og kjenner. Jeg håper vi kan begynne ganske raskt med litt hjelp. Jeg er lei av å ikke få det til og å bli skuffet. Anonymkode: a3390...2f9 Blir spennende å se hva sjekken viser da, kanskje dere bare trenger litt hjelp og så sitter det 😊 Men ja, jeg kjenner til å være lei av å bli skuffet hele tiden! Jeg går rundt og overanalyserer alt som skjer med kroppen min. Og det er jammen slitsomt etter så lang tid! Masse lykke til!
Prøver1988 Skrevet 9. september 2018 Forfatter #18 Skrevet 9. september 2018 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi er i en ganske lik situasjon da😞 det vil jo gå til slutt, men akkurat nå ser jeg IKKE lyset i enden av tunnelen. Humøret mitt er også veldig opp og ned.. stakkars mannen min som holder ut.. vet det ikke er så lett for han heller, men føler meg liksom så mislykket når jeg ikke klarer å bli gravid igjen. Kjenner du noen symptomer da? Er du en som tester mye eller klarer du unngå det? Anonymkode: c2daa...d95 Ja, høres ut som at vi er i ganske lik situasjon. Du må bare sende en melding dersom du ønsker å prate. Jeg kjenner det hadde vært godt å prate med noen i samme situasjon (som ikke er mannen 😛). Ja, det må jo gå til slutt! For vår del er det veldig lite som tilsier at det IKKE skal gå i hvertfall, og derfor er det ekstra frustrende å ikke få det til. Jeg går halve måneden og psyker meg selv ned og prøver å si til meg selv at jeg ikke er gravid, for å bli litt mindre skuffet når mensen kommer 😕 Jeg testet en del de første månedene, men har helt sluttet med det nå. Ble nesten mer skuffet av negativ test enn mensen faktisk. Både denne og forrige mnd har jeg fått veldig ømme pupper rett etter EL og vært veldig trøtt og sliten, men er vel bare kroppen som spiller meg et puss igjen ☹️ Tester du mye? Og har mye symptomer? 1
Prøver1988 Skrevet 9. september 2018 Forfatter #19 Skrevet 9. september 2018 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi prøvde i 5PP på barn 1 og 3 år på barn 2. Med nummer 2 gikk det først ca 18 mnd uten positiv test og så 3 SA i løpet av de neste 18 mnd før det endelig gikk bra. Ville ha 2-2,5 år mellom barna og endte med 5 år mellom dem. Dro og ba om utredning etter første SA (da hadde vi prøvd 2 år og hadde 1 tidlig SA som eneste resultat) og fikk beskjed om at det ikke var noe de kunne gjøre for oss siden vi tydelig klarte å bli gravide på egenhånd, med 1 levendefødt og 1 SA bak oss. Samme beskjed da jeg ba om utredning etter SA#3, eneste vi fikk var gratis TUL neste gang jeg testet positivt. Anonymkode: d3d13...30e Oi! Så utrolig dårlig at dere ikke fikk noen hjelp! Fastlegen henviste oss videre med en gang vi tok kontakt, selvom vi har et barn fra før (eneste gangen jeg har vært gravid). Ble dere gravide helt på egenhånd når det først klaffet med nummer to? Godt å høre at det ordnet seg, selvom det tok lang tid og flere SA ❤️
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #20 Skrevet 9. september 2018 Ble gravid i PP5 med nr 1. Nå har jeg begynt på PP13 uten så mye som en falsk positiv en gang på testene 😕 Hadde time hos fastlegen, men hun ville ikke henvise meg videre før vi har prøvd i to år, siden vi har en fra før. Men fikk henvisning til gynekolog likevel, siden det uansett er tid for å ta celleprøve. Har fått time dit i januar.. (Er 28 år) Ingen som maser om nr 2 lenger, siden det første barnet snart er 5 år. Anonymkode: 7057f...1c7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå