AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #1 Skrevet 9. september 2018 Jeg står fast når jeg skal innrede hjemmet jeg har flyttet til. Jeg vet ikke engang hvor jeg skal starte, og om det er lurt å involvere noen jeg ikke kjenner til å innrede hjemmet for meg. Hva tenker dere? Og hva gjorde du for at du skulle få et trivelig hjem å bo i. Trengte du råd i det hele tatt? Og ville du hjulpet noen i nød om noen trengte hjelp til å få skissert og satt i gang et prosjekt å gjøre hjemmet til et hjem å komme til. Takk for tips. Anonymkode: 71f01...a41
blomsterhei Skrevet 9. september 2018 #2 Skrevet 9. september 2018 Noen planter, bøker, pynt og veggdekorasjon som bilder og vegghyller kommer man langt med. Samt teppe og fine gardiner. Da føles det mer som et hjem og ikke bare møbler. Med mindre man skal ha en designleilighet vil jeg si det er bortkastet å leie inn profesjonelle, men å spørre en venninne med teft eller moren sin er helt vanlig for å komme i gang og få litt veiledning 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #3 Skrevet 9. september 2018 Ville aldri latt noen andre innrede et hjem for meg. Hvis man gjør det selv kan man justere alt til å bli det man selv syns er både trivelig praktisk. Jeg starter med de tingene som er aller mest nødvendig og som å få på plass en seng som er behagelig og muligheter til å ha et mørkt soverom, samt få i gang et funksjonelt kjøkken. Veldig mye sier seg ellers selv ved å bo seg inn, der man kan bruke litt tid på å finne pene løsninger på å få løst logistikken rundt hvor ting skal få en plass. Anonymkode: d01e8...64b
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #4 Skrevet 9. september 2018 Finn ting DU liker og trives med.. Er selv glad i grønne planter som gullranke, er ikke så glad i sånne små pynteting som jeg ser flere har overalt. For meg blir det rot og stressmoment. Vil du ha en svart vegg i stua så mal det sånn. Eller en vegg med kun ett svært bilde eller bare bokhyller. Er ikke lett, men start med noen ting du liker, så går det av seg selv etterhvert Anonymkode: 7a7b2...d6b 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #5 Skrevet 9. september 2018 jeg krasjlander når det gjelder valg bare til å velge ut gardiner, høyde på gardiner, må sy gardiner, hvem skal sy gardinene? jeg ser i hovedsak etter møbler, men skjønner fargene og alt det andre trenger hjelp til å få hjemmet til å bli helt. Jeg har ikke pr. dagsdato noen som jeg kjenner som kunne gjøre noe sånt, å innrede hjemmet, uansett om jeg skal gjøre et forsøk så blir det ikke helt. Men igjen så er det ikke sikkert hvem som helst som kunne gjøre det, her handler det vel om kjemi? Anonymkode: 71f01...a41
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #6 Skrevet 9. september 2018 Om du er usikker, så kjøp nøytrale farger på de store møblene som sofa, spisebord osv. Da kan du skifte stilen når det passer. Gardiner, ta i en naturlig farge som passer til fargen du har på veggen og som du syns er behagelig å se på, gjerne i halvveis gjennomsiktig, altså ikke for gjennomsiktig og ikke lystett. Om du har korte vinduer, ta korte gardiner og om du har lange vinduer, ta lange gardinger, bare pass på at de ikke henger inntil en varmeovn. De monteres på lista over vinduet. Butikken du kjøper gardinene i kan sy den opp for deg, eller du kan kjøpe ett limbånd og bare brette de opp. Men det varierer hvilke løsninger de har fra butikk til butikk. De kan også hjelpe med å velge. Gå innom to forskjellige butikker og spør om råd før du bestemmer deg. Anonymkode: 8730c...e5e
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #7 Skrevet 9. september 2018 Det er en lang prosess å gjøre det selv. Man må begynne å interessere seg for interiør. Og gardiner er overhodet ikke nødvendig! Anonymkode: d8c55...b63
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #8 Skrevet 9. september 2018 Ett annet tips. Ta bilder av leiligheten og ha med deg når du handler. Da kan du få tips og meninger fra de som jobber i butikkene du går i. Anonymkode: 8730c...e5e
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #9 Skrevet 9. september 2018 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ett annet tips. Ta bilder av leiligheten og ha med deg når du handler. Da kan du få tips og meninger fra de som jobber i butikkene du går i. Anonymkode: 8730c...e5e Man skal aldri rådføre seg med selgere. Jeg har støtet på selgere på gaten, og dem vil jeg ikke ha noe med å gjøre mer. Anonymkode: 71f01...a41
Vampen Skrevet 9. september 2018 #10 Skrevet 9. september 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: jeg krasjlander når det gjelder valg bare til å velge ut gardiner, høyde på gardiner, må sy gardiner, hvem skal sy gardinene? jeg ser i hovedsak etter møbler, men skjønner fargene og alt det andre trenger hjelp til å få hjemmet til å bli helt. Jeg har ikke pr. dagsdato noen som jeg kjenner som kunne gjøre noe sånt, å innrede hjemmet, uansett om jeg skal gjøre et forsøk så blir det ikke helt. Men igjen så er det ikke sikkert hvem som helst som kunne gjøre det, her handler det vel om kjemi? Anonymkode: 71f01...a41 Jeg er helt enig i at det kan være lurt å begynne med nøytrale farger på møbler. Da står du fritt til å bruke alt av farger på annet interiør. Jeg liker å holde på med interiør, og pusser nok opp litt oftere enn folk flest. En av tingene jeg liker å gjøre er å se på inspirasjonsbilder. Jeg ender aldri opp med det samme som på bildene, men jeg kan låne noen elementer her og der. For eksempel mtp farger på vegger og lignende. Jeg titter også en del i interiørbutikker, for å få et inntrykk av farger, trender og ting jeg liker. I tillegg tar jeg utgangspunkt i ting jeg liker og bygger rundt det. På soverommet pleier jeg f. eks. å ha ganske nøytrale farger, fordi jeg liker å kunne sprite opp med fint sengetøy og gardiner. Ellers handler det mye om å prøve seg fram. Ofte er det slik at når du er ferdig med en ting, så får man en ide om neste ting. Ferdige gardiner kommer i forskjellige lengder, så det er en ganske grei sjanse for at du finner noe som passer. Jeg er litt usikker på hva du mener med helt, tenker du få det til å bli helhetlig? Isåfall kan farger ha mye å si. 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #11 Skrevet 9. september 2018 jeg har prøvd å oppnå dialog med noen, men det er ikke ressurs bakom menneskene til at jeg våger å stole på dem. Her handler det om kyndighet, lidenskapelighet, erfaring og håndverk. Anonymkode: 71f01...a41
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #12 Skrevet 9. september 2018 Største ulempen er når jeg skal kjøpe møbler, da innebærer det frakt også. Anonymkode: 71f01...a41
Trolltunge Skrevet 9. september 2018 #13 Skrevet 9. september 2018 (endret) Jeg blir spurt om hjelp, og hjelper gjerne bekjente med slikt. Synes alltid at det er litt skummelt å hjelpe andre, for jeg er redd for å påvirke mot min stil mer enn deres, så da begynner jeg alltid med at vi ser på interiørblogger og - blader, så jeg får en pekepinn på hvilken stil de liker. Deretter velges utforming. Altså hvor man skal plassere hva. Dette gjør jeg helst ved hjelp av et tegneprogram. Finnes gratis på nettet. Jeg bruker roomsketcher. Deretter velges fargeskala på vegger og møbler. Jeg er etter å ha pusser opp flere boliger over gjennomsnittet opptatt av oppbevaring. Har man ikke god og smart oppbevaring vil det bli fort rotete, uansett hvordan man innreder, så smart oppbevaring, som sklir godt inn i utformingen og stil, er min 1 pri. når det gjelder møblering. Hvilken type sofa er 2 pri, for det er det mest dominerende møbelet. Spiseplass 3 pri. Belysning 4 pri. (Alt må ikke kjøpes med en gang, men lurt å ha en plan.) Alt ellers kan man bruke tid på. Det må ikke nødvendigvis være planlagt på tidlig stadie. Lurt å ha søk på finn på det man trenger, og selv om man da trenger det tilkjørt er det mye penger å spare på å bruke Finn. På finn småjobber finner man fort en som kan hente tingene for deg, uten at det er for dyrt. (I større byer iallefall.) Når du først har funnet en som kan kjøre ting til deg har du et direktenr til den personen, og kan benytte samme igjen, uten at du må legge jobben ut. Lykke til! Endret 9. september 2018 av Trolltunge
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #14 Skrevet 9. september 2018 21 minutter siden, Trolltunge skrev: Jeg blir spurt om hjelp, og hjelper gjerne bekjente med slikt. Synes alltid at det er litt skummelt å hjelpe andre, for jeg er redd for å påvirke mot min stil mer enn deres, så da begynner jeg alltid med at vi ser på interiørblogger og - blader, så jeg får en pekepinn på hvilken stil de liker. Deretter velges utforming. Altså hvor man skal plassere hva. Dette gjør jeg helst ved hjelp av et tegneprogram. Finnes gratis på nettet. Jeg bruker roomsketcher. Deretter velges fargeskala på vegger og møbler. Jeg er etter å ha pusser opp flere boliger over gjennomsnittet opptatt av oppbevaring. Har man ikke god og smart oppbevaring vil det bli fort rotete, uansett hvordan man innreder, så smart oppbevaring, som sklir godt inn i utformingen og stil, er min 1 pri. når det gjelder møblering. Hvilken type sofa er 2 pri, for det er det mest dominerende møbelet. Spiseplass 3 pri. Belysning 4 pri. (Alt må ikke kjøpes med en gang, men lurt å ha en plan.) Alt ellers kan man bruke tid på. Det må ikke nødvendigvis være planlagt på tidlig stadie. Lurt å ha søk på finn på det man trenger, og selv om man da trenger det tilkjørt er det mye penger å spare på å bruke Finn. På finn småjobber finner man fort en som kan hente tingene for deg, uten at det er for dyrt. (I større byer iallefall.) Når du først har funnet en som kan kjøre ting til deg har du et direktenr til den personen, og kan benytte samme igjen, uten at du må legge jobben ut. Lykke til! meget godt besvart. Her handler det om meg om samhandling. Noen der ute som er villig og interessert å komme meg i møte. Anonymkode: 71f01...a41
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #15 Skrevet 9. september 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Man skal aldri rådføre seg med selgere. Jeg har støtet på selgere på gaten, og dem vil jeg ikke ha noe med å gjøre mer. Anonymkode: 71f01...a41 De er der for å gi deg råd... om sitt utvalg... Forstod ikke det med gaten. Dette gjelder å oppsøke en butikk men gjerne kunne tenke seg å handle i og spørre om hva i dems utvalg som kunne passe. Så etter å ha fått høre noen meninger og tips og sett litt selv tar man ett selvstendig valg, gjerne etter å har vært i litt forskjellige butikker. Anonymkode: 8730c...e5e 3
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #16 Skrevet 10. september 2018 å innrede et hjem handler om kjemi, kjemi med ei som har sans for innredning. Det vil aldri fungere om vi er helt forskjellig som mennesker. Det handler om å snakke samme språk. Anonymkode: 71f01...a41
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #17 Skrevet 10. september 2018 På 9.9.2018 den 10.52, AnonymBruker skrev: jeg krasjlander når det gjelder valg bare til å velge ut gardiner, høyde på gardiner, må sy gardiner, hvem skal sy gardinene? jeg ser i hovedsak etter møbler, men skjønner fargene og alt det andre trenger hjelp til å få hjemmet til å bli helt. Jeg har ikke pr. dagsdato noen som jeg kjenner som kunne gjøre noe sånt, å innrede hjemmet, uansett om jeg skal gjøre et forsøk så blir det ikke helt. Men igjen så er det ikke sikkert hvem som helst som kunne gjøre det, her handler det vel om kjemi? Anonymkode: 71f01...a41 Ikke tenk på det med å sy, du får kjøpt ferdig sydde lengder på f.eks KID, de har ofte 50% på gardiner, de fleste er 160cm deller 220 , 240 eller 260, tror de fleste stue vindu passer til 220, velg farger du liker, nå på denne tiden bølir det f.eks fint med Velour gardiner, da har de gjernepute trekk i samme farger, kremmerhuset selger også mange fine pute trekk. De har også mye annen fin og ganske rimelig pynt. Tenk hva du liker, ikke hva som er inn eller hva andre liker. Men puter, gardiner, planter og litt farger skaper veldig kos og stemning og lys er et must i disse mørke. tider Kjøp noen fine lamper, pledd , kurver. Du som skal bo, bo deg gjerne litt inn før du kjøper for mye. Jeg elsker interiør, jeg har en moderne nordisk stil med en del design møbler, lamper etc, men ikke minimalistisk, er veldig glad i farger. Jeg hjelper ofte familie og venner . Ikke lett å gi tips når en ikke vet økonomi eller hva du liker eller noe du ser for deg Anonymkode: 325a5...80d 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #18 Skrevet 10. september 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke tenk på det med å sy, du får kjøpt ferdig sydde lengder på f.eks KID, de har ofte 50% på gardiner, de fleste er 160cm deller 220 , 240 eller 260, tror de fleste stue vindu passer til 220, velg farger du liker, nå på denne tiden bølir det f.eks fint med Velour gardiner, da har de gjernepute trekk i samme farger, kremmerhuset selger også mange fine pute trekk. De har også mye annen fin og ganske rimelig pynt. Tenk hva du liker, ikke hva som er inn eller hva andre liker. Men puter, gardiner, planter og litt farger skaper veldig kos og stemning og lys er et must i disse mørke. tider Kjøp noen fine lamper, pledd , kurver. Du som skal bo, bo deg gjerne litt inn før du kjøper for mye. Jeg elsker interiør, jeg har en moderne nordisk stil med en del design møbler, lamper etc, men ikke minimalistisk, er veldig glad i farger. Jeg hjelper ofte familie og venner . Ikke lett å gi tips når en ikke vet økonomi eller hva du liker eller noe du ser for deg Anonymkode: 325a5...80d takk for alt det du deler, det er gull verdt å få den tilbakemeldingen. Det handler om å kjemi rett og slett relasjonsmessig om man skal tillate at noen skal få innrede hjemmet der jeg skal bo. Jeg har bodd her en uke nå, og har ikke helt klart å summe meg for hva er retningen. Men jeg vet ikke kan ha klumpete møbler, men møbler som er smidig og jeg ønsker glade farger skal få slippe til i hjemmet. Anonymkode: 71f01...a41 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå